Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Rosa

Rosa

31-10-2008 om 16:06

Het elektronisch patiëntendossier

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ook gebeld

en trof een meneer die wel heel erg amicaal deed; maar goed; ik heb antwoord.
Volgens hem was ik de eerste (!!!) die hij aan de lijn kreeg de afgelopen drie maanden, die alle brieven van het hele gezin binnen had gekregen dus die man wist niet wat hij hoorde! Hij was oprecht blij voor ons. En ik denk ook voor hemzelf zodat hij niet een poging hoefde te wagen om iets uit te leggen wat niet uit leggen valt.

Ik moest er van uit gaan dat het inderdaad de leden van ons gezin betrof, gezien het aantal brieven en de nummers bovenaan de brieven. Pas als de vervolgbrieven de deur uitgaan, volgens hem over een week of acht, kun je zien of het inderdaad klopt allemaal. Hij kon het ook niet nakijken ofzo; zij hebben geen toegang tot persoongsgegevens.

De nummers bovenaan de brief zijn volgens hem BNAW-nummers, die inderdaad refereren aan het BSN-nummer; maar dat dan weer gecodeerd is ofzo. Of dat allemaal zomaar mag; hij wist het niet.

Overigens stak deze meneer totaal niet onder stoelen of banken dat min. Klink er een zooitje van maakt. Zowel qua regels, duidelijkheid en berichtgeving. Dat dit jaar toch niet gaat lukken.

(Je zult er aan de telefoon zitten zeg; ik benijd die lui niet.)

Overigens bedenk ik me nu dat ik ook wel wat meer info had willen hebben over het terugbetalen van gemaakte kosten; ook dat was een vage brief. Nog maar een keer bellen dan...

groet, heli

Sancy

Sancy

22-01-2009 om 10:06

Vandaag in de 2de kamer om 10.45

10.45 uur
Wijziging van de Wet gebruik burgerservicenummer in de zorg in verband met de elektronische informatieuitwisseling in de zorg (31 466) rest
Te volgen via http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/plenaire_vergaderingen/live_devat_plenaire_zaal/index.jsp

Sancy

Sancy

22-01-2009 om 10:11

Ach vera

Je schreef: "Oja, omdat zo veel mensen (de helft) hun bezwaar willen intrekken moet er nog van uit het ministerie een brief naar alle huishoudens waar het allemaal nog maar weer eens wordt uitgelegd." en "Als er dus van de 350.000 ingediende bezwaren er 175.000 weer ingetrokken worden wordt het aantal bezwaarmakers minder dan dat Klink vooraf rekening mee hield."
Zoals Genista al eerder hierover opmerkte, er zijn ook genoeg mensen die geen bezwaar gemaakt hebben omdat ze in de veronderstelling waren dat ze zich met het formulier zouden _aan_melden. Dan kan die minstens zo grote groep alsnog bezwaar maken en dan blijkt de groep bezwaarmakers toch weer groter te zijn...

De helft heeft bezwaar

Kan die wet vandaag wel aangenomen worden. De datum van het ingaan van de wet kan worden uitgesteld. Dat moet op zijn minst tot het moment dat de NEN normen voor dat EPD (die nog in ontwikkeling zijn!) bekend zijn en openbaar gemaakt kunnen worden, anders kunnen ze niet worden opgelegd.
Ik vind de claim dat dat helft van de bezwaarmakers eigenlijk zich had aan willen melden, extra zorgwekkend moet ik zeggen. Heeft iemand die bewering ook al in tekst gevonden?
Het geeft eens te meer aan hoe onduidelijk en tegen de gewoontes in de procedure is. Klink heeft eerder een veel kleinere 'steekproef' (Twente) als representatief voor heel Nederland aangemerkt (1 tot 2% heeft bezwaar). Doen we dat nu met deze veel grotere steekproef, dan moet je vrezen dat de helft van de mensen die geen bezwaar heeft, dat niet heeft gemeld omdat ze dachte dat ze zich aan zouden melden.
Mij benieuwen of dit nog langs gaat komen in enig debat. Groet,
Miriam Lavell

Aan- of afmelden

Ik ga nog eens zoeken of ik die bewering (mensen hebben formulier ingevuld in de veronderstelling zich aan te melden) in tekst kan vinden. En als ik 'm vind, ga ik daar zeker iets over melden richting tweedekamerleden.

