Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Rosa

Rosa

31-10-2008 om 16:06

Het elektronisch patiëntendossier

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Misbruik

Altair:"Maar is het echt allemaal veel onveiliger dan het gebruik maken van een pinpas bij een pinautomaat(kan ook misbruikt worden)?"
Dat is een rare veiligheidsstandaard. Ja, bankpassen en creditcards zijn ook kwetsbaar voor misbruik. Dat is eigen aan dit soort systemen en zelfs banken kunnen je er niet voldoende tegen beschermen. De ov chipkaart is nog onveiliger dan de bankkaarten.
Altair:"Ik word daar vooral ongerust over als het om gegevens gaat waarvan ik kan me voorstellen dat er partijen zijn die er belang bij kunnen, zoals verzekeraars en het EPD. Of als de AH mijn bonuskaart gebruikt voor makkelijk marktonderzoek."
Je vervoersgegevens zijn ook te gebruiken voor makkelijk marktonderzoek. De NS mag er niks mee doen als jij geen toestemming geeft, maar je merkt pas dat dat fout is gegaan als het al is gebeurd. Bovendien bestaan die gegevens. Als ze bestaan kunnen ze ook lekken. Per ongeluk expres. Er is veel geld mee te verdienen, ook door individuele medewerkers.
Bovendien is er een belangrijk soort van misbruik en dat is criminele identiteitsfraude. Criminelen willen per definitie anoniem blijven en reizen. Dat doen ze door de identiteit van een ander aan te nemen. Hier gedraagt de ov kaart zich net zo als de nummerplaten van jouw auto. Als jouw gegevens op die manier misbruikt worden, jouw reisgegevens te koppelen zijn aan criminaliteit, ben jij verdachte. Ook al zou het je kunnen lukken om die verdenking van je af te werpen, dan nog is het kwaad al geschied. Je bent opgepakt, hebt vastgezeten, bent verdacht geweest, bijvoorbeeld van terrorisme.
Ook als het bewijs tegen jou daarvan niet rondkomt, dan pleit dat je nog niet vrij van verdenkingen, beroeps-, bank-, vergunnings- en verzekeringsverboden (wet bibop).
Je kunt je daar met geen mogelijkheid tegen weren.
Lees Cel van Charles den Tex.
Altair:"De argumenten van Tinus vind ik meer plausibel."
Die gelden ook en dat hangt ook weer samen met het gebruik van de gegevens voor marktonderzoek. Het geeft de NS de kans de prijzen te verhogen en toch te doen alsof de gemiddelde prijs hetzelfde is gebleven. Dat gebeurt nu al met de invoering van die kaart.
Groet,
Miriam Lavell

Sancy

Sancy

30-01-2009 om 09:54

Altair

"vraag ik me af of ik niet een veel groter risico loop doordat ik mijn NS-abonnement of rijbewijs vaak bij mij draag, of mijn bankpas, mijn mobiele telefoon of mijn credit card."
Precies, die draag je bíj je. Op elektronische wijze een identiteit stelen heeft voordelen: je hoeft niet in de directe nabijheid te zijn van de persoon van wie je de gegevens wilt "lenen".

Heb je keus?

Altair:"Het zal aan mij liggen, maar in dat opzicht zie weinig toegevoegd gevaar van een OV-chipkaart. Althans ik neem het risico en blijf hem gebruiken."
Waarbij ik niet uitsluit dat je keuze hier wordt ingegeven door het kiezen tussen twee kwaden: Of die ov chipkaart gebruiken, of niet met het ov kunnen reizen. Datzelfde gaat op voor het elektronisch bankverkeer.
Heb je keus?
Mijn kinderen hebben een ov kaart van de IB-groep. Zo'n kaart is of in het weekend, of door de week geldig. Als uitchecken mislukt is (hoe en wanneer merk je dat), dan krijgen ze een vette rekening van de IB-groep als ze dat ding buiten de geldigheid gebruikt hebben.
Althans, zoeits vermoed ik. Ik zou niet weten hoe dat moet werken met die ov kaart.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

