Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Gastgezin voor een uitwisselingsscholier

(met toestemming van de forumredactie)

Ik ben al een aantal jaren vrijwilliger voor non-profit uitwisselingsorganisatie AFS en de laatste 3 jaren ook gastmoeder voor 3 geweldige meisjes uit Indonesië, Italië en de VS.

Op dit moment zijn we als vrijwilligers heel hard op zoek naar nog een aantal gastgezinnen die het leuk lijkt om gedurende een schooljaar of 3 maanden een AFSer een plekje te bieden in het gezin.

In totaal komen er elk jaar zo'n 80 uitwisselingsscholieren naar Nederland - allemaal tussen de 15 en de 18 jaar oud. Ze komen van over de hele wereld en draaien mee op school en in hun gastgezin zoals een Nederlandse tiener. Aan het begin spreken ze een paar woordjes Nederlands - aan het einde van het jaar zijn ze gegroeid op alle vlakken en kletsen ze er flink op los.

Voor nog 15 scholieren zoeken de vrijwilligers nog een gastvrij gezin - wil je meer weten over hoe het in zijn werk gaat: www.afs.nl/gastgezin (of mail naar [email protected]).

Wij hebben het tot nu toe een geweldige ervaring gevonden en zullen er volgend jaar ook zeker een 4e AFS dochter aan toevoegen.

Moeder

Moeder

12-07-2014 om 10:21

Maar?

Hoe werkt dat dan, je kunt zo'n kind toch niet op elke school aanmelden en ze willen er ook vast geen uren voor reizen? Hoe weet ik of een school in mijn buurt die aan wil gaan?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-07-2014 om 10:43

onze ervaring

Mijn zoon is net een jaar in de VS geweest via een vergelijkbare organisatie. Daar werkt het als volgt: een gezin 'kiest' een student uit. Dan neemt de organisatie vervolgens contact op met de school in de woonplaats om de plaatsing te bespreken. Pas als de school geregeld is, krijgt de student bericht dat er een gezin + school voor hem/haar zijn.

Zo'n buitenlandjaar is voor zowel de student als voor het gastgezin een bijzondere ervaring. De gastouders van onze zoon hebben voor altijd een bijzonder plekje in ons (en vooral zijn) hart: ze zijn een jaar zijn familie geweest en hebben er voor gezorgd dat hij het jaar van zijn leven heeft gehad. Ik vind dat echt heel bijzonder.

ipacarai

ipacarai

12-07-2014 om 16:20 Topicstarter

school is in Nederland meestal geen probleem

Enkele uitzonderingen daar gelaten, hebben de meeste scholen in Nederland over het algemeen plek voor een uitwisselingsscholier.
Een beetje afhankelijk van leeftijd en nivo draaien ze meer in 4 havo, 4 vwo of 5 vwo. Het pakket wordt meestal enigszins aangepast aan de mogelijkheden.
Onze gastdochter uit Italië kon in haar eigen land een jaar overslaan als ze hier in 5 gym een voldoende rapport haalde. Het heeft haar moeite gekost, vooral in het begin, maar aan het einde heeft ze dat gewoon goed gemaakt. (Ze heeft nu school in Italië afgemaakt en begint in september met haar studie in Maastricht).
De vrijwilligers in de regio kennen de scholen en helpen met de aanmelding. In overleg met de meeste scholen is er heel veel mogelijk. (Ze tellen financieel gezien ook gewoon mee als leerling voor school)

Het is niet altijd leuk

Mijn neef van toen 16 zat een paar jaar terug in amerika. In zijn eerste gezin met een jongen uit frankrijk. Het was een drama en het werd zelfs gevaarlijk. Het was een hele gerenormeerde organisatie, maar het duurde welen voordat men doorhad dat er echt iets moest gebeuren. De franse jongen wou naar huis en mijn neef kwam in december in een ander gezin waar hij gelukkig nog een fantastische tijd had. Er was nog geen whatapp en smartphone. En hij mocht niet op een computer.
Zorg dat je kind weerbaar is en verkijk je daar niet op. Mijn neef was een prototype van weetbaarheid in NL maar daar bleef in die vervelende situatie weinig van over.

Monique D*

Monique D*

01-08-2014 om 18:34

Wat vragen

- Krijgen die buitenlandse scholieren die je op gaat vangen ook Nederlandse les? Het lijkt mij moeilijk communiceren als ze alleen in hun eigen taal kunnen communiceren wat jij niet kent.

- Krijgen de gezinnen ook een vergoeding? Je moet toch extra geld besteden om eten en drinken te kopen voor de scholieren. Ook maakt men gebruik van de douche, etc.

