Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

19-08-2021 om 19:24

Gentle Parenting

Gentle parenting (zachtaardig opvoeden betekent geen straf en geen beloning: alleen een bondgenootschap met je kinderen waarin zij het juiste willen doen omwille van het juiste te doen.

Zijn er al meer hier bekend mee? Ik las het en wist eigenlijk niks uit te brengen. Slaan we door? 


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
A12345 schreef op 26-08-2021 om 10:19:

[..]

En dan heb je nog andere dingen, zoals bijvoorbeeld de invloed van vrienden en vriendinnen. Sommige kinderen hebben geschikte vrienden, anderen weer niet. Het ene kind is makkelijk beinvloedbaar door vrienden, het andere weer niet. Etc.

Kinderen kiezen zelf hun vrienden uit. Er is een reden waarom bepaalde kinderen zich aangetrokken voelen tot elkaar. Jouw kinderen zijn ook weer de (al dan niet foute) vrienden van een ander kind. 

Wat ik wel irritant vind zijn ouders die op zalvende toon een hele discussie gaan voeren met hun kind, bijvoorbeeld omdat het niet mee wil na een speelafspraakje.

 Kind compleet over de rooie en dan gaan ze uitgebreid op hun knieën erbij zitten, het hele verhaal rustig aanhoren en een kwartier lang alle kanten met elkaar bespreken. 

Vervolgens sta ik ernaast met mijn kind en kunnen we al die tijd geen kant op. Ik heb wel eens gezegd dat ik ze veel succes wenste en de deur dicht gedaan, maar dat voelde niet helemaal lekker. 

Julali schreef op 26-08-2021 om 12:09:

[..]

Kinderen kiezen zelf hun vrienden uit. Er is een reden waarom bepaalde kinderen zich aangetrokken voelen tot elkaar. Jouw kinderen zijn ook weer de (al dan niet foute) vrienden van een ander kind.

Dus als je ouder je kind een liefdevolle opvoeding geeft met respect voor de behoeftes van het kind dan zullen ze altijd de juiste vrienden uitzoeken en zullen ze nooit de grenzen opzoeken? En dan zullen ze nooit van het juiste pad raken en ontsporen? En als dat wel gebeurd dan komt het door de opvoeding? 

Ik weet niet of je dit echt meent of dat het gewoon naïef is maar het is echt een illusie dat je als ouder volledig controle hebt over de keuzes van je kind. Dat is zelfs niet zo bij jonge kinderen, laat staan bij oudere kinderen. 

Kyana schreef op 26-08-2021 om 12:26:

[..]

Dus als je ouder je kind een liefdevolle opvoeding geeft met respect voor de behoeftes van het kind dan zullen ze altijd de juiste vrienden uitzoeken en zullen ze nooit de grenzen opzoeken? En dan zullen ze nooit van het juiste pad raken en ontsporen? En als dat wel gebeurd dan komt het door de opvoeding?

Ik weet niet of je dit echt meent of dat het gewoon naïef is maar het is echt een illusie dat je als ouder volledig controle hebt over de keuzes van je kind. Dat is zelfs niet zo bij jonge kinderen, laat staan bij oudere kinderen.

Dit verzin je er nu voor het gemak zelf bij? En vervolgens reageer je op iets wat je zelf hebt bedacht? 

Nogmaals Julali: hoe oud zijn jouw kinderen? 

Jippox schreef op 26-08-2021 om 12:37:

Nogmaals Julali: hoe oud zijn jouw kinderen?

4 en 7

Aha, dat verklaart een hoop! Ja in die fase kun je -als je niet al te ingewikkelde kindertjes hebt- inderdaad nog denken dat hun goede gedrag allemaal door jouw voorbeeldige opvoeding komt.... 

M Lavell schreef op 26-08-2021 om 10:59:

Uit de oude doos:

In de rij bij de kassa ontstaat wat rumoer. “Au” klinkt het ineens luid. De vrouw kijkt met pijn vertrokken gezicht naar haar been en vervolgens recht in de lachende ogen van het jongetje achter haar. Hij doet het nog een keer “nu lekker hard” zegt hij en hij duwt de kar weer tegen de vrouw aan.
“Maar meneer!” Roept de vrouw nu in ontzetting tegen de vader van het kind. Die antwoordt op zalvende toon “wij laten onze kinderen zelf hun grenzen ontdekken”.
In de rij ernaast staat een ruw geklede punk die er, zo verraadt zijn gezicht, ook een mening over heeft.
Hij opent zijn pak yoghurt en giet het tot de laatste druppel over de vader heen en zegt: “ik heb ook een vrije opvoeding gehad”.

