Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Goederen voor/van het pleegkind

Ik ben eigenlijk wel een fan van Rouvoet. Hij houdt tegen dat het EKD door elke goede-bedoelingen-professional ingezien kan worden. Hij heeft een radicale stop gezet op het plaatsen van kinderen in een jeugdgevangeis (nu ja, ook weer teruggekrabbeld). er zijn onder het vorige kabinet heel wat rapporten verschenen, waarvan ik dacht: als dat ooit doorgaat.... En daar hoor je gelukkig neits meer van, bijvoorbeeld het onzalige plan om het uithuisgeplaatste kind 'duidelijkheid' te geven, dat wil zeggen al na 6 maanden of 1 jaar de uithuisplaatsing definitief te maken.

Maar nu valt me toch weer iets tegen. Nou ja genuanceerd dan. Het plan om de bijdrage voor pleegouders van 6100 euro te verhogen met 1000 euro per jaar. Zie http://www.jeugdengezin.nl/nieuwsberichten/2009/meer-geld-pleegouders.asp

De nuance eerst maar eens: kinderbijslag voor natuurlijke ouders vervalt, ai dacht ik. Maar de LBIO vervalt gelukkig ook. Op een laag inkomen was het lood om oud ijzer, maar de admnistratieve rompslomp. de emotionele belasting en de klantonvriendelijkheid maakten de LBIO tot een straf-zonder-schuld. Mensen emt een hoger inkomen gaan erop vooruit. Het systeem vereenvoudigt in elk geval en dat is gelukkig. Nadeel is wel, dat ouders waarvand e kinderen uithuisgeplaatst zijn veel extra kosten hebben, bijvoorbeeld tijd die zij moeten besteden aan overleggen, rechtszaken, stukken lezen, reiskosten om op bezoek te gaan bij de kinderen, vaak worden bepaalde kosten toch nog op de ouders verhaald, bijvoorbeeld extra ziektekosten of een fiets, of kleding. Jawel, het gebeurt echt. Maar in principe is dit een positief plan, dat veel LBIO-ellende voorkomt.

Maar nu de pleegouders. Zij krijgen dus 7000 euro straks om kamertje in te richten, fiets, bed en kleding te kopen. Geweldig. Mijn dochter zou blij zijn als ik zoveel aan haar kon besteden. Echte ouders kunnen het aanzienlijk goedkoper. Ik vind het prima als pleegouders zo goed voor de kinderen gaan zorgen, maar ik zou er dan wel bij willen bepalen, dat de aangeschafte spullen ook van het kind zijn. Dus als een kind een pleeggezin verlaat, dat het kind dan het bed,d e fiets, de kleren etc. mee mag nemen. Naar het volgende pleegadres bijvoorbeeld. Of naar het eigen huis als de kinderen terugkomen. Het zijn ten slotte spullen van de kinderen. Bovendien kun je zo de verdenking weghalen dat pleegouders een kind 'om het geld' nemen. Het gaat tenslotte om de kinderen.

Het wordt nog mooier als de pleegouders de voogdij over het kind krijgen. Het kind wordt dan 'hun' kind, maar zij houden de pleegoudervergoeding. Dus geen kinderbijslag van ruim 800 per jaar, maar bijna het tienvoudige.

Ik zal mijn kinderen adviseren om zelf geen kinderen te verwekken, zeker niet als die kinderen het risico lopen 18 jaar te worden, maar pleegkinderen te nemen.

Even rekenen, ouders worden geacht zo'n 200 euro per maand uit te geven aan kinderen voor eten en drinken. Dat is zo'n 2400 per jaar. Resteert nog 4700 per jaar voor een fiets, bed, ehh, computer, breedbeeldlcdtv, mobieltje met abonnement, merkkleding, allstrikeschoenen...ben ik er al, lidmaatschap van de golfclub nog erbij...

Ik weet dat de meeste pleegouders het niet doen voor het geld, zegt men. Maar ik snap niet waarom ze dan meer geld willen. Of is het toch verkapt loon?

