Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Triva

Triva

25-09-2020 om 02:21

Hun of hen?

https://www.ad.nl/nlthuis/dappere-oscar-mailt-docenten-over-non-binair-zijn-en-ontvangt-hartverwarmende-reacties~a08a2cbd/

Waarom nou weer uit het Engels waardoor je een mv ev probleem hebt?

Waarom geen nieuw woord als haam of her (samenvoeging haar/hem).


Myrthe

Myrthe

26-09-2020 om 08:32

Voorbeeldzinnen

Sacha stapt op hun fiets. Hen wil naar de stad fietsen. Waar Mila hen opwacht.

Of: Daar loopt die. Jij vindt hen toch leuk? Nu kun je hun nummer vragen.

https://www.transgendernetwerk.nl/non-binair-voornaamwoord-uitslag/

Of, bij de suggestie van onzetaal:
Dat boek is van zaar.
Dat is zaar boek.

Of
Dat boek is van ner.
Dat is ner boek.

Volgens mij klopt dat krantenartikel niet en had er moeten staan:

Daarom besloot Oscar een mail te sturen naar hun docenten, om aan te geven dat *die/hen* non-binair *is*, wat dit inhoudt en wat voor de student de fijnste aanspreekvormen zijn."

Ik denk dat het gebruik van hen geïnspireerd is door zowel het Engels als het Zweeds.

Myrthe

Myrthe

26-09-2020 om 08:34

@ElenaH

Wat citeer je?

Myrthe

Myrthe

26-09-2020 om 08:50

En het werkt!

https://www.parool.nl/nieuws/wetenschappers-maken-de-balans-op-genderneutrale-taal-werkt-in-zweden~bbcfb48d/

Om het draadje 'raar gedrag van mezelf' dat inmiddels over emancipatie gaat en dit draadje te verenigen.

Limi

Limi

26-09-2020 om 10:26

myrthe

"Sacha stapt op hun fiets. Hen wil naar de stad fietsen. Waar Mila hen opwacht.

Of: Daar loopt die. Jij vindt hen toch leuk? Nu kun je hun nummer vragen."

'Daar loopt die' klinkt heel ongeletterd. Er zijn mensen die dit nu al schrijven als ze 'hij' bedoelen.
Ik vind 'die' ook vaak onbeleefd klinken in andere zinnen. Wie? Die! Al kun je er wel mooi een bezittelijk voornaamwoord van maken: diens fiets.

Is het vaak niet veel handiger om gewoon overal de naam van de persoon te gebruiken? Sacha stapt op Sacha's fiets. Sacha wil naar de stad fietsen. Dat klinkt als een simpel kinderboek, maar zo praat je sowieso nooit. En zoveel mensen die dit zouden willen zijn er toch niet.

Lou

Lou

26-09-2020 om 10:33

Arme Sacha

"Is het vaak niet veel handiger om gewoon overal de naam van de persoon te gebruiken? Sacha stapt op Sacha's fiets."

Nou, dat lijkt me ook verre van gewoon of handig. Als ik Sacha was, dan zou ik zowat alles liever hebben dan dit.

Myrthe

Myrthe

26-09-2020 om 10:47

Wat is nu je conclusie?

Wel of niet de naam gebruiken? Je schrijft
'Dat klinkt als een simpel kinderboek, maar zo praat je sowieso nooit. En zoveel mensen die dit zouden willen zijn er toch niet.' Dus wel of niet doen? Bedoel je 'want'?

Je hebt iets tegen de door de lhbtiqap-gemeenschap aangedragen alternatieven die/hen, hen en hun. Maar de meeste mensen in dit draadje hebben een voorkeur voor nieuwe woorden. Bijv vij, zaar en her. Of nij en ner. Qij. Daar ga je niet op in. Wat vind je daarvan? Taalkundig vind ik dat zelf ook mooier, maar uiteindelijk vind ik tegemoetkomen aan de wensen van mensen over hoe zij aangesproken wensen te worden, belangrijker dan mijn taalgevoel.

Limi

Limi

26-09-2020 om 11:03

lelijk

Ik vind die verzonnen woorden vooral erg lelijk
Dat het enkelvoud is (denk ik?) is dan wel weer een pluspunt.

