Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
WillyO

WillyO

11-10-2010 om 18:14

Een kind in huis nemen

Hallo lezers, wij hebben sinds vorigjaar december een meisje van 16 in huis die door omstandigheden niet meer thuis woont. opzich gaat dit prima maar zo lanzamerhand ishet eind van onze financiele polsstok wel bereikt. we hebben vanalles geprobeerd, via moeder en jeugdzorg,pleegzorg svb jeugdrechtswinkel noem maar op. maar er is blijkbaar geen mogelijkheid om de kosten die voor het meisje gemaakt moeten worden ergens vergoed te krijgen. weet iemand raad? ze zit inmiddels weer op school en het gaat goed maar we willen haar de mogelijkheid geven om een beetje normaal te leven, de natuurlijke ouders doen dit namelijk niet! met vriendelijke groet WillyO

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Pleegzorgvergoeding

Hier staat wat de pleegzorgvergoeding is voor 2010: http://www.pleegzorg.nl/algemeen/pleegzorgvergoeding2010.pdf
Voor een kind van 16 jaar bedraagt die 589 euro per maand. Als je officieel pleegouder bent heb je daar recht op.

Tsjor

Info van een paar jaar geleden...

Een paar jaar geleden heb ik een tijd een nichtje in huis gehad. Toen ging het zo:
- Via Bureau Jeugdzorg (vrijwillige hulpverlening) een indicatie aanvragen voor pleegzorgbegeleiding.
- Op de wachtlijst bij een pleegzorgbegeleidingsinstantie (in ons geval Spirit).
- Zodra de pleegzorgbegeleiding start kom je ook in aanmerking voor pleegzorgvergoeding. Destijds was een vergoeding alleen mogelijk als je ook begeleiding accepteerde. In mijn geval hield dit in dat de begeleider eens per vier weken langs kwam om te bespreken hoe het ging. We bespraken met name het onderhouden van contact met de biologische moeder en de houding die ik hierin het beste kon aannemen.
Geen idee of het nog steeds op deze manier werkt, maar Bureau Jeugdzorg zou je hierin op weg moeten kunnen helpen.
Maanve

Ook oude ervaring

Wij kregen geen cent. Omdat het een familieplaatsing betrof en omdat de 2 kinderen uit een andere regio kwamen, waardoor de begeleiding niet te regelen viel. Zei men.
Onyx

Massi Nissa

Massi Nissa

13-10-2010 om 08:22

Ja hoor

Mijn ouders hebben twee pleegzoons van rond de zestien in huis en krijgen een maandelijkse vergoeding. Die is bestemd (naast de basisbehoeften) voor kleding, schoolspullen, een goede fiets en wat zo'n kind verder nodig heeft. Beide jongens hebben een bijbaantje voor de luxe dingen (games enzo).
Wat Onyx zegt, klopt ook, je wordt begeleid vanuit BJZ. Mijn ouders zijn al dertig jaar pleegouder en die begeleiding bestaat uit een maandelijks kopje koffie, maar als je behoefte hebt aan meer, kan dat ook.
Leuk trouwens dat je een puber als pleegkind hebt, dat hoor je niet veel!
Groetjes
Massi

WillyO

WillyO

13-10-2010 om 11:53

Reactie

bedankt voor jullie reakties ,maar we zijn dus geen officiele pleegouders, het is de vriendin van onze zoon dus. en dan word het lastig, en zeker in dit geval omdat ze eerst bij ons is komen wonen en daarna naar bjz is gegaan op ons advies.

WillyO

WillyO

13-10-2010 om 11:59

Aanvulling op de reactie

oh ja en begeleiding zouden we graag hebben, maar we hebben de indruk dat bjz denkt: ze heeft onderdak en eten en drinken dus geen prioriteit. daarnaast is ze ook nog steeds loyaal naar haar moeder toe(das bijna ieder kind natuurlijk) maar daardoor dringt de ernst van haar situatie niet goed door bij bjz. wij merken zeker wel gestoord gedrag op. zelf ontkend ze het probleem.

Tango

Tango

13-10-2010 om 21:24

Moet toch kunnen hoor

Ik werk zelf voor een voorziening van pleegzorg en wij maken dit soort situaties vaak mee. Kinderen die binnen het netwerk worden opgevangen, in eerste instantie vrijwillig, maar later als officieel pleeggezin. BJZ moet hiervoor een aanvraag doen bij de voorziening voor pleegzorg om een netwerkonderzoek uit te laten voeren. Als het netwerkonderzoek positief is worden jullie officieel pleeggezin en krijgen jullie vergoeding en begeleiding. Worden jullie niet goedgekeurd als pleeggezin, want dat kan natuurlijk ook, dan kan het kind wel blijven, maar krijg je dus geen vergoeding en begeleiding.
In het netwerkonderzoek worden o.a. vragen gesteld over jullie verleden, motivatie waarom jullie het kind willen opvangen, ideeen over opvoeding etc. Best pittig hoor, maar wel goed vind ik.

WillyO

WillyO

14-10-2010 om 12:58

Zou een uitkomst zijn

beste Tango,

we hebben beiden 2 jaar geleden de cursus gedaan om pleegouders te worden. we zijn hiervoor geslaagd, maar hebben kort daarna door grote werk drukte gevraagd om het toch uit te stellen. dus het lijkt ons dan ook geen probleem en we staan geregistreerd alls "goedgekeurd" neem ik aan.
misschien is het mogelijk om met je in contact te komen, want wij kunnen de weg in het oerwoud van regels en wetten niet meer vinden.

Tango

Tango

14-10-2010 om 21:45

Willy

Misschien kun je je emailadres geven, dan mail ik je wel.

Een grote beer

op de weg zie ik wel opdoemen: als jullie officieel pleegouders worden zal zij officieel uit huis geplaatst worden. Dat kan vrijwillig (als de ouders/moeder dat wil) en het kan onvrijwillig met een OTS. Daar gaat een procedure aan vooraf. Het is de vraag of de omstandigheden waar jij op doelt in je eerste berichtje ook als omstandigheden worden erkend door de ouders, het meisje en eventueel dan nog door de Raad voor de Kinderbescherming en BJZ.

Tsjor

WillyO

WillyO

16-10-2010 om 17:35

Mail adres

zou mooi zijn als we met de hulp van tango (of anderen)de juiste richting op gaan dus hier ons mail adres: [email protected]. alvast bedankt! hulp is inmiddels zeer dringend nodig omdat er gisteren een crisis is ontstaan.

Tango

Tango

16-10-2010 om 23:05

Ik heb je gemaild

Hopelijk kan je er iets mee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.