Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

foto van kinderen op social media

Posten jullie foto's van je kinderen op social media?
Mijn vrouw vindt dat het echt niet kan. Ik zie geen probleem. Toch leuk een familie foto!

Peiling

Foto van je kind op social media?
134 stemmen
16%
45%
40%

ik was pas op de middelbare van mijn dochter en daar stelde ook iedereen zichzelf voor, hallo ik ben Jan Janssen. Ik ken ook geen mensen waarvan ik alleen de achternaam weet. Ik ken hier in mijn dorp alle mensen bij voor en achternaam en weet ook overal waar ze wonen, dat is echt heel normaal. Ik had het er straks met vriendengroep over en ook zij hadden nog nooit gehoord dat mensen geen achternaam wilde geven of dat je niet mocht zeggen waar iemand woonde.

Kikki39 schreef op 04-12-2022 om 20:08:

precies in mijn dorp ook, dat gaat constant zo van, dat is jan Janssen die woont in de klaverstraat langs Mieke Thijssen.. Ken je Piet burgers nog die getrouwd is met Mieke Janssen die gaan scheiden. Ja, in dat huis van Frans van Gaal aan de burgstraat is een wietplantage gevonden enz... Hoe heet je klasgenoot Martijn met zijn achternaam? Oh ja, van Thijssen? Die vader zat vroeger bij mij in de klas. Waar wonen ze nu? Ja, over het spoor 1e huis aan linkerkant.

Dorps geroddel is niet perse de norm natuurlijk. 

ben blij dat het hier zo gaat. Hoe gaat dat bij jullie dan als je iets wilt vertellen. Mieke is erg ziek. Ja, welke Mieke? Dat zeg ik niet, want ik geef geen achternamen.

Gingergirl schreef op 04-12-2022 om 20:07:

[..]

Ik denk dat het verschil er vooral in zit of je ergens zelf voor kiest te delen aan informatie of dat anderen zonder dat jij dat weet dingen doorvertellen.

Zoals het voorbeeld wat Kiki noemt; als een jongen vraagt weet jij hoe de moeder van Lotte heet, dan kan hij dat toch aan Lotte zelf vragen. En dan is het aan Lotte om te bepalen of ze die info wil delen met die jongen. Het is niet aan een ander om te bepalen dat, dat allemaal maar moet kunnen. 2 voorbeelen van leerlingen van mij: leerling 1 haar moeder werkt als sekswerker en dat is als je haar naam weet zo te vinden op internet, kan me voorstellen dat zo'n meisje dat niet prettig vind als klasgenootjes dat op gaan zoeken. Leerling 2 heeft een ouder die zich met nogal wat criminele zaakjes heeft beziggehouden, idem niet prettig als mensen die naam gaan googlen.

Op de basisschool van mijn kinderen staat alleen de naam van de directie op de website niet van de leerkrachten. Wel: groep 1/2a juf Sandra, groep 1/2b juf Loes etc maar geen achternaam. Op mijn school staan de namen van onze medewerkers ook niet op de website. Als leerlingen en ouders bij ons op school zitten zien ze de namen in Magister/ horen het op de ouderavond en tijdens de introductieweek zodat ze weten hoe iemand aan moeten spreken. Maar dat plaatsen wij dus niet op een website waar de hele wereld bij kan en je achter iemands werkplek komt door google.

Wat mensen persoonlijk op internet plaatsen bv op Linkedin of FB dat moeten ze zelf weten dat is hun eigen keus om die info te delen.

Ik lees verschillende reacties van mensen " panisch", " paranoide" etc. Voor mezelf geldt dat niet; ik ben zeker niet panisch noch paranoide of heb een angstig leven. Maar ik ben wel realistisch; het is tegenwoordig noodzakelijk om zorgvuldig met gegevens om te gaan, en zeker als het niet je eigen gegevens zijn.

Als Lotte erbij is kan ze dat zelf zeggen. Als Lotte er niet bij is, vind ik het niet heel gek om de naam van die moeder te noemen. Als die sekswerker is, kan ze beter haar kind leren om een fictieve naam te gebruiken. 'Zeg ik niet' roept best wat vragen op, dat maakt het geheimzinnig. Idem voor de voornaam van je ouder die crimineel geweest is. 

Hier op de websites staan bij sommige scholen zelfs de dagenverdeling van de leerkrachten erbij. Dus groep 3/4 ma-di-wo juf Sandra Janssen en do-vr juf Loes de Vries bijvoorbeeld. 

Bij de middelbare scholen staan de namen van de mentoren per klas in de schoolgids. Niet met voornaam, wel met voorletter. Dus 1A mevr. A. De Jong, 1B dhr. B. Peters etc.
Soms ook alle docenten met voorletter plus achternaam en het vak dat ze geven.
Vroeger stond in de schoolgids zelfs hun adres en telefoonnummer. 

