Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe organiseren jullie werk, opvoeden, sporten, hobbies, tijd voor jezelf en tijd voor je partner?

Thuis hebben we nog al wat discussie over tijd voor jezelf, carriere, werk, opvoeding, tijd samen..... Hoe doen jullie dat? Tips?


MaryW schreef op 21-02-2022 om 19:28:

[..]

We liggen over een aantal (praktische) zaken thuis niet op één lijn denk ik. hij wil dit, ik wil dat...zeg maar.

En dat moet persée tegelijk? Of gunnen jullie het elkaar niet?

Ik had de man vrij snel de deur uit en daarna ging het redelijk vlekkeloos. Ik werkte fulltime, had gemiddeld 2 kindvrije dagen per week, dus ik kon alles wel doen wat ik wilde. Zelfs na een tijdje een lat-relatie erbij. Mijn sluitpost is het huishouden, dat kun je heel beperkt houden, zolang je maar schone kleren, boodschappen, en een schone keuken hebt.

Jessa schreef op 21-02-2022 om 19:46:

[..]

En dat moet persée tegelijk? Of gunnen jullie het elkaar niet?

Dit is een hele belangrijke. Het gaat makkelijker als je elkaar iets gunt.

Vriend vind het fijn om te gamen, dus ik vertrek zo nu en dan vroeg naar boven zodat hij dat in alle rust kan doen. Ik slaap graag uit en dan neemt hij dochter mee naar beneden zodat ik rustig door kan slapen.

Als we beide dezelfde avond avond/dag weg willen kunnen we daar vrijwel altijd wel uit komen. Vaak kan één van ons dochter wel meenemen. We gunnen elkaar zelfs een weekend/nacht weg. 

We zorgen ook altijd wel dat we ook avonden wel samen doorbrengen en dan zorgen voor wat lekkere hapjes en kijken een film. Of we regelen oppas om iets leuks te gaan doen.



Zoon sport 5-6 dagen per week. 4 trainingen en een wedstrijd of toernooi in het weekend . Als ik afspreekt met vrienden gaat het daar tussendoor.
Met mijn werktijden houd ik rekening met de trainingstijden van zoon. Ik werk 30 uur per week.
Op mijn vrije dag doe ik mantelzorg voor mijn ouders. 
Boodschappen doe ik 1x per week, tijdens een training van zoon. De kleine.vergeten boodschap doe ik tijdens mijn lunchwandeling.
Zelf sporten doe ik tijdens 2 andere trainingen vannzoon en 3x per week vlak na het opstaan 30-45 min BBB.
Nu heb ik als alleenstaand ouder het voordeel maar 1 kind te hebben waardoor het allemaal redelijk makkelijk in elkaar te schuiven is.
Samen met zoon heb ik op die ene vrije avond de laatste weken skiles gehad.

MaryW schreef op 21-02-2022 om 19:28:

[..]

We liggen over een aantal (praktische) zaken thuis niet op één lijn denk ik. hij wil dit, ik wil dat...zeg maar.

Welke praktische zaken?

MaryW schreef op 21-02-2022 om 18:44:

[..]

Hoe hebben jullie 'bewust gekeken naar ruimte voor sport/hobby's/eigen leven'?

Hoe wist je hoeveel tijd en geld alles ongeveer kost? opvoeden bijvoorbeeld? We hebben ook discussie over tijd qua schoonmaken en de was doen. Of hoeveel willen we sparen? erg vervelend soms.

Schoonmaken: daar huren we iemand voor in.  

MaryW schreef op 21-02-2022 om 18:44:

[..]

Hoe hebben jullie 'bewust gekeken naar ruimte voor sport/hobby's/eigen leven'?

Hoe wist je hoeveel tijd en geld alles ongeveer kost? opvoeden bijvoorbeeld? We hebben ook discussie over tijd qua schoonmaken en de was doen. Of hoeveel willen we sparen? erg vervelend soms.