30-01-2009 om 11:16

Te ingewikkeld

Altair:
"De argumenten van Tinus vind ik meer plausibel"
Dank je
Iedereen onderschat systematisch, dat de OV chipkaart domweg te ingewikkeld is. Het kan niet én goedkoop, én klantvriendelijk, én failsafe. Dan hebben we het nog niet eens over privacy of gestolen identiteit, maar over de vraag hoe je een reis van Veendam naar Scheveningen kunt maken (inclusief aanvullende zaken als: korting eerste klas reizen tussen Groningen en Den Haag met korting na 9 uur, maar tussen Zuidbroek en Groningen tweede klas zonder korting).

Digitaal is makkelijker

tinus:"Iedereen onderschat systematisch, dat de OV chipkaart domweg te ingewikkeld is."
Ja. Nog ingewikkelder eigenlijk: Om de belofte waar te makan dat digitaal makkelijker is, worden moeilijke dingen of bijzonderheden gewoon uitgesloten. Niet meer aangeboden/verkocht. Wat daarvan precies het slachtoffer wordt bij de OV kaart, weet nog helemaal niemand. Dat zal gaandeweg pas blijken.
Ik worstel op dit moment met zo'n verschijnsel. Ik wil een nieuw fornuis, maar dan wel een die het doet op propaan. Ik weet al welke, ik weet ook al dat het het handigste is voor iedereen als ik dat ding gewoon omgebouwd en wel bestel bij de winkel. Dat kan, zegt de fabrikant. Maar er is geen winkel die dat ding voor me wil bestellen.
"Wat er op onze site staat verkopen we, iets anders niet".
Dat is om het makkelijk te houden, maar niet voor de consument. Het is makkelijk voor de verkoop.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

30-01-2009 om 12:14

Bekend

Miriam:
"Ja. Nog ingewikkelder eigenlijk: Om de belofte waar te makan dat digitaal makkelijker is, worden moeilijke dingen of bijzonderheden gewoon uitgesloten. Niet meer aangeboden/verkocht. Wat daarvan precies het slachtoffer wordt bij de OV kaart, weet nog helemaal niemand. Dat zal gaandeweg pas blijken."
Dat is (deels) al lang bekend, omdat die meegenomen zijn bij de ontwikkeling van het systeem. Opvallend genoeg is het grootste slachtoffer (bij de NS) het simpele retourtje -dat blijft wel bestaan maar wordt nu even duur als twee enkeltjes. Daarentegen zijn allerlei ingewikkelde kaartjes nog wel mogelijk, maar NIET via reizen op saldo, maar alleen via reizen op reisproduct. En juist dat 'reisproduct' maakt t systeem ICT matig plots een stuk ingewikkelder.

Altair

Ik meen het oprecht: jij mag het best makkelijk vinden. In theorie, zoals het allemaal wordt voorgespiegeld en als het voor jou goed blijft gaan, is het ook allemaal reuze makkelijk. Maar de kans dat er wel dingen fout gaan is veel groter dan nu wordt voorgespiegeld. De argumenten van Tinus zijn ook waar, en de mijne ook. Jij schat het risico duidelijk een stuk lager in dan ik. Maar één van de belangrijkste dingen vind ik wel, dat die Mifare-chip nu al gekraakt is, dat je niet merkt dat er misbruik van je pas en/of gegevens wordt gemerkt en àls je eenmaal de gevolgen merkt, is het al behoorlijk te laat.
En zoals Miriam al zegt: je hebt geen keus. OV of niet reizen. Slikken of stikken. Ander detail: wij reizen niet zo vaak met het openbaar vervoer. Als wij voor het zo'n pas zouden moeten aanschaffen, 5 jaar geldig, kost ons dat 5 x 7,50 = 37,50 en dan hebben we nog geen km gereden. En over 5 jaar weer een bedrag, dat waarschijnlijk eerder hoger dan lager dan die 37,50 zal liggen. Wij gaan dus nog minder vaak van het OV gebruik maken dan nu, hoe meer die chipkaart doorgedramd wordt. Het is niet ten dienste van de reiziger, maar van de vervoerder.

