Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

foto van kinderen op social media

Posten jullie foto's van je kinderen op social media?
Mijn vrouw vindt dat het echt niet kan. Ik zie geen probleem. Toch leuk een familie foto!

Peiling

Foto van je kind op social media?
134 stemmen
16%
45%
40%

Miepjecody schreef op 04-12-2022 om 16:07:

[..]

Serieus? Wat een gezeik. Hier zou die jongen die vraag gesteld kunnen hebben omdat die moeders misschien wel bij elkaar in de klas gezeten hebben.

Ik werk in een zorgorganisatie met echt honderden mensen, daar wordt zo vaak gevraagd ken je die en die nog, als je er al lang werkt. En zo komen we ook weer met elkaar in contact met oud collega's

Talloze mensen hebben toch ook gewoon naambordjes op de deur of staan nog in het telefoonboek.

En als er een crimineel opgepakt moet is het een stuk makkelijker als je zijn gegevens op kan sporen.

Ben je altijd zo grof in de mond? Nogmaals, ook jij hoeft het niet te begrijpen, als je de gegevens van een ander maar niet lukraak deelt. 

Max88 schreef op 04-12-2022 om 16:10:

[..]

Ben je altijd zo grof in de mond? Nogmaals, ook jij hoeft het niet te begrijpen, als je de gegevens van een ander maar niet lukraak deelt.

Van alleen een naam noemen komt geen identiteitsfraude hoor 

Gelukkig is dat panische gedoe hier niet aan de orde.

Miepjecody schreef op 04-12-2022 om 16:15:

[..]

Van alleen een naam noemen komt geen identiteitsfraude hoor

Gelukkig is dat panische gedoe hier niet aan de orde.

Er is meer dan identiteitsfraude. En "dat panische gedoe", wat ik erg respectloos uitgedrukt vind, kostte mijn collega, een jonge moeder, bijna haar leven ( messteken in hoofd en nek). 

Wanneer mensen(met ict kennis) kwaad willen dat hacken ze de data bij een sportclub/gemeente/werk om direct bij allerlei gegevens te kunnen komen.
Vaak is de beveilig op veel van dit soort plekken helemaal niet goed beveiligd. 

De alertheid van sommigen mensen begrijp ik ergens wel. Helemaal als je in bepaalde beroepen werk en of slechte ervaringen hebt gehad. In het bel verhaal van school waarin iemand de achternaam niet wist had ik die ook niet gegeven. 

Ik zie een naam toch echt als een gebruiksvoorwerp. Die gebruik je om iemand aan te spreken of iemand aan te duiden. Ik zie echt niet hoe het leven nog werkbaar is als je nooit meer iemands naam mag noemen zonder toestemming. Als het voor je veiligheid zo belangrijk is dat alleen intimi je naam kennen, zou ik een schuilnaam aannemen.
Op mijn werk zitten al minstens vijf Peters. Dan heb je dus echt wel achternamen nodig. In het systeem kun je iedereen gewoon opzoeken in het adresboek.
Iemand die mijn werk belt en zelf de achternaam niet weet, dat zou ik gek vinden. Als iemand mijn werk belt voor Peter, dan zou ik vragen welke Peter. Weet hij geen achternaam, dan houdt het op.

Op de websites van alle basisscholen hier in de buurt kun je de namen van de docenten terugvinden en de groepen die ze lesgeven. Ik vind het gek dat een school geen achternamen van docenten communiceert. Op middelbare scholen worden docenten doorgaans met hun achternaam aangesproken. Had je bijvoorbeeld twee meneer Janssens, dan hadden ze het over Janssen van wiskunde en Janssen van Duits bijvoorbeeld. Ook van alle trainers/leiding van de clubjes van dochter staan de namen op de websites.

Ik vind het heel erg als mensen door hun werk gevaar lopen, maar dan zit wat mij betreft de oplossing eerder in een pseudoniem voor cliënten dan in dat niemand meer jouw naam mag noemen zonder expliciete toestemming. 

