FruitMoeder
29-06-2026 om 09:08
Is dit kindermishandeling?
Mijn dochter heeft een vriendinnetje en de ouders van dat meisje roken constant en dan voornamelijk binnen ook nog. Mijn dochter stinkt dan ook naar de rook als ik haar ophaal. Het vriendinnetje zelf is erg kortademig. Ik denk zelfs dat ze een vorm van astma heeft. Ik wil ook niet meer dat mijn dochter bij haar gaat spelen. Het is gewoon zo'n viezig huis waar de muren ook zowat geel zijn van de rook. Het lijkt wel alsof je 30 terug in de tijd bent gegaan. Ik vraag mij echt af of dit kindermisbruik is. En zo ja, kan ik dat ergens melden?
Titel gewijzigd op verzoek plaatser
haarklover
29-06-2026 om 09:13
De term "misbruik" lijkt mij verkeerd. Je bedoelt misschien "mishandeling".
Ik denk dat "verwaarlozing" de juiste term zou kunnen zijn.
haarklover
29-06-2026 om 09:15
Je zou kunnen besluiten dat jouw dochter er niet meer mag spelen in verband met de rook.
En je zou een melding kunnen doen bij Veilig Thuis voor de gezondheid van dat meisje.
(volgens mij kan dat anoniem).
Zij kunnen beter beoordelen of er maatregelen mogelijk zijn.
FruitMoeder
29-06-2026 om 09:18
haarklover schreef op 29-06-2026 om 09:13:
De term "misbruik" lijkt mij verkeerd. Je bedoelt misschien "mishandeling".
Ik denk dat "verwaarlozing" de juiste term zou kunnen zijn.
Ik dacht dat misbruik een parapluterm was. Maar ik vraag mij af of (overmatig) roken binnenshuis tegenwoordig kindermisbruik is en of ik er iets aan kan doen. 30 jaar geleden was dit volkomen normaal maar dat kan toch niet meer tegenwoordig.
Aviendha
29-06-2026 om 09:34
Nee, misbruik is echt geen paraplu-term. Dat woord kun je echt niet gebruiken in deze context.
Yumi
29-06-2026 om 09:51
Aviendha schreef op 29-06-2026 om 09:34:
Nee, misbruik is echt geen paraplu-term. Dat woord kun je echt niet gebruiken in deze context.
Dit
Kom op zeg, iemand in de buurt zou het kunnen opvangen als je er op deze manier over praat, waardoor dit gezin behoorlijk in de problemen kan komen.
Vraag even of de titel kan worden aanpast!
Max88
29-06-2026 om 09:56
Het is wel handig dat je weet waar je het over hebt bij een melding.
Misschien moet je het maar gewoon houden bij het daar niet meer spelen i.p.v. medische diagnoses stellen en ouders verklikken.
PinkFlower
29-06-2026 om 10:06
Laat alsjeblieft je titel aanpassen. Voor mensen zoals mijzelf die daadwerkelijk kindermishandeling en kindermisbruik hebben meegemaakt is dit echt niet ok.
En nee hier gaat veilig thuis niks mee doen. Die chat functie is ook waardeloos weet ik uit ervaring. Hun advies gaat zijn: ga met ze in gesprek en laat dochter daar niet meer spelen.
Je zegt je vermoedt een vorm van astma, maar jij bent geen arts. Dus geen conclusies trekken. Het hoesten kan ook van simpel de hele dag in de stinkrook zitten of hooikoorts of verkouden of vul maar in...
