Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Jeugdzorg 2


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Leen13

Leen13

26-02-2018 om 23:14 Topicstarter

Valse positieven

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3032841/

Een van de weinige artikelen waarin onderzocht is welke diagnose van kindermishandeling (CAN= Child Abuse and Neglect) bij nader onderzoek onjuist bleek omdat er toch OI bleek te zijn, het onderscheid is onmogelijk te maken in veel gevallen, of er was sprake van andere botgerelateerde ziektes.

"25.5% (44 of 172) of patients with Type IV OI (compared with only 13.1% [77 of 589] of patients with other OI types) were confused with CAN"

"Using these criteria, the authors found a 53.8% (seven of 13) misdiagnosis rate. Whereas six of the patients had the correct diagnosis of metaphyseal dysplasia as their fracture etiology (including two with Jansen dysplasia, one with hyperphosphatasia, one with Schmidt-type chondrodysplasia, one with spondylometaphyseal dysplasia, and one with hypophosphatasia), seven were actually found to have sustained fractures resulting from CAN, not underlying bone disease."

Een kwart tot een helft van de beoordeelde gevallen bleek onjuist het predikaat Kindermishandeling te hebben gekregen.

Na literatuur onderzoek. Over een periode van januari 1950 tot juni 2009.

Kanttekeningen:
- Uitputtend onderzoek is duur en men maakt een inschatting en leunt dan sterk op de inschatting van de arts, zonder verder duur onderzoek
- Zonder bewijs is het nog steeds betwijfelbaar of de ouders wel de schuldigen zijn aan het beschadigen van een baby. Een diagnose Kindermishandeling door uitsluiting is niet voldoende.

Leen13

Leen13

26-02-2018 om 23:20 Topicstarter

Vermoedens

Met anderhalve maand uit huis geplaatst. Inmiddels is ze 6 maanden en hebben de ouders haar al die tijd moeten missen.

Het gaat overigens om "vermoedens over mishandeling". De mishandeling is niet bewezen. En je vermoedt dan dat een 'ónderzoek' inmiddels 4,5 maand duurt. Voordat er een rechtzaak over is geweest gaat er nog meer tijd overheen en je kind wordt uiteindelijk blijvend geplaatst (en verplaatst en verplaatst) omdat terugplaatsing de hechting zou verstoren?

Tijgeroog

Tijgeroog

26-02-2018 om 23:29

Ja, het gaat om vermoedens. Maar als het kind in de 1e 1,5 meerdere botten breekt en OI zou hebben zou je denken dat het in de 4,5 maand erna vaker een bot zou breken.

Maargoed, het meisje is weer gevonden en het is een hele trieste zaak. Dat was het al, vooral voor het meisje maar ook voor de ouders, en met deze escalatie is dat alleen maar extremer geworden. Hoewel ik niet jouw mening deel dat dit meisje beter bij haar ouders had kunnen blijven (op basis van de beperkte info die we hebben) vind ik dat hier alleen maar verliezers zijn en dat vind ik heel verdrietig.

Leen13

Leen13

26-02-2018 om 23:33 Topicstarter

Baby en ouders zijn gevonden

http://www.omroepbrabant.nl/?news/275213622/Ontvoerde+baby+Hannah+Simons+gevonden+op+vakantiepark+in+Duitsland,+ouders+aangehouden.aspx

"Baby Hannah en haar ouders zijn terecht. De drie werden maandagavond tegen acht uur gevonden op een vakantiepark in het Duitse Bad Bentheim. De vader en moeder zijn aangehouden en de baby is in veiligheid gebracht. Het ziet ernaar uit dat Hannah in goede gezondheid verkeert."

Leen13

Leen13

26-02-2018 om 23:45 Topicstarter

Ja Tijgeroog

Jammer dat je gewoon niet kunt vertrouwen dat instanties dat integer doen.
Misschien zijn er wel meerdere botbreuken geweest. We weten het niet.
Misschien is er wel een onderzoek waaruit blijkt dat er sprake is van alternatieve verklaringen/ziektes voor de geconstateerde breuken.

