Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Financiele verdeling


sinds we samen wonen gooien we alles op 1 hoop.

alles in hetzelfde gat
En toen ik minder werkte voor de kids was dat zo maar zijn inkomen was toen net zo hard mijn geld

als dat niet zo zou zijn realiseer dat je nu ook stuk minder pensioen opbouwt he. En hoe heeft julliekeuze dat jij voor de kids minder werkt alleen een financiële consequentie voor jou???   Dat had toen voor ons beiden net zo groot gevolg

Mayra schreef op 18-05-2022 om 15:22:

Dank voor jullie inzichten.
Hoe doen jullie een verdeling naar rato, als in, welke kosten zijn dat? Bijvoorbeeld de boodschappen, verdeel je dat ook naar rato? En autokosten, als de een regelmatig een tank leegrijdt om vrienden te bezoeken (alleen), deel je die benzinekosten dan ook, of komt dat bij de eigen kosten?

Nee andersom, je spreekt af wat jullie beiden per maand aan zakgeld krijgen en de rest gaat op de grote hoop.

Hebben jullie ook geen samenlevingsovereenkomst TO? En dat icm een testament nu jullie een dochter hebben? Of hebben jullie echt helemaal niets geregeld?

zakgeldmethode. Alles gaat naar één en/of rekening. Daar worden alle kosten van betaald, opvang kind, boodschappen, huisvesting, gezamenlijke vakanties enz. 
Plus, in jullie geval, een spaarrekening voor jouw verminderde pensioen. Ik ben sws fanatiek pleitbezorger van beiden 4 dagen werken en opvang ipv 5+ een beetje. 

Wat dan overblijft, daarvan krijgen jullie beiden een even groot deel. Bv; vriend verdient €3000 netto, jij €1800. Dan kun je afspreken dat je beiden €300 per maand vrij te besteden hebt aan kleding, cadeautjes, stappen met de matties, weekendjes met vriendinnen enz. 
Maar de rest gaat van die gezamenlijke €4800 af. Ook de benzine die hij meer gebruikt, ook de witte wijn die jij thuis meer drinkt, ook de opvang van je dochter en de fooi voor de oppas. 
Voor iedereen die meeleest en nog geen kinderen heeft; regel dit voor de conceptie, uiterlijk op dezelfde dag dat je begint met foliumzuur slikken. Dit is nét zo belangrijk om goed te regelen!

SuzyQFive schreef op 18-05-2022 om 16:22:

Wij deden ieder 70% van ons inkomen op de gezamenlijke rekening. Daarvan werden alle vaste lasten betaald en de kosten voor de kinderen. Persoonlijke zaken zoals mobiel abonnement enz van de eigen rekening.

Precies, je kan best iets samen hebben en ook iets apart. 

Het huis waar je 50% aan mee betaalt is zeker ook van hem. Heel vreemd dat hij zelf niet voorstelt om wat meer bij te dragen. Sparen voor zijn kind: doet hij dat wel, of mag je dat ook opknappen?

Wij sparen samen voor ons kind. Daarover hebben we afspraken gemaakt. Elke maand boeken we beide een vast bedrag naar haar spaarrekening. 
Het gaat niet om 'van mij', 'van jou' en 'van ons' maar om dat je de lusten en de lasten eerlijk en rechtvaardig deelt. 

Las gisteren dit nog: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2429210-samenwonen-maar-niet-getrouwd-steeds-meer-mensen-in-de-problemen

MamaE schreef op 18-05-2022 om 17:02:

Wij sparen samen voor ons kind. Daarover hebben we afspraken gemaakt. Elke maand boeken we beide een vast bedrag naar haar spaarrekening.
Het gaat niet om 'van mij', 'van jou' en 'van ons' maar om dat je de lusten en de lasten eerlijk en rechtvaardig deelt.

Las gisteren dit nog: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2429210-samenwonen-maar-niet-getrouwd-steeds-meer-mensen-in-de-problemen

Precies dat artikel probeer ik hier duidelijk te maken, het is zo belangrijk zaken voor jezelf zo goed mogelijk te regelen ipv kijkend door een roze bril.

Mijn hele salaris gaat op de en/of rekening en mijn man stort een zelfde bedrag bij. Hij houdt dan over en dat gaat op een spaarrekening. Uitgaven die alleen van mij zijn (kleding, dingen met vriendinnen etc) gaan van de en/of rekening, hij doet die van zijn eigen rekening dus per saldo draagt hij meer bij maar hij verdient ook meer. Hij betaalt ook de zorgpremie en zorgkosten. 
We zijn nog ouderwets in gemeenschap van goederen getrouwd dus als het ooit mis gaat  (en dat kan, ook na onze 25 jaar nog) gaat alles door de helft. Hij had voor het huwelijk al een eigen flat dus ook daar heeft hij meer ingebracht want die valt nu binnen de gemeenschap van goederen. 
Het belangrijkste is dat je afspraken maakt en die ook laat vastleggen. Zoals het nu is doe je jezelf te kort. Als hij blijft vasthouden aan de huidige verdeling zou ik mezelf toch eens achter de oren krabben. 

