Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe vaak mogen/mochten jouw kinderen hun schoen zetten?

Sinterklaas is in het land en mijn kinderen mogen vanavond hun schoen zetten. Mijn man vroeg zich af hoe vaak je een kind eigenlijk de schoen laat zetten. Dus ik dacht, tijd voor een poll! 

We vieren Sinterklaas op 5 december en ik denk dat ik ze in die tussentijd nog een keertje hun schoen laat zetten. 

Peiling

Hoe vaak mogen of als ze al ouder zijn mochten jouw kinderen hun schoen zetten?
93 stemmen
4%
6%
6%
37%
10%
37%

Hier op school wel hoor! Gewoon een extra schoen mee.

En 2x een zak cadeaus. Van beide oma’s. We vieren geen echte pakjesavond, maar 1x ligt er een zak voor de deur en de andere keer is ie bij oma gebracht.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

17-11-2021 om 20:17

Hier is het ondertussen ook begonnen. Daarnet toen hij naar bed ging moest hij plots weer naar beneden om zijn schoen te zetten, want de kindjes op de bus, en hij moest ook nog een tekening maken. "En niet te lang opblijven Valdemar, want anders komt de Sint niet." 
Goed, de tekening is voor morgen en ik zal zo meteen maar wat letterkoekjes en chocolade strooien terwijl ik op de wortel kauw. 

Dacht eigenlijk dat het gedaan ging zijn (hij is negen), maar zal dit weekend alvast de brief van de Sint maken. 

Wij doen overigens de Sint enkel thuis (voor hem al twee huizen), niet bij familie. 

Bijtje82

Bijtje82

17-11-2021 om 23:01

Voor mij heeft de (ex) schoonfamilie Sinterklaas een beetje verpest. Zij maken er zo'n verplichting van en doen zo moeilijk over alles. Voor mij is pakjesavond gewoon op 5 december. Niet de week ervoor of erna. Dat kun je die hele kleine kinderen gewoon niet verkopen. 
Afgelopen jaar moest en zou er een surprise gemaakt worden door de volwassenen en de oudste kinderen. Ik dus 4 volwaardige surprises zitten maken. Want ex neemt zoals altijd nul initiatief, zoon had nog wat hulp nodig en hij moest er ook nog een voor school. En natuurlijk mijn eigen. Daarna die eeeuwige discussie op welke dag ze gingen vieren.. Euh.. 5 december misschien een idee? 
Maar zoals altijd moest er met één iemand rekening worden gehouden op welke datum hij kon. 
Ja sorry, noem me lastig of bot. Maar je kunt of je kunt niet.

Vervolgens zit je daar met je goeie gedrag en heeft de rest van het gezelschap amper moeite gedaan om überhaupt iets in elkaar te zetten. Je krijgt steevast niet wat er op je lijstje staat en de kinderen gaan altijd naar huis met nutteloze troep. De importbruid zit zoals altijd met haar neus in d'r telefoon, spreekt na 5 jaar nog geen woord Nederlands en doet ook nul moeite om iets van een connectie te maken met familie en de mensen om zich heen. 

Maar wat zeur ik eigenlijk. Ik hoef dit gelukkig niet meer mee te maken 😜

Ik heb net wat kleine kadootjes ingepakt voor kids van vrienden van me (4yo / 5yo / 6yo) 
Die leg ik bij m’n schoen, maak ik een fotootje van en dan een appje naar de betreffende ouders dat Piet zich vergist heeft ❤️ En dat ik de pakjes vanavond kom brengen. Ik hou daar zo van, wanneer ze zo heilig geloven ❤️

Bijtje82 schreef op 17-11-2021 om 23:01:

Voor mij heeft de (ex) schoonfamilie Sinterklaas een beetje verpest. Zij maken er zo'n verplichting van en doen zo moeilijk over alles. Voor mij is pakjesavond gewoon op 5 december. Niet de week ervoor of erna. Dat kun je die hele kleine kinderen gewoon niet verkopen.
Afgelopen jaar moest en zou er een surprise gemaakt worden door de volwassenen en de oudste kinderen. Ik dus 4 volwaardige surprises zitten maken. Want ex neemt zoals altijd nul initiatief, zoon had nog wat hulp nodig en hij moest er ook nog een voor school. En natuurlijk mijn eigen. Daarna die eeeuwige discussie op welke dag ze gingen vieren.. Euh.. 5 december misschien een idee?
Maar zoals altijd moest er met één iemand rekening worden gehouden op welke datum hij kon.
Ja sorry, noem me lastig of bot. Maar je kunt of je kunt niet.

