Kiki
28-03-2009 om 16:19
Ik ben betrokken met taalprojecten op scholen[hoe kijken kinderen tegen geld lenen aan]
die een taalproblematiek hebben. De kinderen dan, niet de school.
Afgelopen weken hadden we als thema het geld, lekker breed, we hebben het over de kredietkrisis gehad, financiële problemen, dat geld lenen geld kost en nog veel meer. We zijn naar een bank geweest
We eindigden met een discussie met de kinderen van groep7/8 met als stelling
'Geld lenen van de bank is geen probleem'
Deze school staat in een achterstandswijk, heeft geen Nederlandse kindertjes en veel probleemgezinnen en financiële sores. Het werd een levendige discussie waar wij dan proberen ook de taalzwakke kinderen bij te betrekken.
In ieder geval was de consensus dat geld lenen heel veel geld kost en dat je dat niet moest doen en dat met name geld lenen van de Wehkamp (waar heel veel van die ouders schijnen te lenen) fout is
Vervolgens werd ik afgelopen week gebeld door de meester van mijn broertje (ook groep 7/8) Dat hij hoorde dat we zo'n themaweek hadden en dat hij wist dat zijn school niet de doelgroep had, maar toevallig hadden zij het ook over de kredietkrisis gehad en of we niet een dagje konden komen en dan met dezelfde discussie eindigen (tsja mijn moeder is nogal trots op me dan krijg je dat)
Dit is dus een school in een dorpje, er zit geen taalarm kind in die klas. Ouders van die school hebben een behoorlijk inkomen. Gemiddelde uitstroom naar HAVO/VWO ligt ruim onder het landelijk gemiddelde. Kortom een school voor de kansrijken.
Wij hebben vervolgens ons project aangepast, niet qua inhoud maar qua niveau en natuurlijk wat ingekort, maar we eindigden met dezelfde discussie en wat denk je?
Compleet andere mening. Geld lenen hoefde niet perse slecht te zijn, je moet alleen maar geld lenen als je het kan terugbetalen.
Ik vond het zo bizar, dezelfde discussie, redelijk dezelfde opdrachten alleen bij de ene school meer tijd als bij de andere school. De discussie werd gevoerd door dezelfde discussieleidsters en dan twee compleet verschillende uitkomsten.
Uitkomsten die ik dus niet zo goed met de schoolpopulatie kan rijmen. Ik had het dus andersom verwacht.
Heeft hier iemand sociologie of iets gestudeerd die mij kan vertellen waar het aan ligt?

Manda Rijn
28-03-2009 om 16:48
Logisch
geld 'moeten' lenen maakt mensen arm en zeker als ze het niet kunnen terug betalen, dan gaat de rente tikken.
Geld lenen voor een huis (als je de hypotheek kan terug betalen) is van een heel andere orde. Ik kan mij niet voorstellen dat die ouders van de 'rijkere school' een lopende rekening bedoelen bij de hema oid. Overigens leer ik mijn kinderen tzt ook dat geld lenen altijd onverstandig is tenzij het om een huis gaat. Geld moet geld opbrengen en niet geld kosten.

M Lavell
28-03-2009 om 19:58
Haram
Kiki, geld lenen is Haram. Zie http://www.trouw.nl/archief/article1316576.ece?part=1
Niet zo gek dus, dat verschil in uitkomst van de discussie. Taal en betekenis is ook cultuur.
Groet,
Miriam Lavell

Kiki
28-03-2009 om 20:08
Maar miriam,
Er zijn toch aardig wat ouders in die achterstandswijk die in de problemen raken door geld te lenen of op krediet kopen bij de Wehkamp. Ik denk dat haram er in dit geval weinig mee te maken heeft.
Sorry ik was niet helemaal duidelijk.
Wat me zo ontzettend verbaasde was dat de kinderen van de kansarme school voor zelfbescherming waren. Er moesten strengere regels komen en het moest moeilijker gemaakt worden. Ook de reclamewaarschuwing 'pas op lenen kost geld' vonden ze een goede zaak. Eigenlijk moest het reclame maken voor lenen maar helemaal verboden worden. Lenen was sowieso fout, want je moest er maar voor sparen. Echt als die kinderen over 10 a 15 jaar nog zo denken is dat alleen maar gunstig, zijn er een heleboel problemen in die wijken weg. Hoewel, de reden waarom ik betrokken ben bij die school is dat die kinderen in andere wijken terecht komen dan die kansarme wijken.
Op de school van mijn broertje waren ze dus tegen bescherming van de lener, tegen de reclamewaarschuwing, tegen strengere regels en ze vonden het hele concept lenen niet fout en de reclame wel kunnen. Want je kon zelf bedenken of je iets kon terug betalen of niet.

