Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
ief

ief

27-07-2022 om 13:33

Hoe doen andere ouders dat toch?


Mijn vaatwasser gaat aan als ik naar bed ga en ik ruim hem uit voor ik de volgende dag ga koken. Je ontbijtbordje staat dan tot etenstijd in de gootsteen, maar daar heb ik niet zoveel van.

ief

ief

27-07-2022 om 15:03 Topicstarter

Ysenda schreef op 27-07-2022 om 14:49:

De oplossing om in elk geval een deel van je tijd een opgeruimd huis te hebben en geen stress om op tijd te komen: SCHEIDEN, en je kinderen 50% van hun tijd bij hun andere ouder laten zijn. Echt in de 50% dat zoon niet bij mij was was mijn huis spik en span voor zo ver dat mogelijk was met mijn ADD brein dan.

Maar mij viel ook op dat je zo enorm veel tussen door doet, dat kost uiteindelijk gewoon veel meer tijd. Opruimen doe ik ook 's avonds. Die vaatwasser gaat na het eten aan en voor ik ga slapen ruim ik 'm uit.

Haha, herkenbaar dat als man en de twee oudsten weg zijn het huis heerlijk rustig en opgeruimd is. 

Het is waar dat ik erg afgeleid ben, en veel tegelijk probeer te doen. En ik ben van nature helemaal niet georganiseerd, terwijl ik ook nog eens kortsluiting in m’n hoofd krijg als het huis niet opgeruimd is. Een ongelukkige combinatie. 


Rhonda schreef op 27-07-2022 om 14:46:

Wat anderen al zeggen: bouw een betere routine in, al klinkt dat misschien erg makkelijk oor mij als super georganiseerde om te zeggen tegen iemand die steeds wordt afgeleid.
- kleding klaarleggen 's avonds voor alle kinderen. De oudsten kunnen zich waarschijnlijk zelf aankleden, hoef je alleen de peuter nog te doen.
- lunch klaarleggen. dus bakjes en bekers klaar op de aanrecht, tassen erbij, hoef je 's morgens alleen ze te vullen. Bij ons moesten ze vanaf een jaar of 7 hun eigen lunch maken.
- wij aten met z'n allen en tijdens het ontbijt maakte iedereen zijn eigen lunch. Nou woonden wij met z'n negenen (6 kinderen, man en ik en mijn broer), dus iedere avond hadden twee kinderen de taak om te helpen de keuken op te ruimen na het eten en de tafel voor de volgende ochtend te dekken. Op ieders bordje stond het lunchbakje en de bekers stonden bij de kraan. In de zomer ging daar 's avonds al water in en gingen ze in de vriezer.
- dus eet 's morgens samen, dan maken de oudsten ook geen troep in de keuken
- geef de twee oudsten een haalbare taak, terwijl jij de peuter aankleedt en tanden poetst. Bijvoorbeeld alle schoenen klaarzetten, tafel afruimen.
- 's morgens geen tv aan, dan heb je ook geen discussie over de tv uitzetten als je weg wil.
- houd de telefoon bij ze weg als ze niet hun taak doen maar op de telefoon gaan spelen.
- heel kinderachtig om een foto van de boor aan je man te sturen. die kun je wegleggen als je 's middags thuiskomt.
- afwasmachine kan je 's middags uithalen en was kun je 's avonds vouwen, hoeft niet op het drukste moment van de dag

Maar goed, ik denk dat je hebt geprobeerd zo'n dertien-in-een-dozijn mammieblogverhaal te schrijven en dat je wel weet hoe je het voor jezelf makkelijker kan maken.

