Merle
30-10-2008 om 10:51
Financieel probleemgedrag zichtbaar bij kinderen
Hoi!
Zie hieronder de tekst;
Wat vinden jullie, krijgen jullie kinderen zakgeld en valt er iets te linken naar dit onderzoek? Ik heb twee kinderen, 1 kan sparen van het zakgeld, de andere heeft werkelijk een gat in de hand, zodra die geld ziet moet het op. Ik vind (wij) dat zakgeld is om te leren dus waar en hoe het op gaat maakt ons niet uit, ze mogen leren door fouten en eigen keuzes maken. Natuurlijk laten we ook zien dat sparen voor iets wat je heel graag hebben wilt best wat oplevert.
Wat vinden jullie?
Merle
Bron: nu.nl
Financieel probleemgedrag zichtbaar bij kinderen
DEN HAAG - Kinderen in groep 5 en 6 van de basisschool vertonen al de voortekenen van risicovol financieel gedrag. Vanaf de middelbare schooltijd vindt twee derde van de jongeren het moeilijk om met geld om te gaan.
ANP
Dat blijkt uit een onderzoek, dat wetenschappelijk bureau ITS uit Nijmegen heeft uitgevoerd voor Centiq, een samenwerkingsverband van veertig organisaties die zich bezighouden met consumenten en geld.
Ruim de helft van de bijna vierduizend ondervraagde jongeren vindt dat hun ouders hen niet goed hebben opgevoed in geldzaken. Kinderen van ouders die streng zijn op het gebied van zak- en kleedgeld, kunnen beter met geld omgaan dan leeftijdgenootjes.
Reclame
Voor het eerst is financieel gedrag en inzicht bij jongeren tussen de 8 en 18 jaar onderzocht. Tevens is verband gelegd met de rol van ouders door 751 huishoudens te ondervragen. Gebleken is dat de rol van reclame en leeftijdgenoten belangrijker is dan die van de ouders zodra de kinderen naar het voortgezet onderwijs gaan.
Een derde van de jongeren heeft schulden en gokt om geld. Ze doen aankopen via internet en gaan veel uit.
Voortekenen
Bij jonge kinderen zijn al voortekenen van slecht financieel inzicht te zien: deze kinderen kunnen niet wachten om iets te kopen en schaffen zich regelmatig spullen aan zonder daar over na te denken, aldus de onderzoekers.
Volgens de onderzoekers is onderwijs in financiële aangelegenheden noodzakelijk. Centiq werkt aan een leerplan, dat in 2009 op proef van start gaat binnen het vmbo. Ook komt er een geldspel beschikbaar via internet.
Het Nibud zal adviezen en programma's voor de financiële opvoeding van ouders aanscherpen. Het onderzoek heeft uitgewezen dat goed financieel beheer door ouders het gedrag van hun kinderen flink stimuleert.

Kaaskopje
30-10-2008 om 11:03
Onze kinderen hebben
in dit opzicht een top opvoeding gehad. Maar ondanks die topopvoeding heb ik ook wel dingen gezien die niet zo verstandig waren. Onderling geld uitlenen bijvoorbeeld. Het is sympathiek om een vriend/vriendin even uit de brand te helpen, maar wanneer krijg je het terug? Maar ook zelf iets van een ander lenen en dan niet de verantwoordelijkheid voelen dat zo snel mogelijk terug te geven. Het zijn slordigheden en juist dat soort slordigheden zorgen in het volwassen leven voor problemen. Daar heb ik het beslist over. Verder heb je te maken met verschillende karakters. Hier ook een kind die echt haar best kan doen om een bedrag ergens voor op te sparen en een ander kind die daar hulp bij nodig heeft.

Manda Rijn
30-10-2008 om 11:38
Zorgwekkend
ik ga er over nadenken, ik wil dat dochter niet zo'n sukkel wordt die op haar 15e al met een schuld zit. Iig zolang ze thuis woont wil ik niet dat ze financieel stom bezig is en dus ook spaart.