Kiki
28-03-2009 om 20:16
Eigenlijk wat ik probeer te zeggen
maar nogal krom onder woorden breng is dat ik verwacht had dat de kinderen van de klas van mijn broertje meer tegen lenen zouden zijn. Ook omdat het een refo-school is waar veel rijke kindertjes op zitten. Die hebben toch doorgaans minder begrip voor het concept lenen. Die vinden dat een zwaktebod.
Terwijl ik heel naïef juist gedacht had dat kindertjes op die andere school die behoorlijk arm zijn en waar het gros van de kindertjes geen financiële opvoeding krijgen er niet zo over lenen nagedacht werd. Ik bedoel waar het geld vandaan kwam en dat het ook nog een keer terug betaald moet worden.
Hoe komen kinderen, die geen financiële opvoeding krijgen, dan aan zo'n stellige mening over het concept lenen. Als dat door die projectweek is ontstaan hebben we ons werk goed gedaan, anders weet ik het werkelijk niet

Ellen Wouters
28-03-2009 om 20:22
Geloof in eigen kunnen
Kiki,
kinderen uit rijkere milieus krijgen meer geloof in eigen kunnen mee. Je krijgt een goede opleiding, je behoort tot de 'haves' in de wereld. Ze leren dat grote sommen geld lenen erbij hoort als je een huis wil kopen of wil investeren, en dat je dat doet met een gedegen plan om af te betalen.
De 'have-nots' hebben al die zekerheden niet. Die kunnen niet terugvallen op hun goede baan of hun lijst contacten. Die weten dat geluk kwetsbaar is en dat je als je weinig hebt, makkelijk in de afgrond kukelt. Ze trekken alleen de conclusie niet dat je met lenen jezelf extra kwetsbaar maakt, omdat het zo makkelijk voorgespiegeld wordt.
Jouw project leert ze hopelijk in te zien dat geld nooit gratis komt, en dat het veel linker is dan de reclame doet voorkomen.
Voor de have-nots kan een schuld van 3000 euro zowat de ondergang betekenen (huis uit, voedselbank). Voor de haves is dat nauwelijks een dreiging.

Manda Rijn
28-03-2009 om 20:33
Haram
Waarom meteen verwijzen naar Arabische Nederlanders ? Denken we bij arme wijken alleen maar aan de flats met satellietschotels ??
Ik heb 6 jaar in een witte volksbuurt gewoont, daar werd op krediet (!) duur kinderspeelgoed gekocht, dan zat Wesley (blonde kleuter met dito moeder) op zijn gemotoriseerde driewieler met een glunderende moeder ernaast (die dan weken weer in de financiele misere zat).

Kiki
28-03-2009 om 20:43
Maar niet in deze specifieke school
dat had ik al gezegd, vandaar dat Miriam die conclusie trekt. Volgens mij was dat niet rot bedoeld
Ik doe dan ook taalprojecten, althans ben erbij betrokken, ik doe het niet alleen en niet zelf. Maar taalprojecten doe je doorgaans op scholen waar niet veel Nederlandse kinderen zitten.
Hoewel volgens mij in witte volksbuurten ook een project taalachterstand niet overbodig zou zijn. Misschien als ik ooit wat minder werk heb en ik het ga uitbreiden

Manda Rijn
28-03-2009 om 21:22
Oh sorry
daar heb ik even over heen gelezen, het staat idd in je openings posting.
Ja goed idee van die witte achterstand gezinnen helpen, er waren in die wijk best wat witte kinderen met een behoorlijke achterstand op allerlei vlakken (taal, sociaal emotioneel etc). Mijn toenmalige achterbuurvrouw las bijvoorbeeld nooit voor want haar kinderen hadden al tv gekeken voor het slapen.
Er zou ook minder gekeken moeten worden naar kleur, ik hou per definitie niet van positieve discriminatie omdat het mensen uitsluit van diensten en kansen.