Als je dat laatste echt denkt, waarom ga je er dan zo uitgebreid op in?

ief

ief

27-07-2022 om 15:08 Topicstarter

MamaE schreef op 27-07-2022 om 14:49:

Jonge kinderen en een huishouden dat spik en span is, dat gaat niet samen.
Maar je hoeft niet alles zelf te doen. Je kunt je kinderen best verantwoordelijk maken voor hun eigen taken in het geheel. Brood smeren en tassen klaarmaken, kunnen ze zelf (alleen de peuter misschien nog niet).
Als jij in de chaos tien dingen tegelijkertijd doet, zorgt dat ook voor chaotische kinderen die dan ook nog tien dingen tussendoor gaan doen. Zoals speelgoed over de vloer uitstallen omdat jij toch nog was staat te vouwen.
Hoe doe je dat met kdv/school/zwemles/sport dan? Dan moet je op een bepaalde tijd ergens zijn. Mij lukt het echt niet om in de ochtend nog was te vouwen of te dweilen. We staan ruim op tijd op omdat dochter en ik beide geen ochtendmensen zijn en tijd nodig hebben om wakker te worden en op te starten. Maar dan is het wel aankleden, ontbijten, brood smeren, tas inpakken, schoenen en jas aan en de deur uit. Als je dat elke dag hetzelfde doet, weet je ongeveer hoeveel tijd dat kost.
Geen afleiding is ook wel handig. Hier wordt geen tv gekeken en eten doen we aan tafel.
Een rondslingerende boormachine zou ik wel boos om worden trouwens, omdat dat geen speelgoed is en niet veilig voor jonge kinderen.

De oudste twee zijn niet jong meer hoor, het zijn tieners. Dat is voor een deel een voordeel, maar kan ook een nadeel zijn. Namelijk dat mijn prioriteiten de hunne niet meer zijn, dat ze later uit bed komen dus dat we niet meer gelijk eten, en dat er veel discussie is (over de telefoon met name). 

Ze zorgen voor een groot gedeelte voor zichzelf. En ze moeten wel (flink) meehelpen in huis, en dat doen ze ook, maar het gaat niet altijd zonder slag of stoot. 

Westaan op, eerst de afwasmachine doen. Ik eten en kleintje laten eten. Schiet niet op, dus ik moet erbij blijven zitten. Ondertussen de twee anderen uit bed proberen te halen. Die maken vervolgens ook weer een troep van de keuken. Ze terugroepen om ze de keuken op te laten ruimen. Discussie over wie wat gebruikt/niet gebruikt heeft. Bed opmaken, douchen, pff de wasmand is wel heel erg vol, even wat wegvouwen. Hee er zit er weer een met z’n telefoon terwijl hij het vuil even buiten zou zetten. Aansporen (discussie). Briefje neerleggen dat telefoon bij mij te verkrijgen is na taakjes. Ach jee, de peuter heeft alle boekjes weer uit de kast getrokken, even opruimen. Aankleden, peuter aankleden, en weer naar beneden. Even wat oude kleren naar de Kringloop brengen, ik moet daar toch in de buurt zijn, tasje met kleding maken. Peuter trekt ondertussen de stapel opgevouwen kleding omver. Weer opnieuw opvouwen en meteen maar opbergen. Twee andere kinderen roepen om hun eigen kleren meteen in te ruimen. Tas inpakken. Hee er ligt wat plakkerigs op de grond, even dweilen. Ach het gaat regenen, snel was binnen halen. Heb ik alles? Luiers, doekjes, slab. Nee nog een extra romper voor de zekerheid. Hee man heeft z’n boor nog niet opgeruimd, staat al twee dagen in de keuken. Even een foto maken en aan hem opsturen. Waar was ik? Ook paar boterhammen meenemen. Nog even maken. Het is eigenlijk al weer tijdslot fruit. Even een appel schillen. Nu dan eindelijk weg. O nee zonnebrand nog vergeten! Weer terug. Waar zijn m’n sleutels, ik had ze net nog. Andere kinderen liggen nog in bed zonder mobieltje want dat neem ik nu mee de deur uit vragen of ze iets lekkers mogen halen, geld geven.


Tadaa, voor je gefikst!!

ief

ief

27-07-2022 om 15:11 Topicstarter

Plantenbak schreef op 27-07-2022 om 14:30:

Hier vier kinderen

Het heeft tijd gekost maar het belangrijkste is gewoon de deur achter je dicht trekken. En echt dat went. Jammer dan dat die boormachine er nog ligt en er nog een pot pindakaas op tafel staat.

