Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe vaak mogen/mochten jouw kinderen hun schoen zetten?

Sinterklaas is in het land en mijn kinderen mogen vanavond hun schoen zetten. Mijn man vroeg zich af hoe vaak je een kind eigenlijk de schoen laat zetten. Dus ik dacht, tijd voor een poll! 

We vieren Sinterklaas op 5 december en ik denk dat ik ze in die tussentijd nog een keertje hun schoen laat zetten. 

Peiling

Hoe vaak mogen of als ze al ouder zijn mochten jouw kinderen hun schoen zetten?
93 stemmen
4%
6%
6%
37%
10%
37%

MamaE schreef op 18-11-2021 om 14:35:

[..]

Ik snap echt niet dat mensen zo kunnen zijn. Hoe zouden die ouders reageren als hun kind een dergelijk cadeau zou krijgen? Heel goed opgelost van de docent, maar betreffend kind en ouders kunnen dan echt wel een flinke uitbrander verwachten.
Als je echt geen geld hebt voor een cadeau kun je dat ook gewoon melden op school en dan wordt er wat geregeld. En wat betreft het knutselwerk; ook daar kun je gewoon je best op doen, ook al heb je geen talent of zin. Soms doe je iets voor een ander.

Ouders nog niet lang in NL, kennen het Sinterklaas surprise fenomeen helemaal niet. En op dat moment hadden ze ook andere dingen aan het hoofd zoals een premature tweeling. Een uitbrander zou niet op zijn plaats zijn geweest. 

Ysenda schreef op 18-11-2021 om 14:38:

[..]

Ouders nog niet lang in NL, kennen het Sinterklaas surprise fenomeen helemaal niet. En op dat moment hadden ze ook andere dingen aan het hoofd zoals een premature tweeling. Een uitbrander zou niet op zijn plaats zijn geweest.

Oké, op zich nog begrijpelijk. Maar ook dan; communicatie. Je krijgt een mail van school met dat je een surprise moet maken. Vraag wat de bedoeling is. En als je dat als school weet van de thuissituatie; laat het betreffende kind op school een keer een surprise knutselen en leg uit wat de bedoeling is. Want ik denk dat het betreffende kind zich achteraf ook niet heel comfortabel voelde bij zijn surprise. 

Ysenda schreef op 18-11-2021 om 14:38:

[..]

Ouders nog niet lang in NL, kennen het Sinterklaas surprise fenomeen helemaal niet. En op dat moment hadden ze ook andere dingen aan het hoofd zoals een premature tweeling. Een uitbrander zou niet op zijn plaats zijn geweest.

Top dat je daar zoveel begrip voor hebt! 

MamaE schreef op 18-11-2021 om 14:48:

[..]

Oké, op zich nog begrijpelijk. Maar ook dan; communicatie. Je krijgt een mail van school met dat je een surprise moet maken. Vraag wat de bedoeling is. En als je dat als school weet van de thuissituatie; laat het betreffende kind op school een keer een surprise knutselen en leg uit wat de bedoeling is. Want ik denk dat het betreffende kind zich achteraf ook niet heel comfortabel voelde bij zijn surprise.

geen mail, maar een briefje in de tas, met weinig uitleg. En de thuissituatie was ook niet bekend op school. Er werd via een familielid gecommuniceerd. Achteraf allemaal niet zo handig, en gelukkig ook verbeterd sinds die tijd. 

MamaE schreef op 18-11-2021 om 14:48:

[..]

Oké, op zich nog begrijpelijk. Maar ook dan; communicatie. Je krijgt een mail van school met dat je een surprise moet maken. Vraag wat de bedoeling is. En als je dat als school weet van de thuissituatie; laat het betreffende kind op school een keer een surprise knutselen en leg uit wat de bedoeling is. Want ik denk dat het betreffende kind zich achteraf ook niet heel comfortabel voelde bij zijn surprise.

Ik, als hoogopgeleide Nederlander vind surprises heel leuk (en het bijbehorende knutselwerkjes) maar voor school en je kind daarbij helpen al ongelofelijk ingewikkeld. Die paasontbijtdozen en kerststukjes ook. Mijn hemel, leuk voor het kind hoor, maar wat een gedoe. 

Bijtje82

Bijtje82

18-11-2021 om 17:49

DanGun schreef op 18-11-2021 om 12:05:

[..]

