liora
18-08-2010 om 18:36
Heel erg: de kinderen hetzelfde kleden
Ik moet iets opbiechten: ik vind het geweldig om mijn kinderen hetzelfde te kleden. Dus oudste rood t-shirt met lange mouwen en jongste ook. Maar ik weet dat dat heel stom is en niet kan.
Weet iemand waarom ik dit zo graag wil? En kan het wel?
Liora
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dc
18-08-2010 om 19:02
Waarom niet?
Ik doe het vaak onbewust. Waarschijnlijk omdat ik zin heb in een bepaalde combinatie kleuren. Krijg ik er later een opmerking over dat ik er hetzelfde bijloop als 1 van m'n kinders...
Als je kinderen het leuk vinden, zou ik niet weten waarom het niet zou kunnen!

Maxime.M
18-08-2010 om 19:05
Je moet doen wat je zelf leuk vindt
Hoi,
Als de kinderen het geen punt vinden zou ik het gewoon doen, Maxima doet het ook
Zelf vond ik het vroeger hartstikke leuk als het toevallig eens zo een keer uitkwam, ik heb 2 broers en wilde het liefst (als meisje dus) hetzelfde als zij eruit zien (was dus halve jongen als kind) en als we dan eens toevallig dezelfde broek aanhadden, ging ik in de kast zoeken naar een shirt wat leek op dat wat mijn broer aan had. Broer intereseerde het geen moer, vraag me af of hij het uberhaupt in de gaten had.
Maxime

rodebeuk
18-08-2010 om 19:07
Niet stom
..leuk juist!
Ik doe het voor bruiloften/feesten en incidenteel zomaar. Bijvoorbeeld mooie knaloranje bermuda's bij V&D voor een paar euro per stuk, dan zoek ik gelijk hun maten eruit. Die bruiloften zijn vooral de overhempjes.
Als je ze gelijk kleedt komen de verschillen er zo leuk uit. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je veel kunt vinden in de maten van jouw zoons dat echt helemaal identiek is. De mijne schelen nu 25 cm in lengte, dat wordt ook al lastig.
Dus als de kans zich voordoet: gewoon doen!

Lou
18-08-2010 om 19:07
Onbewust
Ik heb vaak ook zonder dat ik het in de gaten heb, dezelfde kleuren aan als mijn dochter. Ik vind het wel komisch, vooral omdat ik het dus echt niet doorheb als ik kleren bij elkaar zoek.
Maar dat is denk ik niet wat Liora bedoelt. Zij vindt het zelf leuk en vindt dat tegelijkertijd erg. Of gaat het bij jou ook vanzelf Liora? Ik vind het in elk geval niet erg. Wel vind ik het altijd wat popperig staan als drie meisjes in drie verschillende leeftijden precies dezelfde jurk aan hebben. Dat zou ik dan weer niet doen.

purk
18-08-2010 om 19:11
Hier heel af en toe
af en toe koop ik een zelfde trui of shirt voor mijn twee jongens, die trouwens drie jaar in leeftijd schelen. Vaak is dat wel dan een rode en blauwe trui of zoals nu een blauwe en grijze korte broek. Dus wel hetzelfde, maar dan net een andere kleur.
Ik vind het geen probleem. Bij tweelingen persoonlijk heb ik wel zoiets van kleedt ze toch verschillend, want dan wordt het wel heel erg een koppelgebeuren. Maar goed, iedereen moet het zelf weten.
groetjes van Purk

Mach
18-08-2010 om 19:26
Sorry
ik vind het inderdaad niet leuk. Soms gebeurt het per ongeluk (ze kleden als 10 en 14 jarige zichzelf natuurlijk aan ) dat ze er bijna gelijk uit zien. Dan schaam ik me eigenlijk al een beetje. Raar he.
Ik vind die dochtertjes van Maxima en Alexander verder erg schattig, maar op die fotomomenten met gelijke kleren knap ik helemaal af.
Liora, ik weet niet waarom je het doet. Maar iedereen moet het zelf weten. Ik weet ook niet waarom ik het zo vreselijk vind.

