Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Explosieve relatie, kind in gevaar?

NC-X

NC-X

17-03-2026 om 17:02 Topicstarter

Izza schreef op 17-03-2026 om 15:23:

Ik kreeg ooit een goed advies. Als iemand laat zien wie hij is. Geloof dat dan ook. Mensen gaan invullen (hij doet zo omdat... Aar eigenlijk wil zij wel...) of projecteren hun eigen wensen op anderen. Ze willen graag iemand veranderen. Jij wilt dat ook. Dit is een volwassen vrouw. Zij mag zijn wie ze is. En jij moet dat accepteren of je eigen keuzes maken. Maar je kunt haar niet veranderen. Hou daar dus mee op. Accepteer iemand zoals hij is of vertrek. Maar hou op erover te klagen bij haar, de therapeut of anderen. Dit is wie ze is.

Ik snap dat je op een gegeven moment keuzes moet maken. Maar zou je een relatie van 20 jaar beëindigen, zonder eerst te kijken of het te fixen is? Dan zou heel relatietherapie ook zeuren bij de therapeut zijn. 

En ja, dit karakter is in de voorgaande jaren ook wel zichtbaar geweest, maar de frequentie was dermate laag dat het incidenten waren. Een of twee keer per jaar dat je denkt 'goh, dat had veel gezeur gescheeld als je het gewoon even besproken had'. 

NC-X

NC-X

17-03-2026 om 17:12 Topicstarter

Zeespiegel schreef op 16-03-2026 om 16:35:

[..]

Maar is dat zo? Wordt het "tegen" jouw gedaan? Of heeft je vrouw ruimte nodig, en gaat dat te kosten van jouw?

Hoe minder je haar die ruimte gunt, hoe harder ze die ruimte alsnog nodig heeft.

Als wij 's avonds rustig uit willen puffen, en onze kleuter komt steeds beneden, dan moeten we daarna weer compleet opnieuw beginnen met rust pakken.

Hetzelfde geldt als je gezellig uit bent geweest, en je komt thuis en je partner is chagrijnig. Weg ontspanning.

Niemands schuld. Gewoon een gegeven.

Nee ik denk niet dat het 'tegen mij' gedaan wordt. Dat is mijn interpretatie op dat moment - en ik weet dat dat niet correct is. 

Maar zoals in dit voorbeeld: zelf pro-actief een tijdgrens voor zichzelf opstellen, deze niet nakomen en dan achteraf én schuldig voelen én aangeven 'ik wist zelf ook wel vooraf dat ik mij er niet aan ging houden'. Dat vind ik, op zijn minst, lastig. 

En ik heb ook geen intentie om overal bovenop te zitten qua controle. Als 45minuten per ongeluk 55 of 65 waren geworden - prima! Of een berichtje dat het later wordt, ook prima! Liever nog een situatie waarbij er een tijdje geen incidenten zijn en ze alle ruimte weer kan nemen die ze nodig is. 

Ies

Ies

17-03-2026 om 17:20

Izza schreef op 17-03-2026 om 15:23:

Ik kreeg ooit een goed advies. Als iemand laat zien wie hij is. Geloof dat dan ook. Mensen gaan invullen (hij doet zo omdat... Aar eigenlijk wil zij wel...) of projecteren hun eigen wensen op anderen. Ze willen graag iemand veranderen. Jij wilt dat ook. Dit is een volwassen vrouw. Zij mag zijn wie ze is. En jij moet dat accepteren of je eigen keuzes maken. Maar je kunt haar niet veranderen. Hou daar dus mee op. Accepteer iemand zoals hij is of vertrek. Maar hou op erover te klagen bij haar, de therapeut of anderen. Dit is wie ze is.

Ik ben het hier wel mee eens, denk ik. 
Het lukt me nog lang niet altijd, maar ik probeer mijn verwachtingen en verlangens bij mezelf te houden. Voor mij zijn (het nakomen van) afspraken bijv belangrijk. Voor mijn partner blijkbaar niet. (Of komt het niet zo nauw)

Dus probeer ik vooral een fijne partner voor mezelf te zijn. Ik probeer me goed aan afspraken met mezelf te houden. En probeer me hierin minder afhankelijk op te stellen van anderen. (Mijn partner)

Uiteindelijk moet je het toch vooral met jezelf doen. 

(Het loopt hier zeker nog niet altijd op rolletjes. Maar ben absoluut dol op mijn partner en zou ‘m zeker (nu) niet willen ruilen.) 

Ies schreef op 17-03-2026 om 02:16:

Mmhh, ik weet het niet. Maar herken dit sterk bij mijn partner. En het lukt hem dus écht niet. Frustrerend voor mij, want ik ben ook wel sterk van de afspraken en kan daar best star in zijn. Maar het is bij mijn partner dus echt geen gebrek aan goede wil, daar ontbreekt het niet aan. En het frustreert hem trouwens ook, hij doet echt wel zijn best. Maar hij is dus altijd ook te optimistisch over zijn eigen kunnen, denkt dat doe ik wel even. Ja niet dus.

