Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Pelle

Pelle

17-09-2009 om 20:48

Doorschuiven naar jonger kind

Elders hadden we het over het doorschuiven naar jongere kinderen van kleding. Wat schuiven jullie wel of niet door? Ben je principieel tegen doorschuiven? Willen je kinderen het niet? Hoe ga je ermee om dat oudste dan meer nieuw krijgt?

Hier met twee jongens vind ik het ideaal maar oudste krijgt ook vaak kleding van zijn oudere neefjes. Jongste heeft al eens de fiets van oudste gekregen en misschien over een half jaar weer en daar heeft jongste geen probleem mee. Oudste kocht vorig jaar een T-shirt bij de monstertruckdinges van zijn eigen zakgeld en vanaf die dag roept hij al dat jongste dat shirt nooit krijgt


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

17-09-2009 om 20:55

Wij zijn dol op doorschuiven

maar helaas lukt het niet zo vaak. Oudste is meisje, jongste is jongen, ze schelen bijna 5 jaar.
Maar regenlaarzen, regenbroek, regenjas, skibroek, snowboots, hockeyschoenen, trainingspak, fleece jack, worden hier zoveel mogelijk doorgeschoven.
Beide kinderen krijgen ook wat doorgeschoven van anderen. Oudste is superbij, dat scheelt weer in haar kleedgeldbesteding. Jongste is ook blij want kind dat doorschuift is erg geliefd bij hem. Het is bijna een eer om zijn kleren aan te mogen.
De kleding van mijn kinderen gaat ook door naar een gezin die qua maat net wat kleiner zitten. Ook zij zijn er blij mee.

Kinderen hebben nog niks te willen

Zoon is bijna 4, dochter een half jaar. Zoon krijgt veel doorschuivertjes van zoon van vrienden (die ze zelf soms ook al tweedehands had), en van zoon heb ik een hoop bewaard. De babykleertjes komen nu tevoorschijn - steeds bewaard met hoop op een tweede. En daar ben ik nu maar wat blij mee, want anders had ik of veel moeten kopen of dochter alleen maar in roze moeten hullen
Wat ik van zoon niet wil bewaren voor dochter gaat naar het zoontje van een kennis van me, dat kind is precies een jaar jonger dan zoon.

Bij de aanschaf van een fietsje voor oudste, bijna een jaar terug, heb ik er al op gelet dat die enigszins sexeneutraal was met het oog op doorschuiven, en ook speelgoed gaat wat mij betreft allemaal naar zusje. Daar had zoon wel wat moeite mee: het kleine witte konijntje met rammeltje mocht zusje niet hebben, dat was van hem (hoewel hij er sinds zijn babytijd niets meer mee gedaan had). Ik heb een hartig woordje met hem gesproken en nu is hij er wel aan gewend.
Hoe dochter er t.z.t. tegenaan kijkt weet ik natuurlijk niet, maar door het sexeverschil verwacht ik dat ze al genoeg van zichzelf zal krijgen zodat het niet echt een probleem hoeft te worden.

Zelf was ik de oudste thuis, maar ik heb wel doorschuivertjes van andere familieleden gedragen. Had ik geen enkel probleem mee (en dat was gezien de opvattingen van mijn moeder maar goed ook).

Groeten,

Temet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-09-2009 om 21:18

Ook dol op doorschuiven

En dat lukt ook goed, met twee jongens met 4,5 jaar leeftijdsverschil. En nee hoor, ik heb er geen principiële bezwaren tegen. Jongste heeft ook helemaal niet in de gaten dat hij geregeld kleding aanheeft die al van zijn broer is geweest (het heeft schuift ook niet direct door - ligt door het leeftijdsverschil ligt het tussendoor ook lange tijd in een doos).
Ook de fietsen schuiven door: jongste zoon probeert geregeld of hij al groot genoeg is voor de 'volgende' fiets.