Altair

Even een vriendelijk verzoek vooraf: Wil je zinsneden als "waarom het van mij niet slim is te denken dat..." en "Verder heb ik het waarschijnlijk niet goed begrepen of ben ik te goedgelovig" achterwege laten? Ik vind het overkomen alsof ik gezegd (of in elk geval gesuggereerd) zou hebben alsof jij niet slim bent of te goedgelovig. Dat doe ik niet, want ik schat jou als normale slimme gesprekspartner in die een andere visie heeft.
Ja, natuurlijk kan ik die enkele keer een wegwerpchipkaart kopen. Maar dat nodigt bepaald niet uit om vaker met het openbaar vervoer te gaan, want die is wel duurder. Overigens is het voor een beetje slimme IT-er een koud kunstje om de gegevens van de bankpas waar je mee betaalt te koppelen aan die anonieme chipkaart, maar veel win je er niet mee. Zoveel kun je in het algemeen niet met de gegevens van die ene reis.
Maar een tegenvraag: heb je de link gelezen die Tinus gaf als ondersteuning voor zijn argument dat het niet gaat werken? Dat het te duur en te ingewikkeld is? Wat vind je daarvan?

Tinus_p

Tinus_p

31-01-2009 om 15:14

Wegwerpkaart zeer beperkt geldig

Altair:
"Waarom zou je een (anonieme of persoonlijke) OV chip kaart kopen als je een keer per 5 jaar het OV gebruikt. Je kunt zowel in Amsterdam als in Rotterdam een wegwerp OV chip aanschaffen. Die kost niets. Je betaalt alleen het bedrag voor een dagkaart."
Die wegwerpkaart is dus ook alleen geschikt als RET dagkaart (http://www.ret.nl/service-en-verkoop/vervoerbewijzen/ov-chipkaart-informatie/de-wegwerp-ov-chipkaart.aspx).
Als je bv een abonnement wil, of een NS kortingskaart, kan dat straks alleen als persoonlijke OV chipkaart.

Altair (ot)

Altair: "normaal gesproken ben ik niet te beroerd om mijn mening zonder voorbehouden te spuien."
Precies, dat ben ik ook van je gewend. Daarom vond ik het vervelend. Ik denk helemaal niet je niet slim bent, ik weet wel beter

Weer eens gebeld

met het nummer van info EPD (070 3406472). Daar krijg ik iemand aan de lijn die opneemt met zijn voornaam. Bij navraag levert het de naam info EPD op.
Ik heb gevraagd waar de andere bevestigingen van bezwaar blijven. Antwoord: Die had ik al lang moeten hebben (???) Ze hadden al uitgestuurd moeten worden. Dan wordt er gevraagd naar een BNRW nummer, dit zou op die ene brief staan die ik wel heb ontvangen. Dan kunnen ze makkelijker zoeken waar de andere bezwaarschriften zijn gebleven. Dat kan hij zelf NIET doen. Hij voert de gegevens in, in een systeem en dat wordt dan verwerkt door een ander bedrijf die zorgt voor de versturing van de brieven. Welk bedrijf dat is? Geen idee, die naam kreeg ik niet, die wist hij zelf ook niet. Na lang aandringen blijkt dat een postorderbedrijf in Zoetermeer te zijn. Hij wist echt niet hoe het bedrijf heette.
En daar ligt dus al onze informatie, kopieën paspoort en identiteitskaarten enz. Lekker dus.

Als het bezwaar niet goed verwerkt is, dan staan we dus straksjes lekker in het EPD

Hier ook gebeld

waar de papieren van mijn kinderen bleven.

Eind van de maand worden ze allemaal opnieuw verstuurd.
Ik wacht af.

Wat een ongeorganiseerde bende. Als je zoiets groots wil opzetten moet je wel zorgen dat de administratie goed verzorgd is.

