Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Je over alles druk maken bij je kind(eren)

Ikzelf schiet meteen in de stress als mijn dochter (4), of zoon (3), nog maar een snotneus heeft. Dan begint bij mij de molen al te draaien en gaan de alarmbelletjes al af.. Ze gaat weer ziek worden, kan wss nie naar school, opvang zoeken, al dan niet naar dokter, wa gaan ze op werk weer zeggen als ik thuis moet blijven.. En dat heeft invloed op mijn eigen gezondheid. Ik krijg er direct een knoop in men maag van. Waardoor ik geen honger meer heb (door de stress dus), en dus al wa kilo's ongewild kwijt ben..
Het is iets dat automatisch gebeurd want ik weet dat ik nie veel aan kan doen en dat het logisch is dat ze als peuter vaak verkouden of ziek is. Maar toch gebeurd het telkens weer..
Soms vraag ik me af of er een soort van medicatie voor bestaat. Of er iets anders aan de hand is waardoor ik mss dicht tegen Burn-out aan kom te zitten


Relax, de dingen die je noemt zijn geen wereldrampen, het hoort er gewoon bij. Kinderen hebben nou eenmaal af en toe een snotneus. Negen van de tien keer hoef je daarvoor niet naar de dokter. Ze worden er ook niet altijd zo ziek van dat ze thuis moeten blijven. Zijn er mensen met wie je de zorg kunt verdelen? Is er een vader/grootouder in beeld die in geval van nood een dagje kan oppassen? Of kan je met je baas afspreken dat je thuis werkt (indien je werk zich daarvoor leent) als één van de kinderen een keer grieperig is? Probeer in oplossingen te denken.

ik heb meer het idee dat de stress rondom je werk je bezighoudt dan het ziek zijn van de kinderen zelf. Klopt dat? Wil je graag oplossingen hoe je daar praktisch mee om kan gaan? Of waar voel je je mee geholpen?

Je hebt dus eigenlijk geen achtervang?
Gelukkig is het snottebellenprotocol veranderd op basisscholen dat geeft wat lucht want dan mogen ze weer met een snotneus naar school.
Misschien op het werk in gesprek gaan over het inhalen van de gemiste uren door thuiswerken in de avonduren/weekend?

BeneficialJay65

BeneficialJay65

03-04-2022 om 18:38

Overdreven.
Bij sommige mensen lijkt hun realiteitszin tijdens hun zwangerschap verloren gegaan.

Maar hoe reageren ze dan op je werk? Blijft je partner (als die er is) ook wel eens thuis?  En komt het nu vooral door Corona dat je bij snottebellen in de stress schiet of was dat eerder ook al zo?

Ik vond het het eerste jaar (de eerste 2 jaar, hooguit) ook spannend om m’n werk af te zeggen omdat m’n kind ziek was, of om die reden naar huis te gaan. Maar dat werd prima geaccepteerd (uiteraard), dus dat wende wel. Door Corona inderdaad zo nu en dan meer stress, want kind meer verplicht thuis, maar dan probeerden we te schipperen en kind maar wat meer minder-pedagogisch-verantwoord vermaak te geven.

Ga eens naar de huisarts om hierover te praten. 

Volgens mij krijgen we geen reactie meer van degene die dit onderwerp plaatste.

Pejeka1 schreef op 03-04-2022 om 18:57:

Volgens mij krijgen we geen reactie meer van degene die dit onderwerp plaatste.

Lekker positief. Ik verwacht TO over een uurtje wel terug, als de kinderen gewassen en gestreken in bed liggen, de boel weer een beetje aan kant is en ze met een kopje thee op de bank ploft. 

Bloemenzee schreef op 03-04-2022 om 18:59:

[..]

Lekker positief. Ik verwacht TO over een uurtje wel terug, als de kinderen gewassen en gestreken in bed liggen, de boel weer een beetje aan kant is en ze met een kopje thee op de bank ploft.

TO is al 5 uur afwezig, eigenlijk meteen na het plaatsen van de openingspost verdwenen.

Pejeka1 schreef op 03-04-2022 om 14:49:

Relax, de dingen die je noemt zijn geen wereldrampen, het hoort er gewoon bij. Kinderen hebben nou eenmaal af en toe een snotneus. Negen van de tien keer hoef je daarvoor niet naar de dokter. Ze worden er ook niet altijd zo ziek van dat ze thuis moeten blijven. Zijn er mensen met wie je de zorg kunt verdelen? Is er een vader/grootouder in beeld die in geval van nood een dagje kan oppassen? Of kan je met je baas afspreken dat je thuis werkt (indien je werk zich daarvoor leent) als één van de kinderen een keer grieperig is? Probeer in oplossingen te denken.

Sorry maar inderdaad dit was tot 2019 de normale reactie! Echter sinds 2019.is er nogal wat veranderd en betekent dat op vele scholen een kind met een snotneus niet welkom is..

Decembermamma schreef op 03-04-2022 om 19:28:

[..]

Sorry maar inderdaad dit was tot 2019 de normale reactie! Echter sinds 2019.is er nogal wat veranderd en betekent dat op vele scholen een kind met een snotneus niet welkom is..

Dat is ook versoepeld, de hele samenleving snapt inmiddels dat we niet meer bij elke snotneus in een kramp kunnen schieten.

Kinderen zijn tot een jaar of zes hun weerstand flink aan het opbouwen en op kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en in kleuterklassen waren nogal wat virussen rond. Geen ramp. Ze zijn dus regelmatig verkouden of eens niet lekker, maar je hoeft niet voor alles naar de dokter of voor elke verkoudheid je werk af te bellen.
Neem het leven zoals het komt. Kinderen kunnen 'opeens' ziek worden en ook in heel korte tijd weer beter zijn.

ik dacht dat je je druk maakte om hun gezondheid. Maar ej echte probleem is wat er bij komt kijken mbt werk. Dan moet je daar een oplossing voor zien te vinden. Alleen zo kun je de stress wegnemen. De verkoudheden enzo kun je niet tegenhouden.

Tompie

Tompie

04-04-2022 om 09:50 Topicstarter

Befankt voor alle berichten. Had zoveel respons op korte termijn nie verwacht😊

Op werk zijn ze best soepel en op dat van mijn vrouw ook. Ik maak me gewoon (vaak onterecht) veel te druk in zoiets, maar kan er precies niks aan doen. Het overvalt me vanzelf, telkens weer. Dat is problematisch vind ik zelf en niet prettig. 

Het is ook wel wa veel geweest de laatste weken. De ene infectie na de andere,.. (corona, buikgriep, griep, alles achter elkaar) 

Gisteren weer geen eetlust, wat koorts en diarree bij de oudste van 4.. Ik weet niet waar ze het vandaan blijven halen maar een lekkere start van de paasvakantie alweer.. 

Er bestaat kortdurend zorgverlof hiervoor he? Twee maal je contracturen per week in 12 mnd. Voor beide ouders. Dat zijn vier hele weken in werkdagen ziek. Soms kan de ene ouder de ochtend thuis zijn en de andere de middag. Kost een halve dag.

Volgens mij komt Tompie uit België, want hij heeft het over paasvakantie. Dan zijn de regels waarschijnlijk weer anders. Maar als werk niet zo moeilijk doet, zou ik het los proberen te laten. Kinderen worden ziek. We hebben twee jaar veel thuis gezeten, dus ze hebben zogezegd een achterstand in te halen. Het wordt over een paar jaar wel beter. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.