Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
ief

ief

27-07-2022 om 13:33

Hoe doen andere ouders dat toch?


nlies schreef op 27-07-2022 om 15:47:

[..]

en op de tv zit geen aan/uitknop?

Onze tv gaat aan en uit met de afstandsbediening. Er zijn er twee. Een voor het kastje en een voor het scherm. Het kastje kan ook met knopjes bediend worden en dan kun je ook zappen, maar dan is het scherm nog steeds uit.

Ik vind het overigens vrij zorgelijk dat je de afstandsbediening mee moet nemen naar buiten zodat de kinderen geen tv kunnen kijken. 

Ideetje88 schreef op 27-07-2022 om 13:56:

[..]

Ik denk altijd dat ouders met jonge kinderen en een altijd opgeruimd huis niet bestaan 😅 ik heb de lat voor mezelf inmiddels echt lager gelegd en voor mezelf bedenk ik dan wat ik belangrijker vind, een leuke ochtend met de kinderen of een opgeruimd huis

Dit denk ik dus ook. Een door jezelf opgeruimd huis, 3 kinderen en dan ook nog (op jouw tempo) eenvoudig de deur uit? Niet dus. Het is kiezen of delen.


Mijn kinderen zijn inmiddels pubers maar een opgeruimd huis is hier ook een utopie. Nou helpt het ook dat het mij vrij weinig boeit. Wat mij wel opgevallen is door de jaren heen dat als ik iets anders ga doen, de kinderen de noodzaak niet zien om op te schieten en ook iets anders gaan doen. O, als mama was aan het vouwen is hoeven we dus nog lang niet weg! 
Focus op je doel en zeg tegen de kinderen dat je over 5 minuten weg wil. 

ief schreef op 27-07-2022 om 15:11:

[..]

Dank voor je tips! Ja dat klopt denk ik wel, als ik onrustig ben dat zij ook onrustiger worden.

Ik lees veel de tip dat ik me over een pot pindakaas of een afwasbordje in de gootsteen heen moet zetten. Maar dat lukt me niet!! Ik denk echt dat dat mijn grootste probleem is. Dat ik niet tegen troep kan. Ben ik daarin de enige?? Of: hoe kunnen jullie je daar overheen zetten? Het is niet dat als ik het laat staan dat ik dan later minder werk heb. Dan wordt het alleen maar nóg drukker als ik thuis kom.

Dit is de denkfout. Jij denkt dat als je terugkomt in een huis vol chaos dat je dan over de hele dag heen het drukker hebt. En natuurlijk moeten al die dingen gedaan worden, maar ze hoeven niet zoveel energie te kosten als dat het nu kost.

Bijvoorbeeld die was vouwen. Die vouw je nu in de ochtend in alle drukte waardoor je niet de kans hebt het direct op te ruimen. Met als gevolg dat peuter ervoor zorgt dat je even later weer opnieuw kunt beginnen. Dan is je eerste poging was vouwen dus verspilde energie geweest. Die er bovendien ook nog voor heeft gezorgd dat alle kinderen het signaal kregen we hebben nog alle tijd, waardoor je vervolgens ook nog meer energie hebt verspild om hen weer te betrekken bij het daadwerkelijk doel: "het huis uitgaan".

Als je dat in de middag had gedaan, zonder stress om de deur uit te komen dan had je de was gevouwen en direct even opgeruimd. Dan had het je kinderen niet afgeleid. Je zou er zelfs een leuke activiteit van kunnen maken met peuter. Die willen namelijk graag helpen met huishoudelijke taken. Dan heb je direct een moment quality time.


Ik kan er nog één tip ingooien. Mijn kinderen doen het heel goed op de kookwekker. Ik deel de ochtend routine op in stukjes en voor elk stukje geef ik ze een hoeveelheid tijd. Ik waarschuw tig keer: nog 3 minuten dan moet je klaar zijn met ..., nog 2 minuten, nog 1 minuut, etc. Ze leren vanzelf om binnen de tijd te blijven.