Temet
30-10-2008 om 11:43
Tja
Wel apart is het dat de club die het onderzoek uitvoert kennelijk belang heeft bij de uitkomsten ervan, want datzelfde Centiq dat het onderzoek heeft laten uitvoeren verkoopt ook een lesprogramma om de aldus geconstateerde problemen te helpen verminderen.
We horen deze geluiden al een jaar of wat, volgens mij, en er is een beetje een ondertoon van 'vroeger, toen moeder nog straf de huishoudpot beheerde en spaarzaamheid werd aangeleerd had je deze problemen niet'. Ik geloof wel dat daar wat in zit, aan de andere kant: dat de helft van de jongeren zegt het moeilijk te vinden met geld om te gaan zegt imho helemaal niets. Ten eerste is dit de eerste meting, dus weten we niet hoe ze daar 30 of 50 jaar geleden over dachten (toen vroeg niemand iets aan kinderen, volgens mij ), ten tweede vinden ontzettend veel mensen van alle leeftijden het moeilijk met geld om te gaan, en ik denk niet dat dat door de jaren heen per se sterk veranderd is. Bovendien: het moeilijk vinden wil niet per se zeggen dat je het dus slecht doet.
Dat kinderen die in dit opzicht strak worden gehouden het gemiddeld beter doen kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben. Het kan de opvoeding zijn, maar het kan ook erfelijkheid zijn: zuinige ouders krijgen misschien wel vaker zuinige kinderen zonder daar verder iets speciaals voor te hoeven doen.
Dus tja, ik weet niet hoe erg het allemaal is, en met name niet in hoeverre het erger is dan pakweg 50 jaar terug. Toen had je ook gewoon nog geen mobieltjes en geen internet.
Groeten,
Temet

tonny
30-10-2008 om 12:16
Uistel
de kunst is te leren uitstellen, niet meteen op elke koopprikkel reageren. En nooit iets kopen als je geen geld hebt. Nee zeggen valt niet mee... Ken ook genoeg pubers die het geld altijd in de zak brandt en constant blut zijn. Heb erg geboft met mijn kinderen, die hebben vast de genen van oma die haar hele leven (!) nog nooit heeft rood gestaan. Ik kan het haar niet nazeggen, helaas...
Verder: als ouders streng zijn! Niet lenen voor de vakantie, voor een weekendje weg - laat ze sparen! Zoals Emma al zei, als ze op een dag zelfstandig gaan wonen komt de klap van de eigen verantwoordelijkheid hard aan.
Tonny

judiths mama
30-10-2008 om 13:30
Wij gaan binnenkort beginnen...
...met zakgeld. Mijn oudste wordt in januari 6 en dat lijkt me wel een mooie leeftijd om te starten. Het liefst zou ik zien dat ze een gedeelte van het geld opzij zet om iets van te sparen en een gedeelte uit mag geven. En dat we dan samen een doel kiezen om voor te sparen, beginnend met een klein speelgoedje, van 5 euro ofzo. Dan kan ze na een tijdje, als ze het systeem snapt, doorsparen voor iets groters.
Het allerliefst zou ik zien dat het spaargeld ook nog in 2'en gaat, 1 gedeelte op de bank, voor "later" en 1 gedeelte voor het speelgoedje van 5 euro.
Wat is nou een mooi bedrag voor een 6 jarige? ik denk aan een euro per week, waar dan van gespaard wordt en wat ze direct uit mag geven.
Het hoeven toch ook geen mega bedragen te zijn? Ze hebben toch nog geen benul van de waarde van geld en ik denk wel dat je het op deze manier leert.
Wie heeft er ervaring en wil eens zijn/haar menning geven over mijn plan?
Groetjes, Saskia

reina
30-10-2008 om 14:15
Moeilijk
Ik vind het moeilijk te zeggen waaraan het ligt of een jongere wel of niet goed met geld om kan gaan. Als ik naar mijn kinderen kijk, nu beiden volwassen: de een kan héél erg goed met geld omgaan, die kon zelfs ruim sparen toen ze studeerde en al op zichzelf woonde, de ander heeft het geld bij wijze van spreken al uitgegeven voor hij het heeft. Zij hebben dezelfde financiele opvoeding gehad, al had de 2e eerder geld te besteden omdat hij al vroeg een eigen inkomen had. Wij hebben lang met hem samen zijn financiën beheerd, vaak besproken etc., maar hij kan veel minder goed omgaan met geld dan de oudste.

