Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Je eigen kind training geven

Ik geef al jaren atletiektraining. Nu is mij gevraagd om nog een extra training erbij te geven omdat een van de trainers voor werk naar het buitenland gaat verhuizen. Ik wil dat best doen, maar mijn man sport ook regelmatig op die avond. Eerder konden we dan nog afwisselend weg zijn, nu zal ik de hele avond weg zijn. Mijn man stelde voor om dochter ook op atletiek te laten gaan zodat ze met mij mee kan. Ze is al wel vaker mee geweest als mijn man vanwege ouderavonden of iets dergelijks op school niet thuis kon zijn en ze heeft dat altijd leuk gevonden. Ik sta er niet per se negatief tegenover, maar het ze zal dan soms deels of geheel een training van mij krijgen. Heeft iemand daar ervaring mee, training geven aan je eigen kind? En hoe gaan/gingen jullie daarmee om?


Vind je dochter atletiek een leuke sport om dit wekelijks te doen? Dat ze het leuk vind als ze af en toe met jou mee is geweest, wil niet zeggen dat ze het leuk gaat vinden om dit altijd te doen.
En wat zou ze er dan van vinden als je haar trainer wordt? Kan ze het onderscheid goed maken; zo van tijdens de training ben je niet mama maar trainer. Is toch een andere rol. En kun jij dat ook (haar op dat moment als pupil behandelen en niet als dochter)? 
Als het antwoord op een van deze vragen nee is, zou ik het niet doen.
Ben zelf verschillende jaren coach bij mijn zoon geweest; dat was nooit een probleem. Bij mijn dochter echter werkte het niet (in haar ogen bleef ik mama en niet coach, dus beslissingen die je als coach soms moet maken werden me thuis niet altijd in dank afgenomen).

Het is geen antwoord op je vraag, maar wat wil je dochter eigenlijk? Want een keertje mee met mama is misschien wel leuk, maar wil ze ook echt op atletiek? 

Hoe oud is kind? Wat vind ze er zelf van dat mam haar training zou geven?

En moet ze persé de training volgen, of mag ze zich gewoon ook amuseren op en naast het veld / de trainingsbaan, zolang ze de lopers maar niet stoort?


En blijkbaar zou ze dan de hele avond rond de baan hangen met alle diverse groepen die je traint? Wordt dat niet heavy na school, met bedtijd, schoolwerk, ...? Of zet pa haar alleen af op 't moment dat hij naar zijn hobby rijdt?

Ik zou de optie "wekelijkse babysit" of "babysit indien noodzakelijk" ook eens bekijken.

MamaE

MamaE

08-02-2022 om 17:38 Topicstarter

Ik heb het mijn dochter nog niet gevraagd aangezien ik eerst voor mezelf helder wil hebben of ik het zelf zie zitten en of het haalbaar is voor beiden. Dat is natuurlijk wel het belangrijkste, als ze niet wil, gaat het sowieso niet gebeuren want ik ga haar niet dwingen. Maar ik vind het sneu om eerst te vragen of ze wil, stel ze is enthousiast en er vervolgens zelf vanaf zien.

Over het algemeen is mijn dochter een lief, serieus en sportief meisje en ze luistert doorgaans goed, zowel thuis als elders. Ik denk dat ze die rollen van mama en trainer wel kan scheiden, maar helemaal uitsluiten dat het nooit even zal schuren kan ik niet. Dat zal de tijd ook uit moeten wijzen. 
Voor mezelf durf ik wel te stellen dat ik haar als één van de pupillen kan zien en haar niet ga voortrekken of juist strenger behandelen.

MamaE

MamaE

08-02-2022 om 17:42 Topicstarter

Marty1984 schreef op 08-02-2022 om 17:30:

Hoe oud is kind? Wat vind ze er zelf van dat mam haar training zou geven?

En moet ze persé de training volgen, of mag ze zich gewoon ook amuseren op en naast het veld / de trainingsbaan, zolang ze de lopers maar niet stoort?


En blijkbaar zou ze dan de hele avond rond de baan hangen met alle diverse groepen die je traint? Wordt dat niet heavy na school, met bedtijd, schoolwerk, ...? Of zet pa haar alleen af op 't moment dat hij naar zijn hobby rijdt?

Ik zou de optie "wekelijkse babysit" of "babysit indien noodzakelijk" ook eens bekijken.

Ze wordt in april zeven jaar. Na de training van de pupillen is man ook wel klaar met sporten en dan haalt hij haar op. Ik blijf dan langer. Haar langs de baan laten hangen wil ik niet, ook ivm bedtijd. Dan moeten we kijken naar oppas.

Ze hoeft toch niet meteen op atletiek om met jou mee te gaan? 

Ik heb er wel ervaring mee (niet specifiek met atletiek). Ik geef zelf sportles en de kinderen mochten vroeger mee, en toen ze kleiner waren ‘moesten’ ze mee omdat ze te jong waren om alleen te laten, maar dan waren ze geen deelnemer. Helemaal niet toen ze heel jong waren en de les niet bij ze paste. Ze mochten wel altijd meedoen toen ze ouder werden. Eén keer is er één kind lid geworden en heeft een jaar die sport gedaan omdat ze steeds vaker mee wilde doen. 

MamaE schreef op 08-02-2022 om 17:38:

Voor mezelf durf ik wel te stellen dat ik haar als één van de pupillen kan zien en haar niet ga voortrekken of juist strenger behandelen.

Je hebt (helaas) ook nog rekening te houden met hoe het op anderen overkomt. Het kan in principe gedoe geven.

het is ook belangrijk om de opinie van de andere ouders mee te nemen in je overwegingen. Want al doe je nog zo je best de andere ouders vinden al snel dat je je eigen kind bevoordeeld zelfs al dat objectief niet klopt.

