Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Het traditionele gezin


Mevrouw75 schreef op 22-09-2021 om 22:36:

[..]

Ach ja, weet je, ik heb ook ooit eens een keuze gemaakt. Daar ben ik niet altijd tevreden mee en ben ik me keihard bewust dat ik mijn leven niet kan inrichten zoals ik het wil. Dan wou ik dat ik een huisman had die thuis alles regelde en aan kant had. Dat jouw leven toevallig wel altijd is ingericht zoals jij het liefste wil, wat een gelukkie.

Dat je ooit een keuze hebt gemaakt betekent niet dat je dit tot in lengte van dagen moet vasthouden. Elke dag is een nieuwe kans om je leven zo in te richten, zoals jij het wil. Dat geldt voor jou en ook voor je man. 

Als je niet tevreden bent, praat er dan samen over en ga samen op zoek naar oplossingen waar jullie allebei blij van worden. 

yette schreef op 23-09-2021 om 07:13:

[..]

Fantaseer je er vaker over dat mannen eigenlijk allemaal een vrouw zoals jij willen?


Het gaat niet om mij. Het gaat erom wat die vaders zelf graag zouden willen. Driekwart van de vaders geeft aan meer tijd te willen doorbrengen met hun kinderen. Die wens is even legitiem als de wens van tbm om thuis te blijven met hun kinderen.

Ik snap dat het een hele verandering kan zijn om opnieuw deel te maken van de volwassen wereld als je een tijd thuis bent geweest met kleine kinderen. Dus ik snap dat die wens van een vader doodeng kan zijn als het betekent dat je opnieuw aan de bak zal moeten. 

Toch zou het moeders sieren als er ook ruimte is voor de wensen van de vaders. Vrijwilligerswerk inruilen voor werk waar je wel geld mee verdient kan dan een kleine aanpassing zijn voor het gezin met grote gevolgen voor de mogelijkheden de vaders.

Weg ben je toch wel als je vrijwilligerswerk doet, met een betaalde baan is echt niets mis. Je wordt er echt niet ineens een slechte moeder, of echtgenote van als je geld verdient in die uren. 

Ach gossie die arme vaders toch! Driekwart van de vaders zeg je, maar van de moeders is niet driekwart tbm. Dus als vader vindt dat hij zijn kinderen te weinig ziet moet hij daar zelf iets aan doen. Ik ken trouwens geen vaders die vinden dat ze hun kinderen te weinig zien, eerder teveel 

Waar heb je die percentages vandaan? En meer tijd met de kinderen... Is dat meer dan ze nu doen? Of meer dan in een 'traditioneel gezin' het geval is? Meer dan hún vader vroeger deed?

Julali schreef op 23-09-2021 om 07:22:

[..]

Dat je ooit een keuze hebt gemaakt betekent niet dat je dit tot in lengte van dagen moet vasthouden. Elke dag is een nieuwe kans om je leven zo in te richten, zoals jij het wil. Dat geldt voor jou en ook voor je man.

Als je niet tevreden bent, praat er dan samen over en ga samen op zoek naar oplossingen waar jullie allebei blij van worden.

Inderdaad, praat er samen over en maak samen een keuze. En als de uitkomst niet is zoals Mevrouw Julali van het internet voor zich ziet, so be it. 

-Jutta- schreef op 22-09-2021 om 19:13:

Ik ben blij dat ik nooit thuis ben gaan zitten met de kinderen.
Mijn man is door omstandigheden een flinke tijd werkloos geweest en toen kon ik financieel gelukkig veel opvangen. En tegenwoordig zit ik lekker hoog in mijn schaal en heb mijn uren en verantwoordelijkheden flink kunnen uitbreiden. En dat betaalt zich letterlijk uit. Heerlijk! Geld maakt niet gelukkig, maar het verdond fijn om er wat van te hebben.