- vaatwasser. Op tijd aan en 's avonds uitruimen
- de was alleen op vaste dagen. Bij mij was dat woensdag en in het weekend
- dweilen / schoonmaken behalve even ergens een doekje over op woensdag en in het weekend
- eten plannen zodat je niet na werk nog van alles hoeft te doen. Ik bestel al jaren mijn boodschappen
- kinderen allemaal klaar op een vast moment. Bij ons was dat 10 voor 8 en dan mochten ze even tv kijken tot vertrek. En met klaar bedoel ik: kleding aan, tanden gepoetst, ontbijt, schoenen aan, tas klaar voor vertrek

Beetje saai maar elke dag hetzelfde. Niet tussendoor van alles willen doen. Spullen klaarleggen (broodtrommeltjes met drinken etc klaarzetten zodat je alleen de laatste dingen er nog in hoeft te zetten). Duidelijk zijn naar de kinderen. Als jij onrustig bent worden zij dat ook.

Dank voor je tips! Ja dat klopt denk ik wel, als ik onrustig ben dat zij ook onrustiger worden. 

Ik lees veel de tip dat ik me over een pot pindakaas of een afwasbordje in de gootsteen heen moet zetten. Maar dat lukt me niet!! Ik denk echt dat dat mijn grootste probleem is. Dat ik niet tegen troep kan. Ben ik daarin de enige?? Of: hoe kunnen jullie je daar overheen zetten? Het is niet dat als ik het laat staan dat ik dan later minder werk heb. Dan wordt het alleen maar nóg drukker als ik thuis kom. 

ief

ief

27-07-2022 om 15:12 Topicstarter

Rhonda schreef op 27-07-2022 om 14:46:

Wat anderen al zeggen: bouw een betere routine in, al klinkt dat misschien erg makkelijk oor mij als super georganiseerde om te zeggen tegen iemand die steeds wordt afgeleid.
- kleding klaarleggen 's avonds voor alle kinderen. De oudsten kunnen zich waarschijnlijk zelf aankleden, hoef je alleen de peuter nog te doen.
- lunch klaarleggen. dus bakjes en bekers klaar op de aanrecht, tassen erbij, hoef je 's morgens alleen ze te vullen. Bij ons moesten ze vanaf een jaar of 7 hun eigen lunch maken.
- wij aten met z'n allen en tijdens het ontbijt maakte iedereen zijn eigen lunch. Nou woonden wij met z'n negenen (6 kinderen, man en ik en mijn broer), dus iedere avond hadden twee kinderen de taak om te helpen de keuken op te ruimen na het eten en de tafel voor de volgende ochtend te dekken. Op ieders bordje stond het lunchbakje en de bekers stonden bij de kraan. In de zomer ging daar 's avonds al water in en gingen ze in de vriezer.
- dus eet 's morgens samen, dan maken de oudsten ook geen troep in de keuken
- geef de twee oudsten een haalbare taak, terwijl jij de peuter aankleedt en tanden poetst. Bijvoorbeeld alle schoenen klaarzetten, tafel afruimen.
- 's morgens geen tv aan, dan heb je ook geen discussie over de tv uitzetten als je weg wil.
- houd de telefoon bij ze weg als ze niet hun taak doen maar op de telefoon gaan spelen.
- heel kinderachtig om een foto van de boor aan je man te sturen. die kun je wegleggen als je 's middags thuiskomt.
- afwasmachine kan je 's middags uithalen en was kun je 's avonds vouwen, hoeft niet op het drukste moment van de dag

Maar goed, ik denk dat je hebt geprobeerd zo'n dertien-in-een-dozijn mammieblogverhaal te schrijven en dat je wel weet hoe je het voor jezelf makkelijker kan maken.

Huh?! Je geef allemaal -heel aardig- tips, en dan eindig je met een sneer??