Overigens kreeg ik ook een medewerker aan de telefoon die alleen zijn naam vertelde.

Eindelijk

gaat vandaag mijn envelop op de post met 6 pakketjes geniete formulieren!

Ben benieuwd!

Jons

Rosa

Rosa

04-02-2009 om 09:15

Kameroverleg datum

2 weken is gewoon wat ruimer, maakt het uit, tijd zat toch? Ok behandeling wet EPD dus in die week, welke dag precies staat er nog niet.

10, 11 en 12 februari (week 7)

31 466 (Wijziging van de Wet gebruik burgerservicenummer in de zorg in verband met de elektronische informatieuitwisseling in de zorg) (re- en dupliek)

Bnaw nummer

op de brief staat een BNAW nummer (burgerservicenummer administratie woonplaats kreeg ik te horen op het 070 nummer).
Met de enige ontvangen brief in de hand, heb ik weer eens gebeld. Ik had dus eigenlijk de ontvangstbevestigingen van de volwassenen (16+) al gekregen moeten hebben. Die van de jongere kinderen worden deze maand uitgestuurd.
hij heeft de gegevens genoteerd(mijn nummer) maar NIET gevraagd naar de andere gezinsleden die bezwaar hebben gemaakt. Het wordt in een systeem gezet (wederom geen naam van het ontvangende bedrijf dat de verwerking doet) en hier zouden we schriftelijk een reactie op krijgen. Waneer? Geen idee. Ik moest het de rest van de maand maar de tijd geven.
Hij(neemt overigens nog steeds op met zijn voornaam) kan niet in het systeem zien of er al een actie heeft plaats gevonden.

Voor het terug krijgen van de gemaakte kosten, moest ik de website van infoEPD maar in de gaten houden.

31 maart

Dan wordt het vrijwillige EPD actief! die informatie kreeg ik net toen ik belde (en werd doorverbonden) met WVS (070-3407911). Hier nemen dan huisartsen op een vrijwillige basis aan deel (lekker NOT).
Vanaf 9 februari wordt de post verstuurd naar mensen die bezwaar hebben gemaakt. Heb je binnen 14 dagen nog niks gehoord, dan wordt aangeraden om contact op te nemen. Dan is er dus iets mis gegaan met je bezwaar.

Met het versturen van de bevestigingen van ontvangst is er al iets mis gegaan, daardoor heeft niet iedereen hem ontvangen. Op de brieven die op 9 februari verstuurd worden, zit een veel zwaardere controle.

Plien

Plien

05-02-2009 om 16:39

Dat opnemen met voornaam

... komt ook lekker professioneel over zeg... maar niet heus. Ik zal dezelfde wel gehad hebben, vandaar dat ik hem niet verstond.

Tirza G.

Tirza G.

05-02-2009 om 20:23

Ennnnn iets nieuws - het egd!

Ik las op nu.nl dat er jaarlijks 13.500 ongevallen gebeuren tijdens de gymles. Dat is toch bijna zoveel als die 19.000 waar het EPD voor wordt opgetuigd? Nou, dat wordt dan ook nog een EGD erbij.
Heeft u gymles, zo ja hoe vaak en van wie? Kan er misschien ook bijgehouden worden bij welke docent er veel ongelukken gebeuren. Of in welke gymzaal. Of aan welk onderdeel van het begymde kind.
Jaaaaaa, ik zie mogelijkheden tot verbetering van de zorg.

Tirza

Massi Nissa

Massi Nissa

05-02-2009 om 21:00

Egd! tirza, je bent een genie

Het ei van Columbus, het EGD! Ik voorzie Rapporten en Protocollen Naar Aanleiding Van. Veel ongevallen vinden plaats terwijl het kind rent. Afschaffen, dat rennen, wat is er mis met gewoon lopen? Verder zijn ballen natuurlijk berucht, die komen altijd tegen voortanden, oogkassen en/of scheenbenen. Bovendien las ik pas in een antroposofisch tijdschrift dat een bal een kosmische vorm heeft en ertegenaan trappen een probleem kan geven in de eerbiedsrelatie (letterlijk woord) tussen kind en eh... kosmos. Derhalve: toedeloe ballen. Even zien, wat is er nog meer gevaarlijk? Natuurlijk! Andere kinderen! Dat gebots tegen elkaar, dat geduw en getrek, die psychologische oorlogvoering op het veld: levensgevaarlijk en blijvende-schade-aanrichtend. Gymles voortaan in je eentje.
Groetjes
Massi

Rosa

Rosa

06-02-2009 om 15:06

Ik werd teruggebeld!