Wilgenkatje-
18-08-2010 om 19:28
Soms wel ja
Allebei de meiden hetzelfde. Vinden ze zelf ook grappig, als uitzondering op de regel.
We hebben ook wel eens alledrie hetzelfde aan gehad. Verschillende maten
Ik vind het niet vreselijk hoor, maar áltijd, zoals bij de fotomomenten van de prinsesjes, dat vind ik onnatuurlijk. Dan wordt het een soort gezinsuniform.

Vic
18-08-2010 om 20:08
Wel leuk hoor
Ik heb het wel eens gedaan, toen mijn dochters nog in dezelfde matencategorie van H&M vielen. Beide dezelfde trui of hetzelfde jurkje. Zelf hadden ze er ook geen problemen mee Nu wachten tot jongste maat 128 heeft, dan kan het weer. Ik vermoed alleen dat ze er t.z.t. geen trek meer in hebben.
Wat ik wel erg vind is een heel gezin in hetzelfde trainingspak (dus man, vrouw en de kinderen).

Minet
18-08-2010 om 20:08
Liora
er zijn allerlei redenen waarom je het zou kunnen doen, maar wat maakt het uit?
De enige reden die er NIET moet zijn (spreek uit ervaring) is: oudste is sterk achter in ontwikkeling, dus door ze hetzelfde te kleden lijken de kinderen ongeveer even oud dus valt de achterstand niet op.
Nou zal dat in jouw geval zeker niet de reden zijn omdat het leeftijdsverschil daarvoor te groot is.
Wat de reden wel is.........is het belangrijk?
Zolang de kinderen het beiden geen probleem vinden is er geen probleem lijkt me, al heb ik mijn eigen kinderen (tweeling) nooit in dezelfde kleding (wel het model, niet de kleur) gestoken, maar dit omdat ook zonder dezelfde kleding 100% duidelijk was dat ze bij elkaar horen

liora
18-08-2010 om 20:15
Heerlijk
Het mag! Haha. Ik vind het inderdaad zo leuk omdat ze dan helemaal bij elkaar horen. Misschien juist vanwege het grote leeftijdsverschil! Ze hebben nog nooit echt hetzelfde aangehad naar wel dus zelfde kleur t-shirt. Allebei een wit shirt vind ik ook heel fijn.
En haha een heel gezin in hetzelfde trainingspak, nee dat zou ik niet doen!
Liora
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Guinevere
18-08-2010 om 20:57
Ja, het mag
Ja hoor, wij doen het ook regelmatig. Ga ik dus winkelen met oudste zoon van 8, en dan zien we een leuk T-shirt oid. En dan bedenkt hij meestal zelf dat het leuk is om hetzelfde voor zijn kleine broertje (3) aan te schaffen.
Als ze dan naast elkaar lopen is het net of er één te heet gewassen is, ze lijken nogal op elkaar.

Libertine
18-08-2010 om 21:12
Stom!
Echt super stom vind ik het. Maar het is dan ook mn jeugdtrauma als deel van een tweeling. Tot onze 8ste verjaardag zagen we er altijd hetzelfde uit. Bleh! We hebben toen voor onze verjaardag gevraag of we aljeblieft nooooooit maar dan ook noooooit meer hetzelfde aan hoefde.
Als ik kinderen van verschillende leeftijd zie in dezelfde kleren vind ik dat daardoor altijd een soort van sneu. Arme kinderen. Alsof ze een soort eenheidsworst zijn. Beetje tweelingachtig doen. Ik weet het, compleet onterechte gedachtes, maar ik vind dat ieder kind het recht heeft op zichzelf te lijken.

