Kiki
14-11-2009 om 18:04
Iedereen is te volgen
EINDHOVEN - Ouders kunnen binnenkort met een eenvoudig systeem zien of hun kinderen veilig op school zijn aangekomen en wat ze daar de hele dag doen. Ook partners kunnen met een vergelijkbaar systeem simpel volgen waar de ander is en wat hij of zij aan het doen is.
© ANP2
Volwassenen en kinderen die met het systeem hebben geëxperimenteerd vinden niet dat ze daarmee te veel controle op anderen uitoefenen. Ze vinden het integendeel efficiënt en geruststellend.
De systemen SchoolAware en FamilyAware zijn ontwikkeld door Vassilis Javed Khan, die er woensdag op is gepromoveerd aan de Technische Universiteit Eindhoven.
Khan is nu bezig met het ontwikkelen van KidsFrame, een systeem voor ouders met kinderen op het kinderdagverblijf.
KidsFrame
Met KidsFrame kunnen de begeleiders van het dagverblijf foto's en berichten versturen aan de ouders, die op hun beurt kunnen volgen waar hun kind op dat moment is.
SchoolAware bestaat uit een computer met bluetooth in de klas. Kinderen wier ouders aan het systeem meedoen, krijgen een ontvanger met bluetooth. Zodoende kunnen ouders zien of hun kind in de klas is en wat hij aan het doen is.
Ouderparen
Volgens Khan en de twintig ouderparen met wie hij experimenteerde maakt dat gesprekken met de kinderen 's avonds thuis eenvoudiger. ''Ze kunnen bijvoorbeeld vragen hoe het ging met de rekentoets of waarom het kind in de pauze niet buiten ging spelen.''
FamilyAware werkt via draadloos internet ofwel wifi. Deelnemers voeren een bestand in met plaats- en activiteitenaanduidingen. Via de mobiele telefoon of een pc is dan te zien waar iemand is.
Outlook
Khan ontwikkelde ook een applicatie die gekoppeld is aan een Outlook-agenda, zodat ook zichtbaar wordt wat iemand op een bepaald moment op een bepaalde plek doet. Zelfs is te volgen of een deelnemer de computermuis beweegt.
''Zodat je weet of je vrouw achter haar pc zit en dus een e-mailtje snel zal lezen. Of dat je haar beter even kan bellen, aangezien ze aan het lunchen is'', licht Khan toe.

tonny
14-11-2009 om 21:54
Pfff
diepe zucht.
Dan komen we toch echt in Big Brother terecht zeg.
Gelukkig zijn gedachten nog wel vrij.
tonny

Starry Night
15-11-2009 om 09:32
Brrrr!
De talloze nadelen die dit concept linea recta richting de pedaalemmer zouden moeten verwijzen kan iedereen volgens mij wel bedenken. Maar de voordelen?
"Volgens Khan en de twintig ouderparen met wie hij experimenteerde maakt dat gesprekken met de kinderen 's avonds thuis eenvoudiger. Ze kunnen bijvoorbeeld vragen hoe het ging met de rekentoets of waarom het kind in de pauze niet buiten ging spelen."
Om achter de resultaten van een rekentoets te komen zijn wel andere manieren (zoals 'joh, je had toch vandaag rekentoets, hoe ging het?'), van 'waarom ging jij niet buiten spelen' krijg ik de riebels. Het kind zal het idee krijgen zich voor ieder akkefietje te moeten gaan verantwoorden. BRRRRRRR!
Get a life of your own, zou ik ouders die iets dergelijks wel zien zitten willen adviseren. Het gelukkigst wordt een mens volgens mij nog altijd door anderen vrij te durven laten.
Dergelijke controledrift zou zich moeten beperken tot een machteloos babietje in een wieg. Daarna lonkt de wijde wereld.

