Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Brouilleren met je kind?

Worteltaart schreef op 16-08-2026 om 21:20:

[..]

Het lastige van geschreven woorden op een forum is dat TO misschien het eerste schreef, maar het tweede bedoelde.

Natuurlijk. Maar daar op gewezen worden kan ook je communicatie in het echte leven verbeteren. Want ook daar zeggen mensen wel eens iets wat door de ontvanger anders wordt uitgelegd. Als TO's kinderen wat hij zegt ook anders uitleggen dan bedoeld, dan is daar wel wat winst te halen!

[..]

Het lastige van geschreven woorden op een forum is dat TO misschien het eerste schreef, maar het tweede bedoelde.

Klopt. Daarom schrijf ik ook 'het kan dat dit verschil in toon ... enz'. Ik zeg niet; het is zo dat. Ik zeg 'ik lees (niet)', reageer dus ook expliciet op wat ik lees. 

Maar dit blijft natuurlijk ook gewoon een forum. We zullen het moeten doen met de geschreven woorden. En dan kan TO evt reageren op onze geschreven woorden.

De zin over de woning viel me op. Maar als de rest van het bericht was overgelopen van warmte en liefde dan had ik niet de behoefte gevoeld te reageren op dat stukje. Ik bedoel het ook niet perse als verwijt. Maar wellicht als een andere blik op de 'feiten'. Juist omdat TO steeds, ook in andere stukjes, schrijft dat hij zo veel heeft gedaan, zo veel heeft geofferd en geïnvesteerd. Dat kan feitelijk natuurlijk ook wel zo zijn. Maar de manier waarop dat gebracht wordt kan wel het verschil maken, ook in hoe het ontvangen en beleefd wordt. Dat kan wellicht deel van het verschil in beleving verklaren. Dan kun je feitelijk 'het juiste' hebben gedaan, maar is dat wellicht anders ontvangen. Eigenlijk net zoals geschreven woorden anders kunnen overkomen dan je bedoelt. 

Joszy schreef op 16-08-2026 om 21:32:

[..]

Natuurlijk. Maar daar op gewezen worden kan ook je communicatie in het echte leven verbeteren. Want ook daar zeggen mensen wel eens iets wat door de ontvanger anders wordt uitgelegd. Als TO's kinderen wat hij zegt ook anders uitleggen dan bedoeld, dan is daar wel wat winst te halen!

dit dus, een stuk bondiger dan ik, hihi

[..]

Dan had hij dat moeten schrijven.
Ik lees en voel nergens maar een greintje liefde voor zijn kinderen. 

Stimpie schreef op 16-08-2026 om 21:36:

[..]

Dan had hij dat moeten schrijven.
Ik lees en voel nergens maar een greintje liefde voor zijn kinderen.

Het is soms ook wat je erin wílt lezen denk ik. 

wat ik lees, is iemand die echt wel zijn best doet, maar de plank toch ergens heeft misgeslagen. Het doet mij heel erg denken aan iemand die ik ooit kende, die heel erg zijn best deed om aardig gevonden te worden, maar het lukte nooit helemaal. Geen contact meer met zijn kinderen, heel intelligent, maar sociaal erg onhandig. En het lag allemaal echt, echt, echt niet aan hem, want hij deed zo zijn best! Helaas lijkt to niet meer mee te lezen, want ik zou hem zo graag meer gunnen met zijn kinderen. Als zijn vrouw en zijn therapeut beiden zeggen dat hij het contact met zijn kind(eren) niet moet verbreken, vermoed ik dat ze ook zien dat to wel zijn best doet, maar dat kind niet ongelijk heeft. Ik zou to wensen dat hij met een open blik naar zijn kind kan luisteren en in staat is om te horen wat hem verweten wordt en het gevoel van zijn kind te erkennen. Ik zie het namelijk ook als een kans als je kind zich zo kwetsbaar durft op te stellen. Als je nog meeleest, veel succes to!

ToetieToover schreef op 16-08-2026 om 08:35:

[..]

Niet? Ik wel, namelijk een zoon die zijn vader emotioneel nodig heeft.

Als een ouder niet in staat is om die behoefte in te vullen, dan kan het beide partijen heel veel rust geven om te richten op acceptatie daarvan. In plaats van met man en macht blijven proberen een relatie op te bouwen die er niet in zit.

Het is niet alleen voor pa telkens een teleurstelling. Voor zijn zoon met die behoefte heeft aan een vader die er voor hem is, kan het loyaliteitsconflict hemzelf veel kosten. In de toestemming om voor zichzelf te kiezen en het leuren aan pa te mogen stoppen kan ook de winst zitten.

Joszy schreef op 16-08-2026 om 21:32:

[..]

Veel relatieproblemen zijn grotendeels communicatieproblemen. Maar om daar iets aan te doen moet er toch wel inzicht zijn in de eigen rol in de problemen, op welk vlak die ook liggen. Ik mis dat inzicht bij TO, en zijn idee dat hij niet de minste wil zijn tegenover zijn kind maakt het er niet makkelijker op. 

Bij een kennis kun je denken: ja daag, bel jij nou maar een keer.

Bij je kind ligt dat toch anders.

Diezijnvanmij schreef op 17-08-2026 om 13:47:

[..]

Als een ouder niet in staat is om die behoefte in te vullen, dan kan het beide partijen heel veel rust geven om te richten op acceptatie daarvan. In plaats van met man en macht blijven proberen een relatie op te bouwen die er niet in zit.

Het is niet alleen voor pa telkens een teleurstelling. Voor zijn zoon met die behoefte heeft aan een vader die er voor hem is, kan het loyaliteitsconflict hemzelf veel kosten. In de toestemming om voor zichzelf te kiezen en het leuren aan pa te mogen stoppen kan ook de winst zitten.

Natuurlijk is dat zo, maar die keuze zal dan wel van het kind moeten komen. Als Harry de keuze voor zijn zoon maakt, maakt hij de situatie alleen maar erger. Hij zou het wel bespreekbaar kunnen maken, maar dan niet vanuit boosheid, maar vanuit zorg.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.