Tinus_p
04-11-2008 om 15:03
Gezinsnota
Naar het EPD nog zo iets: De gezinsnota van Rouvoet.
Hier staat een aankondiging:
http://www.regering.nl/Actueel/Pers_en_nieuwsberichten/2008/november/03/Gezinsnota_versterk_eigen_kracht_gezinnen
En hier staat t ding zelf:
http://www.jeugdengezin.nl/includes/dl/openbestand.asp?File=/images/gezinsnota-2008-de-kracht-van-het-gezin-_tcm21-174842.pdf
Wie heeft er een mening over?

M Lavell
04-11-2008 om 15:27
Beetje veel
Het is weer 72 pagina's wollige tekst, vermoedelijk om vreselijke dingen aan te kondigen zonder dat dat opvalt.
De eerste ramp die ik zie is een boekhoudkundige: Het kindgebonden budget.
Allereerst is de kinderkorting omgezet in kindertoeslag. De eerste kreeg je automatisch, de tweede moet je aanvragen, optijd op de bus doen, controleren of je 'm wel krijgt, niet te laat, niet te veel want dat moet je terug betalen. Zoals dat ook voor huurtoeslag en zorgtoeslag geldt: minder mensen hebben het gekregen.
Plan C is nu om er een kindgebonden budget van te maken. Dat vraagt van de ontvanger een nauwkeurig aanvragen + verantwoorden. Je krijgt geld op je rekening waarvan je je nog maar moet afvragen of je het mag houden. Omdat dit soort procedures zo ingewikkeld zijn, schieten Hulpvaardige Handen als paddenstoelen uit de grond om de arme ouders te helpen... van de wal in de sloot. Ze steken het geld in eigen zak en laten de ouders met een schuld aan de uitkeringsinstantie achter, zoals dat inmiddels ook steeds vaker gebeurt met het PGB voor gehandicapten en vooral ouderen.
Plan D meldt:"In 2010 wordt het kindgebonden budget uitgebreid met de tegemoetkoming voor schoolkosten" en dat betekent feitelijk de afschaffing van die tegemoetkoming. Waar mensen met een bepaald inkomen die tegemoetkoming zonder daarover verantwoording af te moeten leggen gewoon kregen, zullen ze het vanaf 2010 moeten aanvragen en met bonnetjes moeten verantwoorden.
Tot zover de boekhouding.
Eens verder leze wat ik nog meer tegenkom.
Groet,
Miriam Lavell

Danni
04-11-2008 om 16:04
Bewondering mirjam
Ik heb bewondering voor je Mirjam. Bewondering omdat je je elke keer weer op zulke boekwerken stort.
Ik word persoonlijk helemaal niet goed van zulke lappen tekst en kan er de zin niet voor opbrengen om uit te zoeken wat het voor mij zou kunnen betekenen.
Ik ben dan ook heel blij dat jij dat wel doet en dat hier met ons deelt.
Dat wilde ik even kwijt!

Nasha the first
04-11-2008 om 16:14
Ja...
waarom zouden we het makkelijk maken als het moeilijk kan....zucht.....nog meer administratie.....Administratiekantoor Nas B.V. Tot uwer beschikking........WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHH Wie weet er nog een leuk landje met zo min mogelijk regels, mooi weer, en weinig belasting?????

peach
04-11-2008 om 16:47
Onderbouwing
"Bij gezinnen met een lage sociaal economische status kunnen opvoedproblemen optellen bij andere problemen, waardoor maatschappelijke en publieke instellingen (school, jeugdwerkers, politie, overheid) in toenemende mate geconfronteerd worden met de gevolgen van een ontoereikende opvoeding thuis."
Jammer dat in zo'n uitgebreid document, met meer dan negentig voetnoten, geen onderbouwing voor deze uitspraak wordt gegeven.

M Lavell
04-11-2008 om 17:23
*neemt hoed af*
Dank danni, maar gelukkig ben ik niet de enige op dit forum.
Groet,
Miriam Lavell (ziet veel meer obstakels, waarover later meer)

Temet
04-11-2008 om 21:02
N.a.v. peach
Mijn hemel, wat een manier om het te formuleren.
Niet: ouders met een lage sociaal economische status hebben het extra moeilijk, maar 'bij ouders met een lagere s.e. status hebben de hulpverleners meer last...'
Zucht.
Zal ik het stuk gaan lezen, of alleen de samenvattingen in de media en op dit forum afwachten? Ik neem me natuurlijk het eerste voor, het zal het laatste wel weer worden ...
Groeten,
Temet

Genista
05-11-2008 om 12:43
Column in de volkskrant
http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/1849/Lijden_door_wat_men_vreest