Polly Shearman

Polly Shearman

17-09-2009 om 21:19

Lang leven doorschuiven

ik heb 3 zoons dus ik schuif me gek, jammer alleen dat het met broeken nooit zo lukt omdat die knieen al stuk zijn.
Mijn zoons zijn ook nog eens klein, dus kunnen ze kleding die ze van vriendjes krijgen ook nog aan.
wij krijgen regelmatig een zak met kleding van verschillende mensen.
groet, pol

emma43

emma43

17-09-2009 om 21:21

Wij schuiven ook door.

Oudste meisje,jongste jongen,leeftijdverschil 5 jaar.
dochter had mountainbike,die hebben we doorgeschoven,dochter droeg toen ze jonger was,graag beetje jongensachtige kleding,is allemaal door geschoven,regenlaarzen,paardrijlaarzen,baby-peuterbed,vanalles.

Jongste heeft nog niet door wat 2-dehands is.Ze zijn beide ook makkelijk met spullen gebruiken van elkaars spulletjes,zoals koptelefoon,game-boy.

Kleding doorschuiven gaat nu niet meer,maar ik schuif wel door naar andere,gooi alleen kapotte versleten kleding weg.

Dochter krijgt op dit moment meer kleding dan haar broer.Dat is ook de leeftijd denk ik,voor mijn zoon is kleding nog niet belangrijk.
dochter heeft ook duurdere hobby's en kost op dit moment meer dan zoon.Bij ons is het niet zo dat als de een iets krijgt dat dan de ander ook perse iets moet krijgen.Gaan ze beide goed mee om.

tonny

tonny

17-09-2009 om 21:32

Oh jawel hoor!

Het was zelfs zo dat ik voor onze oudste (meisje) destijds zelden iets in roze kocht. Vanwege het doorschuiven kreeg ze een blauw fietsje Dat fietsje was na drie kinderen compleet versleten. Kind 4 (meisje) kreeg een... roze fiets!

Affijn, die fiets ging later naar familie. Daar werd-ie fijn gebruikt, zelfs ook nog door een buurkindje.
En onlangs verkocht die tante de fiets voor 30 euro en bood mijn kindje 4 van destijds die 30 euro aan
Nou, dat was dus heel lucratief doorschuiven.

Met kleding gebeurde het geregeld, vooral beide jongens. De meiden scheelden teveel (8 jaar), de meisjeskleding van oudste ging veelal naar een vriendinnetje.

Conclusie: kind 4 had geluk, die kreeg bijna altijd alles nieuw!

Tonny

Laat ons maar schuiven

Natuurlijk gaan de afdankertjes van zoon van 5 door naar zoon van 2! Klein zoontje krijgt wel regelmatig iets nieuws: broeken zijn vaak al doorgesleten op de knieën en hij krijgt ook nieuwe schoenen. Tweedehands schoenen zijn dan als reserve.

Ben ook dol op schuiven

Wij stonden destijds op het punt om allerlei dingen voor de kleine te moeten kopen maar toen belden vrienden, of we een box, wandelwagen, kleding (4 grote dozen jongenskleertjes!), badje, noem maar op, wilden hebben. Graag natuurlijk, veel plezier van gehad. Dochter krijgt van kennissen ook kleertjes omdat Vondaman ooit een klus voor ze heeft gedaan. Helaas duurt dat wellicht niet meer zo lang: mijn dochter groeit snel en is ws bijna zo groot als dat meisje. En wij doorschuiven? Nog niet... even afwachten of we nog een 2e klein guppie krijgen. Maar zo niet dan schuif ik ook weer door.

