MRI
13-05-2026 om 11:25
Gevaar voor onze dochters? (en zonen)
Twee dagen geleden was er een docent bij Beau die alarm sloeg over de groeiende manoshpere ideeën die hij bij zijn leerlingen opmerkte. Ikzelf weet niet of het zo'n vaart loopt, maar zit ook niet in de kringen van pubers en jongvolwassenen (ja mijn zoon maar die is eerder het tegenovergestelde). Toch vind ik het best een gevaarlijke ontwikkeling, zeker als docentes ontslag gaan nemen omdat ze niet langer tegen het vrouwonvriendelijke gedrag kunnen van hun leerlingen. En natuurlijk voor jonge meiden zelf. En zelfs ook voor de jongens die dit nastreven: ze denken dat het in hun voordeel werkt maar op die manier krijgen ze niet makkelijk een fijne liefdevolle relatie. Praten jullie met je zonen/ dochters over rolverdeling tussen mannen en vrouwen, jongens en meisjes?
Kimdekim
15-05-2026 om 18:20
BeesAreCool schreef op 15-05-2026 om 18:10:
[..]
Ik had pas gelezen dat mannen die goed zijn in games vaak veel aardiger zijn tegen een vrouwelijker gamer dan mannen die er minder goed in zijn.
Veel van de boosheid van mannen op vrouwen heeft te maken met de hiërarchie van mannen.
Als je geen vriendin kan krijgen terwijl een ander het voor het uitkiezen heeft, dan hebben de keuzes van vrouwen direct invloed op de status orde van mannen. Dat veroorzaakt frustratie en woede.
Incels hebben ook hele theorien vol met hoe "oneerlijk" vrouwen zijn in het kiezen van partners.
Incels zien vrouwen vaak als een soort algemene categorie ipv als individuen. Zo zouden vrouwen alleen op "Chad" vallen, oftewel stereotype gespierde man met sterke kaak. En dat is nog 1 van de "normalere" dingen die ze zeggen. Veel incelcommunitieszeggen echt walgelijke dingen en hebben hele enge fantasieën over vrouwen pijnigen, tot slaaf maken en nog veel erger.
Tate en zogenaamde "dating coaches" spelen erop in.
Zo zeggen sommigen dat mannen expres onderhuidse beledigen moeten geven tijdens een date zodat een vrouw bevestiging gaat zoeken bij hem, haar zelfvertrouwen kapot gaat en makkelijker te manipuleren is.
Het fatsoen is ook gewoon weg. Als je geroepen mensen als minderwaardig of minder mens gaat zien dan krijg je dit. Of dat nou vrouwen, asielzoekers, homo's of wat dan ook zijn. Je ziet een verharding. In de hele maatschappij. Misschien als tegenhanger van de enorme fatsoenlijke beweging die er eerst was. Ik begrijp het ook niet. Waarom zou je je aangetrokken voelen tot dit soort onzin?
EmmaT
16-05-2026 om 00:41
Kimdekim schreef op 15-05-2026 om 17:49:
[..]
Mijn dochter studeert psychologie maar de jongen waar ze nu een beetje mee praat vroeg zich toch verwonderd af wie er voor de kinderen gaat zorgen als zij later wel blijven werken. Ik weet zeker dat hij deze ideeën niet van zijn ouders heeft, maar ik denk wel van zijn peers. Dochter heeft hem fijntjes duidelijk gemaakt dat ze haar opleiding niet voor niks doet maar het leek wel of hij dat nog helemaal niet bedacht had. Hij vond echt dat een man voor het gezin moest zorgen alsof hij niet bedacht had dat er ook vrouwen zijn die willen werken.
Dan is het erg goed voor deze jongen dat hij in ieder geval jouw dochter ontmoet heeft. Iémand moet het hem zeggen!
Temet
16-05-2026 om 06:10
Je vraagt je toch af onder welke steen zo'n goochemerd gezeten heeft: zijn al die werkende vrouwen in alle leeftijden hem nooit opgevallen?
Maar goed, inderdaad, fijn dat iemand hem nu op de hoogte heeft gebracht, laten we hopen dat hij luistert
Herfstappeltaart
16-05-2026 om 08:06
Netherfield schreef op 16-05-2026 om 08:01:
https://www.youtube.com/watch?v=Sg3lzNdiBVw
even tot hier: liedje In de manosfeer
Ik heb het gezien gisteravond en ik vond het geweldig! Ik hoop dat dit filmpje overal rond gaat de komende tijd. Het hele cultuurtje staat levensgroot voor paal :biggrin
Tuinfluiter
16-05-2026 om 08:33
Temet schreef op 16-05-2026 om 06:10:
Je vraagt je toch af onder welke steen zo'n goochemerd gezeten heeft: zijn al die werkende vrouwen in alle leeftijden hem nooit opgevallen?