Wat jij schetst vind ik echt wel van een hele andere orde. 

Ik vind het knap van je TO, dat je hier nog geduld voor hebt. Ik zou er echt klaar mee zijn. Ik vind het echt compleet infantiel; een vrouw van bijna 40 die dit egoïstische gedrag vertoont. 

Ik snap echt wel dat een mens een sociaal leven wil onderhouden. Dat wil en doe ik zelf ook. Maar op een normale dinsdagavond zit ik om 18:00 gewoon met mijn gezin aan het avondeten. Gezellig de dag door te nemen. 

Ies

Ies

18-03-2026 om 00:07

Dweedledee schreef op 17-03-2026 om 22:38:

[..]

Wat jij schetst vind ik echt wel van een hele andere orde.

Geen idee, ik reageerde vooral op zijn laatste voorbeeld. Mijn partner gaat dan weer niet vaak weg, maar als hij gaat gaat hij altijd ‘heel even’ en blijft heel lang. Nu is dat geen enkel issue in onze relatie dus we hebben daar ook geen afspraken over, het maakt mij ook niet uit hoe lang hij blijft. Maar er zijn wel andere issues waar ik graag afspraken over maak en dat loopt dan altijd moeizaam. 
Overigens zie ik niet waarom het beter zou zijn om om 18 u ‘gewoon’ aan tafel te zitten. 

NC-X schreef op 17-03-2026 om 17:12:

[..]

Nee ik denk niet dat het 'tegen mij' gedaan wordt. Dat is mijn interpretatie op dat moment - en ik weet dat dat niet correct is.

Maar zoals in dit voorbeeld: zelf pro-actief een tijdgrens voor zichzelf opstellen, deze niet nakomen en dan achteraf én schuldig voelen én aangeven 'ik wist zelf ook wel vooraf dat ik mij er niet aan ging houden'. Dat vind ik, op zijn minst, lastig.

En ik heb ook geen intentie om overal bovenop te zitten qua controle. Als 45minuten per ongeluk 55 of 65 waren geworden - prima! Of een berichtje dat het later wordt, ook prima! Liever nog een situatie waarbij er een tijdje geen incidenten zijn en ze alle ruimte weer kan nemen die ze nodig is.

Het gekke met dat 45 minuten gedoe is, zo reageerde ik toen ik onervaren was tegen mijn leidinggevende. Wanneer heb je het af? Dan geef je een schatting die je hoopt waar te maken. En als het dan tegenvalt zie je dan wel weer. 

Inmiddels weet ik beter, en geef mezelf alvast wat speling in die inschatting. Beter als het achteraf meevalt. Maar als je weet dat je leidinggevende kwaad wordt als je zegt "3 dagen" dan probeer je dat dus te vermijden. Uit angst dat hij kwaad wordt.

Toch is die 45 minuten zo kort om ergens langs te gaan, dat het ook goed kan zijn dat ze een loopje met je neemt. Zeker in combinatie met die sportschool waar ze niet afvalt. Ik zou een keer onaangekondigd binnenlopen bij die sportschool eigenlijk.

NC-X schreef op 17-03-2026 om 17:02:

[..]

Ik snap dat je op een gegeven moment keuzes moet maken. Maar zou je een relatie van 20 jaar beëindigen, zonder eerst te kijken of het te fixen is? Dan zou heel relatietherapie ook zeuren bij de therapeut zijn.

En ja, dit karakter is in de voorgaande jaren ook wel zichtbaar geweest, maar de frequentie was dermate laag dat het incidenten waren. Een of twee keer per jaar dat je denkt 'goh, dat had veel gezeur gescheeld als je het gewoon even besproken had'.

Al gedacht aan het gebruik van verslavende middelen? Dat kan slechte eigenschappen behoorlijk verergeren. Dat zou de onbetrouwbaarheid van haar verklaren.

Ies schreef op 18-03-2026 om 00:07:

[..]

Geen idee, ik reageerde vooral op zijn laatste voorbeeld. Mijn partner gaat dan weer niet vaak weg, maar als hij gaat gaat hij altijd ‘heel even’ en blijft heel lang. Nu is dat geen enkel issue in onze relatie dus we hebben daar ook geen afspraken over, het maakt mij ook niet uit hoe lang hij blijft. Maar er zijn wel andere issues waar ik graag afspraken over maak en dat loopt dan altijd moeizaam.
Overigens zie ik niet waarom het beter zou zijn om om 18 u ‘gewoon’ aan tafel te zitten.

Heb je het topic überhaupt wel gelezen? Want die indruk krijg ik niet, gezien je opmerkingen. Of je begrijpt het niet helemaal, dat kan ook. 