Op mijn werk komen met enige regelmaat nieuwe collega's/leerlingen. Vaak vrouwen van 30-40 die een flinke tijd tbm zijn geweest en die echt veel in te halen hebben op werkvlak. En hun partner ook hoor, die weten vaak niks over huishouden en kinderen opvoeden want dat deed hun vrouw altijd. Dan krijg je dus situaties dat die mannen tijdens het werk constant hun vrouw bellen met onzinnige vragen over hoe de wasmachine werkt en wat ze moeten doen om hun eigen kinderen te vermaken.
Kortom, als je als vrouw gewoon blijft werken doe je iedereen een plezier.

Mooie post. Hier ben ik ook iedere dag dankbaar voor. Ik werk veel samen met mannen in de leeftijdscategorie 50-65 en die zijn vaak erg verbaasd hoe wij het hebben geregeld. 

Zelf hebben de meesten altijd een vrouw gehad die thuis zit en zij zijn de kostwinner. Maar ze benijden mijn relatie, omdat wij zoveel meer op hetzelfde level functioneren. De kinderen zijn ons gezamenlijke project en dat schept een sterke band. En daarnaast delen we onze passie voor werk en zijn we beide ambitieus. Dat maakt dat we elkaar aan alle kanten begrijpen en er dus veel begrip is voor elkaar. 

Als mijn man een drukke week heeft op zijn werk, dan snap ik dat, omdat ik zelf ook wel eens zo'n week ertussen heb. Als mijn man thuis is geweest met onze kinderen en hij is volledig gesloopt, dan weet ik dat hij zich niet aanstelt, maar dat het sommige dagen weg pittig kan zijn met kleine kinderen. 

Op die manier zijn we samen echt een team, in plaats van dat ieder zijn eigen gebied heeft (hij werk, zij de zorg voor huishouden en kinderen). 

Doornroosje75 schreef op 23-09-2021 om 07:35:

Waar heb je die percentages vandaan? En meer tijd met de kinderen... Is dat meer dan ze nu doen? Of meer dan in een 'traditioneel gezin' het geval is? Meer dan hún vader vroeger deed?

Het zijn wat uitvergrote percentages uit een artikel waar hele andere redenen naar voren kwamen dan Julali schetst. Die gaat echt héél creatief met haar bronnen om. 

Julali schreef op 23-09-2021 om 07:36:

[..]

Mooie post. Hier ben ik ook iedere dag dankbaar voor. Ik werk veel samen met mannen in de leeftijdscategorie 50-65 en die zijn vaak erg verbaasd hoe wij het hebben geregeld.

Zelf hebben de meesten altijd een vrouw gehad die thuis zit en zij zijn de kostwinner. Maar ze benijden mijn relatie, omdat wij zoveel meer op hetzelfde level functioneren. De kinderen zijn ons gezamenlijke project en dat schept een sterke band. En daarnaast delen we onze passie voor werk en zijn we beide ambitieus. Dat maakt dat we elkaar aan alle kanten begrijpen en er dus veel begrip is voor elkaar.

Als mijn man een drukke week heeft op zijn werk, dan snap ik dat, omdat ik zelf ook wel eens zo'n week ertussen heb. Als mijn man thuis is geweest met onze kinderen en hij is volledig gesloopt, dan weet ik dat hij zich niet aanstelt, maar dat het sommige dagen weg pittig kan zijn met kleine kinderen.

Op die manier zijn we samen echt een team, in plaats van dat ieder zijn eigen gebied heeft (hij werk, zij de zorg voor huishouden en kinderen).

Wat een fijne relatie. Gelukkig dat je elke dag dankbaar bent. 

Doornroosje75 schreef op 23-09-2021 om 07:35:

Waar heb je die percentages vandaan? En meer tijd met de kinderen... Is dat meer dan ze nu doen? Of meer dan in een 'traditioneel gezin' het geval is? Meer dan hún vader vroeger deed?

Meer dan wat ze nu doen. 86% van de vaders heeft een fulltime baan. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

23-09-2021 om 07:40

Julali schreef op 23-09-2021 om 07:36:

[..]