Guinevere
18-08-2010 om 21:26
Ja maar swaen
Maar Swaen, mijn zonen willen dat zelf! Wat is daar sneu aan? Oudste vindt het juist vreselijk lollig om zo op zijn broertje te lijken. Behalve het uiterlijk, hebben ze verder niets gemeen.
Wat veel erger was: ik moest vroeger regelmatig dezelfde kleren aan als mijn broer! En mijn zus liep dan in leuke meisjeskleren.

m ik
18-08-2010 om 21:27
Laatst
hadden man, jongste en ik allemaal een paars shirt aan. Puur toeval eigenlijk, het viel me pas op toen we bij een binnenspeeltuin waren (heb wel gedacht "wat zullen die mensen wel niet denken).

Asa Torell
18-08-2010 om 21:37
Gek
Ik heb hier eigenlijk ook wel een zwak voor, tenminste toen zoon nog baby en peuter was zocht ik wel eens naar dingen die op t-shirts en overhemden van man leken. Sinds zoon als tweejarige een eigen smaak kreeg die totaal niet op die van man lijkt is dat over.
Maar nu met broer en zus denk ik er nooit aan terwijl ze wel een vergelijkbare smaak hebben (stoer met korte broeken en t-shirts met plaatjes). Dat komt misschien ook omdat je niet automatisch dezelfde kleding tegenkomt zoals wel bij twee zoons of twee dochters. Toch maar eens naar gaan zoeken, als ze het zelf tenminste een leuk idee vinden.
Voor een tweeling vind ik het trouwens niks, maar dat komt omdat ik dan meteen aanneem dat die tweeling altijd hetzelfde aan heeft, en dat hoeft natuurlijk helemaal niet.

judiths mama
18-08-2010 om 21:59
Ik vind het zelf niks...
Als je dezelfde jurkjes koopt, of setjes, hoe lang loopt de jongste dan wel niet in dezelfde kleren... Eerst die van hem/haarzelf en dan de kleren van oudere broer/zus aan.
Ik koop bij h&m vaak een lading zomerjurkjes, voor weinig, maar die zoek ik dan wel bewust voor allebei in een ander motiefje. Nee, niet mijn ding dus.

Kiki
18-08-2010 om 21:59
Doe ik eigenlijk nooit
maar ik zie er niet zo'n kwaad in.
Pas als je dat gaat doen tegen de zin van de kinderen in, lijkt het me een minder goed idee

liora
18-08-2010 om 22:16
Hahaha
Ja daar dacht ik ook aan toen ik dit bericht schreef: onze Liam en Keano!
Ik word wel misselijk als Debby en Nicolas beiden kwa kleding geheel op elkaar zijn afgestemd...

Karin*
18-08-2010 om 22:17
Niet praktisch
Hebben jullie jongsten geen 'afdragertjes' van hun oudere zus/broer aan? Anders zou ik niet zo gauw dezelfde kleren kopen, dan hebben ze 2 zomers hetzelfde aan.
(alhoewel dat nou ook weer niet zo vreselijk is eigenlijk, maar mijn dochter zou dat wsch niet zo leuk vinden)

joer
18-08-2010 om 22:28
Ik vind het stom
Ik heb mijn kinderen nooit hetzelfde aangetrokken.
Dan heb ik het over precies dezelfde shirts en broeken alleen met een maatje verschil.
Soms zie ik ze lopen 2 of 3 op een rij. Moeder wil dan echt showen met haar kinderen. Bah zo overdreven. Wat heeft het voor nut? Je kan mij niet wijsmaken dat kinderen dit zelf zo graag willen. Meerlingen precies hetzelfde kleden. Het zou verboden moeten worden.
Maar beide een rood shirt met totaal andere print vind ik geen enkel probleem.
Maar ach, waar maak ik me druk om.
Groeten JOER.