Nivea
28-03-2009 om 21:40
Kiki
Leuk, ik doe ook 'iets' met taalprojecten voor kinderen die in taalarme omgevingen opgroeien.
Ik heb laatst een artikel gelezen over armoede. Twee dingen zijn me sterk bij gebleven.
Autochtone armoede is ernstiger dan alloctone armoede. Autochtone armoede is erfelijk. De ouders van de kinderen en ook opa en oma hebben het ook meestal armoedig gehad. En het is moeilijk om als kind daar uit te stappen; je gaat zo vroeg mogelijk werken tegen een laag loontje en vliegt er uit als je 23 bent, je hebt geen diploma, begint vroeg aan kinderen en mams blijft dan thuis, je verdrinkt je salaris, etc.
De tweede generatie allochtonen (ik schaar ze maar even over één kam) heeft het breder dan de eerste generatie, de derde generatie doet het bijna vergelijkbaar met de autochtone generatie (qua taalontwikkeling gaat dit niet op!). Ik denk dat de allochtonen hun kinderen meer meegeven dat er hard gewerkt moet worden, dat het van belang is om te studeren, etc. Ze willen graag dat hun kinderen de kansen grijpen die zij nooit hebben gehad. Die ouders hadden 2 of 3 baantjes om de studie van de kinderen te betalen.
Binnen bovenstaand kader kan ik jouw ervaring wel begrijpen. Als de kinderen op school 1 veelal van allochtone afkomst zijn, kan van positieve invloed zijn op hun financiele opvoeding.

Tirza G.
28-03-2009 om 22:35
Wat ellen bedoelt te zeggen
Is dat de have-nots wéten dat geld lenen overeen komt met dreiging, met de deur niet open doen omdat er een geldeiser kan staan, met post niet openmaken omdat er aanmaningen in zitten.
Bij de haves komt geld lenen overeen met het bezoek van een aardige meneer waar je een beetje koffie mee drinkt en wat in papieren rommelt, handtekening, handdruk, klaarrrrrrr.
Tirza

albana
29-03-2009 om 08:28
Aanvulling op tirza
en als aanvulling op tirza: de haves hebben ook het idee dat je met geld uitlenen best veel geld kan verdienen. ze hebben misschien zelf wel ouders die makelaar,hypotheekverkoper, levenverzekeringverkoper etc. zijn.....dus nee, die zijn geen voorstanders van beperking van reclame e.d. op geld lenen.
groeten albana
(die verder helemaal eens is met ellen en tirza)

reina
29-03-2009 om 10:05
Kiki
Ik heb niet alles gelezen, maar vind het logisch, de kinderen uit de kansarme gezinnen weten wat het met het gezin doet als je leent en je kunt het niet terugbetalen, veel van hen zullen dat dagelijks ervaren, zij vragen dus om beschrerming daartegen, de kinderen uit de rijkere gezinnen zullen ouders hebben met hypotheken etc, weten dat je door lenen veel leuke dingen kunt doen en zolang je het maar kunt teruggetalen is er dus niks mis mee.

Mimoza
29-03-2009 om 12:17
Iets andere insteek
Ik had het erover met mijn echtgenoot (socioloog). Volgens hem zijn kinderen uit kansarme gezinnen heel erg in staat om sociaal wenselijke antwoorden te geven: ze zeggen wat de juf wil horen.
Ik moest hierbij denken aan een column uit de Margriet ofzo van een juf op een VMBO. Ze beschrijft hoe een gehandicapte man voorlichting komt geven in de klas over het dragen van een helm. Het niet dragen is hem bijna fataal geworden, etc. Klas luistert ademloos, helemaal onder de indruk en ja, ze dragen voortaan tuurlijk allemaal een helm. Vijftien minuten later is het pauze en alle meiden mogen even achterop de nieuwe brommer van de bink in de klas: zonder helm

Ellen Wouters
29-03-2009 om 16:11
Wat ellen bedoelt te zeggen?
Ehm Tirza? Wat ik bedoelde te zeggen staat in mijn posting. Jij vertaalt dat naar iets, maar dat zijn jouw woorden, niet de mijne. Volgens mij zit er wel een nuanceverschil tussen.

