Rodi de Roij
11-11-2008 om 16:18
Bent u mediawijs?
toestemming van de forumredactie
Beste ouders,
Voor school zijn wij bezig met een onderzoek naar de media wijsheid van ouders van kinderen van 4 t/m 12 jaar.
Wij moeten een oplossing proberen te vinden om u media wijzer te maken. Onze vraag aan u is: Hoe media wijs bent u eigenlijk? En over welke onderwerpen m.b.t. media zou u graag wat meer informatie willen?
Nou kan ik me voorstellen dat niet iedereen meteen weet wat media wijsheid inhoudt.
Media wijsheid houdt in dat u zich bewust bent van de voordelen maar ook van de gevaren en risico's van media. Bijvoorbeeld Hyves. Hyves is een site waar kinderen (maar ook volwassenen en pubers) foto's en filmpjes kunnen uplauden, met elkaar kunnen chatten en sociale contacten kunnen onderhouden.
Maar is het wel veilig om veel persoonlijke informatie op het internet te zetten? En heeft u enig idee wat voor foto's uw kind van zichzelf of het internet zet? Dat vragen wij ons af.
Bent u media wijs?

Hillary
11-11-2008 om 17:25
Volledig op de hoogte
Ouders Online is het verkeerde adres hoor, niet representatief, want hier vertoeft Alex, dus alle OO'ers zijn volledig op de hoogte van alle gevaren.

Van de (Forum)redactie
11-11-2008 om 20:10
Mediawijsheid, ouders, rouvoet en seks
zie www.mijnkindonline.nl,
het weblog: http://mijnkindonline.web-log.nl
voor leraren: www.medialessen.nl
enz.
Ouders hier, zijn inderdaad al heel mediawijs (wat een idioot begrip is het toch!)
Maar Rouvoet was gisteren wat minder mediawijs, vonden jullie niet? Door meteen te gaan roepen dat een hele generatie een verkeerde seksuele moraal heeft, nav een kro-docu van een meisje dat zich een hoedje geschrokken was over wat ze zag toen ze de wijde wereld introk (Sex Sells) en toen ineens alleen maar misstanden zag. Dat er een hoop kinderen zijn die zo niet denken en het afwijzen, daar was geen ruimte voor in de docu.
Nee, kijk dan naar de serie die maandag begint op NL 2 (Geloof, liefde en wanhoop of zoiets). Veel evenwichtiger en intelligenter gemaakt.
Justine Pardoen (Ouders Online en Mijn Kind Online)

MRI
11-11-2008 om 23:38
Mediawijs, media, wijs,...
mediawijs... waarom voelt dit nou toch als een contradictio in terminis?
Is een verregaande argwaan tegen de meeste media ook goed?
En ja, ik vind soms dat Alex wel een punt heeft hoor. Alles reist toch ook excessief de pan uit?
Nou ja voortaan maar even overleggen met forumbeheer, dat is wel zo "mediawijs" (sorry ik blijf het een aan een bureau uitgevonden rare term vinden)
MR

MRI
11-11-2008 om 23:39
Of rijst het de pan uit?
mmm ik ben niet meer zo taalvaardig tegenwoordig en te lui om het op te zoeken

albana
12-11-2008 om 09:01
Mediawijheid en rouvoet
volgens mij is mediawijheid dat ouders zelf ook op de hoogte zijn van de media. ik doel hierbij dan in het bijzonder op de nieuwe media. ik denk dat het erg moeilijk is iets te controleren als je er zelf niks van snapt. en er zijn nog genoeg ouders die écht geen flauwe notie hebben wat hyves of msm og habbo is. ik wil zulke dingen weten,probeer het desnoods uit zodat ik weet hoe het werkt en zoek de ins en outs uit. ik zoek de kinderen regelmatig op op internet. en houd ze bij de les wat dat betreft. het is ook iets wat je gewoon moet 'leren'...(van je ouders dus). je ontkomt niet aan de nieuwe media omdat er door instanties (scholen b.v.) zoveel gebruik wordt gemaakt, dus moet je ermee om leren gaan. simpel zat. hier loopt een complete back-up mee zodat we eventueel dingen kunnen terugzoeken. niet dat we dat zo vaak doen(veel werk), maar het heeft al eens goede diensten bewezen. ook voor de kinderen zelf.
en over die documentaire sex-sells. ik vondt het een nogal 'eenzijdig' beeld. ik heb zelf een puber en herken werkelijk niks in die documentaire. en dat is niet omdat ik niet op de hoogte ben van dochter handel en wandel. misschien wel omdat wij hier nergens in de omgeving garageboxen hebben.......dat rouvoet daar dan zo op reageert verbaasde me ook nogal. ik denk dat het om maar een beperkte groep gaat. een hele kleine groep ook nog. en rouvoet reageert alsof álle jeugd zo doet. dochter heeft de documentaire niet gezien, maar heeft wel de reactie van rouvoet meegekregen en vroeg of ik het gezien had en was eigenlijk 'beledigt' over de man's reactie (nou, ja zeg! wat denkt die wel???).....en ik vermoed velen met haar. geen goede actie dus van die man.
groeten albana

Temet
12-11-2008 om 09:24
Rodi (ot)
Zoals je al aan de reacties hebt gezien: mediawijs moet vziw toch echt aaneengeschreven worden.
Groeten,
Temet

Faith
12-11-2008 om 09:42
Hartstikke mediawijs
Vanuit mijn beroep ben ik erg veel met informatie op het net bezig en hobbymatig met bv fora als oo, ik heb een cursus gevolgd om ouders op de gevaren en leuke dingen van internet te wijzen. Ze te leren dit in de opvoeding te gebruiken. Volgens mij ben ik hartstikke mediawijs. Mijn naïviteit zit me denk ik meer in de weg, ik weet het allemaal wel, maar ik vertrouw bijna iedereen.
De computer staat bij ons in de huiskamer, een sta-in-de-weg, maar zo kan ik wel controleren wat de kids allemaal doen op de computer, tot op zekere hoogte. We hebben afspraken over wat ze wel en niet prijsgeven van zichzelf op het net. Verder zijn de tijden waarop ze op internet mogen beperkt.
Groeten, Faith

m@rlies
12-11-2008 om 17:50
Wel hyves (en toch mediawijs)
Dochter (bijna 8) zit wel op Hyves en met veel plezier.
Ik vind het juist WEL mediawijs om haar hier mee om te leren gaan. Met de nodige uitleg dat niet iedereen daadwerkelijk is zoals hij/zij zich voordoet, de instructie dat ze alleen mag hyven met mensen die ze IRL ook kent, een beveiligd profiel en een koppeling tusse ar Hyves en mijn emailadres: van al haar brieven, krabbels e.d. (dat wat bij haar binnenkomt) komt een kopie in mijn mailbox!
Marlies