Vervolgens zit je daar met je goeie gedrag en heeft de rest van het gezelschap amper moeite gedaan om überhaupt iets in elkaar te zetten. Je krijgt steevast niet wat er op je lijstje staat en de kinderen gaan altijd naar huis met nutteloze troep. De importbruid zit zoals altijd met haar neus in d'r telefoon, spreekt na 5 jaar nog geen woord Nederlands en doet ook nul moeite om iets van een connectie te maken met familie en de mensen om zich heen.

Maar wat zeur ik eigenlijk. Ik hoef dit gelukkig niet meer mee te maken 😜

Oei, niet leuk.

Maar wat je zegt, het is je ex dus geen last meer van.

Hier een stel schoonouders die het ook wat verpest hebben.

Ze maakten elk jaar er een wedstrijd van om alle pakjes zo snel mogelijk uitgepakt te krijgen.

Echt niet zo als ik het leuk vond en van huis uit mee kreeg, een gezellige avond met 1 voor 1 een pakje uitpakken en aandacht voor wat je kreeg.

Gelukkig hebben ze de afgelopen paar jaar gezegd dat ze niet meer mee vieren en kunnen we het nu op onze eigen manier doen.

Al zit dat snelle uitpakken er nog wel wat in bij de kinderen, maar ik kan dat nu temperen

Bijtje82 schreef op 17-11-2021 om 23:01:

Voor mij heeft de (ex) schoonfamilie Sinterklaas een beetje verpest. Zij maken er zo'n verplichting van en doen zo moeilijk over alles. Voor mij is pakjesavond gewoon op 5 december. Niet de week ervoor of erna. Dat kun je die hele kleine kinderen gewoon niet verkopen.
Afgelopen jaar moest en zou er een surprise gemaakt worden door de volwassenen en de oudste kinderen. Ik dus 4 volwaardige surprises zitten maken. Want ex neemt zoals altijd nul initiatief, zoon had nog wat hulp nodig en hij moest er ook nog een voor school. En natuurlijk mijn eigen. Daarna die eeeuwige discussie op welke dag ze gingen vieren.. Euh.. 5 december misschien een idee?
Maar zoals altijd moest er met één iemand rekening worden gehouden op welke datum hij kon.
Ja sorry, noem me lastig of bot. Maar je kunt of je kunt niet.

Vervolgens zit je daar met je goeie gedrag en heeft de rest van het gezelschap amper moeite gedaan om überhaupt iets in elkaar te zetten. Je krijgt steevast niet wat er op je lijstje staat en de kinderen gaan altijd naar huis met nutteloze troep. De importbruid zit zoals altijd met haar neus in d'r telefoon, spreekt na 5 jaar nog geen woord Nederlands en doet ook nul moeite om iets van een connectie te maken met familie en de mensen om zich heen.

Maar wat zeur ik eigenlijk. Ik hoef dit gelukkig niet meer mee te maken 😜

Niet gezellig. Maar je bent er vanaf. Maar jij klinkt ook niet makkelijk door zo vast te houden aan die 5 dec. Niet iedereen viert het 1x. Lekker boeiend of het 3,4,5 of desnoods 6 dec is. Wij maken ook lijstjes maar die zijn geen garantie natuurlijk dat je dat krijgt. Als je dat perse wil moet je zelf kopen. 

Elke dag, de pieten komen ook elke nacht langs. De ene keer met wat kruidnoten, de andere keer een mandarijn of een briefje van de Sint en een keer of 3 een klein cadeautje als stiften of een boekje. De grotere cadeaus zijn voor 5 december, maar ook daar houden we het redelijk klein en krijgt kind ook dingen die broodnodig zijn.

Peppa schreef op 17-11-2021 om 19:54:

Hier op school wel hoor! Gewoon een extra schoen mee.

En 2x een zak cadeaus. Van beide oma’s. We vieren geen echte pakjesavond, maar 1x ligt er een zak voor de deur en de andere keer is ie bij oma gebracht.

Dan vier je toch 2x een echte pakjesavond? 
of bedoel je: niet op 5 december?

Velca schreef op 18-11-2021 om 08:50:

Elke dag, de pieten komen ook elke nacht langs. De ene keer met wat kruidnoten, de andere keer een mandarijn of een briefje van de Sint en een keer of 3 een klein cadeautje als stiften of een boekje. De grotere cadeaus zijn voor 5 december, maar ook daar houden we het redelijk klein en krijgt kind ook dingen die broodnodig zijn.