Maar goed, inderdaad, fijn dat iemand hem nu op de hoogte heeft gebracht, laten we hopen dat hij luistert
Ik denk dat kinderen meestal ook niet echt nadenken wie het huishouden doet en hoeveel werk het is en in veel gezinnen is ondanks dat beide ouders werken de verdeling zorg en huishouden nog niet eerlijk verdeeld.
Joszy
16-05-2026 om 08:41
Tuinfluiter schreef op 16-05-2026 om 08:33:
[..]
Ik denk dat kinderen meestal ook niet echt nadenken wie het huishouden doet en hoeveel werk het is en in veel gezinnen is ondanks dat beide ouders werken de verdeling zorg en huishouden nog niet eerlijk verdeeld.
Tja, ik las net nog in een ander draadje dat een man niet op zijn werk durft te zeggen dat hij thuis het meeste strijkt... dus daar krijg je als jongere misschien ook wel een vertekend beeld van, als huishoudelijke taken blijkbaar iets is om je voor te schamen
Jujubee
16-05-2026 om 08:51
Ross Kemp heeft momenteel elke maandag op Crime TV een docu over de manosphere die ik heel erg interessant vind. Hij doet onderzoek naar wat voor effecten social media heeft op tieners ( in Engeland ) en waarom mannen gewelddadig naar vrouwen toe worden ( en soms weggezet worden als incels terwijl ze dat niet blijken te zijn ). Ik vind het echt heel zorgwekkend om te zien, hoe jongeren vergiftigd worden door SM. Hoe jongens denken dat ze moeten sporten als een gek omdat zo'n idiote influencer dat zegt. Je moet sporten en lang en sterk zijn anders kan je geen "bitches" krijgen. En je moet vooral perfect zijn. En als vrouwen je geen aandacht geven, dan zullen ze het bezuren en soms moeten boeten met hun leven.
Hij doet onderzoek op scholen, praat met voormalige en huidige incels en wetenschappers die bepaalde aspecten ontkrachten. Ik vind het fascinerend en doodeng om te zien. Wat ik wel schrijnend vond om te zien was hoe tegenover elkaar jongens en meiden momenteel staan door al dit gedoe. Veel jongens weten niet hoe ze hun emoties moeten tonen (bang om zwak te zijn) en onder de meiden zit er veel angst voor de jongens. Er is zelfs een vrouwenbeweging genaamd 4B, afkomstig uit Zuid-Korea, waarin de vrouwen dus bewust niet daten, niet trouwen en geen kinderen willen krijgen. En mannen dus eigenlijk gewoon blokkeren/vermijden. Die movement schijnt hier ook groter te worden: mijn jonge collega voelde er wel wat voor, om daaraan mee te gaan doen. Mannen waren toch nutteloos en onbetrouwbaar. DAt mannen nutteloos zijn lijkt een beetje de tendens onder veel vrouwelijke influencers, wat dan weer aanzet tot moedeloosheid bij de mannen.
En zo lijkt het ( gebaseerd op die documentaire ) een vicieuze cirkel te zijn waarin beide geslachten alleen maar verder van elkaar afkomen te staan. En dat, vind ik nou de echte enge conclusie. Buiten het feit dat al die influencers van mij per direct geblokkeerd mogen worden. Ik heb daar echt zo'n grafhekel aan.
Ted68
16-05-2026 om 09:07
Mee eens Jujubee….
Maar ik vind het allemaal wel een beetje eng….Anno 2026…
Jujubee
16-05-2026 om 09:29
Ted68 schreef op 16-05-2026 om 09:07:
Mee eens Jujubee….
Maar ik vind het allemaal wel een beetje eng….Anno 2026…
Ik ook. Ik heb het liefste neefje ter wereld van zes jaar oud en ik maak me oprecht zorgen over hoe hij zich staande moet houden tussen al dat influencer geweld. Ik hoop dan ook dat ze SM hier gaan verbieden onder de 16. Weg met die troep.
Ik weet nog wel dat ik de Queer Eye-aflevering zag waarin ze een studentenhuis vol jonge mannen een makeover gingen geven. Het was er een grote ranzige bende en de jongens waren allemaal een beetje type nerdie, maar heel lief. Karamo zette ze in een cirkeltje om eens te praten over hoe het met ze ging en wat ze dwarszat. Wat daar allemaal naar boven kwam, was best schokkend. Vooral omdat hun vrienden daar dus niets vanaf wisten. Want ze waren allemaal beste vrienden van elkaar, maar wisten dus niets over elkaars sores. Ze waren allemaal erg lief voor elkaar toen ze erachter kwamen waar ze last van hadden, dus het werd een erg mooi gesprek.
Jongens worden vaak niet geleerd om open te zijn over hun emoties. Om ze te tonen. Ik weet nog wel hoe vaak Cristiano Ronaldo een mietje werd genoemd als hij weer eens huilde om een WK of EK als hij verloren had. Hoeveel gezeik hij dan over zich heen kreeg. Niet normaal. Hij is emotioneel. Laat hem lekker huilen. Hij is kwaad, gefrustreerd en hij is nou eenmaal zo. Maar nee, het was weer eens een mietje, een homo, omdat hij een emotie durfde te tonen.