Temet
30-10-2008 om 14:20
Zakgeldnormen
Judith's mama, volgens mij had het Nibud altijd een lijstje waarin stond wat een redelijk bedrag aan zak- of kleedgeld was. Kijk eens op hun site, zou ik zeggen.
Groeten,
Temet

Annet
30-10-2008 om 14:53
Grappige uitspraak over jonge kinderen
In het artikel op nu.nl http://www.nu.nl/news/1813372/37/Financieel_probleemgedrag_zichtbaar_bij_kinderen.html
staat over dit onderzoek het volgende:
Bij jonge kinderen zijn al voortekenen van slecht financieel inzicht te zien: deze kinderen kunnen niet wachten om iets te kopen en schaffen zich regelmatig spullen aan zonder daar over na te denken, aldus de onderzoekers.
Goh, het zijn net jonge kinderen...
Daar krijgen ze nu juist zakgeld voor. Om dit te ervaren voordat het om veel geld gaat.

maan.
30-10-2008 om 16:57
Onzichtbaar geld
Het probleem lijkt mij vooral voor de jeugd dat ze beschikking hebben over onzichtbaar geld. Ze gaan shoppen en pinnen wat ze willen kopen. Pas achteraf worden ze geconfronteerd met de gevolgen voor hun saldo.
Vroeger toen ik nog jong was (hahaha)moest je eerst in de rij bij de bank om je geld op te halen, daarna kon je gaan kopen maar nooit meer dan het bedrag wat je bij je had..
De mogelijkheden om in de schuld te gaan zijn gewoon veel groter geworden; je geeft onzichtbaar geld uit. Daarnaast spelen ook de reclames er aardig op in: ze spiegelen je voor dat het niet meer dan normaal is om geld te lenen als je iets leuks wilt kopen en dan moeten wij als ouders maar proberen om het kind duidelijk te maken dat dat dus eigenlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend is.

reina
30-10-2008 om 17:44
Maan
Mee eens, onze kinderen hebben wel heel lang een bankrekening met pas gehad waarop ze in elk geval niet rood konden staan. Ik erger me rot aan al die leen-reclames die jongeren van allerlei banken binnen krijgen zodra ze de 'leenleeftijd' bereikt hebben. En ale mooie praatjes die gebruikt worden om ze creditcards aan te smeren.

lotm®
30-10-2008 om 20:35
Digitaal bankieren
Goedenavond,
Eens met de vorige twee sprekers: leer kinderen juist vroeg ook met digitaal geld omgaan.
Mijn twee dochters (5 en 6) hebben allebei vanaf hun vijfde een bankrekening met bijbehorende pinpas. Hun rekeningen zijn aan mijn internetaccount gekoppeld. Ze bepalen zelf wat ze met hun wekelijkse euro zakgeld doen (+wat ze krijgen voor wisseltanden en dergelijke).
Vaak sparen ze hun geld vijf weken op en gaat het in mijn portemonnee waarna ik het via mijn rekening samen met hen op hun rekeningen zet. De digipas kent geen geheimen meer. Betalen ze in een winkel met hun pinpas, dan laat ik ze thuis zien wat dat voor gevolgen heeft voor hun saldo.
Ze zijn allebei vreselijk trots op hun bankpas en zich zeer bewust van geld.
Met vriendelijke groet,
Lydia

MaximeM
31-10-2008 om 00:08
Goede voorbeeld geven
Hoi,
Wij proberen ze hier het goede voorbeeld te geven. Ze zijn nu 10 en 13 jaar en beseffen inmiddels dat lenen geld kost. Eerst was hun uitspraak altijd, goh dan halen we het toch bij Leen (van lenen.nl) nu snappen ze dat als je bij wijze van spreken 1000 euro leent je 1500 terug moet betalen. Verder vraag ik ze bij vanalles wat ze willen hebben terloops even of ze even willen kijken hoeveel het kost. Soms zegt mijn dochter dan zelf al 'laat maar mam'. Verder krijgt de oudste al kleedgeld en zakgeld en mag ze dat zelf beheren (en dat gaat goed) de jongste lijkt me helemaal een Dagobert Duck want die is altijd de inhoud van zijn portomonnee aan het optellen. Ben benieuwd hoe ze het gaan doen als ze groter zijn.
Maxime

