Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Financiele verdeling

Hoe hebben jullie de financien verdeeld?
Ik woon samen met mijn vriend, en onze dochter van bijna 2. Eerst werkte ik 32 uur, na de komst van onze dochter is dat veranderd in 20 uur. Mijn vriend werkt nog steeds 36 uur.
De kosten delen we 50/50, dat zijn de kosten voor het huis, belastingen, eletriciteit, kleding van dochter, en de dagelijkse boodschappen. Ook de auto is gedeeld, evenals benzine en onderhoudskosten.
De verdeling 50/50 vond ik altijd redelijk, maar nu vraag ik me af of het eerder naar rato zou kunnen. We hebben er samen voor gekozen dat we geen kinderopvang wilden, en dat ik daarom minder zou gaan werken. Hierdoor is mijn maandinkomen flink gedaald, maar dat van hem is gelijk gebleven. Ergens wringt dat bij mij.
Maar misschien slaat dat nergens op, en is dit helemaal prima. Ik ben gewoon heel benieuwd hoe anderen de kosten verdelen? 


Ja, vanzelfsprekend moeten jullie de kosten naar rato van jullie inkomen verdelen.
In een ander draadje kwam dit artikel naar voren, het is voor jou nuttig om het grondig te lezen: 

https://nos.nl/l/2429210

LostJellyfish83

LostJellyfish83

18-05-2022 om 13:34

Gekke Henkie dat je alles nog steeds 50/50 doet! Naar rato zou eerlijk zijn, jij bent tenslotte minder gaan werken ivm jullie kind. 

Naar rato van inkomen zou ik ook veel eerlijker vinden. Niet alles hoeft op de weegschaal maar dit klinkt wel heel scheef.

Betaalt jouw vriend je ook voor de uren dat jij op jullie kind past? Of dacht hij dat kinderopvang gratis is? 
Lees vooral dat artikel op de nos.nl dat IMI-x2 heet geplaatst. Je plaatst jezelf in een hele moeilijke positie nu. En dat jouw vriend het nog steeds 50-50 wil doen, daar trek ik wel een wenkbrauw bij op (en dat jij het tot zover accepteert ook eigenlijk). Kortom, lees dat artikel en ga eens kijken en rekenen hoe jij er voor staat als je relatie het niet zou redden. 

Natuurlijk is dit oneerlijk. Je partner kan waarschijnlijk ook nog flink sparen nu en jij staat als jullie uit elkaar gaan met lege handen. Maar is dit wel een leuke man als hij dit zelf al bijna 2 jaar goed vindt?

Waarom zijn jullie niet beiden wat minder gaan werken, hij is toch vader, en zou ook zorgtaken moeten hebben. Niet dat alleen jouw leven ingrijpend veranderd na de komst van een kind. 

Sowieso naar rato, maar eigenlijk hij nog een beetje meer want doordat jij de opvang doet kan hij werken. Want het financiele blijft doorspelen tot aan je dood want jouw nadeel loopt door tot in je pensioen. 

Na mijn scheiding zijn de opvangkosten bij ons buiten de alimentatie gehouden en die werden naar rato van inkomen verdeeld want hij heeft daar net zo veel belang bij als ik. En alimentatie zijn directe kind kosten, dat is opvang niet, want dat is in het belang van de ouders aldus het argument van de advocaat. 

wij deden voordat er kinderen waren naar rato en sinds er kinderen zijn alles op een hoop en allebei 'zakgeld' voor kleding, hobby's, uitjes, sparen etc. Dit omdat wij hier wel echt andere behoeften in hebben en er zo geen verantwoording hoeft te zijn naar elkaar.

Sinds er kinderen zijn is er zoveel onbetaald werk aan huishouden en zorg dat dit ons het eerlijkste leek.