Dus je kan een kind wel in Sinterklaas laten geloven maar je kan het niet verkopen dat Sint soms een paar dagen eerder komt? Goh. Volgens mij geloven die kids alles wat je ze verteld.
Verder snap ik niet zo goed waarom jij de surprises maakt voor je ex. Dat is toch zijn probleem? Wanneer jij daar jouw probleem van maakt dan doe je dat toch echt zelf.
En die laatste sneer komt echt heel naar over.

Hij was toen mijn ex nog niet he 😉 Ben juist iemand die het voor iedereen leuk wil hebben, dus als er dan door iemand uit mijn gezin niks gemaakt wordt, dan voel ik mij daar verantwoordelijk voor. Ik ben (al komt dat hier misschien niet naar voren) wat je noemt een pleaser. 

Maar jullie hebben gelijk, ik ben ook de makkelijkste niet. Wil me best aanpassen hoor, maar dat moet dan wel van twee kanten komen. Mijn schoonouders trekken hun andere twee zonen nog voor. Wij moeten ons altijd aanpassen. Daar kan ik heel slecht tegen, dus vandaar dat tegendraadse. 

Mevrouw75 schreef op 18-11-2021 om 17:41:

[..]

Ik, als hoogopgeleide Nederlander vind surprises heel leuk (en het bijbehorende knutselwerkjes) maar voor school en je kind daarbij helpen al ongelofelijk ingewikkeld. Die paasontbijtdozen en kerststukjes ook. Mijn hemel, leuk voor het kind hoor, maar wat een gedoe.

Ik snap best dat ouders het gedoe vinden. Ik ben er ook helemaal voor dat kinderen zelf een surprise maken. Hoeft echt niet kunstacademiewaardig te zijn. Maar je kunt wel moeite doen voor een ander. Maar een kind dat nog niet lang hier woont, niet bekend is met de traditie en dan ook nog niks kan verwachten van thuis mag je als school echt wel wat meer sturen. Gelukkig hebben ze er op school ook van geleerd.
De kans is bij dit kind groot dat er meer informatie niet goed aankomt bij de ouders als ze geen Nederlands beheersen. Bijvoorbeeld over wanneer er studiedag is. Of sportdag. Of een andere activiteit.

Mevrouw75 schreef op 18-11-2021 om 09:25:

[..]

Dan vier je toch 2x een echte pakjesavond?
of bedoel je: niet op 5 december?

Dat oma een zak cadeaus op zaterdagochtend meeneemt als ze op de koffie komt noem ik geen echte pakjesavond. Kleuter kent het woord pakjesavond ook niet.

MamaE schreef op 18-11-2021 om 17:54:

[..]

Ik snap best dat ouders het gedoe vinden. Ik ben er ook helemaal voor dat kinderen zelf een surprise maken. Hoeft echt niet kunstacademiewaardig te zijn. Maar je kunt wel moeite doen voor een ander. Maar een kind dat nog niet lang hier woont, niet bekend is met de traditie en dan ook nog niks kan verwachten van thuis mag je als school echt wel wat meer sturen. Gelukkig hebben ze er op school ook van geleerd.
De kans is bij dit kind groot dat er meer informatie niet goed aankomt bij de ouders als ze geen Nederlands beheersen. Bijvoorbeeld over wanneer er studiedag is. Of sportdag. Of een andere activiteit.

Oei jij denkt wel erg vanuit je eigen bubbel zeg! Is het wel een bij je opgekomen dat anderen in een situatie zitten die niet hetzelfde is als die van jou? En dat school dat niet altijd helemaal in beeld heeft en daar dus niet altijd op kan sturen? En inderdaad: er zijn heel veel gezinnen waarin ouders geen aandacht hebben voor het kind en wat er op school gebeurt. Dat is op zichzelf al erg genoeg. Ben het wel met je eens dat school dus moet voorkomen dat kinderen uit dit soort gezinnen in een uitzonderingspositie terecht komen, en dus moet regelen dat een kind voor alle nodige begeleiding op school terecht kan en er geen verwachtingen van begeleiding van ouders ouders zijn. 

In huize Pianopapa zitten we op de helft. Nu 11 achtereenvolgende avonden gezongen, en wortel vervangen door een door moeders gekocht klein pakje. Nog maar 11 avonden te gaan. Dan Pakjesavond bij schoonfamilie. Met kerst weer cadeautjes onder de boom bij mijn eigen ouders.

Hoezo mijn zoon gaat een vervelend verwend kreng worden?

En toen was het onderwerp dus dood. Tot volgend jaar dan weer!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.