Ik ken niemand tegen wie ik het zou moeten gebruiken. Of ik het dan zou doen is dan ook weer de vraag. Als het een of andere vreselijk gekunstelde constructie wordt zou ik het waarschijnlijk gewoon vermijden.

Triva

Triva

26-09-2020 om 11:08

Limi

Lees het art over Zweden eens...

ElenaH

ElenaH

26-09-2020 om 11:23

Even nagevraagd

Mijn dochter heeft een vriendin die genderfluïd is. Die heeft aangegeven het liefst als them/they of hen/hun aangesproken te worden. Schijnt prima te werken.

Annemarie

Annemarie

07-10-2020 om 07:27

Engels

Heb gisteravond hij is een zij gekeken, ze gebruiken engelse termen om dat die beter in het gehoor liggen.
Maar volgens onze taal is de juister woord “HET” voor deze mensen

Myrthe

Myrthe

07-10-2020 om 07:46

Wat bedoel je met onze taal?

Het Nederlands of de vereniging van taalliefhebbers het Genootschap Onze Taal? Dat Genootschap vindt het in ieder geval niet. En taalkundig klopt het trouwens ook niet.

Die en diens? dat gebruik ik

Ik heb vier non binaire personen in mijn omgeving, ze vinden alle vier die en diens helemaal ok

MRI

MRI

09-06-2021 om 22:43

Myrthe schreef op 25-09-2020 om 15:49:

Een non-binair persoon

is ook geen mensje, maar een mens. Maar je kunt ook gewoon 'die' gebruiken. 'Die is aan de beurt.' Niks mis mee, toch. En niet kwetsend, ook prettig.

Het gaat eerder om 0,2-1%.

ja volgens mij geven nb personen ook de voorkeur aan 'die' naast 'hen/hun'

Late reactie, maar goed.
Voor non binaire personen gebruik je de pronouns die het persoon zelf aangeeft. Dit kan hen/hun zijn of die/diens.
Voorbeeldzinnen:
Sasha stapt op diens fiets. 
Die heeft een rode fiets.
Hen stapt op hun fiets. 

Jullie vinden dat het grammaticaal onjuist is, maar taal verandert. In de vorige eeuw waren dingen die nu normaal zijn ook ondenkbaar


Forumbeleid en huisregels

2. Inhoudelijk

2.1 In je reactie reageer je inhoudelijk op het topic en de vraag van de topicstarter. Commentaar op schrijfstijl, spelling is niet toegestaan.

Zojuist heb ik twee berichten verwijderd die niet zijn toegestaan.

Een docent Nederlands op mijn school heeft het persoonlijk voornaamwoord nij verzonnen voor non-binaire mensen. Vind ik prachtig. Heel simpel eigenlijk, toch duidelijk onderscheidend van hij en zij. Niet verwarrend zoals they/them of hen/hun. En geen tweedehandsje maar een speciaal nieuw woord. Het bezittelijk voornaamwoord dat hij er bij bedacht heeft ben ik even kwijt maar dat was ook iets dat mooi klonk en duidelijk was. 

skik schreef op 12-07-2021 om 23:47:

Een docent Nederlands op mijn school heeft het persoonlijk voornaamwoord nij verzonnen voor non-binaire mensen. Vind ik prachtig. Heel simpel eigenlijk, toch duidelijk onderscheidend van hij en zij. Niet verwarrend zoals they/them of hen/hun. En geen tweedehandsje maar een speciaal nieuw woord. Het bezittelijk voornaamwoord dat hij er bij bedacht heeft ben ik even kwijt maar dat was ook iets dat mooi klonk en duidelijk was.

Dat is inderdaad een mooi en op de een of andere manier voordehandliggend woord Skik! Ik zit hier met dochter op de bank en die heeft een non-binaire verkering dus nou zijn wij heel benieuwd naar die bezittelijk voornaamwoorden. Dat die & hen-hun krijgen wij namelijk maar niet tussen de oren.

die/hun/hen is hartstikke verwarrend, omdat ze ook al veelvuldig in de taal gebruikt worden voor andere zaken. Eerder werd hier genoemd dat je niet aangesproken wil worden met het, want je bent geen ding, maar waarom dan wel die.
Daarnaast vind ik hun en die niet bepaald positiviteit uitstralen. 'die mensen' en 'hun zijn' worden zelden gevolg door complimenteuse zaken. 
Nij vind ik wel mooi. Dochter spreekt alles en iedereen aan met hum, vind ik ook wel wat hebben