En vanaf wanneer? 

Bijtje82 schreef op 17-11-2021 om 23:01:

Voor mij heeft de (ex) schoonfamilie Sinterklaas een beetje verpest. Zij maken er zo'n verplichting van en doen zo moeilijk over alles. Voor mij is pakjesavond gewoon op 5 december. Niet de week ervoor of erna. Dat kun je die hele kleine kinderen gewoon niet verkopen.
Afgelopen jaar moest en zou er een surprise gemaakt worden door de volwassenen en de oudste kinderen. Ik dus 4 volwaardige surprises zitten maken. Want ex neemt zoals altijd nul initiatief, zoon had nog wat hulp nodig en hij moest er ook nog een voor school. En natuurlijk mijn eigen. Daarna die eeeuwige discussie op welke dag ze gingen vieren.. Euh.. 5 december misschien een idee?
Maar zoals altijd moest er met één iemand rekening worden gehouden op welke datum hij kon.
Ja sorry, noem me lastig of bot. Maar je kunt of je kunt niet.

Vervolgens zit je daar met je goeie gedrag en heeft de rest van het gezelschap amper moeite gedaan om überhaupt iets in elkaar te zetten. Je krijgt steevast niet wat er op je lijstje staat en de kinderen gaan altijd naar huis met nutteloze troep. De importbruid zit zoals altijd met haar neus in d'r telefoon, spreekt na 5 jaar nog geen woord Nederlands en doet ook nul moeite om iets van een connectie te maken met familie en de mensen om zich heen.

Maar wat zeur ik eigenlijk. Ik hoef dit gelukkig niet meer mee te maken 😜

Ik snap het niet zo goed geloof ik. 
Voor zover ik weet wordt er zo ongeveer overal op een net andere datum pakjesavond gevierd en kan je dat prima verkopen. Daarnaast ga je toch geen surprises voor een ander in elkaar zetten? En je weet dat de lat laag ligt, nou ja, lekker makkelijk, hoef jij ook niet streberig een perfecte surprise te maken. Ik werd juist zenuwachtig van de sinterklaasfeesten bij mijn ex, hele familie neerlandici die Sinterklaas zagen als feest om elkaar af te troeven en het nog maanden ging om wie het beste gedicht had geschreven en wie niet


anyway, jij en zij zijn niet compatibel, dat zag je al aan jullie insteek bij het sinterklaasfeest, je hoeft niet meer en je dus ook niet meer te ergeren aan waar een ander de nadruk op legt met een familiebijeenkomst. 

Mevrouw75 schreef op 18-11-2021 om 09:26:

[..]

En vanaf wanneer?

Vanaf de aankomst tot 5 december. We proberen pakjesavond (wat bij ons in de ochtend gevierd wordt) zo dicht mogelijk op 5 december te doen. Dit jaar precies. Daarna is het klaar, ook al is sint dan nog een paar dagen in het land.


We vieren maar 1x pakjesavond, dus niet ook nog bij opa&oma1, 2 en in ons geval 3 en oma4. Kerst wordt hier niet gevierd, we hebben zelfs geen boom in huis (plan is om er dan wel 1 te hebben volgend jaar). Schoen zetten op school is nog niet van toepassing en in de supermarkt kom ik zelf zo weinig mogelijk, geen schoen daar dus. Normaal gesproken wordt er op mijn werk wel Sinterklaas gevierd, daar zouden we dan wel naar toe gaan, maar dat gaat dit jaar (weer) niet door.

Ik ben naar een deel van de intocht geweest in het dorp. Sinterklaas komt hier aan en gaat daarna altijd een heel rondje door het dorp om vervolgens in zijn '2e huis' te landen, waar de kinderen op schoot kunnen (normaal gesproken). Het rondje en zijn 2e huis hebben we overgeslagen.

Wij vieren op 5 december pakjesochtend. En op 4 december met schoonfamilie, maar wel bij ons thuis. Met schoonfamilie is het wel vaak snel alles uitpakken . Maar is nu keer bij ons thuis ipv daar dus dan ben ik wel meer op mijn gemak. 

Hier wordt op school /kdv ook 1 keer de schoen gezet. 