MamaE schreef op 04-12-2022 om 17:32:

Ik zie een naam toch echt als een gebruiksvoorwerp. Die gebruik je om iemand aan te spreken of iemand aan te duiden. Ik zie echt niet hoe het leven nog werkbaar is als je nooit meer iemands naam mag noemen zonder toestemming. Als het voor je veiligheid zo belangrijk is dat alleen intimi je naam kennen, zou ik een schuilnaam aannemen.
Op mijn werk zitten al minstens vijf Peters. Dan heb je dus echt wel achternamen nodig. In het systeem kun je iedereen gewoon opzoeken in het adresboek.
Iemand die mijn werk belt en zelf de achternaam niet weet, dat zou ik gek vinden. Als iemand mijn werk belt voor Peter, dan zou ik vragen welke Peter. Weet hij geen achternaam, dan houdt het op.

Op de websites van alle basisscholen hier in de buurt kun je de namen van de docenten terugvinden en de groepen die ze lesgeven. Ik vind het gek dat een school geen achternamen van docenten communiceert. Op middelbare scholen worden docenten doorgaans met hun achternaam aangesproken. Had je bijvoorbeeld twee meneer Janssens, dan hadden ze het over Janssen van wiskunde en Janssen van Duits bijvoorbeeld. Ook van alle trainers/leiding van de clubjes van dochter staan de namen op de websites.

Ik vind het heel erg als mensen door hun werk gevaar lopen, maar dan zit wat mij betreft de oplossing eerder in een pseudoniem voor cliënten dan in dat niemand meer jouw naam mag noemen zonder expliciete toestemming.

Precies dit.

En als je iemand zoekt voor vacatures, is LinkedIn met aanbevelingen van iemand ook heel waardevol.

MamaE schreef op 04-12-2022 om 17:32:


Op mijn werk zitten al minstens vijf Peters. Dan heb je dus echt wel achternamen nodig. In het systeem kun je iedereen gewoon opzoeken in het adresboek.

En dat systeem zit dan wel achter de firewall van je werkgever en is niet openbaar of de bedoeling dat je het met Jan en alleman gaat delen. 


Iemand die mijn werk belt en zelf de achternaam niet weet, dat zou ik gek vinden. Als iemand mijn werk belt voor Peter, dan zou ik vragen welke Peter. Weet hij geen achternaam, dan houdt het op.

Dan noem jij dus niet het hele rijtje Peters met bij behorende achternaam op. De persoon die belt moet al weten wat de complete naam is. Je biedt het niet op een blaadje aan als de ander gaat zitten raden.


Op de websites van alle basisscholen hier in de buurt kun je de namen van de docenten terugvinden en de groepen die ze lesgeven.

Ik verwacht toch dat dat binnen het besloten deel van de website is dat toegankelijk is alleen voor ouders en medewerkers.

 Ik vind het gek dat een school geen achternamen van docenten communiceert. Op middelbare scholen worden docenten doorgaans met hun achternaam aangesproken. Had je bijvoorbeeld twee meneer Janssens, dan hadden ze het over Janssen van wiskunde en Janssen van Duits bijvoorbeeld. Ook van alle trainers/leiding van de clubjes van dochter staan de namen op de websites.

op de middelbare communiceer je dan weer niet de voornaam idd.

Het gaat er nog steeds om wat heeft de ander al gegeven voor dat jij extra informatie deelt. En in welke context. 
Bij de vereniging van zoon staan alleen de achternamen van de trainers er op bij de trainingsgroep. En een naamloze groepsfoto van alle trainers.

nee hoor, bij mij op mijn werk dus, school, voor en achternaam op website, kun je zo opzoeken, en ik heb daar nog nooit iemand over gehoord.

Kikki39 schreef op 04-12-2022 om 19:27:

nee hoor, bij mij op mijn werk dus, school, voor en achternaam op website, kun je zo opzoeken, en ik heb daar nog nooit iemand over gehoord.

Dat is ook niet raar want hier op het forum zijn er ook mensen die er nog weinig over gelezen hebben en gelukkig geen slechte ervaring mee hebben.  Maar dat betekent niet dat de risico's niet bestaan. Het betekent vooral dat jouw school nog niet doet wat andere wel al doen. Misschien dat ze ook wel regels overtreden die er al zijn (is het tegenwoordig verplicht om toestemming te vragen voor foto van kind op website van school? 15 jaar geleden werd dat hier al gevraagd bijvoorbeeld). Het is gewoon iets wat steeds belangrijker wordt en niet omdat het paniek is 

Gr Angela


Bij alle scholen hier in de buurt kun je gewoon de klassenindeling met voor- en achternamen van docenten vinden op de website hoor. Openbaar. 
Anders kan ik ook niet weten dat dat voor alle scholen geldt, want mijn dochter zit maar op één school.