De vader had al afstand genomen, waarschijnlijk op verzoek van de jeugdbeschermers.

Ouders zouden niet meewerken. Maar misschien zien ze de bui al hangen. Wat ze ook doen, ze krijgen hun dochter toch niet terug. Bovendien al voeg je je naar de eisen, vader op afstand, dan krijg je nog je kind niet terug.

In een jeugdbeschermingsdossier wordt rijp en groen verzameld en als zorgelijk benoemd. Misschien hebben de ouders het dossier net gelezen dat naar de rechtbank zal gaan.

We weten het niet. Ik zeg helemaal niet dat kinderen altijd bij de ouders moeten blijven. Tegenwoordig kan er ook een veiligheidsplan georganiseerd worden. Sowieso zou er veel meer contact moeten zijn bij zijn kleintje. En er zou sneller gereageerd moeten worden, de tijd dringt.

Het doel zou moeten zijn om het gezin heel te houden.

Leen13

Leen13

27-02-2018 om 00:08 Topicstarter

En tja, de media

"Ontvoerde baby Hannah uit huis geplaatst wegens ernstige mishandeling"

Er zijn vermoedens, er lopen rechtzaken, maar de ouders zijn al veroordeeld door de media.

Misschien zijn er ontlastende verklaringen. De ouders zijn mogelijk zelf met de baby naar de eerste hulp gegaan. Ze ontkennen tijdens de eerste rechtzaak hun baby wat aangedaan te hebben.

Het promotie onderzoek over de SEH laat zien hoe vaak men het mis heeft.

Hoeveel ouders zijn er inmiddels in Nederland, wiens rechtsgevoel inmiddels ernstig beschadigd is en van wie de kinderen zijn afgenomen op onjuiste gronden?

Nou ja, risico van het vak. Het zal je maar gebeure.

Leen13

Leen13

27-02-2018 om 14:56 Topicstarter

Met de komst van Fred Teeven

http://svensnijer-essays.blogspot.nl/2018/02/waarom-jeugdzorg-echt-maffia-is.html

Naar aanleiding van de komst van Fred Teeven naar het jeugdzorgdomein weer een messcherpe analyse van Sven Snijer waar hij de jeugdbeschermingsindustrie vergelijkt met het effect van de maffia op de samenleving.

Het creëren van doelloos werk, afpersing, de zwijgplicht/omerta anders wachten er zware maatregelen, de verwevenheid van onderwereld met de bovenwereld, de vriendjespolitiek.

Voor mij niet alleen Fred Teeven maar ook Hugo de Jonge. Centrale figuren die de komende jaren voorkomen dat er weer sprake wordt van service en hulp in plaats van intimidatie en dwang in de jeugdhulpverlening.

Met recht een maffia.

Leen13

Leen13

04-03-2018 om 17:34 Topicstarter

Preventie

Zo'n bericht is naar. Vader heeft de huilbaby in zijn wanhoop toch te hard geschud. Daar zou je preventief wat mee willen. Niet in de zin van signaleren, maar als zinvolle voorlichting.

En het lastige is dat vaders toch vaak wat minder meekrijgen van omgevingsadviezen. Ik kreeg de waarschuwing wat ik met een huilbaby moet doen van collega's en familie, dus ik was er al op voorbereid, en dat deelde ik ook met ex als vader.

Het eenvoudige advies dat als het je teveel wordt en er is niemand in de buurt dat je een kind dan veilig in zijn bedje legt, en dan toch maar laat huilen, en zelf even tot rust gaat komen of om hulp bellen.

Maar het is nu de tijd dat preventie signaleren betekent en beschuldigen en een juridisch traject met maatregelen en strafmaatregelen.

Nog een mazzel dat ze hun kind niet kwijt zijn.