Wij zijn beide van mening dat het goed is om in een relatie ook eigen bezigheden/activiteiten te hebben, zodat je niet afhankelijk wordt van elkaar. Daar hebben we het wel over gehad. Ook toen we aan kinderen wilden beginnen, waren we beiden van mening dat het moest kunnen om in ieder geval één keer per week zelf iets te ondernemen. Uiteraard met afstemming. Wij werken doorgaans niet in de avonden en weekenden, dat scheelt wel. We zitten ook goed op één lijn wat betreft onze visie op ouderschap, opvoeding, zorg, etc. Soms combineren we ook activiteiten met activiteiten van onze dochter. Bijvoorbeeld als ze gaat turnen, dan zet een van ons haar daar af en doet ondertussen de boodschappen, maakt een wandeling of man neemt in de zomer de mountainbike mee en gaat een stuk fietsen. Dan heb je tijd voor jezelf/sport of iets noodzakelijks gecombineerd met zorgen voor je kind.
Een dagje uit met een vriend/vriendin of alleen kan hier in het weekend vaak ook wel als het even afgestemd wordt.
Huishouden heeft bij ons niet de hoogste prioriteit. Het is zeker niet smerig, maar ook niet brandschoon zonder dat er ergens stof ligt etc.
Wij hebben geen strikte verdeling wie wanneer dochter naar zwemles of een ander clubje brengt en we doen ook niet moeilijk als dat een paar keer achter elkaar op dezelfde persoon neerkomt. Geen zin gebruiken we beiden nooit als reden. 

Wat betreft onze financiën hebben we niks te klagen. Ik had al een eigen huis voordat ik mijn man leerde kennen. Hij is later bij mij komen wonen. Zijn inkomen kwam er in principe bij, terwijl de lasten niet zo gek veel hoger werden. Plus ik spaarde al best veel voordat we samen gingen wonen. We leven zuinig, geven weinig om spullen en kopen pas nieuwe spullen als iets kapot is. Toen we een kind kregen kwamen er uiteraard wel kosten bij maar dat was geen probleem en dat hadden we ook ingecalculeerd.
We sparen wel beide een vast bedrag per maand van ons inkomen en ook een vast bedrag voor onze dochter. Toch is dat niet heilig. Als de wasmachine en de auto in één maand stuk gaan dan wordt er een keer niet gespaard. Voor dat soort dingen spaar je immers de rest van de tijd.

MaryW schreef op 21-02-2022 om 19:28:

[..]

We liggen over een aantal (praktische) zaken thuis niet op één lijn denk ik. hij wil dit, ik wil dat...zeg maar.

Ga een avondje uit eten samen, drink een wijntje en maak heldere afspraken waar je samen achter staat. Zo doen wij het als we een belangrijke beslissing moeten nemen, het over wat punten eens moeten worden, etc. Tussen de bedrijven door ‘onderhandelen’ of in het heetst van de strijd gesprekken voeren draait nooit op iets constructiefs uit. Goed naar elkaar luisteren, begrip hebben voor elkaar/elkaars belangen: dat kan alleen als je tijd en ruimte neemt voor een goed gesprek. Dat zou mijn eerste tip zijn. 

Verder eens met de anderen, het is makkelijker advies geven als je wat concrete(re) voorbeelden geeft van waar jullie tegenaan lopen! 

Het gaat inderdaad ook om elkaar iets gunnen en het huishouden en gezin als een gezamenlijke verantwoordelijkheid te zien.

Plantenbak schreef op 21-02-2022 om 19:11:

[..]

Waar loop je tegenaan? Ik wil best wat delen. Met vier kinderen en een man met een internationale baan hebben wij de nodige strubbelingen gehad. Alleen deze vraag komt een beetje enquête-achtig over.

Precies. TO deelt niets en komt alleen onze ervaringen halen. Wat is de achtergrond van je vraag TO? Een onderzoek, artikel of ga je iets in de markt zetten?

MaryW

MaryW

22-02-2022 om 10:48 Topicstarter

ToetieToover schreef op 21-02-2022 om 21:37:

[..]

Welke praktische zaken?

Jullie allemaal bedankt voor mooie verhalen en tips! De volgende praktische zaken bedoel ik. Mijn man wil/gaat studeren. Hij is niet blij met zijn huidige baan meer en wil een carriere stap maken. 36uur werken en in 2 á 3jaar een MBA studie doen. We zijn net groter gaan wonen. We hebben 2 jongens [6 en 9jaar], waarvan de oudste begaafd is en niet graag meer naar school gaat omdat hij zich verveeld. Ondertussen nog wel competenties mist om zaken op te lossen. Ik werk momenteel 24uur. Kinderen gaan 2 middagen naar de BSO. 