Op een middelbare school worden voornamen niet per se gecommuniceerd maar leerlingen weten die heel vaak wel. Als iemand echt kwaad in de zin heeft, dan lukt fraude plegen toch wel hoor.

Stel ik sta bij mijn ouders op de stoep. Er rijdt iemand langs die ik ken en ik zwaai. Dan vragen mijn ouders wie dat is en waar ik die van ken. Dan zeg ik bijvoorbeeld, dat is Jan, die is van de atletiek. Of dat is Pieter, de vader van X, vriendinnetje van dochter.
Zou dat ook al niet meer mogen? 
Of ik vraag mijn ouders een keer om dochter op te halen bij een vriendinnetje. Dan zal ik toch door moeten geven waar dat kind woont. Moet ik dan eerst toestemming aan de ouders van het vriendinnetje gaan vragen dat mijn ouders mijn kind komen ophalen?

MamaE schreef op 04-12-2022 om 19:37:

Bij alle scholen hier in de buurt kun je gewoon de klassenindeling met voor- en achternamen van docenten vinden op de website hoor. Openbaar.
Anders kan ik ook niet weten dat dat voor alle scholen geldt, want mijn dochter zit maar op één school.

Op een middelbare school worden voornamen niet per se gecommuniceerd maar leerlingen weten die heel vaak wel. Als iemand echt kwaad in de zin heeft, dan lukt fraude plegen toch wel hoor.

Stel ik sta bij mijn ouders op de stoep. Er rijdt iemand langs die ik ken en ik zwaai. Dan vragen mijn ouders wie dat is en waar ik die van ken. Dan zeg ik bijvoorbeeld, dat is Jan, die is van de atletiek. Of dat is Pieter, de vader van X, vriendinnetje van dochter.
Zou dat ook al niet meer mogen?
Of ik vraag mijn ouders een keer om dochter op te halen bij een vriendinnetje. Dan zal ik toch door moeten geven waar dat kind woont. Moet ik dan eerst toestemming aan de ouders van het vriendinnetje gaan vragen dat mijn ouders mijn kind komen ophalen?

Dus dan zeg je dat is Jan van atletiek compleet met zijn achternaam erbij of alleen z’n voornaam? Zou je het ook oké vinden als een vreemde zomaar bijvoorbeeld jouw kind of jou fotografeert in de speeltuin of op straat? 

Flowerfairy schreef op 04-12-2022 om 19:40:

[..]

Dus dan zeg je dat is Jan van atletiek compleet met zijn achternaam erbij of alleen z’n voornaam? Zou je het ook oké vinden als een vreemde zomaar bijvoorbeeld jouw kind of jou fotografeert in de speeltuin of op straat?

Ik kom uit een dorp. Daar vragen mensen standaard naar achternamen en 'waar is die van', ken ik die. De halve stamboom zeg maar. Ik noem niet standaard een achternaam, maar als iemand het vraagt ga ik er niet geheimzinnig over doen. Mijn ouders vroegen dit vroeger van letterlijk al onze vrienden, en hun woonplaats. Mijn vader is nogal slecht in namen, dus onze vriendinnen heetten bij hem 'die van plaats A', 'die van plaats B', 'die van plaats C' en 'die andere van plaats B'.

Ik zou het niet fijn vinden als mensen mij of mijn kind fotograferen op straat, maar als er tien kinderen in de zandbak zitten en iemand maakt een foto van zijn eigen kind, kan ik niet voorkomen dat de mijne daar op staat. 

MamaE schreef op 04-12-2022 om 17:32:

Ik zie een naam toch echt als een gebruiksvoorwerp. Die gebruik je om iemand aan te spreken of iemand aan te duiden. Ik zie echt niet hoe het leven nog werkbaar is als je nooit meer iemands naam mag noemen zonder toestemming. Als het voor je veiligheid zo belangrijk is dat alleen intimi je naam kennen, zou ik een schuilnaam aannemen.
Op mijn werk zitten al minstens vijf Peters. Dan heb je dus echt wel achternamen nodig. In het systeem kun je iedereen gewoon opzoeken in het adresboek.
Iemand die mijn werk belt en zelf de achternaam niet weet, dat zou ik gek vinden. Als iemand mijn werk belt voor Peter, dan zou ik vragen welke Peter. Weet hij geen achternaam, dan houdt het op.