Groetjes,
Vonda

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2009 om 22:28

Alleen truien

Mijn jongste dochter is fijner gebouwd dan de oudste waardoor ze op gebied van spijkerbroeken echt hele smalle maatjes moest hebben terwijl de oudste broeken aan kon van bijvoorbeeld C&A die bij haar leeftijd pasten. Broeken doorschuiven was dan ook niet aan de orde. Toen ze kleiner waren schoof ik wel truien en shirtjes door en meer ook niet. Speelgoed wat de een had gekregen bleef van dat kind. In de familie was het leeftijdsverschil met het enige nichtje te groot. Later toen mijn dochter net zo groot was geworden, heeft ze wel een stapel spijkerbroeken aan mijn dochter gedoneerd en die was daar heel blij mee. Toch nog merkbroeken! Ik ben op het gebied van dit onderwerp een dure denk ik. Ik vond het leuk om kinderen hun eigen nieuwe dingen te geven, zodat ze allebei kleren van dát bepaalde seizoen hadden en niet eentje wel en de ander van 1-2 jaar terug. En ik vond het ook niet nodig dat de een haar speelgoed moest afstaan aan de jongste. Mochten ze nu besluiten poppen en dergelijke te willen opruimen en eventueel te verkopen, dan mogen ze het geld ervan zelf houden, het zijn hun spullen. De oudste heeft ooit zonder overleg een hoop Steffie'barbies' zomaar weggegooid en dat vond ik om eerlijk te zijn wel erg. 'Ze waren toch van mij?' Ja dat is zo, maar een ander meisje was er waarschijnlijk nog heel blij mee geweest

Maylise

Maylise

17-09-2009 om 22:31

Kleding doorschuiven heb ik altijd veel gedaan. Vooral bij babies en peuters is het ideaal Echter als ze ouder worden is het lastiger omdat ze de kleding dat echt verslijt en ze bovendien een eigen smaak krijgen en niet alles van de broertjes/zusjes meer mooi vinden. Toch is er meestal wel wat kleding die toch doorgeschoven kan worden. Broeken verslijten vaak wel echt maar bovenkleding werkt wel weer goed. Ze krijgen daarnaast ook nog genoeg eigen kleding. Mijn jongste zoon en dochter hebben veel kleding die van de oudere kinderen was.

Speelgoed is hier altijd sowieso meer gezamenlijk dus daarbij is geen sprake van doorschuiven. Alleen knuffels en poppen hielden ze meestal echt zelf en willen ze nog steeds niet delen + een of twee andere dingen. Dat vind ik best. Je hoeft niet alles te delen of door te willen geven. Speelgoed is hier verder gewoon van iedereen en zien we meer als gebruiksvoorwerpen die gezamenlijk zijn.

Fietsen en dergelijke heb ik ook wel doorgeschoven maar soms krijgen ze ook weer een nieuwe fiets. Mijn jongste zoon heeft zijn afgelopen verjaardag een nieuwe fiets gekregen bijvoorbeeld. Mijn jongste dochter heeft nu een fiets die van haar oudere zus was.

Schaatsen, skates en zo liggen hier in de berging en ze gebruiken gewoon de schaatsen/skates die hun op dat moment passen. Als er geen passende exemplaren zijn dan koop ik nieuwe. Of als ze echt wat met de sport doen. Toen mijn middelste dochter bijvoorbeeld lessen ging volgen in kunstschaatsen kreeg ze wel nieuwe schaatsen van goede kwaliteit. Voor een kind wat 3x per winter gaat schaatsen is dat weer niet nodig.

Ik geef ook veel kleding door aan mijn schoonzusjes die jongere kinderen hebben.

Maylise

Tirza G.

Tirza G.

17-09-2009 om 22:38

Ik ben thuis

de jongste. Need I say more?

Tirza

Astrid

Astrid

17-09-2009 om 23:33

Doorschuiven en wat doe ik er daarna mee?

Ik heb 1 zoon en 2 meiden. Alleen regenjassen worden doorgeschoven (ik heb ze in alle maten, maar ze worden nooit aangetrokken). Verder schuif ik van zoon niks door naar de meiden. Voor zoon koop ik alles nieuw. Bijna alles van de We. Alles wat zoon niet meer aan kan verkoop ik op Marktplaats. Ik heb helaas geen kinderen van anderen waar aan ik het kwijt kan. Het liefst zou ik het nl. gratis weggeven. Alle kleding van zoon ziet er nog als nieuw uit. Zoon heeft ook nog nooit 1 scheurtje in een broek gehad. Hij is nu 11. Ik heb dan ook geen kind wat buiten speelt.

