Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe bereiden jullie je voor op je eerste kind?

Hoi Allemaal,
Mijn vriendin is sinds kort zwanger. Het gaat gelukkig allemaal goed! Ik maak mij niet zo druk. Echter door meerdere gesprekken met vrienden vroeg ik mij het volgende af. Nou ja vooral mijn vriendin 
Hoe bereiden jullie je voor op het eerste kind?

Peiling

Hoe bereiden jullie je voor op het eerste kind?
23 stemmen
30%
35%
35%

Mijn eerste kind is inmiddels bijna 14, maar ik deed ze allemaal wel. Ik las daarnaast ontzettend veel over zwangerschap, bevallen en kraamtijd. Het meest globale was het financieel en taken plannetje, dat ging wel goed komen. Meeste tijd daarvan ging zitten in het regelen van kinderopvang.

Ik ben zwanger (nog pril) en tot nu toe lees ik me alleen in over de zwangerschap, de bevalling en mondjesmaat over de kraamtijd. Met opvoeding ben ik nog niet bezig, al heb ik daar met mijn man al vaker gesprekken over gehad en weet ik dat we redelijk op één lijn zitten. Ik ga me er tzt wel verder in verdiepen.
Financieel hoeven we ons nergens zorgen over te maken, dat zit goed.
Qua babyspullen kopen wacht ik nog even de termijnecho af (12 weken). Als die goed is, gaan we daar ook mee aan de slag. Ik heb veel zin om de babykamer in te richten.

je mist de belangrijkste optie; je probeert nu zoveel mogelijk vooruit te slapen

Oh en plan vooral nog een vakantie samen, liefst ergens in het tweede trimester. 

Gefeliciteerd! Wat leuk voor jullie. Naast lezen en formaliteiten regelen maakte ik ook een receptenmap met makkelijke recepten voor 2 personen. Je hebt zo weinig tijd straks en het is fijn als je gewoon een recept uit je map kunt trekken dat niet zoveel tijd kost maar wel lekker en voedzaam is. Gaandeweg werden het recepten waarvan ook peuters en kleuters mee konden eten. Nu zijn het twee grote basisschooljongens die ons arm eten  

We kochten babyspullen, punt.
We wisten dat het financieel wel zou kunnen maar we maakten verder weinig plannen. Je kan niet voorspellen hoe het loopt en bij ons was de verdeling in het huishouden al aardig gelijk, dat is zo gebleven en de verzorging van de baby kwam daar evenredig verdeeld bij. 
Eea hangt ook af van of je borstvoeding geeft, dat is als partner iets lastiger met overnemen, maar kan wel met bijv kolven.

Als een van jullie minder wil gaan werken is het natuurlijk wel handig om daar naar te kijken wat de financiële impact is en hoe je de dagen/taken verdeeld.

Over opvoeding heb ik niet gelezen vooraf, dat doe ik nu wel als ik ergens tegenaan loop, dat voelde toen nog zo abstract.
Over de bevalling had ik me wel ingelezen en een cursus gehad en ík heb er precies net niks aan gehad. Het liep totaal anders. Toch zou ik dat wel aanraden, zodat je een beetje weet wat er op je af komt bij een bevalling. 

Oh ja en inderdaad slaap nu het nog kan 😉  en geniet van je vrijheid, ga op vakantie inderdaad. Dat kan ook met een kind maar dan gaan je vakanties er wel anders uit zien

