Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe denken jullie hierover?

MiniJCW schreef op 20-05-2025 om 21:06:

[..]

Ik snap wel dat dat een voordeel zou kunnen zijn, maar dat is heel makkelijk te ondervangen door even te appen dat je later bent. Maar ik hou er sowieso niet zo van als ik zelf moet gaan checken wanneer mensen thuis zijn. Die verantwoordelijkheid laat ik graag waar die (naar mijn mening) hoort.

Als mijn man druk aan het werk is, heeft hij geen tijd om te appen. Als ik dan zie dat hij nog steeds op zijn werk zit, weet ik in ieder geval dat hij niet verongelukt is op de snelweg en hij gewoon nog druk is. Dan ga ik op mijn gemak koken en 9 van de 10 keer krijg ik dan later een appje met “ga maar vast eten, druk hier” ofzo. Man vind het ook gewoon prima dat ik check waar hij is, dus ik zie niet in waarom we het niet zo zouden doen.

Ik vind het vreselijk betuttelend. Bij kleine kinderen kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar oudere kinderen moeten gewoon het recht hebben niet gecontroleerd te kunnen worden. Ook niet voor "gewoon handig". Dan maak je je maar een keer zorgen als je puber later thuis is, dat hoort soms ook bij het ouderschap. 

Wij hebben life 360 geïnstalleerd, maar dat is niet perse dat we moeten weten waar de kinderen zijn.
We hebben het gedaan vanwege mijn man.
Hij heeft epilepsie en heeft al eens een aanval gehad toen hij aan het wandelen was met de hond.
Hond kwam alleen thuis en dan weet je niet waar je moet zoeken 

Als zowel kind als ouder er geen probleem mee hebben is het toch prima om elkaar te tracken.

DeOnbekende schreef op 21-05-2025 om 03:49:

Ik vind het vreselijk betuttelend. Bij kleine kinderen kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar oudere kinderen moeten gewoon het recht hebben niet gecontroleerd te kunnen worden. Ook niet voor "gewoon handig". Dan maak je je maar een keer zorgen als je puber later thuis is, dat hoort soms ook bij het ouderschap.

Als die kinderen het ermee eens zijn, wat is dan het probleem?

Maar daar zit denk ik het punt; tegenstanders ervaren het als betuttelend en controlerend. En dat mogen ze natuurlijk vinden. Maar degene die het ook echt in de praktijk gebruiken, ervaren het als handig en praktisch. Zolang puber het ook prettig vindt is er weinig aan de hand.

Bakblik

Bakblik

21-05-2025 om 07:21 Topicstarter

MiniJCW schreef op 20-05-2025 om 21:06:

[..]

Ik snap wel dat dat een voordeel zou kunnen zijn, maar dat is heel makkelijk te ondervangen door even te appen dat je later bent. Maar ik hou er sowieso niet zo van als ik zelf moet gaan checken wanneer mensen thuis zijn. Die verantwoordelijkheid laat ik graag waar die (naar mijn mening) hoort.

Dit inderdaad. De afspraak is dat we gezamenlijk eten rond 18.30-18.45. Ik ga ervan uit dat iedereen mee-eet. Als je niet mee-eet laat je dat voor 17.30 weten.  Als je toch nog in de vertraging terecht komt dan houden we wat voor je apart wat je kan opwarmen als je thuis bent.

Als het echt goed spaak loopt en je kan niet meer op het station komen waar je fiets staat dan probeer je zo dicht mogelijk bij huis te komen en kan je eventueel een stukje gehaald worden en dat communiceer je tijdig, onder het viaduct overnachten hoeft niet.

Ik vind dat een stukje van de opvoeding en verantwoordelijkheden naar elkaar dat je laat weten dat je niet aanschuift voor de maaltijd en dat eventuele bezorgheid zelf wegneemt bij de ander door te laten weten wat er aan de hand is. Als je in de situatie zit met ontregelde treinen of uitlopende werkzaamheden ben je daar eerder van op de hoogte dan het thuisfront.

We hebben een gezinsapp waarin je dat deelt dan is iedereen gelijk op de hoogte. Sinds maakt de een de ander attent op trammelant op dat traject waardoor ze al bij vertrek vanaf kantoor/uni/lab een andere route kunnen kiezen.

BlairW schreef op 21-05-2025 om 07:02:

[..]

Eens, ik snap ook niet waarom dit als “betuttelend” gekwalificeerd wordt. Betuttelen is iets wat je ten opzichte van een andere persoon doet en die persoon beperkt in diens vrijheid. Waar exact wordt die vrijheid beperkt als je het met elkaar prima vindt? Wij hangen echt niet de hele dag elkaars locatie te checken hoor. Ik geloof best dat tracken gebruikt kan worden om te betuttelen, maar dat zegt dan alles over die persoon en niets over andere mensen die tracken gebruiken. 