AlisonH schreef op 18-05-2022 om 17:36:

Mijn hele salaris gaat op de en/of rekening en mijn man stort een zelfde bedrag bij. Hij houdt dan over en dat gaat op een spaarrekening. Uitgaven die alleen van mij zijn (kleding, dingen met vriendinnen etc) gaan van de en/of rekening, hij doet die van zijn eigen rekening dus per saldo draagt hij meer bij maar hij verdient ook meer. Hij betaalt ook de zorgpremie en zorgkosten.
We zijn nog ouderwets in gemeenschap van goederen getrouwd dus als het ooit mis gaat (en dat kan, ook na onze 25 jaar nog) gaat alles door de helft. Hij had voor het huwelijk al een eigen flat dus ook daar heeft hij meer ingebracht want die valt nu binnen de gemeenschap van goederen.
Het belangrijkste is dat je afspraken maakt en die ook laat vastleggen. Zoals het nu is doe je jezelf te kort. Als hij blijft vasthouden aan de huidige verdeling zou ik mezelf toch eens achter de oren krabben.

Ik snap jouw beweegredenen, al zou ik het heel anders hebben geregeld. Ik denk dat TO en vriend helemaal niets hebben geregeld, dus doet zij zichzelf echt tekort en juist dat probeer ik haar duidelijk te maken 😉

Zou bij jullie zeker naar rato gaan verdelen en zover dat nog niet gedaan is dingen vastleggen.

Toen wij gingen trouwen hadden we zo'n beetje hetzelfde vermogen en inkomen. Wij zijn dan ook heel bewust getrouwd in gemeenschap van goederen. Alles is dus van ons allebei. Inmiddels hebben we samen een bedrijf opgebouwd die dus ook 50/50 van ons is. Ondanks dat mijn man er misschien meer uren in stopt zien we het bedrijf en gezin als 1 ding. Hij kan tenslotte meer uitvoerend bezig zijn terwijl ik wat meer van de kinderen op me neem. Wel geven we onszelf een x-bedrag aan "zakgeld". Dat is vooral makkelijk en bedragen die daar overheen gaan bespreken we dan even en dat is het eigenlijk ook altijd prima.

Kersje schreef op 18-05-2022 om 17:40:

[..]

Ik snap jouw beweegredenen, al zou ik het heel anders hebben geregeld. Ik denk dat TO en vriend helemaal niets hebben geregeld, dus doet zij zichzelf echt tekort en juist dat probeer ik haar duidelijk te maken 😉

Ik denk dat ik het nu ook wel anders, en zakelijker, zou regelen. Maar het werkt op zich prima. Over TO heb je volkomen gelijk. 

Kersje schreef op 18-05-2022 om 16:24:

[..]

Heel simpel, een zakelijke afhandeling dus. Juist goed om dit soort zaken goed van tevoren te regelen. Het huwelijk is niks romantisch aan, juist een zakelijke overeenkomst. Te weinig mensen die dit zo zien helaas.

En toch lukt het mensen vaak niet om het zakelijk te houden als er emoties bij komen kijken. Dus idee is goed, ik ben gewoon benieuwd hoe dat in praktijk uiteindelijk zou werken.

CuddlyGorilla98

CuddlyGorilla98

18-05-2022 om 19:52

Ik vind een verdeling naar rato ook niet eerlijk voor TO, want dan houdt haar partner en meer pensioenopbouw, en meer vrij te besteden.
Ik zou zeggen; maak een goede begroting van alle kosten (ja, ook de benzine en boodschappen, ongeacht wie er het meest van eet of naar wiens vrienden de rit gaat), bereken wat je daar maandelijks voor nodig hebt en verdeel het dan zo dat jullie ieder evenveel overhouden om vrij te besteden.
Hij heeft meer inkomen OMDAT jij thuis bent!

Due-scimmie schreef op 18-05-2022 om 19:36:

[..]

En toch lukt het mensen vaak niet om het zakelijk te houden als er emoties bij komen kijken. Dus idee is goed, ik ben gewoon benieuwd hoe dat in praktijk uiteindelijk zou werken.

Wij zijn getrouwd en hebben alle afspraken omtrent een eventuele scheiding vast laten leggen in de huwelijkse voorwaarden. Mocht een scheiding op ons pad komen, emoties of niet, dan zijn de afspraken rechtsgeldig. Inmiddels gelukkig 10 jaar getrouwd.

Vrienden van ons waren niet getrouwd maar hadden afspraken omtrent een scheiding vast laten leggen bij de notaris. Zij zijn helaas wel gescheiden, maar de afwikkeling ging soepel omdat het vast lag.  Daar zit denk ik wel de kneep, maak je afspraken officieel. Alleen opschrijven en bewaren heeft denk ik niet veel zin als je uit elkaar gaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.