Net teruggebeld door die ene meneer die ik eerder al noemde (van NicTiz/VWS/infoedp). Hij wist nu wat er was gebeurd met mijn 'verdwenen' laatste bezwaar. HIj zei u heeft ons een hoop werk bezorgd en u gaat ons nog een hoop werk bezorgen (grappig, dat door een x-aantal telefoontjes).

Oh, leuk detail! jullie nog niet verkregen terugbriefjes van bezwaren liggen aan hetzelfde euvel dus let vooral op.

De/het machine/programma voor het verwerken van de bezwaarschriften deed/doet het niet goed. Zijn ze nu achter gekomen nadat ze mij zijn gaan zoeken in het systeem en dus 4 bezwaarschriften moesten heben ipv 3. Ze weten nu waar het aan ligt maar dat moet nu dus herschreven/gemaakt worden. Is wat werk, duurt even.

Ik heb gevraagd of het dan niet slim was om dat probleem ook even naar buiten aan te geven omdat er met mij nog zovelen zaten te wachten. Hij heeft een brief laten uitgaan naar VWS waarin dit hele verhaal staat en dus ook dat ze willen dat het naar mensen gecommuniceerd wordt. Of VWS dat dan ook doet is een tweede zei hij.

Eind februari (zien jullie hoe we in een paar dagen tijd twee weken opschuiven) komen de formulieren binnen waar alle bezwaren opstaan met goede bsn en dus duidelijkheid.

Ik ga Arda Gerkens van de SP maar even mailen denk ik zo, die maakt zich net zo pissig als ik als het over zulke dingen gaat.

Wat een zooitje maken ze ervan. Kinderziektes noemde Klink het he? Voorlopig lijken de kinderzieketes alleen maar uit te breiden, zeker geen goede inenting gehad?

Overigens alle lof voor de meneer die mij al een paar weken trouw op zijn dak kreeg maar ook daadwerkelijk iets ging doen, dat was helaas wel de enige in de hele rij die ik gesproken heb en wat dééd. Zijn naam houd ik warm.

Rosa

Applaus

voor je vasthoudendheid, Rosa! Een dikke virtuele pluim voor deze meneer. Deze kinderziekten komen natuurlijk wel in het EED (Electronisch EPD-dossier) Dat EED wordt helemaal een dossier van het kaliber beerput.

Plien

Plien

06-02-2009 om 23:18

Wow

Rosa, dank voor je pitbull-achtige vasthoudendheid! En die EPDmeneer mag ook een pluim. Wat een puinhoop zeg. Als ik hem was zocht ik een andere baan

Rosa

Rosa

09-02-2009 om 09:17

Woensdagochtend!

Woensdag 11 februari

10.15 uur - Wijziging van de Wet gebruik burgerservicenummer in de zorg in verband met de elektronische informatieuitwisseling in de zorg (31 466) re- en dupliek

Volgens mij leest 'ie mee

met dit draadje; die meneer die Rosa aan de telefoon heeft gehad (volgens mij had ik hem ook aan de telefoon). Hij liet een opmerking vallen en pas later dacht ik er aan dat dat wel eens met dit draadje te maken kon hebben. (Zoiets van; ja, ik lees jullie reacties wel weer ofzo; niet dat ik dit draadje genoemd heb natuurlijk.)
Rosa, heb je het wel eens gevraagd?

Groet, heli

Sancy

Sancy

09-02-2009 om 20:43

Mooi zo!