Kuddedieren

Rosa:"Kon je je op het formulier aanmelden dan?"
Nee, maar mensen zijn kuddedieren die handelen naar gewoonte. Het is gewoon dat je pas meedoet met iets als je je daarvoor aanmeldt. Het is ook gewoon dat je daar een formulier voor gebruikt.
Die gewoonte omdraaien levert twee problemen op: Mensen die zich aanmelden met een formulier dat voor afmelden bedoeld is, en mensen die zich niet afmelden omdat ze denken dat het formulier voor aanmelden bedoeld is.
"Dan moet je maar goed lezen" helpt niet echt tegen dit verschijnsel. Bovendien is de tekst bij het formulier vooral wervend (doe mee). Dat maakt het nog verwarrender.
Groet,
Miriam Lavell

Sjonge

Nee maar, dit is een leuke. De minister is vanaf het begin bezig om dingen "te illustreren met voorbeeldjes", en roept nu dat hij uit de casuïstiek wil wegblijven. Wel, kan hij dan ook concreet antwoorden op bijvoorbeeld de vraag hoe dat EPD werkt? Dus bij een dergelijk antwoord geen mevrouw Jansen opvoeren, maar gewoon vertellen hoe het zit?

Precies

Arda Gerkens en Mw. Agema blijven er vriendelijk om vragen, om echte antwoorden, maar stel je voor dat anderen óók gaan begrijpen dat...

Sancy

Sancy

22-01-2009 om 12:58

Grrr

En ik zit maar op mijn werk, zonder tv, zonder radio en zonder livestream...

siem-p

siem-p

22-01-2009 om 13:32

Volgens mij...

...heb ik iets gemist? Ik heb namelijk niet eens een brief iod ontvangen waarmee ik bezwaar kan maken of dat er een "vernieuwing" plaats gaat vinden.
Kan ik alsnog bezwaar maken?

Siem-p

Je bent de enige niet, die die brief niet gehad heeft. Op www.infoepd.nl kun je een bezwaarformulier downloaden en dat insturen. Voor informatie waarom: Neem een paar dagen vrij en lees deze draad even door

Sancy

Sancy

22-01-2009 om 13:37

Omfg

Hij zei dat echt? De herkomst van 19.000 is niet interessant? Dat is toch waar hij continu mee gestrooid heeft, één van die mooie argumenten waarom heel Nederland moet meedoen met zijn fiepje?
en omfg heb ik werkelijk alle bevestigingen al binnen op mijn bezwaren?
en OMFG, als klink je helpt Rosa, vraag dan ff of hij ook even mij helpt? Ik wil voorrang hoor, ik help hem immers ook door het blootleggen van de zwakke punten van zijn fiepje )
Ok, genoeg gegrapt. Als het debat dinsdag genoeg was om uitstel te geven, moet na vandaag de afstel maar in beeld komen hoor.

Sancy

Ik hoop echt dat er hiervan (met name de tassen optillende mw Gerkens) in de journaals en nieuwsuitzendingen komt.
Overigens kan ik ook maar vrij beperkt het debat volgen, tot mijn verdriet. Je zou het later moeten kunnen zien...

Sancy

Sancy

22-01-2009 om 13:48

Oh ja

Rosa: "Klink zei overigens dat ALLE mensen die bezwaar hebben gemaakt al een brief hebben gehad waarin staat dat ze bezwaar hebben gemaakt, wij weten beter, hij is er overigens wel van overtuigd. Dat het NicTiz iets anders zegt, weet ie duidelijk ook niet."
Ik zou graag zo naïef willen zijn dat ik geloof in Klinks overtuiging dat iedereen een bevestiging van zijn bezwaar heeft gekregen. Maar ik vrees dat ik zo cynisch ben dat ik vermoed dat Klink bést weet dat de feiten anders liggen, maar dat hij hoopt dat hij kan wegkomen met een leugentje om fiepswil.