Ik krijg nooit kleding van anderen. Ik koop alles zelf. Vooral de Hema is favoriet. Soms koop ik daar elke week wel wat. Van dochter van bijna 9 gaat alle kleding door naar zus van 6. Ondanks dat ze 2,5 jaar schelen zitten ze qua t-shirt maat vlak achter elkaar. Een heleboel shirts dragen ze ook door elkaar. Oudste (extreem dun) houdt alleen maar van zeer strakke kleding en jongste is wat breder waardoor het dus bij allebei past. Broeken schuif ik ook door. Bij jurkjes is het lastiger omdat die strakke jurkjes van zus de jongste niet passen. Die is daar veel te breed voor. Ook de meiden hebben nog nooit een gat in hun broek gehad en ook bij hun ziet alles er na afloop als nieuw uit. Moet ik er wel bij zeggen dat ze bij mij alle 3 zeker 15 broeken per kind hebben (en de meiden daarnaast nog een jurk of 10). Dus zo vaak gaan alles niet aan.

Helaas ken ik ook geen meisje waar aan ik de kleding na afloop kan geven. Dus ook hier moet het noodgedwongen op Marktplaats of in de container (vind ik eigenlijk te erg, want het ziet er uit of het zo uit de winkel komt). Via Marktplaats vind ik eigenlijk te veel gedoe, want ik heb 8 manden met recente kleding staan en 10 paar laarzen/ schoenen.

Voor de jongste koop ik naast de kleding van zus ook nog heel veel nieuw. Te veel eigenlijk, maar ik zie zo veel leuks. Meer dan voor de middelste omdat die nooit wat past omdat ze zo dun is.

Ik zoek eigenlijk iemand die de kleding van de meiden wil hebben. Een bijstandsmoeder of zo. Ik heb zeker 100 stuks van vooral de Hema liggen in alle maten. Echt alles als nieuw van recente collecties. Ik ken dus helaas niemand die interesse heeft.

Klaartje

Klaartje

18-09-2009 om 07:46

Tirza, ik weet wat je bedoelt

Hier ook de jongste uit een groot gezin. Heb een zus die 3 jaar ouder is en we kregen vaak dezelfde kleren. Nou, dan was het mijne te klein en dat van haar moest ik dan aan. Over een bepaald bloesje heb ik nog een trauma...
Hier oudste meisje en jongste jongen. Kleding van dochter ging naar jonger nichtje en van zoon naar de buurjongens.
Het probleem bij ons thuis was, dat ik afdankertjes kreeg en weinig nieuws erbij, en je had al weinig kleding, bij ons toch. NU krijgt iemand misschien iets van een ander, maar meestal zelf nog van alles erbij. Dat is een groot verschil

Hier ook

Oudste kinderen zijn tweeling(j/m)daar viel niets te schuiven,allse moest dubbel gekocht.
jongste dochters schelen 3 jaar,alles wat oudste te klein is gaat naar jongste,al jaren.
ook fietsen ,skeelers ,laarzen ,schuiven door.
Het wordt nu wel wat moeilijker,oudste(15) heeft een totaal andere smaak dan jongste(12),ze wil dus niet alles meer aan van haar oudere zus,maar dat hoeft ook niet.
wel krijgt jongste veel kleding van nichtje(14),die vind ze nog wel leuk.