Tirza G.
29-03-2009 om 21:02
Ellen (ot)
Snorrie. Ik dacht: ik geef het nog effe een ongenucanceerde douw.
Tirza

Kiki
31-03-2009 om 12:16
Mimoza, dank voor je input!
Betekent dat wij het niet goed gedaan hebben? Dat wij de discussie een richting opgestuurd hebben, zodat de kinderen allemaal sociaal wenselijke antwoorden gaven?
Of werkt dat zo niet?
Ik denk wel dat we dat onbewust inderdaad gedaan hebben, juist omdat dat soort kinderen vaak uit armlastige gezinnen komen.
Mmm, nou heb ik ineens een slecht beeld van mezelf. Hier is Kiki en zij zal jullie wel even vertellen dat geld lenen slecht is voor de have-nots. Weer een snobistisch trekje bij mezelf ontdekt.

Kiki
31-03-2009 om 12:19
O lara, dat heb ik ook een keer meegemaakt
bij een klant in een volkswijk.
Haar dochter was cum laude voor haar VWO-examen geslaagd en wilde de hogere hotelschool gaan doen. Maar dat kost heel veel geld, nou heeft die school een renteloze lening voor de schoolkosten wat je dan gaat terugbetalen als je afgestudeerd bent.
Moeders zei alleen 'nee, dan heb je gelijk een enorme schuld. Ga maar werken en hier en daar wat cursusjes doen.
Dan kom je er ook wel.'
Zonde van zo'n meisje

Kiki
31-03-2009 om 12:24
Nivea, ik heb dat artikel ook gelezen
maar ik vond het niet overeen komen met mijn ervaringen. Ook de tweede/derde generatie allochtonen wonen nog in die wijken. Er wonen daar ook gezinnen waar de derde generatie een uitkering heeft en niet werkt.
Zoals ik het zie heeft arm allochtoon en arm autochtoon dezelfde rottige kansen en loopt dezelfde risico's en zitten in dezelfde cirkel van ellende en armoede.
Het enige verschil vind ik wel dat allochtone meisjes het vaak beter doen.
Maar de jongens, pfff. De huidige generatie hanggroepjongeren is een verloren generatie, daarom probeer ik de kinderen van basisscholen daarvoor te behoeden. (op kleine schaal hoor, ik ben niet zo arrogant dat ik denk dat ik het wel even oplos)

Mimoza
31-03-2009 om 19:35
Ha kiki
Het ligt ook best ingewikkeld. Veel kinderen uit kansarme gezinnen kunnen de situatie thuis compleet los zien van de situatie op school. Het zijn 2 werelden met een andere taal, andere normen, andere verwachtingen. Wat in de ene wereld logisch en waar is, is dat in de andere niet. Dus op school is het niet verstandig om geld te lenen, zeker niet als de juf het door haar houding/mimiek laat blijken dat dat hier de norm is. En thuis kan het weer heel anders liggen als de nieuwe Wehkampgids binnenkomt. Beiden is waar. Als je wat ouder wordt komt de wereld op straat er nog bij, een derde cultuur.
Enorm knap eigenlijk, van die kinderen.
Er zijn er wel bij die proberen een stukje school naar huis te slepen, of die dat toch in hun latere leven meenemen. Dus twijfel aub niet te veel aan jezelf

Ellen Wouters
01-04-2009 om 15:15
Osm en asm
"Moeders zei alleen \'nee, dan heb je gelijk een enorme schuld. Ga maar werken en hier en daar wat cursusjes doen."
Studeren is niet voor OSM, dat is voor ASM. Oftewel (ik had ze in mijn buurt vroeger ook al) kinderen die best de capaciteiten hadden, maar studeren paste gewoon niet in het referentiekader dat de ouders thuis hadden. Niet eens vanuit een of andere rationele afweging, maar dat "deden" ze gewoon niet.
Net zoals er mensen zijn die gewoon geen krant hebben, of gewoon nooit naar een museum gaan, of gewoon nooit de toko zullen binnenlopen. Andere wereld, zulke dingen doen wij niet.
En het zou heel best kunnen dat de manier waarop je met je financien omgaat daar ook onder valt. Jaap leent, Truus leent, dus als wij een nieuwe tv willen is het heel normaal om daarvoor ook te lenen.
En sociaal handige kinderen hebben inderdaad wel door dat de juf dat niet wil horen.