Ik ben het met je eens dat dit een situatie is die niet kan. Roken is super slecht en dat weten die mensen ook wel. Maar we kunnen mensen niet verbieden te roken in hun eigen huis of waar hun kind bij is (net als drinken). Bij mijn broer is veilig thuis wel in beeld geweest en is nu nog begeleiding maar ook daar wordt nog steeds binnen gerookt. Ze hebben alleen advies mogen geven. Er wordt nu niet meer in de woonkamer gerookt maar in de keuken. Maar alles blijft stinken. Veilig thuis kwam daar niet voor het roken, dat was iets wat ter sprake kwam toen ze er toch al waren.
letterkoekje
29-06-2026 om 10:09
Fruitmoeder: misbruik is het tegenovergestelde van gebruik. Misbruik is het 'verkeerd gebruiken van iets'. En - uitgaande van jouw tekst - worden de kinderen niet 'gebruikt' en dus al helemaal niet misbruikt. Als er over KINDERmisbruik wordt geschreven of gesproken heeft dit altijd een seksuele betekenis.
Ik vind dat Yumi en Max overschot van gelijk hebben, namelijk:
- Stel dat jij met iemand uit je buurt nav het roken over kindermisbruik spreekt, en iemand die het gesprek niet goed heeft gevolgd maar het van op afstand heeft gehoord, die kan gaan verder vertellen dat bij het gezin waarover jij hier spreekt, kinderen seksueel worden gebruikt. WAT PERTINENT (nog) NIET BEWEZEN IS. En dat komt dan - sorry - gewoon door jou omdat jij een verkeerde woordkeuze hebt. Stel je maar in de plaats van die mensen: 'wij????? kindermisbruikers???????' Dan is het leed wel geschied.
- Hou je dochter, als je vindt dat ze in een ongezonde omgeving is bij haar vriendin, thuis en laat daar alles bij. Je gaat grote drama's veroorzaken, hoe goed je bedoeling misschien ook is.
Zilver_gray
29-06-2026 om 10:14
Nee roken in huis bij jonge kinderen is geen kinder MISbruik.. Aso en ongezond? Ja!
Zeespiegel
29-06-2026 om 10:18
FruitMoeder schreef op 29-06-2026 om 09:18:
[..]
Ik dacht dat misbruik een parapluterm was. Maar ik vraag mij af of (overmatig) roken binnenshuis tegenwoordig kindermisbruik is en of ik er iets aan kan doen. 30 jaar geleden was dit volkomen normaal maar dat kan toch niet meer tegenwoordig.
Bij kindermisbruik denk ik echt aan iets volstrekt anders. Het valt naar mijn persoonlijke mening wel onder kindermishandeling, want die ouders schaden de gezondheid van hun eigen kind.
Maar gezien roken nog niet lang geleden de norm was, kan het weleens niet zo simpel zijn, wettelijk gezien.
Maar niet geschoten is altijd mis, dus meld het alsjeblieft.
FruitMoeder
29-06-2026 om 10:25
Ik dacht altijd dat mishandeling onder het begrip misbruik valt. Ik wil de titel wel aanpassen, maar hoe? Ik kan nergens de pagina van de Mods vinden. Maar het topic gaat voornamelijk over hoe ik hier mee om moet gaan. Ik vind het erg zielig voor het meisje dat ze in zo'n doorrookt huis moet wonen. Het kan toch niet goed voor een kind zijn. Is er dan niemand waarbij ik het kan melden?
Yumi
29-06-2026 om 10:27
FruitMoeder schreef op 29-06-2026 om 10:25:
Ik dacht altijd dat mishandeling onder het begrip misbruik valt. Ik wil de titel wel aanpassen, maar hoe? Ik kan nergens de pagina van de Mods vinden. Maar het topic gaat voornamelijk over hoe ik hier mee om moet gaan. Ik vind het erg zielig voor het meisje dat ze in zo'n doorrookt huis moet wonen. Het kan toch niet goed voor een kind zijn. Is er dan niemand waarbij ik het kan melden?
Klik op het uitroepteken bij je openingspost dan kan je het melden. Ik zou ook vragen om het woord misbruik te verwijderen in de rest van je post
FruitMoeder
29-06-2026 om 10:29
Yumi schreef op 29-06-2026 om 10:27:
[..]
Klik op het uitroepteken bij je openingspost dan kan je het melden. Ik zou ook vragen om het woord misbruik te verwijderen in de rest van je post
Gedaan, thanks voor de tip.