Tsjor

Pleegouder geweest in de tijd voor de euro. En voogd buiten de officiële regelingen om: wel kinderbijslag, geen vergoeding, maar vooral ook geen gedonder, prima.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxx

Maxx

12-07-2009 om 18:15

Waar wil je over discussiëren

is mij niet duidelijk.
Is de nieuwe regeling oneerlijk? Waarom dan?
Ben je pas een goede pleegouder als je het uit idealisme doet (en er dus praktisch niets voor krijgt)?
Groeten van Maxx

Karin

Karin

12-07-2009 om 19:42

Hier ook ...

niet helemaal duidelijk waar je nu naar toe wilt.
Het lijkt wel of je anti pleegzorg bent.
Wees blij dat er mensen zijn die deze kinderen willen opnemen in hun gezin.

ikke

ikke

12-07-2009 om 19:50

Geld

Al het geld wat 'wij' krijgen gaat op de spaarrekening van pleegje. Ik heb niet om meer geld gevraagd overigens. Als ik er niks voor zou krijgen zou ik zo weer over doen. En bovendien, wanneer je de pleegzorgvoogdij krijgt ontvang je geen vergoeding meer. Of is juist die regel veranderd Tsjor??

trtr

trtr

12-07-2009 om 23:10

Ik ben tegen

Hier in de buurt ken ik een moeder die het voor het geld doet. Haar eigen kinderen weten precies te vertellen hoeveel ze overhoudt van de pleegzorgvergoeding. (is ook nodig, want ze werkt niet, hiervoor leefde ze van de bijstand, nu van de pleegzorgvergoedingen). De vergoeding moet kostendekkend zijn, maar is nu al heel royaal, ook ik leef goed met mijn kinderen maar kan toch echt die bedragen niet uitgeven voor mijn kinderen.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2009 om 00:55

Je hebt overal rotte appels

dus ook in de pleegzorg.
Tsjor: Dus als een kind een pleeggezin verlaat, dat het kind dan het bed,d e fiets, de kleren etc. mee mag nemen. Naar het volgende pleegadres bijvoorbeeld. Of naar het eigen huis als de kinderen terugkomen. Het zijn ten slotte spullen van de kinderen. ===
Als je je opgeeft voor pleegzorg is het de bedoeling dat je na kind 1 kind 2 met open armen ontvangt. Je wilt toch niet dat je voor ieder pleegkind 7000 euro moet krijgen? Het lijkt mij dat je een jaar of wat met de inrichting moet doen.
Tsjor, ik snap je frustratie, het is een voorbeeld waarbij het je opvalt dat de overheid aan de ene kant wel met geld strooit terwijl aan de andere kant mensen echt afhankelijk zijn van overheidsgeld en niet weten hoe ze rond moeten komen. Dat doet zeer. Zo is er wel meer wat als oneerlijk aanvoelt. Misschien helpt het om te bedenken dat het niet zomaar is dat de overheid zoveel moeite doet om het pleegouderschap aantrekkelijk te maken. Er is een groot tekort. Jaloezie is menselijk Tsjor, maar laat het je leven niet beheersen. En zoals je weet praat ik niet helemaal zonder het te snappen. Ik heb ook zo mijn frustraties gehad, maar je schiet er niets mee op.
Misschien ben ik nu al te openhartig, maar voor mij zou een financiële bijdrage voor het inrichten van een kamer net het zetje kunnen zijn om aan het pleegouderschap te beginnen. En zoals ik zijn er vast meer. Dus eigenlijk... bedankt voor het melden hiervan.

tsjor

tsjor

13-07-2009 om 01:06 Topicstarter

Ouderschap

Waar ik me aan stoor is de positie van ouderschap en het stoort me dan als je vergelijkt hoe er omgegaan wordt met mensen die niet-ouder zijn en de zorg en financiële middelen die ze krijgen. in 'jongvolwassenen' heb ik een draadje gestart over een echte ouder waarvan het kind 18 is geworden.

Ik had een genuanceerde mening, daar mogen mensen andere meningen over geven. LBIO afschaffen en tegelijk de kinderbijslag stoppen als het kind uithuisgeplaatst wordt lijkt me een verbetering voor ouders, alhoewel het nog verschrikkelijk moeilijk blijft.