He bah

ik zie nu dat die vergadering was... had het graag willen zien... Gezien de berichtgeving en de minimale media-aandacht, iets wat ik totaal niet snap, zullen we er in het journaal wel weinig over te horen krijgen.

Overigens geloof ik er niets van dat de helft van alle bezwaarmakers zich vergist hebben en dachten zich aan te moeten melden. De folder was duidelijk. Het bezwaarformulier en de moeite die ervoor gedaan moest worden om bezwaar in te dienen waren niet "simpel". Als je dat laatste kunt, dan kun je ook een simpele folder lezen, lijkt mij.
Volgens mij is dit juist weer een leuke smoes. En daarbij; hoe weten ze dat? Hebben al die mensen gebeld om hun vergissing duidelijk te maken?
En dat mensen kuddedieren zijn is duidelijk; maar in mijn omgeving ben ik maar weinig kuddes bezwaarmakers tegengekomen. Was dat maar waar.

Heli

Huh?

Waar kan ik het zien dan?

Aha

gevonden... he bah, alweer , heb ik net zoonlief een computerspelletje beloofd...

Plien

Plien

22-01-2009 om 23:21

Ook leuk

http://www.ictzorg.com/nieuws/nieuw/2196/grote-epd-fout-pati-nten-gebruiken-maandenlang-verkeerde-medicatie

Citaat:

"Over de periode 1995 - 2003 was het aantal ziekenhuisopnamen per 10.000 inwoners grofweg 2000 per jaar (bron CBS: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gezondheid-welzijn/publicaties/artikelen/archief/2005/2005-1712-wm.htm). Bij een bevolking van pakweg 15.000.000 zijn dat dus 15.000.000/10.000 maal 2000, dat is 3.000.000 ziekenhuisonamen.

Als we straks 15.000.000 EPD’s hebben met een foutpercentage van 5% (een gebruikelijk percentage in grote gegevensbestanden) mag verondersteld worden dat bij de 3.000.000 ziekenhuisopnamen 5%, dat is 150.000 EPD’s met fouten voorkomen. Het behoeft geen betoog dat in een ziekenhuis terechtkomen met een “fout” EPD riskant is. Persoonlijk kom ik daar liever zonder EPD dan met een “fout” EPD."

150.000... dat is iets meer dan die 19.000 waar het eerst over ging en die Klink nu zomaar van tafel veegt.

Plien

Het geval dat jij beschrijft, haalde de opposositie gisteren ook aan. Minister Klink gaf er bedroevend weinig concreet antwoord op, terwijl het naar mijn idee toch zo'n belangrijk punt is.

Over de brieven

Hoewel het natuurlijk tamelijk stom is dat Klink beweert dat iedereen een bevestigingsbrief heeft gehad terwijl dat bepaald niet zo is, las ik deze tekst van Vera van 9 januari nog eens terug: "Op mijn vraag waarom er van vier bezwaarschriften in één envelop er maar één brief binnen was bij ons, zei ze dat de bezwaarschriften eerst uit de envelop werden gehaald en dan werden verdeeld over verschillende groepen. Wat voor groepen dat waren moest ze ook weer navragen. Het bleek dus om groepen ambtenaren te zijn die ze moesten verwerken."
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ze echt zo suf te werk zijn gegaan, maar neem nu voor het gemak even aan dat het echt zo is. Degenen die niet voor ieder gezinslid een bevestiging terug hebben gekregen - of liever gezegd: niet evenveel brieven als er gezinsleden zijn hebben gekregen (want voor wie die brief is, zie je dus niet) - hebben jullie aan ieder formulier alle vereiste kopieën toegevoegd? Of 1 kopie van ieder ouderpaspoort in de enveloppe gedaan, in de veronderstelling dat dat voldoende zou zijn voor het hele gezin? Wij hebben namelijk (ellende voorziend) alle kopieën aan ieder formulier vastgeniet.
En degenen van wie de formulieren dus nu misschien op een bureau van een andere ambtenaar liggen dan die waar de vereiste kopieën liggen, zijn die dan "afgekeurd" wegens niet goed invullen? Hóór je daar überhaupt nog wat van?