Ik heb daar ook last van, perfectionisme, controlebehoeftig en chaotisch, gaat niet goed samen. 
Schrappen wat je schrappen kunt, bed maken.(waarom?) Ik heb klussen zoals strijken onmiddelijk geschrapt en probeer alles te minimaliseren en in makkelijkere structuren te gieten. 
Dag erna weg, zeker met kleine kinderen, of dat nu voor de moet of voor de leuk is betekent in avond alles voorbereiden, zoals anderen ook al schreven. 
Dus niets meer hoeven in ochtend, alleen hoogstnoodzakelijke. Zeker niet douchen of alles aan kant achter laten. Zelfs eten zou je, afhankelijk van activiteit die je plant onderweg of ter plekke kunnen doen. 
En vooral relaxen met je kleintjes en het leuk maken/houden. (Hoe meer positieve aandacht je erin giet hoe soepeler alles op termijn zal lopen) 

ief

ief

27-07-2022 om 15:16 Topicstarter

ToetieToover schreef op 27-07-2022 om 15:09:

Westaan op, eerst de afwasmachine doen. Ik eten en kleintje laten eten. Schiet niet op, dus ik moet erbij blijven zitten. Ondertussen de twee anderen uit bed proberen te halen. Die maken vervolgens ook weer een troep van de keuken. Ze terugroepen om ze de keuken op te laten ruimen. Discussie over wie wat gebruikt/niet gebruikt heeft. Bed opmaken, douchen, pff de wasmand is wel heel erg vol, even wat wegvouwen. Hee er zit er weer een met z’n telefoon terwijl hij het vuil even buiten zou zetten. Aansporen (discussie). Briefje neerleggen dat telefoon bij mij te verkrijgen is na taakjes. Ach jee, de peuter heeft alle boekjes weer uit de kast getrokken, even opruimen. Aankleden, peuter aankleden, en weer naar beneden. Even wat oude kleren naar de Kringloop brengen, ik moet daar toch in de buurt zijn, tasje met kleding maken. Peuter trekt ondertussen de stapel opgevouwen kleding omver. Weer opnieuw opvouwen en meteen maar opbergen. Twee andere kinderen roepen om hun eigen kleren meteen in te ruimen. Tas inpakken. Hee er ligt wat plakkerigs op de grond, even dweilen. Ach het gaat regenen, snel was binnen halen. Heb ik alles? Luiers, doekjes, slab. Nee nog een extra romper voor de zekerheid. Hee man heeft z’n boor nog niet opgeruimd, staat al twee dagen in de keuken. Even een foto maken en aan hem opsturen. Waar was ik? Ook paar boterhammen meenemen. Nog even maken. Het is eigenlijk al weer tijdslot fruit. Even een appel schillen. Nu dan eindelijk weg. O nee zonnebrand nog vergeten! Weer terug. Waar zijn m’n sleutels, ik had ze net nog. Andere kinderen liggen nog in bed zonder mobieltje want dat neem ik nu mee de deur uit vragen of ze iets lekkers mogen halen, geld geven.


Tadaa, voor je gefikst!!

Haha, dank je! De middelste z’n telefoon houd ik inderdaad, maar de oudste is daar echt te oud voor. En zodra ik weg ben gaat die middelste achter de tv hoor. Heb toevallig gisteren de afstandsbediening ook meegenomen in m’n tas. 

Voor tieners zou ik trouwens de hele verantwoordelijkheid voor opstaan en naar school gaan, brood smeren, tas inpakken etc. bij hunzelf neerleggen. Die hoef je ook niet meer te brengen. Dus zij regelen gewoon hun shit, dan regel jij jouw shit en de peuter.

Ik ben van mezelf ook niet heel geordend, maar ik heb dat wel nodig om te functioneren dus ik zorg zelf voor een soort vaste structuur. Vaste tijden waarop je ergens moet zijn (externe structuren) helpen daar wel bij. Neem even kort de tijd om overzicht te creëren en prioriteiten te stellen.

ief schreef op 27-07-2022 om 15:11:

[..]

Dank voor je tips! Ja dat klopt denk ik wel, als ik onrustig ben dat zij ook onrustiger worden.