lotm®
31-10-2008 om 12:29
Hoezo?
Pelle,
Tja, wat is er nog 'gewoon' aan sparen in een spaarpot? Ik heb al jaren geen spaarpot meer.Waarom vind jij kinderen van vijf en zes 'gewoon' te jong om digitaal te bankieren?
Waarom moeten kinderen tien jaar oud zijn voordat ze digitaal kunnen sparen/bankieren? Wat moeten kinderen kunnen om digitaal te mogen bankieren/sparen?
Met vriendelijke groet,
Lydia

lotm®
31-10-2008 om 13:54
Barriere
Pelle,
Ik zie de extra barriere niet.
Mijn kinderen hebben hun eigen bankrekeningen met hun eigen pinpassen en bijbehorende pincodes. Ze kiezen zelf wat ze met hun contante zakgeld doen: storten op hun bankrekening of in hun eigen portemonnee/spaarpot stoppen. Wanneer ze in een winkel zijn betalen ze zelf met hun pinpas of contant. Ze weten precies hoeveel geld ze op hun bankrekeningen hebben, hoeveel ze contant hebben en hoeveel dat bij elkaar opgeteld is. Ze weten ook waarom de een meer heeft dan de ander en hoeveel de een meer heeft dan de ander.
Misschien is het wel helemaal niet meer 'gewoon' om te zien hoeveel geld je hebt in de vorm van bankbiljetten en munten. Voor mij in ieder geval niet. Ik heb mijn salaris nog nooit 'gewoon' in een zakje mee naar huis gekregen.
En nogmaals (je hebt mijn vraag niet beantwoord); wat moeten kinderen kunnen om (ongewoon) digitaal te mogen bankieren/sparen?
Met vriendelijke groet,
Lydia

Manda Rijn
31-10-2008 om 14:19
Financiele opvoeding
Ik heb afgelopen week een conceptje bedacht hoe ik mijn dochter een gezonde realistische financiele opvoeding kan meegeven.
Wat moet een kind doen op te mogen pinnen:
- goed kunnen tellen, besef hebben van bedragen
- het concept van de pas met pincode beseffen
- je pasje niet kwijt raken
- pincode onthouden
- beseffen dat je pincode geheim moet blijven en wat de gevolgen zijn als je die pincode kwijt raakt
- lang genoeg zijn om goed bij het apparaat te kunnen zonder dat iedereen achter je mee kijkt.
Deze 6 dingen kan mijn 5,5 jarige niet. Ze raakt alles kwijt, flapt er van alles uit want kan niets geheim houden en 'ziet' bedragen nog niet goed, verder is ze gewoon simpelweg te klein om erbij te kunnen.
Stap 1. 5 & 6 jaar. Ze krijgt E 0.50 per week zakgeld + al mijn koperen muntjes die ik er af en toe bij gooi. Ze heeft nu 2x iets van haar eigen geld mogen kopen, sparen gaat dus niet zo snel dat je elke maand iets kan kopen. Dat doen we door de spaarpot leeg te gooien en alle 5 eurocent munten eruit te halen en als dat E 5,- bij elkaar is (een hele zak met wel 100 muntjes) dan mag ze iets gaan uitzoeken van maximaal E 5,- Ze komt er dan in de winkel achter hoe weinig die grote zak met munten eigenlijk is en dat het veel moeite kost iets te vinden daarvoor.
Stap 2. 7 & 8 jaar. We gaan een rekening met haar openen. En dan beheer ik de pinpas (die wordt gewoon niet gebruikt). Ik wil telkens als ze E 20 gespaard heeft dat met haar naar de bank brengen om het te laten storten. Ik kan dan het rekeningafschrift laten zien, "kijk je hebt nu dit bedrag op je rekening staan en dit is de rente die je er op gekregen hebt".
Stap 3. 9 jaar en ouder. Ze is dan op de leeftijd dat ze ook duurdere dingen zelf wil kopen, bijvoorbeeld een cd speler. Dan gaan we op internet kijken welke het moet zijn en wat zo'n ding kost, zit er garantie op etc. Dan gaan we kijken hoe lang ze daar nog voor wil sparen. Eventueel kan ze dan klusjes gaan doen om wat sneller te kunnen sparen. Met de pinpas kan ze dan het ding gaan kopen met ons.
Zoiets denk ik.