Maxx: vind je het dan geen probleem dat eigen ouders het met veel minder geld moeten doen?

Karin: ik benn niet zo blij met de toename van het aantal uithuisgeplaatste kinderen. als ouders pleegouder willen zijn (ben ik ook geweest) dan is dat een keuze die je zelf maakt. Ik snap dat er een vergoeding moet zijn vanwege de extra kosten. Maar als je iets kunt doen wat je zelf gekozen hebt en met veel plezier doet, waarom moet er dan nog meer geld naartoe? Ik ben ook blij met al die ouders die aller eraan doen om zelf goed voor hun kinderen te zorgen. Daar gaat toch ook niet meer geld naartoe omdat we het zo goed doen?

Ikke: op een spaarrekening hoeft nu ook weer niet, want je hebt extra kosten. Dat van die fiets, buskaart, bed, kleding is niet helemaal uit de lucht gegrepen. Eten,d rinken, telefoontjes, reiskosten en veel tijd voor overleg met hulpverleners is ook reëel. Maar er zijn maar weinig ouders die zo'n bedrag (wordt dan 7100 per jaar) voor hun eigen kind kunnen sparen.

Overal heb je goede en minder goede mensen, maar ik heb ondertussen genoeg situaties gezien, waarbij een kind uit een instelling of pleeggezin komt en echt met niks op straat gezet wordt of bij de ouders afgeleverd wordt. Om te ondervangen dat niet alle pleegouders zo edelmoedig zijn (en het zo goed hebben als jij) zou het een duidelijke afspraak kunnen zijn: spullen zijn van het kind. Bij de volgende doorplaatsing heeft het kind dan al een bed, fiets etc.

Trtr: ik ga het ouders ook adviseren die klem komen te zitten. Maar wat niet klopt is, dat als de pleegoudervergoeding een vergoeding is voor de arbeid die je verricht, dan zou dat onder de loonbelasting moeten vallen. Met alle gevolgen vandien.

Dus als ik dan toch een vraag moet stellen: is het reëel om pleegouders financieel zo ruimhartiger tegemoet te komen dan ouders/ Wat zegt dat over hoe onze samenleving over ouderschap denkt? Tsja, toch meer een filosofische vraag dus. En dat moet leiden tot .... debat, discussie, meningsvorming, nadenken etc.

Tsjor

Drietrapsraket

Het voornaamste verschil tussen het gezin en het pleeggezin is dat die laatste onder een ministeriele verantwoordelijkheid valt waarvoor een begroting geldt. Ik denk dat het niet zo gek is om op die 7000 euro uit te komen. Het gaat vaak helemaal niet over een fiets, maar juist over uitgebreide tandheelkundige hulp, brillen, medische hulpmiddelen, therapie, vervoer daar naar toe en allerlei andere zaken die steeds beperkter gedekt zijn in de basisverzekering en bovendien steeds vaker geschrapt worden uit de AWBZ voorzieningen.
Kortom: Ik denk dat er pleegzorgsituaties zijn waarbij je er met 7000 euro nog niet uitkomt.
Tegelijkertijd is het wrange aan de situatie dat dat niet uitkomen met geld heel vaak de oorzaak is van situaties die tot uithuisplaatsing leiden. Stress door schulden is een belangrijke oorzaak. Weinig geld een van de indicatoren voor uhp.
Ik zou daarom toch meer vrede hebben met een drietrapsraket. A: eerst geld steken in het gezin, al is het maar de helft van 7000 euro per kind. Als dat niet werkt komt B het pleeggezin, of C de instelling. Die laatste is het duurst.
Maar ondertussen snap ik het ontstaan van dat bedrag van 7000 euro voor een pleegkind best.
Groet,
Miriam Lavell

Misschien niet verkeerd

Laten we wel wezen, het openstellen van je huis voor pleegkinderen levert een zekere toelage op het inkomen op. Ik weet niet zeker of je het er principieel mee oneens zou moeten zijn. Ik weet ook niet zeker of het per se gratis en uit het goede hart zou moeten komen. Ik weet wel zeker dat het voor heel wat laagverdieners, zeker in deze tijd, economisch slim zou zijn om pleegouder te worden.
Het klopt, er is een te kort aan pleegouders. Daar is dus werk te vinden voor mensen in de bijstand.
Omgekeerd kun je je afvragen hoe het komt dat Nederland koploper is in het aantal uithuisplaatsingen.
Groet,
Miriam Lavell

trtr

trtr

13-07-2009 om 13:20

Ik heb het gewoon niet...

