Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
03-08-2026 om 09:47
Mijn moeder heeft wel eens gezegd dat ze wilde dat mijn kind net zo moeilijk was als ik, zodat ik kon ervaren wat zij (mijn moeder) voelde toen zij mij moest opvoeden. Mijn dochter heeft best een paar trekken die ikzelf ook had, maar naar mijn mening ga ik er beter mee om. Als mijn dochter iets niet lust geef ik haar gewoon een broodje terwijl mijn moeder mij dwong aan tafel te zitten totdat het op was. Of als ik een dutje op de bank doe, hoeft mijn dochter niet stil te zijn. Het is overdag dus ik verwacht dan geen stilte, terwijl mijn moeder dan uit haar slof zou springen als ze iets hoorde om 16:00. In dat opzicht vind ik mijzelf wel een betere ouder dan mijn moeder. Mijn moeder heeft er vaak wel commentaar op. Dan zegt ze vaak dat jij dat toelaat of iest in die trant.
Hebben andere ook haast een concurentiestrijd met hun eigen ouders als het over opvoeden gaat?
05-08-2026 om 17:04
Bakblik schreef op 05-08-2026 om 13:10:
[..]
Maar dat is geen vergelijken volgens mij. Je spoort de een aan te kijken hoe de ander het doet en het later ook zo te doen.
Vergelijken is als je zegt: Kijk eens naar je zus die kon al wel zelf haar veters strikken toen ze zo oud was als jij.
Voor veters strikken kan je vanalles invullen. Zeker in de jaren 70 (mijn jeugd) gebeurde dat veelvuldig. Niet alleen door ouders naar ook door juffen en anderen.
Iets wat mijn jeugd best gekleurd heeft op een niet zo positieve manier. Ik voelde me vaak het domme gansje dat iets nog niet kon. En dan verschrikkelijk haar best moest doen om het snel te leren.
Dat is toch precies hetzelfde? Mijn kind kon dus nog geen tafeldekken zonder te mopperen, hij was twee jaar jonger dan zijn zus.