Mamasan
31-10-2008 om 15:37
Besef
Mijn 9-jarige heeft nog weinig benul van bedragen enzo. Ze weet hoeveel zakgeld ze krijgt en wat ze daar ongeveer mee kan. Laatst vroeg ze me hoeveel ik verdien met een dag werken. Zwaar onder de indruk van het bedrag dat ik noemde vond ze het oneerlijk dat zij dan maar 5 euro zakgeld per maand krijgt.

Manda Rijn
31-10-2008 om 16:19
Mamasan
"Zwaar onder de indruk van het bedrag dat ik noemde vond ze het oneerlijk dat zij dan maar 5 euro zakgeld per maand krijgt."
Ah, die komt er wel.

Maylise
31-10-2008 om 16:31
Cash
Het nadeel van virtueel betalen is bij kleine kinderen denk ik dat het wat te abstract is. Ik denk dat kleine kinderen ook een gevoel bij geld moeten krijgen en dat is handiger als ze het als muntjes krijgen. Zo leren ze de waarde van verschillende munten kennen, dat veel niet persé meer betekend (een briefje kan meer waard zijn dan een stapel munten)en krijgen ze wat meer een gevoel bij geld.
Overigens heb ik geen idee of zakgeld werkelijk een opvoedkundige waarde heeft. Ik geef het voornamelijk om van gezeur af te zijn (als ze dan iets willen kopen kunnen ze het daar van doen) maar ik hoop dat ze financieel wat zelfstandiger worden als ze van jongsaf aan wat meer autonomie hebben wat betreft hun bestedingsgedrag.
Maylise

judiths mama
31-10-2008 om 17:18
Interessante discussie
Ik heb van iedereen wat dingen gelezen en vind het idee van Pelle wel aanspreken om het eerste jaar 50 ct/week te geven en dan maar eens kijken wat er gebeurt.
Het idee van een eigen bankpas vind ik nog wat te ver gaan, geld op de bank is nog zo abstract. Geld in je spaarpot kan je op elk moment dat je wilt daadwerkelijk zien, tellen e.d.
Ze moet eerst goed leren tellen, getallen kunnen lezen voordat ze beseft hoeveel er op de bank staat of hoe weinig als je iets wilt kopen. Zodra dat besef een beetje gaat groeien wil ik het zakgeld wat meer gaan opsplitsen in sparen en uitgeven.
Maylise, wat bedoel je met 'ik geef het voornamelijk om van het gezeur af te zijn'? Krijgen ze een vast bedrag of krijgen ze meer of vaker geld als ze zeuren? Het nut van zakgeld lijkt mij dat er een vast bedrag is waar je iets van kunt kopen en niet een bodemloze put. (lees: de portemonnee van je ouders!)
Saskia

Maylise
31-10-2008 om 17:30
Saskia
Saskia: Maylise, wat bedoel je met \'ik geef het voornamelijk om van het gezeur af te zijn\'? Krijgen ze een vast bedrag of krijgen ze meer of vaker geld als ze zeuren? Het nut van zakgeld lijkt mij dat er een vast bedrag is waar je iets van kunt kopen en niet een bodemloze put. (lees: de portemonnee van je ouders!)
- Nee, ze krijgen een vast bedrag per week maar met van het gezeur af zijn bedoel ik dat als we bijvoorbeeld in de stad zijn en mijn zoontje wil iets kopen dat ik hem dan zeggen dat hij het van zijn zakgeld kan kopen. Als ik geen zakgeld zou geven maar gewoon af en toe iets voor hem zou kopen zou hij waarchijnlijk meer zeuren. Nu kan ik hem als hij vraagt om één of ander gewoon naar zijn zakgeld verwijzen dat hij het daar maar van moet kopen. Naast zijn zakgeld geef ik hem niet zomaar extra geld.
Maylise

lotm®
31-10-2008 om 17:33
Manda: eens (op 1 na)
Manda,
Prima opsomming wat mij betreft. Alleen met die lengte-eis kan ik niet uit de voeten. Fysieke beperkingen wil ik niet opwerpen, want dat levert een oneerlijke situatie op. Dan zou het kind van gemiddelde lengte eerder digitaal mogen bankieren dan degene die een beetje ondermaats is.
Dan til ik die kleinere wel wat vaker op (als ze aan rijlessen begint zal ze waarschijnlijk ook een kussentje moeten meenemen (-: en haar zus niet, toch zullen ze allebei leren autorijden).
Met vriendelijke groet,
Lydia