Oh ja en ik smeerde een tijd in de avond bevroren brood, dat in de koelkast. De volgende ochtend was het nog fris genoeg om in de lunchtrommel te stoppen.

Bijtje82

Bijtje82

27-07-2022 om 16:49

Ideetje88 schreef op 27-07-2022 om 13:54:

wat hierboven ook staat, het lijkt alsof je constant afgeleid wordt door andere dingen, waardoor je je doel niet haalt namelijk naar buiten gaan. Wij ruimen ‘s avonds als de kinderen in bed liggen alles op, tussendoor als de jongste in bed ligt of als het echt de spuigaten uit loopt maar anders blijf ik bezig. Dus ja dan ziet het er wel eens rommelig uit als ik de deur uit ga, maar dat is dan maar zo dat ligt er ook nog wel als ik weer thuis kom.

Dat miste ik in de hele OP..

ief

ief

27-07-2022 om 16:58 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 27-07-2022 om 16:49:

[..]

Dat miste ik in de hele OP..

Omdat het daar ook niet om gaat. Het is als man werken is. 
Man en ik doen elk 50% van het huishouden. En de kinderen hebben ook hun eigen taken, elke dag. Het gaat om het wegkomen en dat ik dan zo veel tussendoor zie dat ik voor mijn idee direct moet doen omdat ik anders kortsluiting krijg in mijn hersenpan 

Maar blijkbaar ben ik daar redelijk uniek in. Veel reacties van mensen die wel degelijk met wat rommel hier en daar kunnen leven. 

nog niets gelezen verder aan reacties dus misschien dubbel, maar hier gingen we aangekleed naar beneden, direct allemaal aan tafel, direct daarna jassen aan en doen wat je wilt doen. Geen bijzaken als opruimen, dat kan elk moment tussendoor. 1x per dag opruimen, voor het avondeten, dan start je de dag opgeruimd.
Avond ervoor lijst maken en afvinken en je focus op die lijst houden.
En de rest is niet belangrijk, je lijkt focus en structuur te missen en te functioneren als vliegende keep. Dat is veel te vermoeiend met 3. Zie jezelf als manager, hoe zou je het als peuterjuf aanpakken? Precies, met vaste en voorspelbare rituelen.👍En een goede voorbereiding: savonds de tafel dekken voor ontbijt en kleding klaarleggen. Beneden tanden poetsen. Ik wist dat ik ze eenmaal beneden ze nooit vlot naar boven kreeg voor verplichtingen, dus dat gebeurde dan beneden.

Wat hier werkt; 
Vaatwasser zet ik na het avondeten aan en ruim ik of man voordat we naar bed gaan uit, dan hoeft dat niet in de drukke ochtend hectiek. 

Douchen doe ik ook meestal 's avonds, scheelt 's norgens ook veel tijd mede door mijn lange haar. Uitgezonderd als het mega warm is.

SChooltassen en bekers/ broodtrommels zet ik de avond van te voren klaar. Kleding legt iedereen klaar voor de volgende dag.

'S morgens aangekleed en wel naar beneden en dan pas ontbijten. Anders blijf je heen en weer rennen en halen ukkies alles overhoop. Net zoals bed opmaken doe ik meteen bij opstaan.

Wassen doe ik op een vaste dag in de week. En ik droog niet meer buiten, maar in de droger. Scheelde mij veel tijd en was wat telkens natregende. Opvouwen vaak als kids op bed liggen en meteen opruimen, doen man en ik samen.

IK heb hem nu niet meer maar de baby / peutertas stond altijd compleet klaar zodat ik altijd zo weg kon zonder na te hoeven denken of er wel een romper of zonnebrand etc in zat.

SLeutels op vaste plek aan haakje in hal. Zo wie zo is het handig en sneller voor de meeste spullen een vaste plek te hebben.