Wij krijgen ook regelmatig te horen dat kind x of y voorgetrokken wordt tov jantje of pietje. Maar die ouders zien dan pietje 1x per week op de training waar hun kind 1 of 2x per week traint terwijl pietje 6 trainingen per week heeft, natuurlijk ga je dan sneller vooruit. 

RodeKrullenbol schreef op 08-02-2022 om 18:21:

[..]

Je hebt (helaas) ook nog rekening te houden met hoe het op anderen overkomt. Het kan in principe gedoe geven.

Hangt er ook vanaf of er wedstrijden aan vast hangen.

Als kind gewoon voor de fun elke week wat loopt of ver-springt zonder dat er wedstrijden of selecties zijn lijkt er mij weinig aan de hand.

En stel dat er al selecties zouden zijn voor wedstrijden kan je er altijd nog af en toe een andere trainer van de club bijhalen.


Maar we hebben het hier in dit geval over 6- en 7-jarigen  . Het lijkt mij niet dat die al meedoen aan een Nederlands Kampioenschap ofzo.

Ik geef mijn beide kinderen training. Bij ons op de club heel normaal. En kijk maar eens bij voetbal, daar staat bijna altijd een vader uit het team voor de groep met de training. Het geeft bij mij geen enkel probleem. Beide luisteren normaal, dus ook wel eens niet. Nog nooit een onvertogen woord van een ouder gehad. Die zijn blij dat ik training geef. De kinderen vinden het ook vooral leuk. 

In het voetbal gebeurd dat inderdaad heel veel. Kan heel goed hoor. Gewoon jouw kind hetzelfde behandelen als de rest.

Thy

Thy

08-02-2022 om 19:28

Ik ben een jaar lang leerkracht geweest van mijn eigen zoon. 
Dat ene uurtje in de week zou ik gewoon proberen. Wordt het niks of vind ze het niet leuk, dan ga je kijken naar een andere oplossing. We kunnen er van alles bijhalen waarom het niet zou lukken; selecties/ wedstrijden/ meningen van andere ouders etc.
Je kunt er ook voor kiezen om het niet groter te maken dan het is. 
Wat we hier wel onderling van tevoren hebben afgesproken was dat zoon over mij mocht mopperen tegen zijn vader als hij vond dat ik iets niet goed deed, net zoals je als kind thuis over een andere juf of meester dat wel eens doet. Bij mij kon hij moeilijk terecht

Ik heb mijn dochter een half jaar voetbaltraining gegeven toen ze tijdelijk geen trainer hadden. Dit was geen enkel probleem. Mijn man traint al jaren met veel plezier onze zoon en zijn team. Bij de voetbal is dit inderdaad heel gebruikelijk en bijna altijd gaat dat prima.

MamaE

MamaE

08-02-2022 om 22:47 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties! 
Dochter hoeft niet op atletiek omdat ik dat leuk vindt. Het mag als ze het zelf wil.
Maar als ze daarvoor kiest, moet ze wel meedoen. Als ze liever aan de kant zit of maar de helft mee wil doen, gaat het niet door. Die ruimte is er voor andere kinderen ook niet (blessures uitgezonderd) en voor haar geldt geen uitzondering. Als je naar een training gaat van welke sport dan ook, doe je mee. Dat is niet facultatief.
Dat gold ook al voor als ze incidenteel een keer mee ging. Dan vroeg ik aan haar wat ze wilde; met mij mee en meedoen met de jongste groep of even naar opa en oma. Als ze koos voor met mij mee gaan, deed ze ook mee en dat ging altijd goed.
Ik ga geen 'toestemming' vragen aan andere ouders, want die gaan daar niet over. Het is wel goed om even in het achterhoofd te houden dat iets dergelijks ooit zou kunnen gebeuren. Op zich is atletiek wel een 'meetbare' sport. Als het gaat om wie het snelste sprint, het verste/hoogste sprint of het verste werpt is dat gewoon aan te tonen en geen kwestie van voortrekken. 
Het bestuur en mijn medetrainers hebben al aangegeven dat ze er geen probleem mee hebben en achter mij zullen staan mochten andere ouders er commentaar op hebben.
Ik zal in principe een iets oudere leeftijdsgroep hebben, maar sommige trainingen verdelen we de onderdelen over meerdere trainers en de kinderen gaan dan van onderdeel naar onderdeel. Soms voegen we ook twee groepjes samen bij de sprint/estafette onderdelen. Ze krijgt dus onvermijdelijk met enige regelmaat een keer mij voor haar neus als trainer.

De jongste pupillen trainen bij deze club allemaal maar één uurtje per week. Pas vanaf het jaar dat ze tien worden is er nog een extra training. Dus grote verschillen in trainingsuren zijn er niet. Een selectie is er ook niet, als een kind echt goed is laten we het meetrainen bij een hogere leeftijdscategorie zodat het zich daar aan kan optrekken. De wedstrijden die er zijn, zijn op deze leeftijd in eigen clubverband en in de eigen regio. Stelt allemaal niet zo gek veel voor en in principe kan iedereen die dat wil meedoen. Op de wedstrijd zelf wordt dan wel duidelijk hoe goed iedereen is. En uiteraard is meedoen belangrijker dan winnen.

mijn dochter zit op korfbal en de trainers zijn ook allemaal ouders van kinderen in die teams. Die worden niet voorgetrokken ofzo. Bij wedstrijden van dochters team zit ook regelmatig de trainer van de selectie te kijken. Maar dat is omdat een van zijn kinderen ook in dat team speelt.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.