Kinderen die regelmatig bij elkaar over de vloer komen, kennen de voornamen van de betreffende ouders en aangezien ze de achternaam van het kind kennen die dus vaak ook. 

Wat kikki beschrijft, zo gaat het in dorpen vaak wel. Mensen kennen elkaar en praten er ook over als er iets gebeurd is.

Kikki39 schreef op 04-12-2022 om 20:22:

ben blij dat het hier zo gaat. Hoe gaat dat bij jullie dan als je iets wilt vertellen. Mieke is erg ziek. Ja, welke Mieke? Dat zeg ik niet, want ik geef geen achternamen.

Ik weet niet precies hoe je de situatie bedoeld.

Als docent Mieke ziek is dan is het aan Mieke zelf of zij dat met haar collega's wil delen bv door het team een mail te sturen of tijdens een ( online) vergadering wil vertellen. Dat ga ik niet bepalen en mag ik ook niet zomaar delen met de rest van het team tenzij Mieke mij daar toestemming voor heeft gegeven dit te doen.

Als Mieke een buurvrouw uit mijn straat is en ze heeft mij verteld dat ze ziek is, dan is het ook niet aan mij om dit aan anderen door te vertellen tenzij Mieke mij gevraagd heeft anderen in te lichten. 

Ik praat liever met mensen dan over mensen.

MamaE schreef op 04-12-2022 om 20:24:

[..]

Als Lotte erbij is kan ze dat zelf zeggen. Als Lotte er niet bij is, vind ik het niet heel gek om de naam van die moeder te noemen. Als die sekswerker is, kan ze beter haar kind leren om een fictieve naam te gebruiken. 'Zeg ik niet' roept best wat vragen op, dat maakt het geheimzinnig. Idem voor de voornaam van je ouder die crimineel geweest is.

Hier op de websites staan bij sommige scholen zelfs de dagenverdeling van de leerkrachten erbij. Dus groep 3/4 ma-di-wo juf Sandra Janssen en do-vr juf Loes de Vries bijvoorbeeld.

Bij de middelbare scholen staan de namen van de mentoren per klas in de schoolgids. Niet met voornaam, wel met voorletter. Dus 1A mevr. A. De Jong, 1B dhr. B. Peters etc.
Soms ook alle docenten met voorletter plus achternaam en het vak dat ze geven.
Vroeger stond in de schoolgids zelfs hun adres en telefoonnummer.

Kinderen die regelmatig bij elkaar over de vloer komen, kennen de voornamen van de betreffende ouders en aangezien ze de achternaam van het kind kennen die dus vaak ook.

Wat kikki beschrijft, zo gaat het in dorpen vaak wel. Mensen kennen elkaar en praten er ook over als er iets gebeurd is.

Je gaat toch geen info doorgeven als Lotte er zelf niet bij is, dat is roddelen en zou ik niet voor kiezen. Dan zeg je " dat kun je beter aan Lotte vragen als je haar weer ziet.". "Zeg ik niet" hoeft Lotte niet eens te zeggen, het gaat een ander simpelweg niks aan. 

Kinderen die regelmatig bij elkaar over de vloer komen is weer anders dan leer je elkaar kennen en deel je logischerwijs info zoals adres etc omdat het ook noodzakelijk is. Het is denk ik ook echt een verschil waar je woont, hier staan namen ook echt niet in een schoolgids.

Gingergirl schreef op 04-12-2022 om 20:29:

[..]

Ik weet niet precies hoe je de situatie bedoeld.

Als docent Mieke ziek is dan is het aan Mieke zelf of zij dat met haar collega's wil delen bv door het team een mail te sturen of tijdens een ( online) vergadering wil vertellen. Dat ga ik niet bepalen en mag ik ook niet zomaar delen met de rest van het team tenzij Mieke mij daar toestemming voor heeft gegeven dit te doen.

Als Mieke een buurvrouw uit mijn straat is en ze heeft mij verteld dat ze ziek is, dan is het ook niet aan mij om dit aan anderen door te vertellen tenzij Mieke mij gevraagd heeft anderen in te lichten.

Ik praat liever met mensen dan over mensen.

Mensen denken altijd dat " over mensen praten" altijd roddelen is, dat slaat natuurlijk nergens op.

Was hier de broer van iemand uit de buurt overleden,  uiteraard gaat ze dat niet aan de hele buurt vertellen,  maar ze vond het erg prettig dat mensen haar vervolgens vroegen om ergens mee te helpen of kaartje in de bus deden.

Ben blij dat dat hier gewoon zo werkt.