Op de basischool van zoon kregen de kinderen een mandarijn en wat strooigoed en de klas kreeg een kado. Een spel of een mooi voorleesboek. Geen meukjes voor de kinderen. 
Vanaf groep 6 surprises maken dat mocht je thuis doen, maar ook op school was er hulp mogelijk. En die moeten dan de dag van te voren ingeleverd worden zodat als het echt heel erg slecht is wat er aangeleverd is de docent nog een noodsurprise kan inzetten. 
Zo is mijn zoon ooit verblijd met een schoenendoos met daarin een afgekloven pen, een notitieboekje waar de boodschappen nog op stonden en een mini-mars. Alleen werd die nou net op de ochtend zelf pas ingeleverd. 
De docent heeft toen razendsnel in de pauze nog een kadootje gekocht, en een surprise en gedicht geflanst die ook nog echt bij zoon paste. Dat werd zeer gewaardeerd. Sinds dien wordt er streng op toegezien dat de surprise echt de dag er voor wordt ingeleverd.

Bijtje82 schreef op 17-11-2021 om 23:01:

Voor mij heeft de (ex) schoonfamilie Sinterklaas een beetje verpest. Zij maken er zo'n verplichting van en doen zo moeilijk over alles. Voor mij is pakjesavond gewoon op 5 december. Niet de week ervoor of erna. Dat kun je die hele kleine kinderen gewoon niet verkopen.
Afgelopen jaar moest en zou er een surprise gemaakt worden door de volwassenen en de oudste kinderen. Ik dus 4 volwaardige surprises zitten maken. Want ex neemt zoals altijd nul initiatief, zoon had nog wat hulp nodig en hij moest er ook nog een voor school. En natuurlijk mijn eigen. Daarna die eeeuwige discussie op welke dag ze gingen vieren.. Euh.. 5 december misschien een idee?
Maar zoals altijd moest er met één iemand rekening worden gehouden op welke datum hij kon.
Ja sorry, noem me lastig of bot. Maar je kunt of je kunt niet.

Vervolgens zit je daar met je goeie gedrag en heeft de rest van het gezelschap amper moeite gedaan om überhaupt iets in elkaar te zetten. Je krijgt steevast niet wat er op je lijstje staat en de kinderen gaan altijd naar huis met nutteloze troep. De importbruid zit zoals altijd met haar neus in d'r telefoon, spreekt na 5 jaar nog geen woord Nederlands en doet ook nul moeite om iets van een connectie te maken met familie en de mensen om zich heen.

Maar wat zeur ik eigenlijk. Ik hoef dit gelukkig niet meer mee te maken 😜

Dus je kan een kind wel in Sinterklaas laten geloven maar je kan het niet verkopen dat Sint soms een paar dagen eerder komt? Goh. Volgens mij geloven die kids alles wat je ze verteld. 
Verder snap ik niet zo goed waarom jij de surprises maakt voor je ex. Dat is toch zijn probleem? Wanneer jij daar jouw probleem van maakt dan doe je dat toch echt zelf. 
En die laatste sneer komt echt heel naar over. 

Ysenda schreef op 18-11-2021 om 11:59:

Op de basischool van zoon kregen de kinderen een mandarijn en wat strooigoed en de klas kreeg een kado. Een spel of een mooi voorleesboek. Geen meukjes voor de kinderen.
Vanaf groep 6 surprises maken dat mocht je thuis doen, maar ook op school was er hulp mogelijk. En die moeten dan de dag van te voren ingeleverd worden zodat als het echt heel erg slecht is wat er aangeleverd is de docent nog een noodsurprise kan inzetten.
Zo is mijn zoon ooit verblijd met een schoenendoos met daarin een afgekloven pen, een notitieboekje waar de boodschappen nog op stonden en een mini-mars. Alleen werd die nou net op de ochtend zelf pas ingeleverd.
De docent heeft toen razendsnel in de pauze nog een kadootje gekocht, en een surprise en gedicht geflanst die ook nog echt bij zoon paste. Dat werd zeer gewaardeerd. Sinds dien wordt er streng op toegezien dat de surprise echt de dag er voor wordt ingeleverd.

Ik snap echt niet dat mensen zo kunnen zijn. Hoe zouden die ouders reageren als hun kind een dergelijk cadeau zou krijgen? Heel goed opgelost van de docent, maar betreffend kind en ouders kunnen dan echt wel een flinke uitbrander verwachten. 
Als je echt geen geld hebt voor een cadeau kun je dat ook gewoon melden op school en dan wordt er wat geregeld. En wat betreft het knutselwerk; ook daar kun je gewoon je best op doen, ook al heb je geen talent of zin. Soms doe je iets voor een ander.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.