Libertine
18-08-2010 om 22:28
Zelluf kiezen
Okay, okay. Als ze het zelf graag willen Guinevere zie ik het voor deze keer door de vingers .
Zus en ik zijn wel zodanig tweeling dat onze kleding tegenwoordig weer heel vaak op elkaar lijkt, en soms komen we zelfs met identieke dingen aan... Zijn we geheel vrijwillig jaren later alsnog een eenheidsworst. Bovendien ben je als tweeling dan helemaal een soort van attractie. Mn moeder lacht in haar vuistje.

joer
18-08-2010 om 22:34
Liora
Weet iemand waarom ik dit zo graag wil? En kan het wel?
Vooral om je eigen ego te strelen denk ik. Kijk eens wat een schattige kindjes ik heb. Ik vind ze mooi en lief.
Ik vind het niets maar als jij het leuk vind moet je het gewoon doen. Je doet er niemand kwaad mee.
Nu kan het nog, later gaan ze waarschijnlijk protesteren.
Groeten JOER.

Kaaskopje
19-08-2010 om 01:22
Nee
ik zou het nooit doen. Mijn dochters scheelden nog net geen 2 jaar. De jongste kreeg, naast nieuwe kleren van haarzelf, de truien die ik voor haar zus gekocht had. Stel dat ik voor allebei dezelfde trui gekocht had... hoelang had de jongste het dan met dezelfde trui, alleen na verloop van tijd die van haar zus, moeten rondlopen? Nee dus, nooit dezelfde kleren. Naast het praktische aspect ben ik licht allergisch voor gezinnen die er hetzelfde uitzien, sorry. Het is wel makkelijk als je een dagje op stap bent. Je pikt elkaar er zo uit in de massa en als een vreemde moet helpen hoeft kind alleen maar op zijn kleren te wijzen. "Mijn moeder/zusje/vader/broer ziet er net zo uit als ik." Handig hoor

Maylise
19-08-2010 om 01:24
Vaak gedaan
De tweeling kleedde ik toen ze klein waren vaak hetzelfde. Nu is het een j/m tweeling dus het was altijd wel duidelijk wie wie is. Althans toen ze eenmaal baby af waren. Als baby leken ze echt heel erg op elkaar en toen haalden mensen hun wel door elkaar. Zelfs ik weet van sommige foto's niet meer wie er nou eigenlijk op staat. Toen ze wat ouder waren kleedde ik ze ook wel hetzelfde. Ik vond het schattig staan. Ik kleedde ze ook wel bijpassend, bijvoorbeeld allebei hetzelfde truitje maar dan in een andere kleur. Op een gegeven moment is het vanzelf minder geworden en dan willen ze vanzelf helemaal niet meer.
Mijn twee oudste dochters verschillen zo'n vijf jaar en heel soms droegen ze ook hetzelfde. De oudste vond dat vooral erg leuk. Dat was maar een korte fase. Toen ze een jaar of 9 was wilde ze dat absoluut niet meer. Mijn twee jongere zoons die drie jaar verschillen kleedde ik wel regelmatig in dezelfde kleding tot dat ze allebei een hele andere smaak gingen ontwikkelen.
Mijn schoonzusje is er echt een ster in; zij kleedt haar kinderen heel vaak hetzelfde of in bijpassende kleding. Laat had ze de drie jongetjes in dezelfde broek lopen waren rood/grijs/zwart in voor komt en hadden ze alle drie een polo shirt aan in een van die kleuren. Haar dochter had ze in een bijpassende jurk rondlopen. Haar jochies lijken ook alle drie sprekend op elkaar en ze verschillen ook maar steeds 1 jaar. Zo ver als zij ben ik nog nooit gegaan maar ik vind het wel schattig staan.
Maylise

liora
19-08-2010 om 09:34
Joer
Ja dat is het: mijn kinderen zijn inderdaad zo schattig en lief en mooi, dat ik graag met ze pronk. Ze zijn prachtig!