Hahaha! 

Ik had de terrorkoter zelf met kar en al een flinke opdonder gegeven. 

Mijn dochter had al ‘foute vrienden’ toen ze 6/7 was. Daar ging ze dan mee buiten spelen, maar soms was ze eerder thuis dan verwacht omdat ze het ‘kattenkwaad’ wat te ver vond gaan. Gelukkig maar dat ze dat inzicht had.
Nu in de puberteit ben ik soms verbaasd over wat ouders toestaan of ouders die voor een feestje van hun 15-jarige zorgen voor ruim voldoende bier, wijn en Bacardi. Mijn oudste heeft zichzelf aangemeld bij de blauwe knoop en is niet bevattelijk voor peer pressure, maar met jongste heb ik uitgebreid moeten praten over de gevaren van teveel alcohol.

Kyana schreef op 26-08-2021 om 12:26:

[..]

Dus als je ouder je kind een liefdevolle opvoeding geeft met respect voor de behoeftes van het kind dan zullen ze altijd de juiste vrienden uitzoeken en zullen ze nooit de grenzen opzoeken? En dan zullen ze nooit van het juiste pad raken en ontsporen? En als dat wel gebeurd dan komt het door de opvoeding?

Ik weet niet of je dit echt meent of dat het gewoon naïef is maar het is echt een illusie dat je als ouder volledig controle hebt over de keuzes van je kind. Dat is zelfs niet zo bij jonge kinderen, laat staan bij oudere kinderen.

Dit is totaal niet zoals ik die opmerking interpreteerde. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

26-08-2021 om 13:07

Kyana schreef op 26-08-2021 om 12:26:

[..]

Dus als je ouder je kind een liefdevolle opvoeding geeft met respect voor de behoeftes van het kind dan zullen ze altijd de juiste vrienden uitzoeken en zullen ze nooit de grenzen opzoeken? En dan zullen ze nooit van het juiste pad raken en ontsporen? En als dat wel gebeurd dan komt het door de opvoeding?

Ik weet niet of je dit echt meent of dat het gewoon naïef is maar het is echt een illusie dat je als ouder volledig controle hebt over de keuzes van je kind. Dat is zelfs niet zo bij jonge kinderen, laat staan bij oudere kinderen.

Kyana je hebt mail, 😊

Jippox schreef op 26-08-2021 om 12:45:

Aha, dat verklaart een hoop! Ja in die fase kun je -als je niet al te ingewikkelde kindertjes hebt- inderdaad nog denken dat hun goede gedrag allemaal door jouw voorbeeldige opvoeding komt....

Ik hoor juist allerlei opvoedproblemen voorbijkomen die in deze leeftijdsgroepen spelen. Opvoeden begint al heel jong. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

26-08-2021 om 13:18

Kleine kinderen kleine zorgen            Grote kinderen grote zorgen 

Nose schreef op 26-08-2021 om 13:18:

Kleine kinderen kleine zorgen Grote kinderen grote zorgen

Dat gaat echt niet altijd op 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

26-08-2021 om 13:19

MMcGonagall schreef op 26-08-2021 om 12:48:

Mijn dochter had al ‘foute vrienden’ toen ze 6/7 was. Daar ging ze dan mee buiten spelen, maar soms was ze eerder thuis dan verwacht omdat ze het ‘kattenkwaad’ wat te ver vond gaan. Gelukkig maar dat ze dat inzicht had.
Nu in de puberteit ben ik soms verbaasd over wat ouders toestaan of ouders die voor een feestje van hun 15-jarige zorgen voor ruim voldoende bier, wijn en Bacardi. Mijn oudste heeft zichzelf aangemeld bij de blauwe knoop en is niet bevattelijk voor peer pressure, maar met jongste heb ik uitgebreid moeten praten over de gevaren van teveel alcohol.

❤️

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.