lotm®
31-10-2008 om 19:53
De een wel, de ander niet
Pelle,
Wat kinderen kunnen en wat voor kinderen geschikt is, is afhankelijk van hun capaciteiten en interesses. Voor sommige kinderen zal het hebben en gebruiken van een bankpas met pincode op hun vijfde te vroeg zijn. Voor sommige kinderen is het goed en leuk. Sommige kinderen fietsen op hun derde op een fiets zonder zijwieltjes, andere kinderen doen dat op hun zesde. Allemaal prima.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat in ons betalingsverkeer contant geld helemaal niet meer 'gewoon' is. De meeste transacties zijn digitaal. Zoals al eerder geschreven, ik heb tot nu toe nog nooit mijn salaris in een zakje mee naar huis gekregen. Met die digitale wereld wil ik mijn kinderen in contact brengen. Dat zal, zoals ieder leerproces, met vallen en opstaan gaan. Allemaal prima.
Met vriendelijke groet,
Lydia

Manda Rijn
01-11-2008 om 11:20
Wel gewoon, niet zo doordrammen lydia
betalingsverkeer met contant is uitermate gewoon, hoe kom je daar nou toch bij ? Dat er meer gepind wordt dan 10 jaar geleden is een feit, maar wees realistisch, ik bijv. betaal alle uitgaven onder de E 20 met cash.
Als ik hier de bezuinig-draadjes voorbij zie komen dan is de boodschap altijd "wees bewust van wat je hebt, betaal contant".
Als het voor volwassenen al zo werkt dan zal het voor kinderen helemaal duidelijker zijn, contant geld is tastbaar, munten hebben een bepaalde grootte, met munten kan je laten zien dat je 10 dubbeltjes nodig hebt om 1 euro te maken.
Ik ken geen 1 kleuter (5 jarige heb jij het over) die in staat is om dat allemaal te bevatten en ook nog eens verstandig met een pinpas om kan gaan. Vind het dus wat onnozel om het voorbeeld met zijwieltjes aan te halen.

wil40
01-11-2008 om 11:49
Liever cash
Zoon van 10 wil ook wel een pin-pas en een pincode. Maar hier hebben we toegezegd dat dat op het vo mag.
Eerst maar eens regelmatig de spaarpot tellen en "voelen" dat 45 euro voor een nintendo spelletje er lekker inhakt.
Zoon heeft al wel jaren een spaarrekening die hij zelf mag beheren, met wat aanwijzingen van ons. Doet hij gewoon aan de balie en mag zelf het geld storten en een handtekening zetten.
Maar een 5 jarige die de barbie bij intertoys zelf staat te pinnen vind ik ook nogal ver gaan. Met de computer omgaan heeft het niets te maken. Dat kan op andere manieren. Maar internet bankieren staat daar voorlopig los van. Dat ieder kind daar op een andere leeftijd aan toe is wil ik best geloven. Maar dan is het stadium van optillen bij de pinautomaat wel ver achter de rug.

Bastet
01-11-2008 om 12:01
Tijd zat
Mijn zoon van zestien heeft pas sinds een jaar een betaalrekening,waar zijn zakgeld maandelijks op gestort wordt,zijn kleedgeld drie maandelijks en zijn salaris van een zaterdagjob elke maand.De laatste twee zijn pas sinds zijn zestiende aanwezig,dus eerder had hij er geen behoefte aan.Ik zie zelf geen toegevoegde waarde aan het veel eerder beginnen daarmee,als een kind er zelf niet naar taalt.Er is echt nog tijd zat om vertrouwd te raken met alle ins en outs van digitaal betalingsverkeer.Omgaan met geld deed hij al veel eerder,sinds zijn zesde,maar dan met cash zakgeld.
Groetjes,Bastet