Die 6.000 euro is inderdaad gewoon ieder jaar, en ook de verhoging zal gewoon jaarlijks uitbetaald gaan worden.

En nee ik weet zeker dat een kind niet zoveel kost. Hier komt namelijk dat bedrag niet eens binnen per kind, dat kan er dus ook niet uitgaan.

Waarom twijfel je?

Dat heb ik uit de media, anders. Een deskundige hier op de radio, daar in een krant, of in programma's als een vandaag. Het is niet van gisteren namelijk en het is er al van voor het savannah effect.
Internationale vergelijkingen vind je hier.
http://www.nji.nl/eCache/DEF/50/395.html
Althans, moet je weer doorklikken en alles lezen.
Dat heb ik niet gedaan. Ik heb namelijk geen reden om te twijfelen aan dit soort uitspraken van deskundigen. Die zeggen dat niet omdat ze er trots op zijn.
Groet,
Miriam Lavell

De kwestie

trtr:"En nee ik weet zeker dat een kind niet zoveel kost. Hier komt namelijk dat bedrag niet eens binnen per kind, dat kan er dus ook niet uitgaan."
Je hebt gelijk. En dat is dan ook de werkelijke kwestie van tsjor.
Wat nu precies ouderschap is en hoe verkeerd, verkeerd is voordat het kind uit huis geplaatst wordt, is moeilijk te omschrijven. Maar als pleeggezinen 6 - 7000 euro per kind nodig hebben om die zorg te geven die goed genoeg is, dan is dat toch een duidelijke maat.
Kennelijk meent men dat dat het moet zijn. Dat wie minder uitgeeft of uit te geven heeft, feitelijk niet goed voor zijn kinderen zorgt.
De meer principiele vraag is of we het daar wel mee eens zijn, of dat jeugdzorg misschien toch de minimumnorm voor 'goed genoeg' wat te hoog legt.
Dat denk ik eigenlijk.
Groet,
Miriam Lavell

mirreke

mirreke

13-07-2009 om 17:16

Geen larie

7000 euro per jaar uitgeven aan een kind!? dat is erg veel geld hoor.
Ik begrijp iets niet. Waarom mogen hier geen vragen over worden gesteld? Komt dat omdat pleegouderschap niet ter discussie mag worden gesteld? En waarom dan niet?
Ik vind wat tsjor, en in verband daarmee ook wat Miriam aangeeft, juist kenmerkend voor hoe (falend?) ouderschap wordt gezien. En ik begrijp het niet, kennelijk is er wel geld om aan kinderen in nood te besteden, maar blijkbaar kan dat niet aan diezelfde kinderen in hun eigen gezin worden besteed. Waarom niet? Zoals Miriam aangeeft, zijn financiële problemen vaak (mede) een oorzaak van problemen binnen gezinnen.
Nu is het dus zo dat ouders zichzelf en hun kinderen maar moeten zien te redden, en bij gebleken ongeschiktheid laat men de ouders en het gezinsverband vallen en kan er wel geld aan diezelfde kinderen worden besteed als ze al uit huis zijn. En dan is het nog niet eens voor henzelf maar voor de pleegouders. Dan kan je wel leuk clubjes en therapie voor het kind betalen, waarom zou dat dan de eigen ouders niet gegund worden? En als de pleegouders nou nog zouden moeten aantonen dat het aan het kind is besteed (zoals eigen ouders ook bij een pgb moeten doen)... en idd. het kind de voor hem of haar aangeschafte spullen (bed, fiets, rugzak, kleding, speelgoed, enz. enz.) mag houden bij verhuizing.
Het zou fijn zijn als er een budget van 7000 euro per kind in nood binnen de eigen gezinssituatie te besteden zou zijn. Als ik heel eerlijk ben vind ik het rijkelijk veel. Ik heb zelf vier kinderen, maar echt geen 28.000 euro om aan hen te besteden. En dan nog eens per jaar... Je kan toch maar één WII kopen denk ik dan...