Jakiro
15-11-2009 om 10:09
Soms wel prettig
Wat ik bijvoorbeeld "angstig" vind is dat er geen controle is of mijn kind op middelbare school aankomt.
Wie weet wat er gebeurt is als kind niet op school komt en ik heb het pas door dat er iets aan de hand is als ze 's middags niet thuis komt.
Wat ze verder op school doet is haar pakkie an, die vrijheid moet ze gewoon hebben.
Maar die geeikte veiligheidsmomenten, die niet meer door volwassenen gedaan worden, zou ik wel graag toezicht op willen hebben.
Voor mijn tweeling die binnekort naar de basisschool gaan, zou ik het weer niet nodig vinden,daar zijn nog zoveel volwassenen bij die toezicht houden. Maar voor de groep tussen kind en volwassen in, zou ik het erg prettig vinden.
Jakiro

sus-anne
15-11-2009 om 10:21
Jakiro
jakiro:Wie weet wat er gebeurt is als kind niet op school komt en ik heb het pas door dat er iets aan de hand is als ze 's middags niet thuis komt.
als je kind niet op school verschijnt ,krijg je een telefoontje waar het blijft.
en als je echt wil weten of je kind veilig op school komt,moet je hem zelf brengen.
ik vind het zwaar overdreven dat ouders hun kinderen in álles zouden kunnen volgen,op het kdv ,op school,(in de disco?)het is niet gezond.
een kind moet naarmate het opgroeit de ruimte krijgen om een zelfstandig mens te worden,als wij als ouders álles gaan controleren,en er zo constant boveop zitten krijgen we bange onzelfstandige gepamperde volwassen mensen ,die nooit hebben geleerd hun eigen fouten te maken,en daar van te leren.
bovendien,hoe zouden onze werkgevers reageren als wij op het werk constant bezig zijn met het volgen van onze kinderen ipv aan het werk te gaan?

Massi Nissa
15-11-2009 om 11:22
Griezeldepiezel
Ik wist al dat dit bestond. Er bestaat ook een camerasysteem om je huisdier te kunnen volgen als je niet thuis bent. Op zich handig als je een dier hebt dat zich misdraagt en je wilt erachter komen wanneer en waarom.
Voor kinderen en volwassenen vind ik het iets anders. Het wordt een inbreuk op de privacy. Ik ben het roerend eens met sus-anne, een kind moet de ruimte hebben om fouten te maken. En zijn leerkrachten wel zo blij met constant cameratoezicht? En inderdaad, werkgevers vinden dit vast ook 'leuk voor thuis'. Ik hoef niet van minuut tot minuut te weten wat mijn kind doet. Ik zou me dan ook niet op mijn werk kunnen concentreren. Ik ga ervanuit dat ze in handen is van professionals. Als er iets onaangenaams is voorgevallen, vertelt ze dat.
Dit begint echt op '1984' te lijken; ik herinner me nog dat de hoofdpersoon een klein hoekje in zijn huis heeft waar de camera's geen bereik hebben en dat hij vaak in dat hoekje gaat staan om heel even alleen te zijn.
Groetjes
Massi

Jakiro
15-11-2009 om 12:10
Pelle en sus-anne
Nee, de school belt niet als het kind niet is aangekomen. Er wordt een absentielijst gemaakt en je kan aan het einde van de dag/week (online in het ouderportaal) controleren of je kind ongeoorloofd verzuimd heeft. Er zijn teveel leerlingen op de middelbare school om na te bellen.
Wij als brugklasouders hebben het wel gevraagd, maar ze doen het niet. Behalve op de woensdag, als de TTO-coördinator het eerste uur de TTO klassen langsloopt en eventuele absenties vergelijkt met gemelde absenties.
Jakiro

Jakiro
15-11-2009 om 12:12
Aanvulling
Misschien vind ik het ook wel erg prettig die controle omdat mijn dochter PDD-NOS en ADHD heeft en dus soms wat dromerig en ongecontroleerd door de wereld gaat.
Jakiro

Kaaskopje
15-11-2009 om 16:53
Ik ben hier nogal
laconiek in vrees ik. Je kunt deze ontwikkelingen niet tegenhouden. Leef je leven en probeer niet wakker te liggen van wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is, is mijn devies. Met de komst van de computer is iets in gang gezet wat niet meer te stuiten is. Dat heeft zijn voor- en nadelen.

Jakiro
15-11-2009 om 17:25
Sinilind
Hier hebben ze Vocus (?). Het absentiegedeelte komt pas aan het einde van de klas door.
Zo wist ik ook dat die ene keer de eerste 2 (roostervrije) uren waren opgevuld met extra lessen, pas aan het einde van de middag. Dochterlief kwam pas het derde uur op school.
Geen telefoontje, helemaal niks.
Jakiro

consie
16-11-2009 om 07:40
Hoe
Ik vraag mij af hoe ze dat willen doen.
Moeten we soms verplicht met een camera rond lopen.
Of moeten we ons allemaal laten chippen.
Het zal een drukke bedoening worden als je 4 of meer kinderen hebt en je jou man of vrouw ook nog moet gaan checken waar ze de hele dag uit hangen.
Alleen handig als je wilt weten of je man of vrouw vreemd gaat.