Wij kochten uiteraard babyspullen en hebben het gehad over wat we belangrijk vinden in de opvoeding en wat we onze dochter mee wilden geven.
Op tijd klaar zijn met de aanschaf van spullen was wel nodig, want dochter kwam noodgedwongen veel te vroeg ter wereld met een spoedkeizersnede. En hoewel ze de eerste tijd in het ziekenhuis lag, heb je dan wel wat anders aan je hoofd als meubels in elkaar zetten, schilderen etc. Bovendien kon ik tijdens de zwangerschap nog meehelpen, daarna had je me dat niet moeten vragen.
Wij werken beide 32 uur met beide een andere dag vrij. Opvang moet je ook tijdig regelen, want er zijn momenteel tekorten.
Toch kun je niet alles plannen, want mijn herstel duurde vrij lang, waardoor ik een heel aantal maanden niet heb kunnen werken. Ik heb daardoor wel heel veel tijd met mijn dochter doorgebracht, terwijl man wel gewoon werkte en thuis ook veel deed. Die verdeling was niet wat we bedacht hadden, maar het liep zo en de situatie vroeg er om. Ik heb niet het idee dat er daardoor dingen definitief scheef zijn gegroeid. Op een gegeven moment ging ik weer opbouwen met werken, en vonden we steeds een nieuwe balans die paste bij de situatie. En dat doen we nog steeds, want dochter wordt ouder dus er veranderen dingen in het leven. 

Imi

Imi

23-02-2022 om 11:51

Wij zijn destijds beiden 32 u gaan werken zodat onze zoon 3 dagen naar de crèche ging, met elke ouder 1 dag thuis was, en in het weekend met ons beiden thuis was. Dat was de beste beslissing ooit! Zo waren we allebei evenveel "expert" in hoe je met een baby omgaat. In het begin had ik wel een voorsprong omdat ik langer verlof had gehad, maar dat vlakte later uit. Toch wil ik je op het hart drukken on ook als vader veel verlof te nemen, dit is belangrijk voor jullie alledrie! 
Op de dag thuis met zoon moesten natuurlijk ook huishoudelijke taken gebeuren, die spraken we vooraf af. Zo konden we allebei apart ervaren dat het niet zo simpel is als het lijkt om baby en huishouden te combineren. Gelukkig hadden we voordien al een schoonmaakster die eens per week kwam, ook dat kan ik van harte aanraden.

Wij hebben niet veel opvoedingsboeken gelezen. Ik heb wel een zwangerschaps/bevallingscursus en een  borstvoedingscursus gevolgd, en daar beide veel plezier van gehad.

Een financieel en takenplan hebben we gedaan voordat ik zwanger werd. Verder wat boeken gelezen en babyspullen gekocht.

Ik heb de poll in je andere topic ingevuld. Daarin stond een optie ‘ik koop babyspullen’.

St3v3n

St3v3n

23-02-2022 om 18:52 Topicstarter

Allemaal bedankt voor jullie reacties. erg interessant en leuk om te lezen. Praat voer voor thuis😀 

Ik snap er alleen geen pepernoot meer van. Ik zie de poll niet meer op mijn account. Maar wel bij algemeen. 🤬

St3v3n schreef op 23-02-2022 om 18:52:

Allemaal bedankt voor jullie reacties. erg interessant en leuk om te lezen. Praat voer voor thuis😀

Ik snap er alleen geen pepernoot meer van. Ik zie de poll niet meer op mijn account. Maar wel bij algemeen. 🤬

Inmiddels heb je al 3 dezelfde topics geopend?!

St3v3n

St3v3n

23-02-2022 om 19:46 Topicstarter

Kersje schreef op 23-02-2022 om 18:56:

[..]

Inmiddels heb je al 3 dezelfde topics geopend?!

Ik had per ongeluk de andere topics geblokkeerd. gegoogled en weer terug gevonden. Hoe stop of verwijder je een topic?

Bijtje82

Bijtje82

23-02-2022 om 22:02

Ik was zwanger en deed eigenlijk niets. Behalve op controle en de nodige spullen aanschaffen. De rest zou ik wel zien als het kwam. 

wij hebben gesproken over borstvoeding, dat wilde ik graag geven. En wist van een vriendin dat de kans van slagen het grootst is als je partner daarin support. Dus hebben ons er beide in verdiept. En dat is ondanks een onwijs moeilijke start, gelukt
Achteraf had ik het graag van te voren ook willen hebben over wat gaan we doen als het herstel niet voorspoedig gaat. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.