Heli, ik denk dat die meneer daar heel verstandig aan doet, hier is tenminste duidelijk te lezen welke praktische problemen er op dit moment al zijn met dit EPD gedoe. Meneer, ik bel morgen even hoor, want ik heb nog niets gehoord van mijn bezwaar en de bezwaren namens mijn kinderen! Maar belooft u dan dat u mijn nick hier niet zult verklappen?
Rosa, weet je ook al of de re- en dupliek woensdag weer live te volgen is? En ik ben ook benieuwd of het verslag van het eerste debat al online staat, als ik morgen tijd heb zal ik daar eens naar zoeken. Kan ik me even inlezen voor woensdag!

Gedoemd een succes te zijn

VWS heeft een ei gelegd over het EMD:
http://www.minvws.nl/nieuwsberichten/meva/2009/geen-belemmering-uitrol-emd.asp
"Geen belemmering verdere uitrol EMD
Nieuwsbericht, 9 februari 2009
Het elektronisch medicatiedossier (EMD) functioneert voldoende om op gecontroleerde wijze verder uit te rollen.
Dit blijkt uit het onafhankelijk evaluatierapport over de pilot EMD in de regio’s Rijnmond en Amsterdam en de koploperregio Harderwijk. Minister Klink heeft dit evaluatierapport vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd.
Pilot
In de drie genoemde regio’s is met ondersteuning van ICT-leveranciers door apothekers en andere zorgaanbieders geruime tijd gewerkt met het EMD, een van de onderdelen van het landelijk elektronisch patiëntendossier (EPD). Met het EMD kunnen zorgaanbieders relevantie medicatiegegevens van patiënten met elkaar uitwisselen. In de pilot is bekeken of het EMD in de praktijk voldoet aan de eisen van gebruiksvriendelijkheid en volledigheid. In deze testperiode zijn ervaringen opgedaan die tot aanpassingen hebben geleid en waarop acties zijn ondernomen.
Uitvoerbaar
De conclusie van de onderzoekers is dat door de gedane aanpassingen en ingezette verbeteringen de verdere uitrol van het EMD uitvoerbaar is. Het EMD is ook technisch en functioneel toepasbaar in de praktijk. Met de deelnemers is afgesproken dat aspecten zoals performance, volledigheid en incidentafhandeling voorlopig goed in de gaten zullen worden gehouden.
Tot slot schrijft minister Klink aan de Tweede Kamer dat de toegevoegde waarde van het EMD in het zorgproces zich zal bewijzen naarmate meer dossiers zijn aangemeld."
Ik vind het opvallend dat over veiligheid geen enkele uitspraak gedaan wordt. Ook niet over de gevolgen van fouten. Juistheid wordt niet genoemd, alleen volledigheid.

Sancy

Sancy

10-02-2009 om 09:30

Rosa

Rosa

11-02-2009 om 10:59

Whoaha! koppeldekoppel

http://www.nu.nl/algemeen/1915323/nijmegen-geeft-bindend-schooladvies.html

En als je weigert dan komt het in het EKD of in je EPD als zijnde niet helemaal wijs en dus niet bevoegd om.

EPD, ohja, om een of andere onverklaarbare reden is de vergadering weg van de vergardelijst, de oorlog in Irak zal wel roet in het eten gooien.

Rosa

"bindend advies"

Is dat een mooi woord voor "je moet"? En als je weigert, wat dan (afgezien van eventuele vermelding in dossiers)?

Rosa

Rosa

11-02-2009 om 12:11

Geen tweede termijn epd vandaag

Hij stond voor vandaag op de lijst (zoals ik al eerder zei, ik ben dus echt niet gek maar hij is verplaatst naar volgende week ergens. Dit omdat er iemand niet bij kon zijn die er wel bij moest zijn (nee niet Klink). Fair enough denk ik zo. Iedere dag uitstel is er eentje Was even bang dat Klink de hele wet er soepeltjes doorheen zou duwen in achteraf kamertjes (complottheorietjes, ik weet het).

Rosa

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.