Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Hoe vind je een betrouwbare oppas?


Eens aan een oudere buurvrouw vragen waarvan de kinderen al het huis uit zijn? 

Daglichtlamp schreef op 04-12-2023 om 11:37:

En als je niemand vind dan blijft 1 van de ouders thuis (of gaat het kind mee).

Ohhh ik dacht dat je je kinderen dan gewoon alleen thuis kon laten 

Ik zou niet bij random sportverenigingen gaan vragen aan trainers of ze mensen weten. Ik zou dat zelf een hele gekke vraag vinden van iemand die ik niet ken en niks heeft met die club. Daarbij mag ik ook niet zomaar gegevens van mensen aan derden verstrekken.

De eigen trainer of instructeur van je kind zou ik ook niet snel vragen. Die relatie is gericht op de sport. Net zoals je niet de juf van je kind gaat vragen om op te passen en ook niet de stagiaire. Als je dat voor kind A wil doen, kun je moeilijk nee zeggen tegen andere kinderen. Als je al langer op een kind past en het komt dan bij je in de groep, is het wat anders. Of in het geval van familie. 

Voor structureel hele dagen overdag zou ik een gastouder zoeken. Voor in de avonduren af en toe een buurtpuber of student. Vraag bij familie, vrienden, vriendjes van je zoon, trainingsmaatjes van je zoon. 

Er zijn al veel suggesties gegeven. Het is me niet duidelijk of het gaat om af en toe oppassen ivm een avondje weg van beide ouders of dat het gaat om overdag ivm werk oppassen. In het laatste geval zou ik kiezen voor een kinderdagverblijf of gastouder. 

Kan jullie kindje echt niet mee? Je schrijft over een dag, bedoel je dan ook echt overdag? Dat is altijd lastiger. Mensen hebben niet zomaar een dag 'over'. Dat doe je meestal alleen voor directe familie of goede vrienden. Ik zou er dan in elk geval vanuit gaan dat je kind naar degene gaat die opvangt en dat diegene niet de hele dag in jouw huis hoeft te zitten.
Maar nogmaals, als het een hele dag is, zou ik kind mee proberen te nemen.

Ik zou mijn afspraak afzeggen/verzetten als ik geen bekende oppas kon regelen.

Is de oppas nodig voor een paar uur of een hele dag. Overdag of avond? 
Misschien een ouder die jullie kennen van de school van jullie oudste? Of misschien weten zij iemand/hebben ze zelf een oppas die dan tijd heeft. 
Als het om een paar uur gaat heeft oudste misschien kinderen in de klas met een broer/zus die oud genoeg is en dit leuk vindt om te doen? 
Iemand die jullie kennen van de sportschool? 
Oproep op social media met de vraag aan bekenden of zij een oppas weten (via via) of zelf een oproep plaatsen. 

Nick90

Nick90

04-12-2023 om 16:36 Topicstarter

De oppas is nodig voor ‘s avonds op oudejaarsavond, mijn vrouw wil gaan feesten.

Dat lijkt me wel een lastige dag om oppas te vinden, dan willen veel mensen zelf oud en nieuw vieren met vrienden/familie.

Nick90 schreef op 04-12-2023 om 16:36:

De oppas is nodig voor ‘s avonds op oudejaarsavond, mijn vrouw wil gaan feesten.

Dat is gelukkig niet iets noodzakelijks. Kind gaat voor zou ik zeggen.

Nick90 schreef op 04-12-2023 om 16:36:

De oppas is nodig voor ‘s avonds op oudejaarsavond, mijn vrouw wil gaan feesten.

En als jullie nu met vrienden afspreken, bij hun thuis of bij jullie thuis. Dan kun je de baby gewoon op bed leggen. 

Het is een lastige dag, veel jonge mensen willen dan ook iets vieren met vrienden. 

Dat lijkt me vrijwel onmogelijk om nu nog een oppas te vinden voor die moeilijke avond. Dat feesten komt dan over een paar jaar wel weer, dat is het lot van ouders zijn.

Nick90 schreef op 04-12-2023 om 16:36:

De oppas is nodig voor ‘s avonds op oudejaarsavond, mijn vrouw wil gaan feesten.

Als zij wil gaan feesten kan jij toch thuisblijven? 

Je kunt proberen iemand te vinden voor oudejaarsavond, maar ik geef je weinig kans. 

Nick90

Nick90

04-12-2023 om 17:20 Topicstarter

MamaE schreef op 04-12-2023 om 17:05:

[..]

En als jullie nu met vrienden afspreken, bij hun thuis of bij jullie thuis. Dan kun je de baby gewoon op bed leggen.

Het is een lastige dag, veel jonge mensen willen dan ook iets vieren met vrienden.

Ja dat probleem ondervinden we nu ook, vrijwel iedereen wil die avond iets gaan doen en dat iets is dan niet op een baby passen. Voor de oudste is het makkelijker iemand te vinden, zeker nu hij ook weer meer kan. En ik snap m’n vrouw wel dat ze er ook een keer uit wil. Heb voorgesteld dat ze dan met vriendinnen gaat maar die nemen allemaal hun vriend/vriendin mee. 

Nick90 schreef op 04-12-2023 om 17:20:

[..]

Ja dat probleem ondervinden we nu ook, vrijwel iedereen wil die avond iets gaan doen en dat iets is dan niet op een baby passen. Voor de oudste is het makkelijker iemand te vinden, zeker nu hij ook weer meer kan. En ik snap m’n vrouw wel dat ze er ook een keer uit wil. Heb voorgesteld dat ze dan met vriendinnen gaat maar die nemen allemaal hun vriend/vriendin mee.

Dat snapt iedereen wel, maar Oudejaarsavond is nou net niet handig. Ik vind het heel sneu voor haar, maar ik denk echt dat ze andere avond moet zoeken om te stappen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.