Manda Rijn
19-08-2010 om 10:35
Stom
ik vond dat ook altijd erg stom, zo'n clubtenue bah. Overigens wat een ander er van vindt interesseert mij dan weer echt geen bal.
MIjn dochters hebben wel 1 zelfde pyjama en dat vond de oudste dus helemaal geweldig. Dus ik heb nu ook bij de hema dezelfde kniekousen gekocht, vindt ze ook leuk.
Ik vind het toch wel anders als je het nooit doet en dan af en toe wel, zeker omdat er zo'n groot verschil is in leeftijd en stijl is het wel schattig af en toe. Maar het gaat geen gewoonte worden hier ze zijn gewoon te verschillend qua leeftijd, ik let er niet op maar ik zie dus ook geen kleding die in beide maten leuk is.

dirksmama
19-08-2010 om 10:42
Geniet er van
Geniet ervan! Nu trekken ze nog aan wat je ze geeft, en met hun leeftijdsverschil denk ik niet dat ook maar iemand op het idee 'eenheidsworst' zou komen.
Ik zie echt niet waarom het 'erg' zou zijn of 'niet kan'. Gewoon lekker doen. En natuurlijk er voor zorgen dat je eigen outfit niet bij ze vlokt
Ik vind het normaal dat je wilt laten zien dat je kinderen de mooiste, schattigste en liefste zijn. Sterker nog, ik zou het er het liefste bij willen schreeuwen hoor (maar goed, op het moment is hun hobby om elkaar in het openbaar in de haren te vliegen, dus geen hond die me gelooft)

koentje
19-08-2010 om 11:24
Beetje genant, maar
ik bemerkte bij mijzelf enige irritatie op het moment dat ik zag dat twee jongetjes uit de logeergroep van mijn zoon hetzelfde gekleed gaan.
Pas even later begreep ik dat het mij gewoon het gevoel geeft dat die twee bij elkaar horen (inderdaad ; tweeling) maar dat dat mij dus de angst geeft dat mijn zoon buiten de groep valt. Ze zitten dan namelijk met 4 kinderen in een huisje en een begeleider. Is het dan zo dat twee kinderen elkaar al kennen krijg je natuurlijk al snel dat de andere twee op elkaar zijn aangewezen.Als dat dan niet klikt kan dat heel vervelend zijn.
Gelukkig was het helaaml niet zo en heeft mijn zoon heerlijk gespeeld met beide knulletjes!
Maar zo zie je maar wat het 'hetzelfde kleden' bij anderen op kan roepen!

Temet
19-08-2010 om 11:39
Tweelingen
Pelle: "Ik heb er wel een hekel aan als tweelingen dezelfde kleding hebben"
Daar heb ik het ook niet op (zoals velen hier), niet alleen vind ik het tegenover die kinderen niet handig, maar als ze erg op elkaar lijken is het voor de buitenwacht ook heel onpraktisch.
Ik heb twee tweelingneven die ontzettend op elkaar leken als kind, en dan was het bij verjaardagen reuze handig als je je in je hoofd kon prenten dat I een blauwe en P een rode trui aanhad (want die hadden dus nooit hetzelfde aan). Anders was het de hele tijd 'zeg I-of-was-jij-nou-P?'
Bij een groot leeftijdsverschil speelt het minder, dan is ook het afdragertjesprobleem niet zo'n punt (het duurt dan immers jaren voor die trui weer langskomt). Dat de Oranjetjes hun bloedjes altijd in hetzelfde steken (althans op de foto) geeft mij dan wel weer een wat wee gevoel in de maagstreek, maar daar heb ik met onze koninklijke familie wel eens vaker last van...
Groeten,
Temet

Shonagh
19-08-2010 om 11:48
Foto
Fototechnisch gezien zijn dezelfde kleren van de prinsesjes goed gekozen, zo wordt het een rustige foto en gaat de aandacht naar de gezichten.
Zelf hebben we een paar jaar geleden een familieportret laten maken en hebben allemaal iets donkerblauws aan, dat in combinatie met blonde en heel donkere haren is dat ook een erg mooie foto geworden, met complimenten van de fotograaf ............