We willen als ouders lekker in ons vel [blijven] zitten en onze kinderen uiteraard ook goed opvoeden. Qua opvoeden vind ik het belangrijk om kinderen te leren samenwerken, en sociaal te zijn. Mijn man vind resultaten en presteren belangrijker. Ook sociaal zijn en samenwerken, maar minder. 

Man en ik werken beide parttime. Ik parttimeriger dan hij Man werkt 36 uur, ik 24. Dat was een bewuste keuze van ons allebei. Op mijn parttime dagen doe ik zoveel mogelijk in het huishouden, zodat dat in elk geval niet meer in de avonden of het weekend hoeft. Dat maakt wel dat ik op mijn parttime dagen eigenlijk wel altijd 'druk' ben (ik vind het niet erg) en niet veel tijd voor mezelf heb. Maar zorgt er ook voor dat onze avonden en weekends redelijk vrij zijn en er dan dus ruimte is voor tijd voor onszelf. Ik sport wel en vrij vaak, dat doe ik op mijn beide parttime dagen op tijd in de ochtend en 2 avonden per week op het tijdstip dat kind ook sport. Wel zo gezellig, zijn we daarna en ervoor samen thuis.

MaryW schreef op 22-02-2022 om 10:48:

[..]

Jullie allemaal bedankt voor mooie verhalen en tips! De volgende praktische zaken bedoel ik. Mijn man wil/gaat studeren. Hij is niet blij met zijn huidige baan meer en wil een carriere stap maken. 36uur werken en in 2 á 3jaar een MBA studie doen. We zijn net groter gaan wonen. We hebben 2 jongens [6 en 9jaar], waarvan de oudste begaafd is en niet graag meer naar school gaat omdat hij zich verveeld. Ondertussen nog wel competenties mist om zaken op te lossen. Ik werk momenteel 24uur. Kinderen gaan 2 middagen naar de BSO.

We willen als ouders lekker in ons vel [blijven] zitten en onze kinderen uiteraard ook goed opvoeden. Qua opvoeden vind ik het belangrijk om kinderen te leren samenwerken, en sociaal te zijn. Mijn man vind resultaten en presteren belangrijker. Ook sociaal zijn en samenwerken, maar minder.

Maar gaat het je nu vooral om het verschil in inzicht voor wat betreft de opvoeding of om tijd vrijhouden voor hobbies, sport etc. ?

Wat dat laatste betreft: als je man een opleiding gaat doen naast zijn werk, dan zullen jullie het beide heel veel drukker krijgen. Man met studie, jij met het regelen van het thuisfront. Hobbies en sport zullen dan gedurende die jaren op een laag pitje zullen moeten waarschijnlijk. Fijn dat jullie dan net groter zijn gaan wonen, dan hoef je tenminste in die jaren waarschijnlijk niet op zoek naar andere woonruimte. Of moet aan dat nieuwe huis nog een hoop gebeuren? Is het mogelijk om diensten in te huren, zoals bv. schoonmaak of het laten bezorgen van boodschappen? Dit kan jou tijd schelen.

Voor wat betreft sociaal zijn en leren samenwerken - dat komt vast op school en BSO ook bod. Of, wat bij onze jongste goed werkte - een teamsport voor jouw oudste? Maar ja, dat gaat jullie als ouders ook tijd kosten in het weekend bij wedstrijden.

Zoon is inmiddels het huis uit maar voor ons was het ideaal dat ik stopte met werken en alles in huis geregeld was. In de avonden en de weekenden hoefden we niks meer te doen en hadden we tijd voor het gezin, elkaar of voor onszelf. Man en ik deden ook dingen los van elkaar maar we gingen ook regelmatig samen een avondje stappen of uit eten. Dan hadden we de opa's en oma's als oppas of ooms en tantes.

Wat is het probleem qua opvoeding? Je kunt het ook zien als een aanvulling. Jij legt de nadruk op sociaal zijn en samenwerken en man legt de nadruk op presteren. Uiteindelijk is het allemaal niet zo zwart wit. Een kind is niet of sociaal of prestatie gericht en door beide wat anders te stimuleren worden ze een mooie mix.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.