ayla

ayla

18-09-2009 om 08:42

Weinig

Ik vind doorschuiven moeilijk hoor, ik heb een meid en een jongen met 3 jaar leeftijdsverschil. Meid wil echt alleen jurkjes aan of dingen die roze zijn. Een spijkerbroek moet borduurt zijn anders doet ze hem echt niet aan. Dat zijn dus niet bepaald dingen die ik een jongen weer kan aan doen. Daarnaast zijn ze van de familie de kleinste, er zit tussen mijn oudste en haar jongste nichtje 6 jaar leeftijdsverschil. Dus ook van die kant weinig doorschuiven, af en toe wat speelgoed en boeken maar verder weinig. Van de vrienden zijn die van ons weer de oudste en de grootste dus ook weer niets te verwachten. Ik schuif zelf wel regelmatig dingen door vooral van oudste, ze heeft vriendinnetjes die even oud zijn maar net wat kleiner en tengerder, dus dingen die dochter net te klein zijn kunnen prima door naar vriendinnetje

Puck2

Puck2

18-09-2009 om 08:49

Astrid

Als je je kleding weg wilt geven kun je eens informeren bij de voedselbank ik je buurt. Of doe op het forum een oproepje, er zijn hier ook wel gezinnen die wat extra's goed kunnen gebruiken. En je kunt ook kijken of er een tweedehandskledingbeurs in je omgeving is. Daar kun je ook vaak dingen kwijt.
En wat betreft doorschuiven. Graag! Van zoon naar dochter gaat bij ons wat lastig, maar via vriendinnen en kledingbeurs werk ik toch veel mee aan het doorschuifsysteem. Kleding die dochter te klein is probeer ik eerst bij nichtjes en buurmeisje kwijt te raken en lukt dat niet dan gaat het ook naar de kledingbeurs. Wat ik daar niet kwijt raak gaat naar een oost-europa project. Jongenskleding geef ik met liefde door aan een vluchtelingengezin in het dorp.

Oo-ruilbeurs

ik zie wel wat in een oo-kledingruilbeurs
plaats waar het op te halen is... en de maten erbij zetten in je berichtje...en dan maar ruilen

Tineke

Tineke

18-09-2009 om 08:57

Niks

Tweelingdochters die even groot zijn en jongste is een jongen. Dus zelfs tweelingwieg/box/kinderwagen werden niet doorgeschoven. Ook fietsen niet, wat moet hij steeds met twee meidenfietsen? Liever inruilen voor een jongensfiets.
En eigenlijk vind ik het wel makkelijk, dat het niet kan. Ik heb gezien wat een ellende doorschuiven kan zijn voor jongste kinderen, het kan ze echt 'niet goed' doen.

Niet zo heel veel

Mijn 2 dochters verschillen behoorlijk: donker haar/blond haar, iets getinte huid/lichte huid, bolle buik/strakke buik, lange benen/korte benen, lang/kort. Daardoor staat de kleur kleding van oudste dochter jongste dochter lang niet altijd of zit kleding jongste dochter te ruim of is het te lang of is het uit de mode. En bij sommige kleding denk ik altijd: "Dat is typisch oudste" en dan is het raar om jongste daar in te zien. Dus er wordt wel wat doorgeschoven maar jongste dochter krijgt ook voldoende nieuwe kleding.

Tineke

Tineke

18-09-2009 om 09:27

Tops, skeelers?

Ha, je hebt gelijk, schaatsen worden hier in principe ook doorgeschoven, maar jongste vindt het vreselijk, dus de schaatsenberg is aan hem niet besteed.
Maar hebben al jouw kinderen skeelers nodig? Mijn dochter van veertien heeft net haar eerste paar skeelers gekocht, zelf gespaard. Die dingen kosten nogal wat. Daarvoor had ze gewoon skates hoor, die kun je gelukkig in iedere prijsklasse kopen. De andere kinderen hebben die hobby niet.