- Hoelang blijft de scholier in zijn totaliteit in huis?

- Zijn er, naast jouw algemene huisregels, ook standaardregels vanuit de organisatie, waar de scholier zich aan moet houden?

- Krijgt de scholier ook eigen geld (zakgeld) mee?

- Deze vraag is aan de hand van het verhaal van Mach: geeft de organisatie niet aan welke gezinnen ervaring hebben met het opvangen van buitenlandse scholieren? Kunnen die scholieren niet hun ervaringen noteren (evaluatie), zodat nieuwe scholieren aan de hand van die beoordelingen de gezinnen kunnen uitzoeken?
Graag zou ik iets meer details uit het verhaal van Mach willen weten: wat is er precies gebeurd en waarom werd het gevaarlijk? Kon jouw neef en die Franse jongen het niet met elkaar vinden?

- Stel, je vindt het als scholier het daar niet leuk, kan je zonder meer een ander gezin uitzoeken via die organisatie? Is daar ook een soort meldpunt voor klachten? Mochten er een paar dingen niet goed gaan, komt er iemand langs om het e.e.a. te bespreken met het gezin en de scholier?

Loslaten is voor een ouder sowieso moeilijk, daarom is het goed te weten of het kind daar goed opgevangen wordt en als dat niet zo is, dat dat probleem wordt opgelost.

Monique

Mijn neef en de Franse jongen konden het uitstekend vinden.
Maar ze zaten in een gezin zonder eigen kinderen. De "vader" had erg bijzondere regels en de "moeder" had er niets te vertellen. Ze zaten bijna gevangen. Er was op een gegeven moment sprake van lichamelijke bedreiging. De franse jongen werd ook sexueel benaderd.
En als je daar als 16 jarige net zit pas je je eerst aan. Elk land zijn eigen gewoontes. Pas na een poosje heb je door dat er echt iets niet klopt. Ze hadden al een paar keer aangegeven dat ze het niet naar de zin hadden en wat voorbeelden gegeven aan de lokale vertegenwoordiging, die overigens honderden km weg zat.
Toen het het het uit de hand liep zijn ze min of meer gevlucht naar een bevriend meisje van highschool. Mijn neef mocht en wilde daar wel blijven, de franse jongen wou graag naar huis.
Achteraf was een gezin zonder eigen kinderen misschien niet de beste keus, maar veel keus was er niet. En volgens de organisatie was het een prima plek en gescreend enzo.

Monique D*

Monique D*

01-08-2014 om 21:00

Slechte zaak

Hoe lang geleden speelde dit zich af?
Want als een kind zich niet prettig of veilig voelt in een gezin zou hij contact moeten kunnen maken met de organisatie voor verbetering (er zou iemand van hen langs moeten komen) of hij zou naar een ander gezin moeten gaan.

Zo'n gezin zou van de lijst geschrapt moeten worden.

Worden die gezinnen niet gescreend?

Mijn kinderen hebben geen interesse hierin, want als ik dit zo lees zou ik ze niet naar zo'n gezin laten gaan.

Monique D*

Monique D*

01-08-2014 om 21:06

Kleine aanvulling

Ik zei:
"Mijn kinderen hebben geen interesse hierin, want als ik dit zo lees zou ik ze niet naar zo'n gezin laten gaan."

Er zijn scholen die de kinderen dus laten "uitwisselen". De scholen van mijn kinderen deden hier niet aan mee (misschien gelukkig maar!)

ipacarai

ipacarai

01-08-2014 om 21:28 Topicstarter

terug van vakantie

Het klopt wat Mach zegt, het loopt niet altijd perfect. Gezinnen worden gescreend aan de hand van referenties, en moeten ook altijd een VOG voor alle 18 plus gezinsleden kunnen afgeven.
De scholieren worden ook gescreend en voorbereid op de ervaring. Maar het blijven tieners en het zijn niet "perfecte kinderen", maar kinderen zoals wij ze allemaal hebben.

Overplaatsingen gebeuren. Als het niet klikt en er ondanks overleg geen goede basis blijkt te zijn om verder te gaan, worden uitwisselingsscholieren wel eens overgeplaatst. Situaties zoals Mach beschrijft zijn gelukkig heel weinig voorkomend. Wel komt het vaker voor dat het gewoon niet lekker loopt omdat er geen klik is.
Elk gezin en elke scholier heeft hiervoor een begeleider die contact houdt en helpt als dingen niet helemaal lopen zoals gewenst.