Geen flauw benul

anders:"Verder denk ik dat jij ook vast wel 28000 euro aan je kinderen besteed alleen zie je dat niet zo concreet: hou maar eens een kasboek bij (met alle dingen die je kinderen doen incl eten drinken enz)"
28.000 euro netto is 1,5 keer een modaal salaris. Je moet heel veel verdienen om dat binnen te krijgen, laat staan dat je dat aan je kinderen uit kunt geven.
Ik krijg de indruk dat je geen flauw idee hebt van inkomsten en uitgaven.
Die 7000 euro stoort me helemaal niet. Ik vind het wel best als dat als betaling, salaris dus eigenlijk, aan pleeggezinnen wordt gegeven. Wat het gek maakt is dat het die titel niet krijgt. Dat men doet alsof dat geld nodig is om die kinderen groot te brengen.
Als dat zo is, dan moeten mijn kinderen met terugwerkende kracht alsnog naar een pleeggezin. 7000 euro per jaar (of een vergelijkbaar bedrag) hebben ze mij nooit gekost.
Groet,
Miriam Lavell

tsjor

tsjor

13-07-2009 om 20:34 Topicstarter

Och, hoe ging dat ook weer, dat verhaal

over die barmhartige samaritaan. volgens mij gaf die geld om de man te laten verzorgen in de herberg.

Als het salaris is dan is het salaris en valt het onder de loonkostenbelasting.
Als het voor de kinderen is mag het toch wel duidelijk zijn dat het ook echt voor de kinderen is. het is dan toch geen probleem om de fiets, bed, matras, etc. etc. etc. mee te geven aan het kind. Daar zal een pleegouder met het hart op de goede plaats toch geen enkele moeite mee hebben, zeker niet als ze zelfs ngo meer geld uitgeven.

Eventueel mag het ook een spaarrekening zijn waarmee het kind op zijn/haar 18e de eerste maanden van het zelfstandige bestaan kan overbruggen, want op dit moment wordt er stevig gelobbyd voor kinderen die net 18 zijn, uit de jeugdzorg komen, al meteen ziektekosten etc. moeten gaan betalen, maar nog maanden moeten wachten voordat alle inkomsten en belastingteruggaves geregeld zijn. en niks hebben.
Maakt niet uit, als het maar toetsbaar is, lijkt mij. Zoals eigen ouders nu al moeten aantonen dat ze echt een bepaald bedrag aan het uithuisgeplaatste kind uitgeven willen ze kinderbijslag krijgen. Maar dan liever zichtbaar voor het kind.

Tsjor

tsjor

tsjor

13-07-2009 om 20:42 Topicstarter

Geloof je het zelf?

'Verschil tussen pleegouderschap en gewoon ouderschap lijkt me nogal voor de hand liggen nl dat het jou kinderen niet zijn. Dat iemand moet opdraaien voor zoals jij het stelt "falend ouderschap" lijkt mij heel bilik dat geld wordt via het lbio van ouders geind'

Maar je hebt er wel zelf voor gekozen, bij pleegouderschap. en toch niet met een natte zakdoek, huilend bij het lezen van Oliver Twist hoop ik.

Of ga je echt af op die reclamespotjes van No kidding?

Tsjor

tsjor

tsjor

13-07-2009 om 20:47 Topicstarter

Er komt een ware epidemie van falend ouderschap.

Zie http://www.justitie.nl/actueel/persberichten/archief-2009/90710meer-mogelijkheden-om-kind-onder-toezicht-te-stellen.aspx
En nee, een OTS is geen uithuisplaatsing, maar ik durf te voorspellen dat als dit wet wordt er een ware golf van uithuisplaatsingen komen, omdat iederen al snel vergeten is dat de toename van OTS-en komt doordat de normen verlaagd zijn en iedereen blijft denken dat het komt door falend ouderschap.