Rieke

Rieke

18-09-2009 om 09:31

Niks

Jongen van bijna 7 en meisje van 2. Dus doorschuiven lukt echt niet. Ik leg geen kleren jaren in de kast tot ze passen. Dus ik schuif door naar neefjes, en kleding dochter gaat tnt naar 2e hands winkel of goed doel. Alleen de kinderwagen en de box, maxi cosy en autostoel hebben ze samen gehad.
Vroeger kreeg ik kleding van mijn nichtje, ik ben de oudste van 6 kinderen en enigst meisje. En niet veel te makken thuis. Was niet leuk, tot aan een bh toe kreeg ik aan kleding van haar.
Dat doe ik mijn dochter niet aan ( die bh hèlemaal niet hahah ) Dus ze krijgt alles nieuw, en mijn zoon ook. Af en toe een trui/jas/shirt van een neef, maar die moet er dan ook echt leuk uitzien en niet verwassen zijn.

Ik schuif ook veel door,

met 2 meiden die bijna 4 jaar verschillen. We krijgen ook veel kleding van een vriendin met kinderen die een paar jaar ouder zijn. Oudste houdt de kleding soms zo lang in de kast dat het meteen door kan naar de jongste.
Vroeger kreeg ik ook veel kleding van mijn zus, met wisselend succes... Zo weet ik nog van een jas die ik lelijk vond maar toch maar aan deed omdat ik wist dat ie veel gekost had (en er was weinig geld bij ons).
Fietsen e.d. schuiven we ook gewoon door. Jongste hoeft geen spullen aan die ze niet mooi vindt natuurlijk. En net als Bintje hoort sommige kleding zo duidelijk bij Oudste dat Jongste ze nauwelijks aan krijgt.
Schoenen bewaar ik wel, mar dan om als extra paar te dienen, ze zijn te veel afgesleten om er veel op te lopen.

Rafelkap

Rafelkap

18-09-2009 om 09:44

Heel economisch hier

Hier twee jongetjes, van 4,5 en bijna 3 (schelen 21 mnd) Wat oudste te klein is kan de jongste bijna al aan. Ik koop wel eens iets nieuws voor jongste, voor mijn eigen lol, maar niet vaak. Behalve schoenen natuurlijk. Speelgoed, boeken, alles wordt gedeeld. Als ze wat groter zijn krijgen ze meer eigen interessen (neem ik aan) en dan zal het meer gescheiden worden. Ze zijn allebei ook altijd blij met wat ik koop en nog niet kritisch. Maar het is wel makkelijk zo.

Bibi

Bibi

18-09-2009 om 10:20

Hier ook hoor

2 dochters, 7 en 9, en er wordt heel wat geschoven Jongste vindt het tot nu toe alleen maar geweldig dat ze kleding mag hebben van haar 'grote zus'! Ze krijgt uiteraard ook regelmatig nieuwe kleding, ook omdat niet alles van de oudste haar past en goed staat, of niet mooi meer is. Fietsen zijn tot nu toe ook altijd geschoven, maar omdat oudste nu een fiets heeft die wel een flinke tijd meekan, krijgt jongste straks een nieuwe fiets voor haar verjaardag! Boeken worden veel doorgegeven, speelgoed wat minder, ze hebben verschillende interesses. En omdat ze weinig in leeftijd schelen (krap 2 jaar) is wat voor oudste niet leuk meer is, ook voor de jongste vaak niet leuk meer. Schoenen schuif ik niet door, ten eerste omdat oudste een schoenensloper is, en ze hebben bijna dezelfde maat, dus vandaar.

mirreke

mirreke

18-09-2009 om 10:41

Doorschuiven:

Onderling van het ene kind naar het andere: Vroeger wel wat betreft spullen en speelgoed. Het is door de kinderen volgens mij nooit ervaren alsof het afdankertjes waren. Zo heb ik het ook nooit gebracht. Voor kleding is het iets anders: oudste, een meisje, was als baby al heel lang en smal en de tweede, een jongen, was het omgekeerde, kort en heel mollig en zelfs de gedachte om tweede kleding van de eerste aan te doen was ridicuul. Nu hebben ze beiden nog steeds hetzelfde model. De derde, jongen, is weer lang en slank, en kan de kleding van zijn broer eigenlijk gewoon niet aan. Veel babykleding van oudste had ik toen al doorgegeven aan anderen. Wat wel kan, shirts en jassen, gaan door als het nog draagbaar is. Jongste is weer vrij kort maar ook heel slank. Wat nog te dragen is krijgt hij ook.
Voor de jongste drie koop ik regelmatig ook nieuwe kleding, en allen krijgen ook wel eens doorgeschoven van anderen. Ook koop ik veel kleding op kledingbeurzen. Kortom, er komt van zoveel kanten kleding binnen dat ze die paar shirts en broeken van de anderen niet eens opmerken lijkt het wel. Oudste heeft kleedgeld en mag het zelf regelen. En ook zij krijgt wel eens wat van een ander.