Gastgezinnen doen dit op vrijwillige basis. Sommige organisaties betalen gezinnen wel eens, maar dit levert juist de soort situaties op die Mach beschrijft. Eigenlijk komt het erop neer dat je een kind in huis haalt, dat je in het gezin opneemt zoals je dat bij eigen kinderen zou doen. De scholieren hebben verder wel gewoon hun eigen zakgeld, en zaken als verzekering en schoolkosten ed zijn geregeld.

Naast de huisregels die ieder gezin heeft gelden er voor onze organisatie een aantal gouden regels. Bij drugsgebruik, liften en auto rijden worden scholieren uit het programma gezet en naar huis gestuurd. Bij spijbelen gebeurt hetzelfde.

Ze leren Nederlands via een online methode (Rosetta Stone) en verder vooral in de praktijk. Wij proberen thuis vanaf dag steeds meer Nederlands te praten. Vanaf 1 november gebruiken we zelf helemaal geen Engels meer en vanaf 1 december versta ik plotseling geen Engels meer. Dat doet wonderen. Sommigen leren het makkelijker dan anderen, maar uiteindelijk krijgen ze de taal ook echt onder de knie.

Monique

Het was in de usa nu 8jaar geleden. Natuurlijk is het gezin van de lijst geschrapt. En natuurlijk had mijn neef contact gezocht met de lokale vertegenwoordiging. Maar die zijn nooit geweest. En het duurde gewoon ook even voor twee jongens van 16 echt hard spel durfden te spelen. Eigenlijk pas toen ze na een maand of 2 een heel goed contact hadden gekregen met het gezin van een vriendin van school. Mijn neef denkt mog steeds dat zijn franse vriend zou zijn verkracht als mijn neef alleen was weggegaan.
En werkelijk, mijn neef was in het gewone leven een zeer assertieve puber. Maar dat verandert in eem amndere situatie blijkbaar.
Natuurlijk mopperde hij in het begin ook wel naar mijn broer en schoonzus, maar niet erg. En ook zij zeiden : je moet ook ff wennen. En het feit dat ze maar heel kort op internet konden, whstsapp enz nog niet bestond en alleen af en toe gemaild en heel soms kort gebeld kon worden maakte dat ook mijn broer pas na een tijdje door had dat het echt mis was. Mijn neef en de franse jongen vonden de situatie ook heel lullig en wilden niet zeuren

Toch goede tijd

Vanaf december zat mijn neef dus in een ander gezin en de rest van het jaar was voor hem fantastisch. Zijn franse vriend heeft helaas alleen slechte herinneringen

angel

angel

02-08-2014 om 20:38

ipacarai

Ik zou dolgraag ontvang gezin willen zijn maar we zijn er nog niet helemaal klaar voor. Ik ben zelf ook via afs weggeweest. Ook ik heb wat problemen gehad door cultuur misverstanden maar ik had goede begeleiding gehad en het gezin waar ik zat ook.
Wat vond jij voor je eigen gezin de beste leeftijd van je eigen kinderen. Mijn oudste gaat nu naar gr 8. Het lijkt mij leuker voor iedereen als mijn eigen kinderen iets ouder zijn. Wat is jouw ervaring?

ipacarai

ipacarai

02-08-2014 om 20:52 Topicstarter

voors en tegens (@angel)

Wij zijn zelf begonnen als gastgezin toen onze dochter 14 was. Dat was een prima leeftijd - enige nadeel op dat moment was dat ze toen alletwee in de 4e klas zaten (wel in andere basisklassen) en elkaar wel heel veel tegenkwamen. Dat was veilig voor onze AFSer van toen (een meisje uit Indonesie die heel voorzichtig en verlegen begon) maar wel eens lastig voor dochter die toen nog erg het gevoel had dat ze voor haar gastzus moest zorgen. De volgende jaren werd het makkelijker omdat dochter beter begreep dat de AFSer een zus was, waar ze niet alles voor hoefde te regelen. Met de daarop volgende AFSers kon ze gewoon zus zijn. Ze hadden eigen vriendengroepen die af en toe overlapten, hadden hun eigen hobbies enzo en konden thuis aan tafel eindeloos kletsen en lol hebben.
Met jongere kinderen is het soms makkelijker omdat er meestal nog geen echte verwachtingen zijn - en de AFSer door de leeftijd van broertjes/zusjes gedwongen wordt snel Nederlands te leren.
Bij oudere broers/zussen is er soms sprake van jaloezie of ongeduld.
Het blijft altijd een kwestie van goed kijken wat zou passen - sommige kandidaten geven aan graag jongere broes/zussen te willen, anderen vinden het juist weer prima om in een gezin zonder kinderen terecht te komen.
Wij hebben tot nu toe alleen gastdochters gehad - dus het wordt tijd voor een zoon.