Overigens zijn dit de plannen waarover ik eerder schreef, dat ik hoopte dat ze niet tot praktijk zouden worden. Rouvoet is toch niet sterk genoeg om justitie tegen te houden.

Tsjor

trtr

trtr

13-07-2009 om 23:32

't is er vaak niet

Het geld is er vaak gewoon niet, dus je kunt opvoeden voor minder. Ongetwijfeld zullen er ook ouders zijn die wel dat bedrag aan hun eigen kinderen uitgeven en die dat dan ook kwijt zijn aan hun pleegkind.

Maar vaak zal er ook gewoon over blijven, wat in de grote pot verdwijnt. Ik neem dan toch weer het gezin wat ik kan als voorbeeld, daar worden de eigen kinderen ook grotendeels verzorgd voor de vergoeding die binnen komt van de pleegkinderen. Moeders heeft geen baan (kan ook niet met het aantal kinderen) en leeft van de pleegzorgvergoeding en een beetje alimentatie. Zelfs de hypotheek boer heeft bij het verlenen van de hypotheek rekening gehouden met de pleegzorgvergoeding.

En als je dan ziet dat dit toch vaak gaat om kinderen uit arme gezinnen, gezinnen waar de moeder nauwelijks met bijvoorbeeld bijstand het hoofd boven water kan houden. Of waar moeder gedwongen een volledige baan heeft, zodat ze daardoor te weinig tijd heeft om te investeren in haar zorgenkinderen, ja dan vind ik het krom.

Je ziet dat de pleegvergoeding omhoog gaat, terwijl het geld dat de echte ouders krijgen gekort wordt, zo wordt er bezuinigd op de kinderbijslag, en ook op het kindertoeslag, de huursubsidie, de zorgtoeslag, de aftrek voor extra zorgkosten. De situatie groeit steeds meer scheef.

mirreke

mirreke

13-07-2009 om 23:33

Anders, veel geld

Lieve anders, ik verdien niet eens 28.000 duizend euro per jaar, en daar moet dan ook de hypotheek nog af.
Salaris voor pleegouders? Prima, maar dan ook eisen waar men aan moet voldoen (net zoals opvangopa's en oma's), en waar het huis aan moet voldoen. Verder ben ik het eens met tsjor. Het is óf het één (geld voor het kind, dwz. administratie dat het ook aan het kind wordt uitgegeven, inclusief kosten voor eten, drinken, kleding, spullen, reis- en telefoonkosten) óf het ander (salaris, dus loon, dus belasting).
En ja, ik vind dat het wel ter discussie mag staan. Ik blijf roepen dat het geld niet naar al die pleegouders moet gaan maar naar ingrijpen en hulp verlenen bij de bron, in het gezin dus. Maar dat stadium zijn we blijkbaar al voorbij. En als ik tsjor mag geloven wordt het alleen maar erger...

Niet zo gek

trtr:"Zelfs de hypotheek boer heeft bij het verlenen van de hypotheek rekening gehouden met de pleegzorgvergoeding."
Toch is dat niet zo gek. Het bedrag bestaat voor een deel uit een vergoeding voor groter moeten wonen (een kamer per pleegkind extra), hogere gemeentelijke lasten (een persoon meer in het huishouden), water, elektriciteit, de grotere auto, koelkast of zelfs cv ketel.
Dat zijn kosten die een extra kind wel degelijk meebrengen, maar die je niet zo makkelijk calculeert. Ik vind het niet zo vreemd dat dat soort kosten ook in de vergoeding zitten en niet als salaris worden aangemerkt.
Het allergekste blijft dat ouders die moeite krijgen met dit soort kosten, geen investering in hun bestaan krijgen. Ze krijgen niks totdat het helemaal mis gaat. Dan wordt kind uit huis geplaatst naar een pleeggezin waar die kosten wel worden afgedekt.
Ik ben nog steeds niet principieel tegen dat bedrag voor pleegzorg. Ik blijf erbij dat er voor uhp een investering in het gezin gedaan moet worden. Dat kan uhp voorkomen.
Groet,
Miriam Lavell

mirreke

mirreke

14-07-2009 om 09:03

Wel gek

Miriam: "Het allergekste blijft dat ouders die moeite krijgen met dit soort kosten, geen investering in hun bestaan krijgen. Ze krijgen niks totdat het helemaal mis gaat. Dan wordt kind uit huis geplaatst naar een pleeggezin waar die kosten wel worden afgedekt.