Op de websites van alle basisscholen hier in de buurt kun je de namen van de docenten terugvinden en de groepen die ze lesgeven. Ik vind het gek dat een school geen achternamen van docenten communiceert. Op middelbare scholen worden docenten doorgaans met hun achternaam aangesproken. Had je bijvoorbeeld twee meneer Janssens, dan hadden ze het over Janssen van wiskunde en Janssen van Duits bijvoorbeeld. Ook van alle trainers/leiding van de clubjes van dochter staan de namen op de websites.

Ik vind het heel erg als mensen door hun werk gevaar lopen, maar dan zit wat mij betreft de oplossing eerder in een pseudoniem voor cliënten dan in dat niemand meer jouw naam mag noemen zonder expliciete toestemming.

Ik denk dat het verschil er vooral in zit of je ergens zelf voor kiest te delen aan informatie of dat anderen zonder dat jij dat weet dingen doorvertellen. 

Zoals het voorbeeld wat Kiki noemt; als een jongen vraagt weet jij hoe de moeder van Lotte heet, dan kan hij dat toch aan Lotte zelf vragen. En dan is het aan Lotte om te bepalen of ze die info wil delen met die jongen. Het is niet aan een ander om te bepalen dat, dat allemaal maar moet kunnen. 2 voorbeelen van leerlingen van mij: leerling 1 haar moeder werkt als sekswerker en dat is als je haar naam weet zo te vinden op internet, kan me voorstellen dat zo'n meisje dat niet prettig vind als klasgenootjes dat op gaan zoeken. Leerling 2 heeft een ouder die zich met nogal wat criminele zaakjes heeft beziggehouden, idem niet prettig als mensen die naam gaan googlen.

Op de basisschool van mijn kinderen staat alleen de naam van de directie op de website niet van de leerkrachten. Wel: groep 1/2a juf Sandra, groep 1/2b juf Loes etc maar geen achternaam. Op mijn school staan de namen van onze medewerkers ook niet op de website. Als leerlingen en ouders bij ons op school zitten zien ze de namen in Magister en de school app waar je een inlog voor krijgt. En horen ze  het op de ouderavond en tijdens de introductieweek zodat ze weten hoe iemand aan moeten spreken. Maar dat plaatsen wij dus niet op een website waar de hele wereld bij kan en je achter iemands werkplek komt door google. 

Wat mensen persoonlijk op internet plaatsen bv op Linkedin of FB dat moeten ze zelf weten dat is hun eigen keus om die info te delen.

Ik lees verschillende reacties van mensen " panisch", " paranoide" etc. Voor mezelf geldt dat niet; ik ben zeker niet panisch noch paranoide of heb een angstig leven. Maar ik ben wel realistisch; het is tegenwoordig noodzakelijk om zorgvuldig met gegevens om te gaan, en zeker als het niet je eigen gegevens zijn.

precies in mijn dorp ook, dat gaat constant zo van, dat is jan Janssen die woont in de klaverstraat langs Mieke Thijssen.. Ken je Piet burgers nog die getrouwd is met Mieke Janssen die gaan scheiden. Ja, in dat huis van Frans van Gaal aan de burgstraat is een wietplantage gevonden enz... Hoe heet je klasgenoot Martijn met zijn achternaam? Oh ja, van Thijssen? Die vader zat vroeger bij mij in de klas. Waar wonen ze nu? Ja, over het spoor 1e huis aan linkerkant.

Kikki39 schreef op 04-12-2022 om 19:27:

nee hoor, bij mij op mijn werk dus, school, voor en achternaam op website, kun je zo opzoeken, en ik heb daar nog nooit iemand over gehoord.

Een werkgever hoort dat wel vooraf te vragen, kan zijn dat iedereen er mee akkoord is maar kan ook zijn dat het simpelweg nooit gevraagd is en mensen niet beter weten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.