Kaaskopje
01-11-2008 om 12:17
Pas of cash
Als ik hier de bezuinig-draadjes voorbij zie komen dan is de boodschap altijd "wees bewust van wat je hebt, betaal contant".
Om eerlijk te zijn heb ik die uitspraak altijd gelaten voor wat het was. Als iemand zich beter voelt met contant betalen, het gevoel heeft met 'echt' geld meer discipline op te kunnen brengen dan met een pinpas moet diegene dat beslist doen. Met cash betalen is geen garantie van beter koopgedrag. Beter koopgedrag verkrijg je alleen maar door erg bewust te zijn van wat je hebt en wat uitgegeven mag worden aan boodschappen en extra's. Dat bewustzijn kun je ook hebben met een pinpas. Dat is bij volwassenen zo, maar ook bij kinderen natuurlijk. Een kind van 6 jaar heeft dat overzicht totaal nog niet en heeft dan ook begeleiding nodig. Als ik eerlijk ben vind ik het voor een kind van 5-6 jaar ook nog erg vroeg om met een pasje te beginnen. Wij zijn er met 12 jaar mee begonnen. Ik hou erg van duidelijke leeftijdsgrenzen. Als kind 1 iets met 12 jaar mag,weet kind 2 dat dat voor haar (in ons geval) ook opgaat. Bij ons kreeg het 12 jarige kind in het algemeen meer vrijheid en dus ook verantwoordelijkheid. Meer zakgeld, verder van huis mogen, een eigen bankpasje. Tot die tijd is een leuke spaarpot naar mijn idee genoeg.

lotm®
01-11-2008 om 21:12
Typeles
Pelle,
je hoeft niet te kunnen schrijven om te kunnen typen. Je moet kunnen spellen/lezen/tekstverwerken om een leesbare tekst te maken. Of je die schijft of typt is om het even.
Waar het volgens mij om draait is dat een kind snapt dat het niet meer kan uitgeven dan het heeft. Geld kan heel concreet zijn (munten en bankbiljetten) of virtueel (digitaal, maar het vertegenwoordigt wel degelijk een waarde). Mijn kinderen werken met allebei.
En nee, wij zijn niet met 2,5 jaar bewust begonnen met bankbiljetten en munten. We zijn onbewust spelenderwijs begonnen met getalbesef en snappen dat op op is.
Met vriendelijke groet,
Lydia

lotm®
01-11-2008 om 22:12
Tien dubbeltjes is één euro
Manda,
N is hier waarschijnlijk veel meer dan één. Menigeen betaalt kleine bedragen inderdaad zeker nog contant. Het grootste deel van mijn inkomen geef ik echter digitaal uit: huur/hypotheek, gas/water/licht, abonnementen, verzekeringen, etc.
Ja, in één euro zitten tien dubbeltjes. Wat leer je kind daarmee snappen? Dat er honderd centen in één euro gaan?Dat tien keer tien honderd is? Leer je je kind daarmee rekenen, de opbouw van onze valuta of financiële bewustwording (op is op)? Waarschijnlijk een beetje van allemaal en het is allemaal goed.
Wat voegt die pinpas voor mijn vijfjarige toe? Dat er meerdere manieren zijn om geld uit te geven. En overal geldt: op is op.
Tja, dat jij geen vijfjarige kent die over een aardig getalbesef beschikt is jouw probleem. Mijn dochter is daarentegen in groep drie echt niet heel bijzonder. Dat gold ook voor haar oudere zus vorig jaar in groep drie.
Met vriendelijke groet,
Lydia

lotm®
01-11-2008 om 22:27
Geld uit de muur
Cameron,
voor mij sla jij de spijker op de kop: onzichtbaar geld heeft voor menig kind een te gemakkelijke waarde.
Maar dan: gaat dat gemak eraf door een kind alleen contact geld te laten uitgeven of door een kind ook digitaal te laten uitgeven? Voor mij is het dat laatste. Dus, lekker laten klooien met een pas en pincode vanaf het moment dat ze een pincode kunnen onthouden, snappen dat ze deze geheim moeten houden en hun pas veilig kunnen bewaren. In het geval van mijn kinderen is dat vanaf een jaar of vijf. Nu gaan mogelijke beginnersfouten nog om kleine bedragen, als ze zestien zijn is beginnersfouten maken een stuk duurder.
Met vriendelijke groet,
Lydia

Manda Rijn
01-11-2008 om 22:48
Bah wat naar lydia
"dat jij geen vijfjarige kent die over een aardig gestalbesef beschikt is jouw probleem"
De logica van dit misbaksel ontgaat mij volledig.
Je lijkt het gebruik van een pinpas als een belangrijke prestigekwestie te zien. Veel succes daarmee.