Sammy70

Sammy70

13-07-2021 om 19:40

MoederBarberin schreef op 13-07-2021 om 19:29:

die/hun/hen is hartstikke verwarrend, omdat ze ook al veelvuldig in de taal gebruikt worden voor andere zaken. Eerder werd hier genoemd dat je niet aangesproken wil worden met het, want je bent geen ding, maar waarom dan wel die.
Daarnaast vind ik hun en die niet bepaald positiviteit uitstralen. 'die mensen' en 'hun zijn' worden zelden gevolg door complimenteuse zaken.
Nij vind ik wel mooi. Dochter spreekt alles en iedereen aan met hum, vind ik ook wel wat hebben

Ik snap ook echt niet waarom men een woord wil wat al ergens anders voor wordt gebruikt. Verzin een nieuw woord, dat wordt ook veel sneller en makkelijker geaccepteerd. Die is een aanwijzend voornaamwoord. 

Mija schreef op 13-07-2021 om 00:36:

[..]

Dat is inderdaad een mooi en op de een of andere manier voordehandliggend woord Skik! Ik zit hier met dochter op de bank en die heeft een non-binaire verkering dus nou zijn wij heel benieuwd naar die bezittelijk voornaamwoorden. Dat die & hen-hun krijgen wij namelijk maar niet tussen de oren.

Ik ga het meteen vragen aan die collega,  laat het je weten

ik vrees dat het bezittelijk voornaamwoord bij 'nij' nijn wordt... en dat maakt de acceptatie mogelijk weer wat lastiger?

TineWinkel schreef op 14-07-2021 om 09:37:

ik vrees dat het bezittelijk voornaamwoord bij 'nij' nijn wordt... en dat maakt de acceptatie mogelijk weer wat lastiger?

Ja, dat was het inderdaad, collega mailde dat net. Maar nijn is wel heel logisch, hij-zijn, nij-nijn

En zij-haar 😉. Ik heb ook wel zaar voorgesteld zien worden.

hij - zijn
zij - haar
nij - dijn? 

Ik vind zaar te vrouwelijk klinken, nijn te kinderlijk, ander alternatief als hijn weer te mannelijk... Maar dijn klinkt toch best neutraal? 

Ja, logisch inderdaad; nijn. En eens dat het een wat kinderlijke klank heeft. Dijn klinkt inderdaad beter maar het nadeel is weer dat het al iets anders betekent (mijn en dijn). Juist die woorden die iets soortgelijks betekenen maar dan net anders, schuren bij mij. Ik gooi het hier eens in 'de groep'. We moeten dijn/nijn/hen toch iets noemen! 

Jippox schreef op 14-07-2021 om 10:59:

hij - zijn
zij - haar
nij - dijn?

Ik vind zaar te vrouwelijk klinken, nijn te kinderlijk, ander alternatief als hijn weer te mannelijk... Maar dijn klinkt toch best neutraal?

eigenlijk best een raar rijtje. Vgm is het voor mensen die niet-NL zijn opgegroeid veel logischer om dit te gebruiken:

hij - haar (allitereert mooi)

zij - zijn (lijkt op elkaar, net als mij-mijn en nij -nijn)...

NL is echt een vreemde taal...

Als je dan helemaal consequent wilt zijn:
hij - hijn
zij - zijn
nij - nijn

Maar ik denk niet dat iemand nog gaat wennen hieraan 😀

chttnmtl schreef op 09-06-2021 om 07:55:

Die en diens? dat gebruik ik

Ik ook, daar ben je zo aan gewend. 

En je kan  ook behoorlijk vaak aanwijzende voornaamwoorden vermijden door gewoon de naam te noemen. Dus in plaats van "Ga maar naar hem/haar/die toe" kan je ook prima zeggen "Ga maar naar Sam toe" of "Dat is Sams fiets" in plaats van "Dat is zijn/haar/diens fiets".

Dees schreef op 25-09-2020 om 13:26:

Het

Daarom is hen en hun nog fouter als het. Accepteer met zijn allen dat het een naam is voor iemand die geen vaststaand geslacht denkt te hebben en klaar ben je.

Een Het is een ding. Daarom kan het niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.