Preventie zou zijn: je kunt een goed advies krijgen bij het CB. Nou, dat is ook maar ten dele aan de orde. Je kunt ook de oren gewassen worden over rust en regelmaat.

Gelukkig hebben we hier thuis de periode huilbaby in goede harmonie overleefd, dankzij goed advies en waarschuwingen dat hulpverlening non existent is.

Leen13

Leen13

04-03-2018 om 17:39 Topicstarter

Vroedvrouw

We hebben wel indertijd van de vroedvrouw geleerd hoe we zoon konden vasthouden met een hand op zijn buikje en daar wat druk uitoefenen, dat ging ook werkelijk goed, en gaf lucht. De hele familie, zelfs in het thuisland van zoon hebben we toen die handgreep aangeleerd.

Leen13

Leen13

04-03-2018 om 21:30 Topicstarter

Klachten over de bejegening en het machtsmisbruik in de 2e kamer


https://www.youtube.com/watch?v=RM9oE_cNdt0

http://svensnijer-essays.blogspot.nl/2017/02/ondeskundigheid-kent-geen-tijd.html

"In het laatste Algemeen Overleg jeugdzorg (23 februari 2017) had VVD-kamerlid Brigitte van der Burg enige kritische woorden voor de jeugdzorgsector over de bejegening en misbruik van macht..........
.........Het was goed om te zien dat Kamerlid Verburg nu eens in heldere taal verwoordde wat ouders al heel lang aan volksvertegenwoordigers communiceren, hun boosheid en frustraties, hun machteloosheid en verdriet, maar het kwam zoals wel vaker met dit onderwerp een beetje laat. Evenals hoogleraren en rechters die afscheid nemen zijn ook Kamerleden opeens opvallend kritisch richting jeugdzorg als ze binnen afzienbare tijd niet meer met die lobby te maken hebben en -in het geval van Verburg- zich niet langer door de officiële koers van hun partij belemmerd hoeven voelen om uit het hart te spreken."

Leen13

Leen13

05-03-2018 om 08:46 Topicstarter

De BVIKZ 8 maart in gesprek met de minister

http://www.bvikz.nl/ewExternalFiles/Open%20brief%20mevrouw%20Worm.pdf

"En dan te bedenken dat ik een poos voor deze afname naar u zat te kijken op tv en blij was met mensen zoals u. Mensen die ingrepen op momenten waarvan ik dacht dat deze kinderen onveilig waren. Over uit huisplaatsingen dacht ik destijds "Dat zullen ze echt niet zomaar doen". Maar helaas hebben mijn kinderen en ik het nu zelf aan den lijven moeten ondervinden. Binnen een tijdsbestek van 2 a 3 weken heeft u met mijn toestemming, omdat ik niks te verbergen heb, onze dossiers mogen 'vertalen' voor de Raad voor de Kinderbescherming."

@stijnverbruggen

Op maandag 23 april 2018 van 10 tot 15 uur houdt de Tweede Kamer een hoorzitting / rondetafelgesprek over de Evaluatie Jeugdwet.

@BVIKZ
De ernst en omvang rapportage waarin 362 dossiers onderzocht door de Bvikz zal 8 maart nader besproken worden met minister de Jonge. Met uiteraard onze aanbevelingen daarin. Wij hebben voorgesteld tevens een aantal “levende” dossiers te betrekken in dit gesprek.

Ik ben wel benieuwd naar het rapport van de BVIKZ, hopelijk komt dat ook uit na de afspraak met minister de Jonge.
Van dat gesprek verwacht ik eerlijk gezegd niet zo veel met deze minister. Maar ik laat me graag verrassen. Ik begrijp niet zo goed wat dat is met die christelijke ministers. Ze zouden voor het gezin moeten zijn, maar ze helpen het zo naar de afgrond.