Ies

Ies

18-03-2026 om 12:54

Dweedledee schreef op 18-03-2026 om 10:46:

[..]

Heb je het topic überhaupt wel gelezen? Want die indruk krijg ik niet, gezien je opmerkingen. Of je begrijpt het niet helemaal, dat kan ook.

Oh, dat kan heel goed hoor dat ik de plank missla. 
Ik meen gewoon bepaalde aspecten te herkennen en wellicht heeft to daar iets aan. 
to komt op mij over als principieel, plichtsgetrouw, consciëntieus. En daar herken ik mezelf wel wat in. En zoals met alles zijn er uiteraard valkuilen. Als er geen goede reden is voor partner van to om het bezoekje kort te houden wordt het zo’n principe dingetje. En de vraag is of dat de goede kant uitgaat. 
Voor mezelf kan ik ook nog wel eens op zoek gaan naar ‘bewijs’ van mijn partners ‘onbetrouwbaarheid’. Een heilloze weg. 

Ies schreef op 18-03-2026 om 12:54:

[..]

Oh, dat kan heel goed hoor dat ik de plank missla.
Ik meen gewoon bepaalde aspecten te herkennen en wellicht heeft to daar iets aan.
to komt op mij over als principieel, plichtsgetrouw, consciëntieus. En daar herken ik mezelf wel wat in. En zoals met alles zijn er uiteraard valkuilen. Als er geen goede reden is voor partner van to om het bezoekje kort te houden wordt het zo’n principe dingetje. En de vraag is of dat de goede kant uitgaat.
Voor mezelf kan ik ook nog wel eens op zoek gaan naar ‘bewijs’ van mijn partners ‘onbetrouwbaarheid’. Een heilloze weg.

Ik vindt dat Dweedledee hier een punt heeft, ik denk ook dat je er goed aan doet om het topic te lezen. Het gaat hier niet alleen om een afspraak niet nakomen, maar zoveel meer, die openingspost is niet voor niets zo lang.

Ies

Ies

18-03-2026 om 22:24

Yumi schreef op 18-03-2026 om 20:57:

[..]

Ik vindt dat Dweedledee hier een punt heeft, ik denk ook dat je er goed aan doet om het topic te lezen. Het gaat hier niet alleen om een afspraak niet nakomen, maar zoveel meer, die openingspost is niet voor niets zo lang.

Oh, wel gelezen hoor. Andere insteek. 

Ies schreef op 18-03-2026 om 22:24:

[..]

Oh, wel gelezen hoor. Andere insteek.

Ies schreef op 18-03-2026 om 00:07:

[..]

Oké dan heb ik je bericht van 00:07 anders gelezen dan je bedoelde.

Ies

Ies

18-03-2026 om 22:42

Yumi schreef op 18-03-2026 om 22:33:

[..]

[..]

Oké dan heb ik je bericht van 00:07 anders gelezen dan je bedoelde.

Oh, ik snap wel dat je dat dacht. 

To zoomde zelf in op een concreet voorbeeld.En soms kan dat goed zijn denk ik, dus ging ik erin mee. Het kan iets blootleggen over onderliggende dynamieken en structuren. Bovendien kan een kleine verandering een hele aardverschuiving te weeg brengen 

NC-X

NC-X

21-03-2026 om 14:21 Topicstarter

Zeespiegel schreef op 18-03-2026 om 06:11:

[..]

Het gekke met dat 45 minuten gedoe is, zo reageerde ik toen ik onervaren was tegen mijn leidinggevende. Wanneer heb je het af? Dan geef je een schatting die je hoopt waar te maken. En als het dan tegenvalt zie je dan wel weer.

Inmiddels weet ik beter, en geef mezelf alvast wat speling in die inschatting. Beter als het achteraf meevalt. Maar als je weet dat je leidinggevende kwaad wordt als je zegt "3 dagen" dan probeer je dat dus te vermijden. Uit angst dat hij kwaad wordt.

Toch is die 45 minuten zo kort om ergens langs te gaan, dat het ook goed kan zijn dat ze een loopje met je neemt. Zeker in combinatie met die sportschool waar ze niet afvalt. Ik zou een keer onaangekondigd binnenlopen bij die sportschool eigenlijk.

Ondanks haar uitspraken over de 'crush', verwacht ik niet dat ze iets anders doet op die momenten. Ik sport bij dezelfde sportschool, soms ook met dezelfde mensen, dan zou er wel iets op moeten vallen. 

De 45min was niet zomaar op bezoek ergens, maar was in dit geval met een vriendin wandelen met onze hond. Vriendin woont 2minuten verderop, dus zo heel vreemd vond ik de inschatting ook niet. En prima als het wat uitloopt, maar door onze afspraken let je er natuurlijk nu wel meer op.

En ik begrijp je vergelijking met een inschatting richting je baas. Al zie ik mijzelf niet als baas...al zal ik vast wat bazig / controlerend overkomen

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.