Vera*

Vera*

18-09-2009 om 10:46

Bijna niet meer

Met een jongen en een meisje valt er kwa kleding niet zo veel door te schuiven. De unisex dingen als regenpakken, laarzen, trainingspakken, e.d. wel maar de rest eigenlijk niet. Behalve het eerst fietsje en de driewieler hebben ze allebei hun eigen nieuwe (tweedehandse) fiets gehad. De voetbalschoenen van zoon bewaar ik voor het enkele voetbaltoernooi van dochter en als ze haar te klein zijn worden ze doorgeschoven. Er werd hier veel doorgeschoven naar ons en door ons het huis uit naar anderen maar dat lukt niet meer. Zoon is 12 en weet heel goed wat die wil en dochter heeft nogal een moeilijke maat en heeft zo wie zo moeite met het vinden van leuke passende kleding.

Brianna F

Brianna F

18-09-2009 om 10:53

Jarenlang geschoven

Ik heb jarenlang van alles doorgeschoven, met drie meiden ging dat goed en ik kreeg geen commentaar. Natuurlijk kregen de 2e en 3e ook wel nieuwe kleding erbij, dus eigenlijk hadden zij meer om aan te trekken dan de oudste. Nu jongste en oudste dezelfde maat hebben en niet dezelfde smaak en middelste 2 keer zo dun is, valt er weinig meer door te schuiven binnen het gezin en gaat goede kleding naar de dochter van mijn vriendin die nu een meer dan gevulde kledingkast heeft.

maan.

maan.

18-09-2009 om 11:15

Fiets

Jongste heeft tot nu toe altijd op de oude fiets van de oudste gefietst, maar komend jaar krijgt ze eindelijk een NIEUWE fiets.. vindt ze gewéldig.

Kleding werd beperkt doorgeschoven, maar dan alleen als 'extra'. Kan nu niet meer want jongste heeft een grotere maat dan oudste (maar wel kortere benen).

Oudste heeft pas jongste blijgemaakt met wat barbiespul waar ze toch niks meer mee deed. Dát was pas een succesvolle doorschuiver!

Pippin

Pippin

18-09-2009 om 11:37

Geweldig hier

Ik krijg heel veel tweede handskleding. (grote familie) De oudsten vinden dat geweldig, want die houden niet van kleding kopen. Nu krijgen ze zonder enige inspanning toch heel veel kleren. En ik heb een dochter,.. Die is helemaal gek van kleren. Het kan haar niet genoeg zijn. Jurkjes, rokjes, vestjes. Geweldig dan toch, als je een grote tas krijgt van een nichtje, met allelei kleren die je prachtig vindt en die je moeder nooit zou kopen. We kiezen uit wat ze leuk vindt en de rest gaat naar het goede doel.
Ondergoed en schoenen kopen we altijd nieuw en we kopen ook voor elk seizoen een paar frisse nieuwe kledingstukken.

kylse

kylse

18-09-2009 om 11:57

Respect voor eigen spullen

Doorschuiven is hier ook het geval maar niet als de oudste dat niet wil. Als hij erg gehecht is aan iets wat van hem is dan wil ik dat respecteren en hoeft hij dat niet aan zijn jongere broertje door te geven. Het is natuurlijk niet zo dat hij alles mag houden maar als er iets bijzonders is dan is dat van hem.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.