Bakblik

Bakblik

21-05-2025 om 07:38 Topicstarter

Mama-Inge schreef op 21-05-2025 om 05:51:

Wij hebben life 360 geïnstalleerd, maar dat is niet perse dat we moeten weten waar de kinderen zijn.
We hebben het gedaan vanwege mijn man.
Hij heeft epilepsie en heeft al eens een aanval gehad toen hij aan het wandelen was met de hond.

Hond kwam alleen thuis en dan weet je niet waar je moet zoeken

In zo'n situatie kan ik mij voorstellen dat je iets zoekt in hem te kunnen vinden en dan begrijp ik heel goed dat deze moderne gadgets gebruikt worden.

Ik las hier ook over een gehandicapte jongen die zo toch zelfstandig naar buiten kon. Dan vind ik het logisch dat mensen de mogelijkheden die er zijn gebruiken. 

Dit ja. En ik maak me ook best eens zorgen als iemand er niet op tijd is. Jongste was van de winter voor het eerst met de auto op pad, met dan 100 km van huis.  Op de terugweg was het hartstikke mistig. Hij had gezegd rond 00.30 thuis te zijn en uiteindelijk werd het 03.00. Wat had ik eraan gehad als ik had kunnen zien waar hij was? Volgens mij helemaal niks. We konden allebei die mist niet weg toveren waardoor hij sneller naar huis kon. 

Dat er de mogelijkheid is om iemand te tracken wil niet zeggen dat je dat ook altijd maar doet he. Ik bedoel wij kunnen zien waar zoon is, hij kan zien waar ik ben maar we gebruiken het zelden. 

Gebeurde overigens wel eens dat ik vroeg of zoon mee wilde een stuk wandelen, hij zei van niet. Prima dan niet. Ik ging wandelen en ineens staat hij toch naast me, had gekeken waar ik liep en kwam er met de step achteraan.

Waarom moet alles hier altijd in het extreme getrokken? Alsof mensen constant elkaars locatie aan het checken zijn ofzo.
Als iedereen het ermee eens wat is dan het nut van allerlei redenen aandragen dat het zo fout is? 

Ik ben er ook geen voorstander van. Ik vind dat je als puber zijnde ook de vrijheid moet hebben om een beetje ondeugend te zijn en ergens naar toe moet kunnen gaan waar je als ouders zijnde niet helemaal achter staat. Bijvoorbeeld iets verder weg van huis dan de ouders zouden willen. Ik ben echt blij dat in mijn tijd toen ik jong was er die controle er nog niet was.

BlairW schreef op 21-05-2025 om 07:02:

[..]

Wat ga je doen als je dochter over twee jaar liever niet meer haar locatie deelt. 

Ik deel mijn locatie trouwens alleen met man als ik op plek ben waar ik me niet helemaal veilig voel. Dus bijvoorbeeld als ik naar huis fiets vanaf het werk terwijl het stormt of als het heel laat in de avond is. Nooit bij stil gestaan om dat altijd te doen zodat ik bijvoorbeeld kan kijken of hij nog op zijn werk is of al onderweg. 

watertoren schreef op 21-05-2025 om 08:50:

Ik ben er ook geen voorstander van. Ik vind dat je als puber zijnde ook de vrijheid moet hebben om een beetje ondeugend te zijn en ergens naar toe moet kunnen gaan waar je als ouders zijnde niet helemaal achter staat. Bijvoorbeeld iets verder weg van huis dan de ouders zouden willen. Ik ben echt blij dat in mijn tijd toen ik jong was er die controle er nog niet was.

Ik vind die vrijheid voor pubers ook heel belangrijk. Mijn dochter heeft door een sport ongeluk 2 jaar niet kunnen fietsen en moeizaam kunnen lopen. Ze moest overal heen gebracht worden en kon dus niet makkelijk iets buiten de lijntjes doen. We hebben een hele goede band en ik vind niet snel iets gek maar dat is voor een puber gewoon heel moeilijk. Ze had daar best last van je wilt op die leeftijd gewoon niet dat je ouders alles weten. We hebben het er op volwassen leeftijd nog wel eens over gehad dat juist in een leeftijdfase dat je je los wilt maken van je ouders het heel moeilijk is dat je dan afhankelijk van ze bent.

Is een andere situatie dan je locatie delen maar hoe vrij kun je als puber zijn als je weet dat je ouders altijd je locatie kunnen zien. Ook al gebruiken ze die mogelijkheid maar zelden. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.