Ik lees veel de tip dat ik me over een pot pindakaas of een afwasbordje in de gootsteen heen moet zetten. Maar dat lukt me niet!! Ik denk echt dat dat mijn grootste probleem is. Dat ik niet tegen troep kan. Ben ik daarin de enige?? Of: hoe kunnen jullie je daar overheen zetten? Het is niet dat als ik het laat staan dat ik dan later minder werk heb. Dan wordt het alleen maar nóg drukker als ik thuis kom.

Ik zie een bordje niet als troep en een pot pindakaas is in een seconde in de kast gezet. Als ik thuis kom, ga ik eerst even zitten. Daarna vaatwasser uitruimen, beginnen met koken. Tijdens het koken gaan er al weer wat dingen de vaatwasser in. Na het eten de vaatwasser inruimen, lapje over het aanrecht en kookplaat, en dan zit dat erop. Er hoeven hier geen kinderen meer naar bed gebracht te worden, maar vroeger deed ik ook wel eerst de kinderen naar bed en daarna pas de vaatwasser e.d.

Het is hier altijd wel rommelig (maar dan ook echt), maar schoon genoeg.

ief schreef op 27-07-2022 om 15:16:

[..]

Haha, dank je! De middelste z’n telefoon houd ik inderdaad, maar de oudste is daar echt te oud voor. En zodra ik weg ben gaat die middelste achter de tv hoor. Heb toevallig gisteren de afstandsbediening ook meegenomen in m’n tas.

Wat denk je dat je kinderen zich herinneren:

1) schoon huis

2) altijd belangstelling en aandacht voor hun gemoedstoestand

Kijk niet naar die snottebel, kijk naar die glimlach eronder!!

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

27-07-2022 om 15:39

ief schreef op 27-07-2022 om 15:11:

[..]

Ik denk echt dat dat mijn grootste probleem is. Dat ik niet tegen troep kan. Ben ik daarin de enige?? Of: hoe kunnen jullie je daar overheen zetten?

Ik kan ook slecht tegen troep, maar ik kan dat inmiddels uitschakelen. Focussen op wat ik voor elkaar wil krijgen (op een bepaald tijdstip de deur uit in dit geval) en oogkleppen op voor de rest.

Niet alleen mijn kinderen (inmiddels jonge tieners) zijn enorme treuzelaars, maar mijn man is dat ook Gék word ik er soms van als ze als kippen zonder kop heen en weer drentelen. Dat vind ik een stuk moeilijker uit te zetten helaas.

ief schreef op 27-07-2022 om 13:52:

Dank voor jullie reacties. Als ik al die dingen niet meteen doe, heb ik er later ook geen tijd voor en stapelen de troep en de klussen zich (nog meer) op.
En wat wel zo is... Ik kan heel erg slecht tegen troep. Ik wil absoluut niet in een troep thuiskomen. Maar daar zal ik toch de enige niet in zijn? Dus hoe doen die ouders dat met een opgeruimd huis?

Ik kan ook slecht tegen troep, ik ga dan wel eens naar mijn eigen kamer (vroeger was dat de slaapkamer) om 10 minuten pauze te nemen. 

En, let op, pauze nemen is: liggen en niet scrollen, lezen, praten en vooral STOP roepen als je denkhoofd achter een voorbij komende gedachte wil aanrennen. Als je denkverslaafd bent, helpt afkicken. 

Daarná bedenk ik pas hoe te dealen met de troep. Laatste tip: delegeren kun je leren. Bijvoorbeeld: tussen 19 en 20 uur (ik roep maar wat) voert ieder gezinsteamlid een taak uit. Jongste naar bed brengen is trouwens óók een taak. Niks doen is heel iets anders, niks doen is pauze nemen zoals ik net beschreef. Dan kun je de rest van de dag tegen je opruimkriebel zeggen: vanavond om 19 uur ben je aan de beurt. 

ief schreef op 27-07-2022 om 15:16:

[..]

Haha, dank je! De middelste z’n telefoon houd ik inderdaad, maar de oudste is daar echt te oud voor. En zodra ik weg ben gaat die middelste achter de tv hoor. Heb toevallig gisteren de afstandsbediening ook meegenomen in m’n tas.

en op de tv zit geen aan/uitknop?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.