Ik ben nog steeds niet principieel tegen dat bedrag voor pleegzorg. Ik blijf erbij dat er voor uhp een investering in het gezin gedaan moet worden. Dat kan uhp voorkomen."
Helemaal mee eens, Miriam! Ik blijf altijd maar zeggen, probeer nou toch eens problemen te voorkomen, cq op te lossen op de plek waar ze gebeuren. Gek vind ik de discrepantie die jij hierboven noemt, ouders kunnen wat aanmodderen, pleegouders krijgen dit soort bedragen, per jaar, per kind! Verder zou ik wel eens een onderbouwing van die 7000 euro willen zien. Waarom is 6000 euro niet genoeg en moet dat 7000 euro worden? Voor een kamertje, een (grotere) auto? Waarom krijgen dan niet alle ouders 7000 euro als startkapitaal als er een kind bij komt? Om zelf te weten of je het op de bank zet voor het kind of gebruikt om van te leven?

Boekhouden

Mirreke:"Verder zou ik wel eens een onderbouwing van die 7000 euro willen zien."
Ik twijfer er geen moment aan dat er heel redelijk uitziende calculaties zijn die op dit bedrag uitkomen. Ik denk zelfs dat er omstandigheden zijn waarin 7000 euro niet genoeg is. Denk aan een kind dat medicatie gebruikt die niet vergoed worden (voor mijn zoon heeft dat drie jaar achtereen 6000 gulden per jaar gekost).
Het probleem met dit soort calculaties is dat er aan een kant van alles in berekend wordt (misschien zelfs inkomstenderving), terwijl het uiteindelijk toch een tamelijk arbitrair eenheidsbedrag wordt.
Zo ontstaat er vanzelf een bedrag dat weinig relatie heeft met werkelijke kosten.
Mirreke:"Waarom krijgen dan niet alle ouders 7000 euro als startkapitaal als er een kind bij komt? Om zelf te weten of je het op de bank zet voor het kind of gebruikt om van te leven?"
Je moet het wel van twee kanten proberen te bekijken. Anders gaf al een hint die er in feite op neer komt dat men waakt voor het belonen van het verwaarlozen van kinderen. In die redenatie is de wereld simpel verdeeld in 'daders' (slechte ouders) en 'redders' (pleegouders). Die 'redders' vervullen een maatschappelijke taak waarvoor ze vrijgesteld moeten worden van kosten. Je kunt dat vergelijken met de onkostingvergoeding die gemeenteraadsleden krijgen.
Je hoeft het met deze simplificatie niet eens te zijn. Je kunt tegelijkertijd niet ontkennen dat er in die redenatie wel logica zit.
Een stukje verder: Als je meent dat dit soort vergoedingen voor pleegouders tot hebberigheid in plaats van taakvervulling leidt, waardoor 'pleegouder' ineens een economisch aantrekkelijke functie wordt, dan kun je tegelijkertijd ook beweren dat het op die manier compenseren van ouders in de problemen, het in problemen raken tot een aantrekkelijke economische bezigheid maakt.
Ik snap dat die gedachte je tegen de borst stuit als je denkt aan al die mensen voor wie het bestaan keihard vechten tegen de bierkaai is, maar ook hier kun je niet ontkennen dat er nu eenmaal ouders zijn die op allerlei manieren misbruik maken van hun kinderen.
Wat ik gek vind is dat de huidige vorm van zorg geen helder onderscheid maakt tussen misbruik of verwaarlozing en financiele problemen. Dat kan wel. Je zou in eerste instantie gezinnen en/of kinderen die in de problemen zijn onder beschermend bewind kunnen stellen, waarbij je de bewindvoorder van een budget voor de kinderen voorziet. Dus niet de ouders.
In dat geval zijn de basisdingen als huur, nutsvoorzieningen, voeding, kleding en scholing voor de kinderen afgedekt. Voor die ouders voor wie dat vooral een probleem is en stress veroorzaakt, zal dat een opluchting kunnen zijn die de verhoudingen normaliseert.
De ouders die werkelijk incapabel zijn (of ziekelijk gemeen) worden hiermee duidelijker zichtbaar.
En dat is nodig.
Want hoe zeer ik de redenaties die gevoerd wordt wel begrijp, wat mij betreft staat als een paal boven water dat de aandacht van pleegzorg meer en meer toegaat naar kinderen die het thuis beter zouden hebben. Niet om het geld, maar omdat daar vader en moeder wonen. Van wie ze houden. En met wie de relatie helemaal niet scheef is, behalve dan dat er in het bestaan in praktische zin voortdurend van alles mis gaat.
Ik snap dat de zorg over juist deze kinderen alleen maar groter wordt door het verhogen van de pleegzorgbijdrage.
Groet,
Miriam Lavell