VOor de oudere kinderen werkte het goed dat als we bv om 9.00 uur wegmoesten ik zei dat we om 8.30 uur weg moesten. Dan was iedereen om 9.00 uur klaar voor vertrek.

Manlief liet ook nogal makkelijk zijn spullen slingeten dagenlang. Totdat ik alles wat er lang stond weggooide. Nu ruimt hij ook alles meteen op😁.
Ik hou ook niet van rommel vooral omdat al mijn huisgenoten meteen redeneren dat als er iets ligt iedereen alles maar neer mag gooien. Dan is het einde snel zoek.

nou ik herken het volkomen want dat is normaal met een add brein maar mbv een dure coach en het gebruik van ritalin lukt het me nu wel veel beter. Zeker omdat mijn zoon zich vanaf de middelbare prima zelf kon redden 's morgens. 

De enige oplossing is niet als een kip zonder kop gaan rondrennen en alleen doen wat jij moet doen.
Tieners kunnen prima zelf optijd komen, anders ervaren ze zelf de consequenties. 
Zo'n peuter heeft hulp nodig en een bordje en een boor hebben geen Pootjes dus die kunnen prima later opgeruimd worden.
De was tussendoor werkt dus niet, nu doe je 'm minimaal 2x, dan is de eerste keer dus zonde van je tijd.

Bijtje82

Bijtje82

27-07-2022 om 17:18

ief schreef op 27-07-2022 om 16:58:

[..]

Omdat het daar ook niet om gaat. Het is als man werken is.
Man en ik doen elk 50% van het huishouden. En de kinderen hebben ook hun eigen taken, elke dag. Het gaat om het wegkomen en dat ik dan zo veel tussendoor zie dat ik voor mijn idee direct moet doen omdat ik anders kortsluiting krijg in mijn hersenpan

Er was ooit zo'n geweldige ikea reclame. Die vond ik echt briljant...


https://youtu.be/ilGfqyXX6V4

Maar het is al heel vaak gezegd door anderen. Je moet prioriteiten stellen. Als je de deur uit wilt, dan moet dat je doel zijn.

Ik doe het nu alleen met drie kinderen. 4, 5 en 11.

Op schooldagen zorgen ze allemaal zelf dat hun broodtrommels gevuld zijn de avond ervoor en de tassen klaar staan. Savonds douchen, vuile kleding in de wasmand of als het nog een keer aan kan over de stoel hangen. Kamers worden opgeruimd, we gaan niet slapen tussen de rommel. 

Ik maak ze smorgens wakker, dan is er keuze tussen cornflakes of brood. Dat zet ik klaar terwijl zij zich aankleden. Zij gaan eten, ik laat de hond uit. Klaar met eten bord of kommetje naar de keuken. Tandenpoetsen, haren doen,schoenen aan en klaar staan met je tas bij de deur.

Dan breng ik ze naar school en doe de afwas en rest huishouden als ik terug ben.

Als ik moet werken dan hetzelfde, maar spoel ik ff snel de bordjes etc af en zet het in het droogrek. De was vouwen doe ik op mijn vrije dagen.

Ze hebben hier allemaal gewoon hun taken. Stofzuigen, hond uitlaten, kattenbak, tafel dekken/afruimen en afwassen. Oudste heeft geen telefoon, wel een switch waar hij graag mee zit. Helpen in huis is vereiste voor beeldschermtijd. Voor alle kinderen. 

Niet helpen, geen beeldscherm of andere extra's. 

als je al die klusjes tussendoor niet doet, kun je zonder stress en op tijd de deur uit. Dan kom je ook minder gestrest en op tijd weer thuis en kun je dan in 5 a 10 minuten als een wervelwind die dingen even doen.

War gebeurt er precies met jou als je thuiskomt en al die klusjes zijn niet gedaan? Wat voel je, denk je, doe je?