Leen13

Leen13

05-03-2018 om 16:14 Topicstarter

Geloof in het systeem

https://twitter.com/jeugdzorgfalen/status/969163951257849856

Een arts assistent die in Medisch Contact een artikel heeft geschreven over artsen die 'vogelvrij' zijn als ouders zich beklagen over onterechte meldingen zoals onlangs in Zembla. De ouders van Tibbe Leek uit dit programma hebben een tuchtklacht ingediend en de klachten zijn ongegrond verklaart. Men heeft zich aan het protocol gehouden van de schriftelijke informatie bij de melding. Het latere dossier werd niet tijdig genoeg ingediend, dus telde niet mee. De ouders gaan in hoger beroep.

Dan is er nog een arts die vind dat je juist wel moet melden, dan gedraag je je juist niet als opsporingsambtenaar want anderen gaan de zorgen onderzoeken en jij kunt doorgaan met je hulp.

Alsof je zo'n vertrouwensbreuk weg kunt redeneren. En als arts blind bent voor de gevolgen van zo'n criminaliserend en beschadigend quasi justitieel traject door amateurs in de rechtspleging. Alsof dat niet beschadigend is, niet alleen voor ouders maar ook voor de betrokken kinderen.

Iedereen wil dat er een goed systeem is om mishandeling te voorkomen en te bestrijden bij kinderen. Maar, ondanks de cijfers die laten zien hoe dit faalt en slachtoffers maakt, blijven er 'gelovigen' die weigeren te reflecteren op de schade die ze aanrichten, want er is nou eenmaal niets anders en dat heb je er toch wel over? Nou ik niet hoor, de schade aan mijn gezin wordt nooit hersteld. Zelfs nooit erkend.

De moeder van Tibbe meldt in Zembla dat het ook levensgevaarlijk is om bij gebrek aan diagnose 'kindermishandeling' te roepen. Dat voorkomt dat er verder gericht geobserveerd en geholpen wordt. Ook zo herkenbaar hier. Daardoor heeft het nog jaren geduurd voor dochter medicatie, therapie en speciaal onderwijs kon krijgen.

Daarom een terechte reactie van 'onze' Justine Pardoen

@JustineP

Als antwoord op @pediwee @OudersOnline @ZEMBLA
Een arts die zich onfeilbaar acht, vind ik reuze gevaarlijk. Een vermoeden van mishandeling bij failure to thrive, is ernstig en kan zoeken naar andere oorzaken in de weg zitten. Als arts hoor je niet tegenover ouders te staan maar ernaast.

De arts assistent meldt dat kinderen, in tegenstelling tot de BVIKZ waar deze discussie mee begonnen is, dat kinderen geen belangenvereniging hebben. Alsof dit falende systeem van zorg dan wel kindermishandeling dat wel is.

Dora

Dora

05-03-2018 om 16:25

vogelvrij

De arts is pas vogelvrij als zijn kinderen voor straf ook afgepakt worden. Tot die tijd valt het wel mee, zolang hij/zij zich professioneel gedraagt. Als een arts zegt "ik wou dat er wat met hem gebeurde, dan zijn we van de discussie af" dan is hij niet professioneel, maar eerder zelf een mishandelaar.

Een tuchtklacht kan er altijd komen, dat weet elke arts en daar is het systeem ook voor. En flauw om dan alsnog te komen met iets dat er niets mee te maken heeft: het falen van jeugdzorg bij kinderen die wel terecht gemeld en in beeld zijn, maar toch niet beschermd worden.

Leen13

Leen13

05-03-2018 om 18:03 Topicstarter

Onbelemmerd en zorgenvrij melden

http://www.drhelenhaywardbrown.net.au/paper.htm

Iedereen die een melding PCF overweegt bij een kind met een moeilijk te diagnosticeren beeld of moeilijk te behandelen chronische ziekte zou verplicht eerst het werk van Helen Hayward Brown moeten lezen.

"To date, I have engaged in thirty one indepth interviews of parents (mothers and a few fathers) of children with chronic illness where there have been difficulties with diagnosis."

"This means that approximately fourteen out of the thirty one parents, nearly half the parents interviewed, were clearly suspected or accused of MSBP."