tsjor

tsjor

15-07-2009 om 19:40 Topicstarter

Nieuw voorstel?

'Die 'redders' vervullen een maatschappelijke taak waarvoor ze vrijgesteld moeten worden van kosten.' 'Goede' ouders ook, inclusief inkomensderving. En dan zouden andere argumenten als 'in de problemen raken' kunnen gelden, bijvoorbeeld ouders die wonen in gebieden die leeg dreigen te lopen. zij zorgen er toch maar mooi voor dat de prijs van huizen op peil blijft, de scholen vol, werkgelegenheid voor leerkrachten en kinderopvang en later worden dat weer de nieuwe belastingbetalers.

Van ouderschap hebben we bedacht dat het gratis en om niet moet zijn. Voor pleegouders kan ik me voorstellen dat je andere regelingen moet treffen in verband met de kosten van het kind. Maar dat mag dan ook wel iets duidelijker zijn dat het daarvoor ook is. Vandaar het voorstel om de goederen expliciet tot eigendom van de kinderen e verklaren, inclusief mee kunnen nemen als de kinderen vertrekken (uithuisgeplaatste kinderen worden vaak overgeplaatst).

Het beschermende bewind waar je het over hebt, dat bestaat toch al lang? Als je van een heel laag inkomen rond moet komen kan de sociale dienst al zorgen dat vaste lasten worden betaald. Je krijgt dan in feite maar een klein bedrag in handen, bedoeld om van te leven. Er zijn maar weinig mensen die daar nog gekke dingen mee kunnen doen, behalve brood kopen, drinken voor op school etc. Iets verder gaat de gezinscoach of de bewindvoerder als je in de WSNP zit. Wat maakt jouw voorstel dan nieuw?

Het ´kinderbeschermingsprobleem´ van een laag inkomen is meestal niet zozeer dat kinderen te weinig zouden krijgen -alhoewel dat ook voorkomt-, maar meer dat er stress is, wanhopig verkeerde beslissingen worden genomen die de ellende nog groter maken, dat er geen plezier meer is, maar alleen zorgen en hoofdpijn en geen aandacht voor kinderen. En een sterk controlerende sociale omgeving, die ´signalen´ vertaalt als slecht ouderschap.

Tsjor

Niet nieuw

Tsjor, mij voorstel is niet nieuw. De werkelijkheid is dat het instrument nauwelijks gebruikt wordt vanuit jeugdzorgperspectief. Dat zou wel moeten. Bovendien zou de constructie ruimte bieden om in die situaties ook, net als aan pleegkinderen, een extra budget toe te kennen voor de kinderen. Een bedrag dat niet naar de ouders gaat, maar naar de bewindvoerder.
Tsjor:"Het ´kinderbeschermingsprobleem´ van een laag inkomen is meestal niet zozeer dat kinderen te weinig zouden krijgen -alhoewel dat ook voorkomt-, maar meer dat er stress is"
Dat klopt. Daarom zou dat bewindvoerdersinstrument ook vanuit jeugdzorgperspectief moeten worden ingezet. Doe er ook nog een beetje geld bij voor de kinderen en uhp, of een pleegkind dat 'niks' heeft, komt helemaal niet aan de orde.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.