Nee, niet eerlijk zo. Jullie hebben samen een kind en maken samen keuzes mbt werk en opvang. Plus jij kunt minder sparen, bouwt minder pensioen op, hebt minder carrière kansen. Allemaal prima, maar hij heeft daar ook een verantwoordelijkheid in. Als hij de zorg voor kind niet zo zeer fysiek draagt dan zal hij dat financieel moeten doen. Hij kan immers veel werken omdat jij bij het kind bent. Die lasten moeten echt wel eerlijker verdeeld worden. Waarom is dat eigenlijk niet al eerder gebeurd?

Is er geen financiële 'wij', geen 'ons geld' en geen gezamenlijke financiële doelen voor het gezin? 

ja natuurlijk is naar rato veel logischer in jullie situatie! Tijd om weer even om de tafel te gaan zitten lijkt mij.

Mayra

Mayra

18-05-2022 om 15:22 Topicstarter

Dank voor jullie inzichten.
Hoe doen jullie een verdeling naar rato, als in, welke kosten zijn dat? Bijvoorbeeld de boodschappen, verdeel je dat ook naar rato? En autokosten, als de een regelmatig een tank leegrijdt om vrienden te bezoeken (alleen), deel je die benzinekosten dan ook, of komt dat bij de eigen kosten? 

Viva-amber schreef op 18-05-2022 om 14:40:

Is er geen financiële 'wij', geen 'ons geld' en geen gezamenlijke financiële doelen voor het gezin?

Nee joh, je weet toch. We hebben de staat niet nodig om tegen elkaar te zeggen dat we van elkaar houden. Liefde zit niet in een papiertje of in een contract. Je gaat toch niet terwijl je van elkaar houdt de scheiding alvast regelen. We komen samen niks te kort en al die afspraken op papier dat is maar georganiseerd wantrouwen. 

Liefde moet je vieren met een mooi feest maar dat kan ook wel een keer als de kinderen wat groter zijn. 

Etc

Etc

(Sorry voor mijn sarcasme. Hou ouder ik word hoe meer ik me verbaas over al die stellen die huizen kopen en kinderen krijgen zonder zakelijke afspraken)

Mayra schreef op 18-05-2022 om 15:22:

Dank voor jullie inzichten.
Hoe doen jullie een verdeling naar rato, als in, welke kosten zijn dat? Bijvoorbeeld de boodschappen, verdeel je dat ook naar rato? En autokosten, als de een regelmatig een tank leegrijdt om vrienden te bezoeken (alleen), deel je die benzinekosten dan ook, of komt dat bij de eigen kosten?

Begin met vast te stellen hoe jullie tegen de relatie aankijken.  Een soort maatschap waarbij ieder zijn eigen ding doet met een klein gezamenlijk stukje? Een gezamenlijke eenheid waarbij ieder nog een stukje voor zichzelf overhoudt? Een verbond waarbij je je lot aan elkaar verbindt in goede en slechte tijden en armoe en rijkdom?

Wij hebben een gezamenlijke rekening waar we naar rato van inkomen op storten en waar alle boodschappen en alle benzine van betaald wordt. Als je al 20 jaar samenleeft vinden wij het wat gek om nog bij te houden dat Henk en Gerda zíjn vrienden zijn en dat hij dus de benzine betaalt als we op bezoek gaan. Anderen zullen dat anders doen. 

Wat een gedoe zeg. Wij doen gewoon (ouderwets?) alles op 1 "bult" en daar betalen we ook alles van. En als het op is, is het op. 
We zijn toch samen? Dus ook samen verantwoordelijk voor alles? Dat geldt dus ook voor de kosten van kinderopvang en hobbies. 
Bij grote uitgaves overleggen we natuurlijk.
O, ja. Ik werk 24 en partner 40 uur in de week. 

Eerlijk gezegd vind ik jammer dat jij minder bent gaan werken, vanwege jullie dochter. 
Waarom niet allebei bijvoorbeeld 4 dagen en dochter 3 dagen naar kdv? 
En ja, dat kost geld. Maar jullie hebben ten slotte samen een kind en daar betaal je dan ook samen de kosten voor. 
Ik zag die kosten ook als u een investering in mezelf, zodat ik er niet teveel "uit" zou raken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.