"However, in order to gain an international perspective and a deeper understanding of MSBP issues I utilised telephone, email or personal discussions with another eighteen parents in Australia, New Zealand, the United States and the United Kingdom. Of these eighteen parents, fifteen had been accused or suspected of MSBP."

"What concerned the parents about the process of the diagnosis of MSBP? Most parents showed me evidence of flawed methodology. Parents spoke about (and usually provided supporting documentation) of such difficulties as: exclusion of documentation which supported their innocence, tampering with files, fabrication of evidence, hearsay evidence in court, intimidation, blackmail, inaccurate medical summaries, factual error, misinterpretation of behaviour, cruelty to the child involved, withdrawal of treatment, hospital medical errors and mismanagement, lack of knowledge of overseas expertise or lack of expertise in the relevant specialty, and attribution of father’s comments to the mother. It must be emphasised that these difficulties formed patterns - the same problems appeared repeatedly in the interviews and discussions I conducted. It became increasingly clear that these allegations of MSBP were "false" or at the very least, highly questionable. "

Het is een verlegenheidsdiagnose voor dokters. Een sociale constructie.

Leen13

Leen13

05-03-2018 om 19:21 Topicstarter

Autisme en onderwijs

https://www.npo.nl/het-is-hier-autistisch/01-03-2018/BV_101386590

In de onvolprezen serie van Filemon Wesselink: het is hier autistisch.

Mooi om te zien wat de universiteit kan bijdragen waardoor iemand zijn studie wel kan halen. Toetstijdverlenging, toetsen in een rustige aparte ruimte.

En wat de student zelf doet om goed door zijn studie te komen. Vooraan zitten, niet naar de kroeg, naar huis lopen om de overprikkeling kwijt te raken.

Ooit getest met een iq van 80 is het gelukkig allemaal verder goed gegaan na de diagnose autisme.

Leen13

Leen13

07-03-2018 om 00:11 Topicstarter

Minister Hugo de Jonge

Hugo de Jonge

Geverifieerd account

@hugodejonge
3 uur3 uur geleden
Meer
Laten we stoppen met spreken over ‘onterechte meldingen’ bij kindermishandeling. Handelen moet de norm zijn bij zorg over de veiligheid van kinderen. Melden is handelen. Ook al blijkt die zorg later ongegrond, dan maakt dat de melding nog niet onterecht.

Het is wel duidelijk waar de minister staat. Misschien is het dan toch beter om te spreken van 'valse' meldingen of 'schadelijke' meldingen. Er is een zorg, er is een melding, is een schadelijke manier van zorgen voor ouders en kinderen, met dwang en rechtzaken, karaktermoord, diskwalificatie, ouders en kinderen die zich in de meeste gevallen zelf melden voor hulp en steun, een klacht hebben, een verschil van mening, klem zitten. En dan getroffen worden door een 'melding'.

Je burgerrechten zien verdwijnen omdat bij de 'melding' alles geoorloofd is.

https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/de-jonge-wil-extra-steun-voor-vertrouwensartsen.htm

Leen13

Leen13

07-03-2018 om 00:28 Topicstarter

OTS 'vrijwillig' verlengd zonder kinderrechter

https://twitter.com/AnjaMekenkamp/status/971102909067857920

"Ingezonden

Jeugdbescherming Rotterdam, maar ook andere regio’s hebben een nieuwe geldstroom gevonden. Het volgende gebeurt;

Ouders waarvan de OTS afloopt en waarvan jeugdbescherming geen verleningsverzoek indient krijgen een telefoontje van hun jeugdbeschermer waarin hen het volgende wordt voorgelegd:

"Mevrouw, meneer, we gaan de OTS van uw zoon/dochter niet verlengen omdat het niet meer nodig is. Dat kunnen we via de rechter regelen (pertinente leugen) maar, het is beter en makkelijker dat wij u terug geleiden via de jeugdbeschermingstafel dan kunnen zij vrijwillig kijken of het allemaal wel goed blijft gaan."