Ik ga ook graag weg uit een opgeruimd huis, maar doe dat opruimen terwijl de anderen hun eigen zaken regelen. Dus, na het ontbijt: 

- alle kinderen (inclusief kleuter) pakken zelf hun tassen in (waarvoor alles de avond ervoor of die ochtend door man is klaargezet) 
- ik poets tanden en doe haren van kleuter, tieners doen op dat moment hetzelfde 
- ik parkeer kleuter 10 minuten voor de tv, ruim intussen de ontbijtboel op (en dus ook niks anders!) en doe m’n make-up 
- we gaan.

‘s Ochtends hou ik me dus niet bezig met was vouwen, vaatwasser uitruimen, rest van het huis opruimen of schoonmaken etc. Dat doe ik/doen we ‘s avonds of in het weekend.

Ely

Ely

27-07-2022 om 18:28

Jij schrijft: ‘

Het gaat om het wegkomen en dat ik dan zo veel tussendoor zie dat ik voor mijn idee direct moet doen omdat ik anders kortsluiting krijg in mijn hersenpan smile.gif

Maar blijkbaar ben ik daar redelijk uniek in. Veel reacties van mensen die wel degelijk met wat rommel hier en daar kunnen leven.’

Wat ik je als tip zou willen meegeven: fix die kortsluiting in je hersenpan. Is misschien niet de meest makkelijke om op te volgen maar wel het meest effectief als ik het zo lees

Die kortsluiting bén je nl niet, die héb je en ik denk dat het de moeite waard is om daar mee om te leren gaan  

Mijn nichtje had ook zoiets en die was dus met drie kleintjes overspannen voordat de jongste een jaar was. Daarna moest ze noodgedwongen hulp zoeken om te dealen met haar perfectionisme (dat was bij haar de bron) en dat was geen easy ride  

Ik zeg niet dat jou hetzelfde kan overkomen maar word wel getriggert doordat je veelvuldig zegt dat je ‘niet tegen troep kan’ terwijl je drie kinderen hebt.

Dus de gouden tip is: zorg dat je tegen ‘troep’ kan (en dan bedoel ik; de boormachine niet fotograferen, de was op een rustig moment vouwen etc, niet dat je de boel laat vervuilen) 

Je brein lijkt elke prikkel meteen te willen oplossen en daardoor krijg je niks goed genoeg af of in elk geval dat gevoel niet. 
Die prikkels kun je niet uitzetten (nou ja, kan wel maar dat is een ander verhaal). Maar van er continue op reageren merk  je nu dat het je ook niet verder brengt. 
Tijd om te stoppen met alles te willen. Definieer wat belangrijk is en waar jij over gaat in de ochtend;
- alle kinderen gegeten
- peuter gekleed en gewassen
- jezelf aangekleed
- ontbijt spullen opgeruimd. 

Dat is het. Pubers zorgen voor zichzelf, en de tv gaat pas aan als iedereen klaar is en alles is opgeruimd.  Desnoods met de kookwekker vastgesteld. 
De rest? Niet in de ochtend. Echt niet. Net zoals je ook geen wijntje gaat drinken in de ochtend of een uitgebreide groentestoofschotel; de ochtend is slechts voor die vier zaken.
Wanneer je dan de rest doet? Brood maken doe je de avond ervoor tijdens eten koken.
Was? Die kun je vouwen doe je als je de was uit de droger of van de lijn haalt,  samen met je peuter. Geef ieder kind zijn/haar eigen wasmand en veel plezier ermee. Sowieso twee of drie vaste was momenten in de week; wat in de wasmand zit wordt gewassen, de rest niet    Opruimen doe je met zijn allen na het eten een kwartier. Kamer van de pubers mogen ze zelf doen. En dan kan die boor van manlief meteen mee opgeruimd worden. 
Vaatwasser; die kan ook net voor het koken uitgeruimd worden. 

En tenslotte; neem een hulp. Die zorgt ervoor dat je een dag in de week thuis komt in een schoon huis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.