neteret mut

neteret mut

03-08-2014 om 23:06

andere organisatie

is travel active. De buitenlanders kunnen voor bv 4 mnd. in een gezin komen of langer, er is keuze. Wij hebben 2x iemand van januari tot juli in huis gehad, heel verschillend gehad daarmee. Die kortere periode maakte het voor ons makkelijker om ermee te beginnen. Goede begeleiding vond ik.

angel

angel

04-08-2014 om 10:29

ipacarai

Ik vond het zelf toen lastig dat ik 18 was en de oudste in gezin 13. Op zich prima behalve dat het gezin moeite had met schakelen met een bijna volwassene in huis en niet gewend waren aan jongeren die uitgaan, verliefd worden etc. Alleen al daarom had ik graag met kinderen van mijn leeftijd gezeten. Ik heb echter wel volop helemaal ondergedompeld gezeten in de cultuur wat enorm veel aanpassings vermogen heeft gevraagd. Het heeft voors en tegens. Wat mij nl ook spannend lijkt is dat met een ouder kind je inderdaad niet meegegroeid bent en je aansluiting ook moet zien te krijgen bij een vrienden groep. Zodat je weet met watvoor kids zon kind omgaat. Als gastkind aan kan sluiten bij eigen kind en vrienden voelt dat veiliger maar is voor eigen kind misschien niet leuk......
Overigens hoeveel tijd kost het je ? Beetje gekke vraag misschien. Maar wij werken beiden. Ik neem aan dat gastkind niet uren alleen thuis wil zijn met name in begin.....

Monique D*

Monique D*

04-08-2014 om 16:56

Wat dan als het niet klikt met de kinderen van het gastgezin?

Stel, het klikt niet met de kinderen van dat gezin.
Wat kan je dan doen? Of kan het kind in kwestie via de organisatie een ander gezin kiezen?

ipacarai

ipacarai

04-08-2014 om 20:40 Topicstarter

@angel/@monique

De AFSers van tegenwoordig zijn eerder 16 en 17 dan 18 zoals vroeger vaker vorkwam. Maar je hebt wel gelijk dat een gezin met jongere kinderen inderdaad nog niet aan dingen als uitgaan gewend is. We kijken dan ook goed naar de match. Mijn dochter's gastmoeder in Spanje vroeg om advies aan een kennis die een 16 jarige dochter had als het ging om zaken waar ze over twijfelde (zoals uitgaan en thuiskomtijden). Dat werkte goed. Dochter vond het een voordeel dat ze gedwongen werd snel vrienden te maken en dat ze thuis bij kon komen van de inspanningen buiten door simpelweg met broertjes en zusje van 9 te dollen.
In het begin kost het wat meer tijd maar wij werken zelf beiden bijna full time en het was prima te doen. Doordat ze eind augustus aankomen, begint school vrijwel meteen en zitten ze dus ook niet dagen achter elkaar thuis. Na de eerste weken weten ze de weg en redden ze zich zelf. De meesten zijn werkende ouders gewend.

Mocht het echt niet klikken met het gezin, dan gaan we uiteraard zoeken naar n nieuw gastgezin. We zoeken eerst naar een oplossing van problemen maar als dat niet werkt volgt een overplaatsing.

kb

kb

02-02-2016 om 12:26

gezocht: opvanggezin in Haarem

Hallo,
ben nieuw op dit forum dus weet niet of ik op de goede plek zit met mijn vraag. Eerst even wat uitleg :
Wij zijn een franse familie ( alleen ik ben nederlandse) en wij zijn anderhalf jaar naar Nederland verhuisd. Nu moeten wij terug maar onze oudste dochter ( 17 jr) die inmiddels goed nederlands praat, wil hier in Haarlem het atheneum afmaken en dus niet mee terug naar Frankrijk. Wij zoeken voor haar een gastgezin in Haarlem waar zij op het Sancta Maria lyceum zit. heeft iemand een tip?
alvast bedankt

ipacarai

ipacarai

02-02-2016 om 19:55 Topicstarter

heb je contact gehad met school?

Zeker als een leerling al op school zit en vrienden en bekenden heeft op school, is het nog wel eens mogelijk daar rond te vragen.

Misschien heeft de mentor suggesties, of misschien mag je een oproep doen via school media.

Succes

Moni

Moni

02-02-2016 om 20:09

KB, ik zou een eigen discussie starten

Je valt nu met vraag weg in een discussie over een uitwisselingsscholier.
Jullie zoeken iets anders en je vraag valt weg.

Tip: Start een nieuwe discussie en zet in de het onderwerp dat je een gastgezin zoekt in Haarlem voor een Nederlands meisje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.