Jullie snappen het al, ouders die bang zijn voor de rechtbank kiezen voor de optie terug geleiden via de jeugdbeschermingstafel. Het gevolg is dat ouders met een omweg onder drang staan en de Gecertificeerde Instelling geld hiervoor ontvangt van de gemeente die vaak geen enkel toezicht houden op de wijkteams/GI 's die de drang uitvoeren.

Op die manier kunnen ouders nog jarenlang geknecht worden onder drang (terwijl er geen zorgen meer zijn) en ondertussen rinkelt de kassa voor het wijkteam/GI."

Leen13

Leen13

08-03-2018 om 10:11 Topicstarter

Kiezen

https://www.ad.nl/politiek/kamerlid-pvda-kappers-moeten-letten-op-huiselijk-geweld~a984e94c/

"Kappers moeten al in de opleiding leren hoe ze moeten omgaan met signalen van huiselijk geweld bij hun klanten. Dat voorstel doet PvdA-Kamerlid Kirsten van den Hul vandaag op Internationale Vrouwendag."

Oeps, dat wordt ook zeker geen PvdA. CDA natuurlijk niet vanwege Hugo de Jonge. En Eric Verburg van de VVD hengelt ook naar een ministerschap met zijn OTS en UHP bij obesitas waar nog geen overheid het is gelukt om een kind blijvend te laten afvallen.

Het is onmogelijk om een standpunt te vinden dat rekening houdt met het terugdringen van de meldcultuur en het bevorderen van deskundige zorg. Ik weet ook niet wat JeugdzorgPlus is. Kan een gesloten jeugdzorginstelling zijn maar misschien ook wel een plaatsing in een GGZ instelling. Vaag.

Zal wel weer 50Plus worden of Partij voor de Dieren. In Amsterdam stelt 50 Plus in elk geval dat zorg weer vanuit vertrouwen moet en niet vanuit wantrouwen. Dat is in elk geval iets.

Leen13

Leen13

08-03-2018 om 11:56 Topicstarter

Antwoord op minister Hugo de Jonge

http://svensnijer-essays.blogspot.nl/2018/03/onterechte-meldingen-bestaan-niet.html?m=1

"valse meldingen bestaan niet, maar valse beschuldigingen wel!"

"Wat minister Hugo de Jonge van VWS met zijn woordspelletjes probeert te bereiken is niet helemaal duidelijk, maar het gegeven dat ‘onterechte meldingen’ niet bestaan doet niets af aan het feit dat er vaak meldingen van kindermishandeling worden gedaan vanuit verkeerde motieven, die geen enkel gevolg hebben voor de melders, maar die wel gezinnen compleet in het verderf kunnen storten."

" Of wanneer een school geen zin meer heeft om te voorzien in Passend Onderwijs voor een langdurig ziek kind, ook dan kan een VT-melding een hoop getouwtrek met de ouders van het zieke kind overbodig maken. Je schakelt gewoon de bloedhonden van jeugdzorg in en die vinden altijd wel wat."

"De grootste leugen in dit alles blijft de in slaap sussende geruststelling van de jeugdbeschermers en hun patroonheilige Hugo de Jonge, dat wanneer er niets aan de hand is in een gezin, er ook niemand iets hoeft te vrezen. Iedere ouder die jeugdzorg of Veilig Thuis kent uit eigen ervaring weet wel beter. Er is anders dan in het strafrecht geen onschuldpresumptie, maar sprake van een omgekeerde bewijslast. De ouders mogen bewijzen dat ze hun kind nooit mishandeld hebben – nee nog erger, ze kunnen door ‘samenwerking’ met de instanties aantonen dat ze op dit moment hun kind niet mishandelen. Zo bezopen kan het alleen in Nederland. Wie zich afvraagt waarom ministers en staatssecretarissen nooit zelf kunnen nadenken en alleen de foldertaal van jeugdzorg blijven uitkramen, kan verwezen worden naar de belangrijkste personen door wie ze zich laten informeren, zoals de Secretaris-Generaal van VWS (hoogste ambtenaar) Erik Gerritsen, de voormalige bestuurder van Jeugdzorg Amsterdam. Dit soort mensen zijn hun bronnen en dat is de reden waarom er zulke ontwijkende en nutteloze antwoorden komen op Kamervragen die gesteld worden over het functioneren van jeugdbeschermers, omdat ‘jeugdzorg’ zelf mag antwoorden."