Doorduwen

Wat me gisteren bij het debat ook opviel, was wat Rosa gisteren al aanhaalde: "Arda Gerkens vraagt om getallen (die ergert zich dood om de alom genoemde 19.000 patienten die gered zouden worden), ze vraagt nogmaals om die getallen en waarvandaan die dan komen, zegt ie doodleuk dat dat niet interessant is!"
Ik hoorde Fleur Agema daar ook nog op inhaken. Die stelde terecht dat een deel van die 19.000 patiënten dus wellicht via andere wegen voorkomen kan worden en een deel misschien helemaal niet. Therapietrouw bijvoorbeeld ligt toch echt voor een groot deel bij de patiënt zelf. En volkomen terecht vroeg zij dus aan Klink of er nu ergens betrouwbare getallen zijn over hoeveel vermijdbare ziekenhuisopnames en vermijdbare dodelijke gevallen er nu werkelijk zouden worden voorkomen door de inzet van het EPD.
Maar de minister vond ook die cijfers niet interessant en hij had ze ook niet. Hij had wel een verhaaltje over een vliegtuig. Ik moet het even uit mijn geheugen reproduceren, maar het kwam hierop neer: Naar Madrid kun je op vele manieren. Met de trein en de auto en op andere manieren doe je er wat langer over, maar je komt er wel. Soms echter is het zeer nodig of zeer wenselijk dat je binnen enkele uren in Madrid bent. Dat haal je niet met trein of bus of auto, dan heb je toch echt een vliegtuig nodig, aldus minister Klink.
Toch zijn die getallen wel heel belangrijk. Als het getal van 19.000 vermijdbare opnamen al niet betrouwbaar is, welk getal is het dan wel? En als maar een klein gedeelte van het totale aantal vermijdbare opnamen voorkomen had kunnen worden door het EPD, hoeveel zijn er dat dan in concreto per jaar? Iedereen, vriend, vijand en Klink zelf zijn het erover eens dat de kosten van de gezondheidszorg de pan uit rijzen. Is het dan wel echt wenselijk om op een mug te gaan schieten met zo'n omvangrijk, duur, onveilig kanon? Benut dan die andere manieren om grotere groepen patiënten niet onnodig in het ziekenhuis te laten belanden. Accepteer dan dat het misschien gewoon veel te duur is om binnen enkele uren in Madrid te willen zijn voor die paar keer dat het zou moeten, maar dat daardoor wel veel meer mensen met bus of auto überhaupt naar Madrid kunnen.
En dan de fouten die Plien aanhaalt, die er juist voor kunnen zorgen dat er ziekenhuisopnames gaan plaatsvinden die er zonder EPD niet waren. Klink *wil* ook daar geen cijfers van weten.
Ik citeer nogmaals Rosa: "Weinig over gepraat behalve de vraag wanneer het zou gaan gelden dat de meerderheid tegen zou zijn, bij welke getallen en of er dan einde EPD (PVV) zou zijn. Het antwoord van Klink was kinderlijk simpel; er zullen altijd voorstanders zijn dus we gaan gewoon door...." Dit antwoord tegen het licht van wat ik zojuist heb betoogd bewijst voor mij wel wat ik steeds heb gedacht: Dit hele EPD is niet meer bedoeld om Nederland beter te krijgen. Het is een prestigeproject van Klink geworden en dus moet en zal het doorgeduwd worden. Een soort gezondheidscarpoolstrook. No matter welke goed onderbouwde argumenten tegen er nog zullen volgen, het EPD komt er, omdat Klink nu nooit meer zal toegeven dat het helemaal niet zaligmakend is.