albana
16-11-2009 om 08:18
Ook raar hoor jakiro
Ik vindt het ook raar hoor Jakiro. Hier al zo'n on-line systeem sinds járen. Toen dochter 4 jaar geleden begon daar was het al het laatste jaar dat ze nog 'papieren cijfers' uitbrachten. Het was daarvoor dus al in gebruik. Ze zijn onlangs(afgelopen jaar) overgestapt op een nieuw systeem (dat magister) en daarvoor hadden ze ook een ouder programma dat pas aan het eind van de dag en soms zelfs pas aan het eind van de week registreerde (cijfers b.v. kwamen pas aan het eind van de week). Maar bij afwezigheid kwam er altijd meteen een telefoontje. En dit is ook een grote school dus blijkbaar kán het wel. Voor uitval 's morgens vroeg was er een telefooncircel (van leerlingen dus) en nu in het nieuwe systeem krijgen ze een sms-je (geautomatiseerd dus). Wel wordt er verwacht dat je 's avonds nog kijkt on-line of er roosterwijzigingen of uitval is. Als het vóór 20.00 uur al op de site staat vervallen de sms-jes en smoesjes als dat wist ik niet worden niet geaccepteerd (je krijgt dus gewoon straf mocht je om die reden te laat komen of verkeerde boeken bij je hebben...of eerst 1 of 2 waarschuwingen en dan straf). Dochter zit nu in de 4de en laatst had ze onderweg een lekke band en school was zelfs eerder dan haar telefoontje of ik 'r 's middags met de auto kon ophalen...ze was ong. 15 minuten te laat door die lekke band.
Ik denk dat jullie als ouders er echt werk van moeten maken,dat het veranderd..dit is niet een normale gang van zaken.
groeten albana

Jakiro
16-11-2009 om 10:35
Mmmm
Dan ga ik nog maar eens babbelen met de teamleider brugklassen. (we hadden het in een info-avond al aangekaart)
Ik vond het dus zelf al niet fijn en nu ik hoor dat het op andere middelbare scholen niet zo is, denk ik dat ze het toch wel zouden moeten.
Jakiro

Tirza G.
16-11-2009 om 12:45
Jakiro
Zeeland calling Ook hier wordt, zéker in de brugklassen, nagebeld als het kind er niet is. En in de hogere klassen wordt met ingang van dit jaar een strikt registratiesysteem gehanteerd, allemaal gericht op het voorkomen etc. van spijbelen.
Tirza

Jade
18-11-2009 om 12:56
Hmmm.....
"Volgens Khan en de twintig ouderparen met wie hij experimenteerde maakt dat gesprekken met de kinderen 's avonds thuis eenvoudiger. ''Ze kunnen bijvoorbeeld vragen hoe het ging met de rekentoets of waarom het kind in de pauze niet buiten ging spelen.''
Zonder die camera´s weet ik wel of mijn kind een rekentoets heeft of niet: deze ´Big Brother´ controleert zijn agenda
De gesprekken eenvoudiger? De vragen worden anders, maar het gevoel wat de kinderen krijgen (en dan met name de oudere kinderen) is dat ze al dat gecontroleer niet fijn vinden (ik ook niet eerlijk gezegd)

sus-anne
18-11-2009 om 13:33
Paranoia
Jade: maar het gevoel wat de kinderen krijgen (en dan met name de oudere kinderen) is dat ze al dat gecontroleer niet fijn vinden (ik ook niet eerlijk gezegd.
dat is zacht uitgedrukt,het is verschrikkelijk ongezond om je kind overal en altijd te (willen)volgen,er altijd bovenop te zitten,juist als ze opgroeien moeten ze zelf de weg in hun leven gaan uitvinden,met alle fouten die daar bij kunnen horen.
als je er als ouder altijd bovenop zit,krijgt een kind niet de kans en de ruimte om zichzelf te ontwikkelen,daar krijg je overbeschermde kinderen van,die uiteindelijk niet in staat zullen zijn zichzelf staande te houden als ze volwassen zijn.

Jade
18-11-2009 om 15:59
Sus-anne,
ik vind het ook niet gezond, om op deze manier zo bovenop je kind te zitten. Ben het dus helemaal met je posting eens