Leen13

Leen13

08-03-2018 om 15:41 Topicstarter

Treurig

https://nos.nl/artikel/2221199-pvda-schakel-kappers-in-bij-aanpak-geweld-achter-de-voordeur.html

Zo treurig dit.

"Internationale Vrouwendag
Van den Hul overhandigt de nota vandaag, Internationale Vrouwendag, samen met haar fractiegenoten Dijksma en Kuiken aan premier Rutte,

Van den Hul vertelt in het AD dat ze zelf ook door haar toenmalige partner is mishandeld. Ze durfde er pas jaren later over te praten. Ze heeft er achteraf spijt van dat ze nooit hulp heeft gezocht. Wat ze heeft meegemaakt, is een van de grootste drijfveren geweest om de politiek in te gaan."

Jammer dat ze geen echte hulp gezocht heeft. Die heb ik namelijk wel gezocht en gevonden in de vrouwenhulpverlening in mijn buurt. Toen deze nog niet verplicht hoefde te melden.

Deze mevrouw snapt ook niet dat je met melden niet bij de hulpverlening uitkomt maar bij justitie. Treurig. Zo gaat dat dus.

Leen13

Leen13

08-03-2018 om 16:43 Topicstarter

Gesprek BVIKZ met Hugo de Jonge

https://twitter.com/BVIKZ2/status/971759831848816641

Zat er dik in. Helaas.

Geen kruid tegen gewassen.

"BVIKZ

@BVIKZ2
Volgen @BVIKZ2 volgen
Meer
Gesprek met minister de Jonge. In gesprek heeft hij geen enkele empathie getoond voor de gezinnen die te maken hebben gekregen met een melding en onderzoek. Naar zijn zeggen zullen ouders altijd roepen dat een melding onterecht is."

Leen13

Leen13

10-03-2018 om 20:43 Topicstarter

Onterechte meldingen bestaan niet omdat ik het zeg

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/28/ouders-zijn-de-dupe-van-screening-kindermishandeling-7612722-a1552099

Ondanks inmiddels de initiatieven van kinderombudsmannen, oudrechters, advocaten, wetenschappers, ouderorganisaties. En iedereen in het veld heeft daar kennis van genomen. Is Hugo de Jonge van mening dat onterechte meldingen niet bestaan.

"Ouders zijn de dupe van screening kindermishandeling
Ouders verdienen bescherming tegen onterechte beschuldigingen van kindermishandeling, schrijft Ido Weijers."

En daar zou ik 'kinderen' aan willen toevoegen. Ook, en vooral, zij zijn de dupe van dit machtsmisbruik. Kinderen verdienen juist bescherming tegen onterechte en schadelijke inmenging in hun gezin. Ze hebben hun ouders in veel situaties hard nodig en langdurig nodig.

Leen13

Leen13

12-03-2018 om 00:31 Topicstarter

Babypsychiatrie: de huilbaby

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180309_03399749

"Ook babies hebben gevoelens en ervaren dingen"

Huilbabies en hun ouders, die vaak al alles geprobeerd hebben en waar somatisch verder niets gevonden wordt, komen een dag in de week bij de psychiater en de orthopedagoog in een ziekenhuis in Leuven.

Een podcast.