Het is er niet voor ons

Genista:"Dit hele EPD is niet meer bedoeld om Nederland beter te krijgen. Het is een prestigeproject van Klink geworden en dus moet en zal het doorgeduwd worden."
Er zit één aanwijsbaar door Klink niet genoemd megavoordeel aan het EPD en dat is dat er veel goedkoper onderzoek gedaan kan worden naar medicijngebruik, behandeling, gezond gedrag van de bevolking en verzekeringsfraude.
Wat namelijk ook niet waar is, is dat verzekeraars geen toegang hebben tot het EPD. Die toegang is er wel. De overheid is de grootste verzekeraar als waarborg en wetgever voor de basisverzekering. Het is de overheid die op basis van de cijfers die uit onderzoek rollen, aan de kraan van het basispakket draait. Dit eruit, dat erin.
De resultaten van de onderzoeken zullen openbaar zijn en daarmee ook de strategie voor aanvullende verzekeringen bepalen. Dat EPD zal er daarom hoe dan ook komen. Het maakt niet zoveel uit of de populatie EPD-ers nu één miljoen of zestien miljoen bedraagt, het is en blijft een schat aan informatie die goedkoop verkregen wordt.
Groet,
Miriam Lavell

Laten we hopen

... dat Genista gelijk heeft, en niet Miriam, en dat het inderdaad het kindje van Klink is. Dan hoeft men in principe alleen nog maar aan te dringen op uitstel-op-uitstel totdat Klink van het toneel verdwenen is. Volgens mij is hij niet zo goed dat hij een volgende kabinetsperiode weer op deze plek zal zitten, dus dit biedt perspectieven.

Groeten,

Temet

Miriam

Het punt van die onderzoeken is wel degelijk aangeroerd gisteren, maar Klink deed het af met dat het niet zou gebeuren, dat daar het EPD niet voor beschikbaar gesteld zou worden. Hm. Nee, ik geloof ook niet dat dat in de (nabije) toekomst nog steeds zo is.
En dat verzekeraars geen toegang hebben, werd ook al openlijk betwijfeld. Maar Klink denkt het allemaal te kunnen oplossen met regeltjes en strenge straffen. Jij mag niet in die muziektent en als je het wel doet ben je stout, zoiets

Temet

Het idee en de voorbereidingen zijn er al langer, in die zin is het geen kindje van Klink. Maar wel zijn prestigeproject om het zo snel mogelijk door te duwen.

Sancy

Sancy

23-01-2009 om 11:51

Genista en rosa

Ook ik heb alles tig keer gekopieerd, per persoon samengevoegd, nietjes er doorheen gejast en samengebundeld en gepaperclipt voordat ik het in 1 envelop aangetekend met handtekening retour verstuurde.

Oke

Dan is dat alvast geen oorzaak voor de volle tassen van Mw. Gerkens.

Sancy

Sancy

23-01-2009 om 11:54

Genista, miriam, temet

Rasechte pessimist die ik ben, vrees ik dat Klink het doorduwt omdat het zijn prestige-project is waarmee hij de overheid als grootste verekeraar rendabeler gaat maken :-S
Mag ik de bedenkers en de minister even een grondige chronische hoofd- en maagpijn toewensen?

Sancy

Sancy

23-01-2009 om 11:55

verekeraar? verzekeraar. Raar. En de overheid verrekent zich vast.

Wie heeft.....

Dat wetsvoorstel en de memorie van toelichting al helemaal doorgespit? Mijn vraag: Staat daar iets in over een klachteprocedure bij de beheerder van het LSP? Is iemand op een andere manier een klachtadres bekend?
Ik heb antwoord gekregen op een (een van de) vraag die ik stelde in november. Opnieuw beroept net EPD zich op de WGBO om rechtmatig gegevens te kunnen verwerken. Alsof wetgeving voor het EPD helemaal niet nodig zou zijn om dat EPD te laten werken.
Ik wil nu een stapje verder. Maar waar moet ik heen?
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.