Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
29-06-2026 om 09:08
Mijn dochter heeft een vriendinnetje en de ouders van dat meisje roken constant en dan voornamelijk binnen ook nog. Mijn dochter stinkt dan ook naar de rook als ik haar ophaal. Het vriendinnetje zelf is erg kortademig. Ik denk zelfs dat ze een vorm van astma heeft. Ik wil ook niet meer dat mijn dochter bij haar gaat spelen. Het is gewoon zo'n viezig huis waar de muren ook zowat geel zijn van de rook. Het lijkt wel alsof je 30 terug in de tijd bent gegaan. Ik vraag mij echt af of dit kindermisbruik is. En zo ja, kan ik dat ergens melden?
Titel gewijzigd op verzoek plaatser
29-06-2026 om 20:25
Ik realiseer me plotseling iets over mijn eigen leven! Een samenhang die ik nooit eerder heb gezien maar nu door dit draadje wel.
Ik kom uit een jaren zestig gezin waar mijn vader heel veel rookte, de rook in de huiskamer kon je snijden.
Ik was regelmatig ziek, met name bronchitis. Dat kwam volgens de huisarts omdat ik te dik was. Als ik minder zou eten zou ik niet meer zo vaak ziek zijn. Maar diëten hielp nauwelijks. Nadat mijn vader was gestopt met roken omdat hij de rookwaar te duur vond, verdween mijn bronchitis. Met een nieuwe diëtiste die ervoor zorgde dat ik goed te eten kreeg, èn omdat ik niet meer achter adem was, kreeg ik weer lol in bewegen en begon ik af te vallen. Ik ben 20 kg afgevallen toen en ik ben nooit meer (ook niet hoogzwanger) zo zwaar geweest. De sleutel was dus niet enkel die diëtiste, maar ook het feit dat ik weer kon bewegen omdat ik niet langer achter adem was. 
Mijn ouders (en ik) zouden ermee gebaat zijn geweest als de huisarts hen op het ongezonde van roken. Maar ja, misschien rookte hij zelf ook, andere tijden...
29-06-2026 om 20:56
Je kunt altijd melden. Dat mag iedereen namelijk doen en ook anoniem. Natuurlijk ga je niet in gesprek als jouw veiligheid of die van jouw kind in gevaar kan komen. Daarnaast kan jouw kind gewoon bij jou thuis blijven spelen.
Melden niet omdat het tegenwoordig niet meer kan. Maar je hebt signalen van verwaarlozing. Het meisje is onverzorgd en stinkt. Ze woont in een vies huis en heeft gezondheidsklachten waar ouders niets mee doen. Wellicht zijn er nog meer zaken die jij niet kunt zien. Maar waar instanties over in gesprek kunnen gaan. Dat laat je verder aan hun. Jij hebt je plicht gedaan. Misschien ook goed om eens bij andere ouders te informeren. Is hun ook zaken opgevallen? En hoe zijn bijvoorbeeld de schoolresultaten van dit meisje. Wellicht is ze vaak ziek en loopt ze achter door haar slechte gezondheid.
29-06-2026 om 21:05
Zeker melding maken bij veilig thuis! Ik weet nog hoe ik als kind zwaar in een astma-aanval zat en dat de dokter woest was op mijn moeder dat ze nog steeds rookte in huis.
Dit was een jaar of 35-40 geleden. Op mijn twaalfde heb ik mijn moeder gedwongen te stoppen met roken door haar niet naar de rookkamer in het ziekenhuis te brengen. Mijn asthma was direct daarna nagenoeg verdwenen alleen nog last van benauwdheid als ik flink verkouden ben dat trekken mijn longen niet.
Roken met een kind in huis is kindermishandeling.