Kikki39 schreef op 04-12-2022 om 20:22:

ben blij dat het hier zo gaat. Hoe gaat dat bij jullie dan als je iets wilt vertellen. Mieke is erg ziek. Ja, welke Mieke? Dat zeg ik niet, want ik geef geen achternamen.

Als ik meld dat iemand erg ziek is dan kent die ander de iemand ook. Anders hoef je zeker niet te melden dat die persoon erg ziek is.

Kikki39 schreef op 04-12-2022 om 20:13:

ik was pas op de middelbare van mijn dochter en daar stelde ook iedereen zichzelf voor, hallo ik ben Jan Janssen. Ik ken ook geen mensen waarvan ik alleen de achternaam weet. Ik ken hier in mijn dorp alle mensen bij voor en achternaam en weet ook overal waar ze wonen, dat is echt heel normaal. Ik had het er straks met vriendengroep over en ook zij hadden nog nooit gehoord dat mensen geen achternaam wilde geven of dat je niet mocht zeggen waar iemand woonde.

Zie je nu werkelijk het verschil niet tussen dorpsroddel en namen/persoonsgegevens op internet zetten? Of doe je maar alsof?

Als jouw dorpsgenote gescheiden is van een gewelddadige, stalkende man en die man vraagt jou wat de nieuwe achternaam of het nieuwe adres is van zijn ex, dan weet jij natuurlijk dat je maar beter niks aan hem verklapt. Dingen die op internet staan, staan daar voor altijd en te grijp voor heel veel mensen. Ook voor kwaadwillenden.

Marianne76 schreef op 04-12-2022 om 20:41:

[..]

Zie je nu werkelijk het verschil niet tussen dorpsroddel en namen/persoonsgegevens op internet zetten? Of doe je maar alsof?

Als jouw dorpsgenote gescheiden is van een gewelddadige, stalkende man en die man vraagt jou wat de nieuwe achternaam of het nieuwe adres is van zijn ex, dan weet jij natuurlijk dat je maar beter niks aan hem verklapt. Dingen die op internet staan, staan daar voor altijd en te grijp voor heel veel mensen. Ook voor kwaadwillenden.

Ze zegt helemaal niet dat ze het op internet zet. Heb je de discussie wel gelezen? Het ging hier om het noemen van een naam in een gesprek. Verder niets.

Miepjecody schreef op 04-12-2022 om 20:40:

[..]

Mensen denken altijd dat " over mensen praten" altijd roddelen is, dat slaat natuurlijk nergens op.

Was hier de broer van iemand uit de buurt overleden, uiteraard gaat ze dat niet aan de hele buurt vertellen, maar ze vond het erg prettig dat mensen haar vervolgens vroegen om ergens mee te helpen of kaartje in de bus deden.

Ben blij dat dat hier gewoon zo werkt.

Het is ook niet erg en kan ook zeker waardevol zijn MITS de persoon in kwestie het zelf prima vindt. Ik zou dat persoonlijk wel altijd eerst checken voordat ik persoonlijke zaken door vertel aan derden. Fijn te horen dat jouw buurtgenoot dat prettig vond, ik zou daar niet blij mee geweest zijn.

waar heb jij het nou weer over? Waar heb ik het over persoonsgegevens op internet zetten? Ik zeg toch nergens dat ik dat vind kunnen? Ik hen  het over een vriendengroep waarbij moeders achternaam niet gezegd mag worden 

Kikki39 schreef op 04-12-2022 om 20:48:

waar heb jij het nou weer over? Waar heb ik het over persoonsgegevens op internet zetten? Ik zeg toch nergens dat ik dat vind kunnen? Ik hen het over een vriendengroep waarbij moeders achternaam niet gezegd mag worden

Ja precies,  er wordt zo slecht gelezen

Kikki39 schreef op 04-12-2022 om 20:48:

waar heb jij het nou weer over? Waar heb ik het over persoonsgegevens op internet zetten? Ik zeg toch nergens dat ik dat vind kunnen? Ik hen het over een vriendengroep waarbij moeders achternaam niet gezegd mag worden

Omdat die naam te googlen is op internet en het meisje in kwestie dat niet prettig vind zoals op te merken was uit haar reactie. En niet iedereen vindt het prettig om met naam op een website vermeld te worden. 

Kikki39 schreef op 04-12-2022 om 20:48:

waar heb jij het nou weer over? Waar heb ik het over persoonsgegevens op internet zetten? Ik zeg toch nergens dat ik dat vind kunnen? Ik hen het over een vriendengroep waarbij moeders achternaam niet gezegd mag worden

Waarbij tegen de zin van de genoemde de naam genoemd werd. Degene die de naam noemde wist niet het standpunt van de gene die genoemd werd.

Haar dochter wel, die zou de eerst aangewezen zijn om het antwoord te verschaffen. Niet jouw kind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.