Ik vind mijn broer altijd wel een mooi voorbeeld voor hoe het wel kan. Mijn broertje is opgevoed door vrouwen en komt uit een echte vrouwenfamilie. Mijn vader overleed jong en verder had hij niet echt een vaderfiguur die liet zien hoe je "een man moest zijn", dus hij is vrij open over zijn emoties, doet de WC-bril omlaag en is altijd erg respectvol naar vrouwen geweest. Hij zou nooit seksistische opmerkingen maken over een vrouw die voorbij loopt of een vrouw tegen haar zin aanraken. Hij is goed opgevoed en goddank was er toen nog geen SM die hem kon vergiftigen. Want hij had pas op zijn 25ste zijn eerste vriendinnetje. Hij wilde wel daten, maar het lukte hem maar niet en zijn uiterlijk zat hem soms ook een beetje tegen. Hij wilde liefde. Dat verdiende hij ook.
Nu heeft hij het gelukkig gevonden, maar wat ik hoor bij veel incels in die documentaire is dat ze erg eenzaam zijn en bang dat ze te lelijk zijn om te daten. De meeste incels zijn trouwens niet gewelddadig en eindigen niet als moordenaars. Ik denk dat het gros gewoon alleen in hun zolderkamertje zit weg te kwijnen en te denken wat ze nou verkeerd gedaan hebben dat ze niemand kunnen krijgen.
Ted68
16-05-2026 om 09:56
Ik ben ook blij dat mijn net volwassen zonen en dochters ook van hun Vader hebben leren praten… Mijn Partner werkt in de geestelijke gezondheidszorg….En is dus totaal geen macho man. Heeft nooit staan schreiben op het Handball/voetbal veld.
Mijn kinderen zijn gelukkig so wie so niet veel bezig met hun telefoon en influencers….
Maar ik vind het Idee dat anno 2026 jonge mensen opgroeien met het Idee dat de vrouw thuis hoort te zijn heel eng… Want dat houd ook in dat onze oma`s en moeders voor niets hebben gestreden….
felija
16-05-2026 om 11:26
Herfstappeltaart schreef op 16-05-2026 om 08:06:
[..]
Ik heb het gezien gisteravond en ik vond het geweldig! Ik hoop dat dit filmpje overal rond gaat de komende tijd. Het hele cultuurtje staat levensgroot voor paal :biggrin
Heb het net gekeken, briljant!
amarna
16-05-2026 om 11:36
Herfstappeltaart schreef op 16-05-2026 om 08:06:
[..]
Geweldig!!!
ToetieToover
16-05-2026 om 11:45
Het is heel droevig, ‘vroeger’ konden mannen een vrouw vinden als die een beetje een fatsoenlijke baan hadden. Nu lijken het soort mannen dat alleen ‘een goede betrekking’ te bieden heeft, volkomen van slag omdat ze niet lijken te begrijpen hoe een relatie werkt die daar niet op gebaseerd is. In plaats van daarover te leren, worden ze bijgespijkerd door een mafklapper die de ouderwetse ‘waarden’ uitvergroot. Alsof je een vrouwenmagneet wordt door slechts je uiterlijk en geld, en je je kunt gedragen als een vrouwenhater. Wat leren jonge mannen op die manier over hun (eigen)waarde? Je bent geen wandelende bankrekening. Het legt bloot dat ze geld zien als machtsmiddel. Vrouwen verdienen tegenwoordig vaak net zoveel of zelfs meer dan mannen. En die mannen koppelen dat aan macht, die ze dus zelf niet meer in handen hebben. Dan dien je je dus anders tot elkaar te gaan verhouden in een relatie en is het ouderwetse transactionele ‘geld binnenhalen’ niet meer voldoende. Niet voor niets kwam de echtscheidingsgolf op gang na het instellen van bijstand, zodat vrouwen financiële middelen hadden. Vergeet niet dat vrouwen vroeger werden ontslagen bij trouwen danwel bij de eerste zwangerschap. De tijden zijn veranderd jongens.
Pief
16-05-2026 om 12:04
Ik denk dat het ook wel te maken heeft met opvoeding van jongens. Al heel klein worden jongetjes ingeperkt in het jongetje zijn. Druk gedrag, vies worden, stoeien, verkleed op school komen als ridder, ik noem maar even wat, het is allemaal niet meer de bedoeling. Jongens leren om man te zijn door hun grenzen en die van anderen te testen, en dan vooral fysiek. Onderwijs is veel meer gericht op meisjes. Gezonde mannelijke rolmodellen zijn er niet veel. Dus meisjes gaan als een speer, maar jongens weten niet zo goed hoe ze man moeten zijn. Dat is best wel triest, want als die meiden groot zijn, dan willen ze wel een man, geen halve vrouw. De truc is denk ik om je kinderen te leren hoe ze gelijkwaardig kunnen zijn, zonder dat ze hetzelfde zijn.