Leen13

Leen13

15-03-2018 om 19:14 Topicstarter

Dag van de Leerplicht: de Miep Ziek contracten gepubliceerd

https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/onderwijsjuriste-publiceert-verborgen-miep-ziek-contracten-om-thuiszitters-weer-naar-school-te-krijgen

"15 MAART 2018

Onderwijsjuriste Katinka Slump is het beu dat het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap tekort blijft schieten in de informatievoorziening naar ouders met thuiszitters; het gaat om de groep kinderen die vanwege psychische of lichamelijke problemen op scholen niet terecht kunnen, terwijl er via maatwerk wel onderwijs mogelijk is voor een groot deel van deze groep. Alleen geeft het ministerie daar geen informatie over.

Daarom publiceert Slump vandaag op de 'De dag van de leerplicht' 46 zogenoemde 'Miep Ziek contracten', die tot nu toe voor de meeste ouders, scholen en docenten verborgen bleven."

Leen13

Leen13

20-03-2018 om 18:17 Topicstarter

NPO1: Een Vandaag: Pleegouders bang voor biologische ouders

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/hoe-ga-je-als-pleegouder-om-met-biologische-ouders/

"Ouders van wie het kind uit huis is geplaatst, proberen op alle mogelijke manieren contact te krijgen met hun kind. Ook wanneer dit niet mag."

Leen13

Leen13

22-03-2018 om 17:19 Topicstarter

Apeldoorn

https://www.destentor.nl/apeldoorn/machtswissel-in-apeldoorn-vvd-de-grootste~a0d8def0/

De partij van Wim Willems, lokaal Apeldoorn, het raadslid dat het opneemt voor de rechten van ouders en kinderen in de jeugdhulpverlening, is de 2e partij van Apeldoorn geworden, na de VVD.

http://svensnijer-essays.blogspot.nl/2018/03/raadslid-apeldoorn-over-werkwijze.html

Spannend of hier echt iets gaat veranderen. Betere zorg en minder dwang en justitie. Want daar gaat het over.
Wim Willems stelt, samen met anderen, voor om een kwaliteitsfunctionaris mee te laten kijken en hulpverleners te wijzen waar ze de rechten van ouders en kinderen niet honoreren en hoe ze dat wel kunnen doen.
Een taak die de inspectie tot nu toe weigert op zich te nemen.

Dora

Dora

22-03-2018 om 20:34

gezien

Misschien gaat er vanuit Apeldoorn iets veranderen. Dan zou toch blijken dat die transitie zijn goede kanten heeft gehad. Een politicus zit er als het goed is voor zijn kiezers, dus heeft hij andere belangen dan de jeugdzorgindustrie. Hij lijkt me wel iemand die zich vastbijt. Ik hoop het!

mirreke

mirreke

23-03-2018 om 02:35

Goede kanten van de transitie?

Die transitie is het eerste wat fout is natuurlijk. Juist uit het interview met deze lokale politicus blijkt dat. Hij heeft gemerkt dat in veel (elke?) gemeentes dezelfde fouten worden gemaakt. Dan blijf je bezig met herstellen, want in elke gemeente gaan er weer andere mensen over, die ook telkens bij de gemeentelijke verkiezingen weer kunnen worden vervangen. Dit is echt verspilling van tijd en geld. We mogen inderdaad godsblij zijn dat deze persoon zich hierin vastbijt, en dat hij over de grenzen van zijn eigen gemeente heenkijkt.

Juist iets als jeugdzorg moet terug naar de verantwoordelijkheid van de nationale overheid, om postcodeongelijkheid te voorkomen, en te zorgen dat de jeugdzorg niet overgeleverd blijft aan de grillige gemeentepolitiek.

Jeugdzorg is van een totaal andere orde dan het fietspadenbeleid, of de winkelopeningstijden.

Dora

Dora

23-03-2018 om 09:06

Klopt

Maar juist omdat het overal weer fout gaat, zoals al voorspeld werd, kan het nut hebben als er eens een gemeente de boel wel op de rit krijgt. Misschien realistisch om te verwachten dat iedereen dan van Apeldoorn gaat leren, maar zoals het tot nu toe ging was het ook niet geweldig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.