Mooie post. Hier ben ik ook iedere dag dankbaar voor. Ik werk veel samen met mannen in de leeftijdscategorie 50-65 en die zijn vaak erg verbaasd hoe wij het hebben geregeld.

Zelf hebben de meesten altijd een vrouw gehad die thuis zit en zij zijn de kostwinner. Maar ze benijden mijn relatie, omdat wij zoveel meer op hetzelfde level functioneren. De kinderen zijn ons gezamenlijke project en dat schept een sterke band. En daarnaast delen we onze passie voor werk en zijn we beide ambitieus. Dat maakt dat we elkaar aan alle kanten begrijpen en er dus veel begrip is voor elkaar.

Als mijn man een drukke week heeft op zijn werk, dan snap ik dat, omdat ik zelf ook wel eens zo'n week ertussen heb. Als mijn man thuis is geweest met onze kinderen en hij is volledig gesloopt, dan weet ik dat hij zich niet aanstelt, maar dat het sommige dagen weg pittig kan zijn met kleine kinderen.

Op die manier zijn we samen echt een team, in plaats van dat ieder zijn eigen gebied heeft (hij werk, zij de zorg voor huishouden en kinderen).


Jezus Gristus.

Mevrouw75 schreef op 23-09-2021 om 07:37:

[..]

Het zijn wat uitvergrote percentages uit een artikel waar hele andere redenen naar voren kwamen dan Julali schetst. Die gaat echt héél creatief met haar bronnen om.

Het staat er toch echt letterlijk. 

Julali schreef op 23-09-2021 om 07:28:

[..]

Het gaat niet om mij. Het gaat erom wat die vaders zelf graag zouden willen. Driekwart van de vaders geeft aan meer tijd te willen doorbrengen met hun kinderen. 


En hoe is die vraag gesteld? Face to face krijg je nog sociaal wenselijker antwoorden dan schriftelijk natuurlijk. En als de enige antwoordopties 'Ja, Meer' en 'Nee, niet meer' zijn. 

Ik weet heel zeker dat er heul veel mannen zijn die het heerlijk vinden dat hun vrouw de boel regelt thuis en dat hun taak het geld binnenbrengen is. Wij hebben er altijd overleg over gehad (ik werkte in een kleine baan) en mijn man vond het helemaal prima zo.
Vrienden van ons (meerdere stellen) idem. En die tijd met die kinderen? Kom nou toch...alsof er geen 'na werktijd' bestaat, weekenden enz. Er blijft zoveel tijd over voor die mannen om de kinderen 'te leren kennen'.
Wat een bs allemaal.

Sowieso staat 'ik zou wel meer tijd willen doorbrengen met mijn kinderen' niet gelijk aan 'ik zou veel minder willen werken'.

Herfstappeltaart schreef op 23-09-2021 om 07:54:

Ik weet heel zeker dat er heul veel mannen zijn die het heerlijk vinden dat hun vrouw de boel regelt thuis en dat hun taak het geld binnenbrengen is. Wij hebben er altijd overleg over gehad (ik werkte in een kleine baan) en mijn man vond het helemaal prima zo.
Vrienden van ons (meerdere stellen) idem. En die tijd met die kinderen? Kom nou toch...alsof er geen 'na werktijd' bestaat, weekenden enz. Er blijft zoveel tijd over voor die mannen om de kinderen 'te leren kennen'.
Wat een bs allemaal.

Maar is dat een reden om alles te doen thuis? Dat de man dat heerlijk vindt? Je bent er zelf toch ook nog? 

Ik denk dat iedereen het wel heerlijk vindt als alle kutklussen voor je worden gedaan en geregeld, maar om daarom nu de ander in het keurslijf van (onbetaalde) huishoudster te drukken? Dat is nogal wat.... 

Ik gun mijn man ook zijn ambities en zou niet willen dat hij voor mij alleen nog maar aan het schoonmaken is thuis, mijn overhemden strijkt en voor mij kookt elke avond. Hoe fijn dat ook voor mij zou zijn, ik vind zijn behoeften en belang even belangrijk als de mijne en zou er dus niet van kunnen genieten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.