Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Jeugdzorg 2


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Leen13

Leen13

25-03-2018 om 16:49 Topicstarter

Brandbrief 500 jeugd(straf)rechtadvocaten

https://vnja.nl/wp-content/uploads/2018/03/2018-03-21-brief-aan-Ministerie-van-Volksgezondheid-Welzijn-Sport.pdf

"Aan de minister:

Excellentie,
Ruim 500 jeugd(straf)rechtadvocaten luiden de noodklok: al geruime tijd is sprake van een tekort aan passende jeugdhulp voor onze minderjarige cliënten. Dit betekent dat kinderen niet altijd de zorg en hulp krijgen die zij nodig hebben en verdienen, hoe hard wij voorafgaand aan, tijdens en na rechtszittingen ons best ook doen om die te realiseren. Dit is in strijd met de jeugdhulpplicht en met het Internationale Verdrag inzake de Rechten van het Kind. En dat vinden wij niet kunnen."

Wel rechtzittingen en opsluiten, geen hulp bieden en kinderen onnodig te lang gesloten laten blijven.

mirreke

mirreke

26-03-2018 om 12:59

En dan eindelijk hier een artikel/blog over

de aantallen mishandelde kinderen...

https://huib.me/blog/goochelen-met-getallen-over-de-mysterieuze-statistieken-van-jeugdzorg/

Goochelen met getallen; over de mysterieuze statistieken van Jeugdzorg
Views: 2.544

Een recente tv-uitzending van EenVandaag liet zien hoe bewijsmateriaal door Veilig Thuis, de organisatie voor kinderbescherming in Nederland, wordt gefabriceerd tegen ouders die worden verdacht van ‘kindermishandeling’. Het laat ook zien hoe artsen hopen dat er een ‘ongeluk’ met deze kinderen plaatsvindt om de zaak te winnen. Hoe vaak komt dit voor?

Context

In dit artikel wordt geprobeerd de informatie in het nieuwsverslag in context te plaatsen in plaats van in de psychologie of psychopathologie van deze twee individuele vertegenwoordigers van CPS-organisatie Veilig Thuis (VT) in te gaan.

De belangrijkste vragen die dit artikel probeert te beantwoorden zijn: hoeveel kinderen worden eigenlijk misbruikt door hun ouders, wie bepaalt dat en wie profiteert daarvan?

Bijna alle media, zelfs degenen die zichzelf als ‘onderzoeksjournalisten‘ beschouwen, herhalen gewoon de cijfers die door VT worden geproduceerd: “Elk jaar worden bijna 120.000 kinderen in Nederland misbruikt”. Dat komt neer op 3,5% van de totale minderjarigen populatie van 3,5 miljoen. (bron: CBS)

Tot mijn verbazing gebruikte meneer Klijn, voorzitter van een Raad van Bestuur van VT, zelf een veel lager aantal: hij stelde in de uitzending dat VT per jaar 85.000 meldingen krijgt, waarvan er volgens hem slechts 15.000 tot een onderzoek leiden.

Een onbekend aantal van deze 15.000 onderzoeken wordt geclassificeerd als ‘kindermishandeling’. Wie weet hoeveel ouders vals beschuldigd worden op basis van gefabriceerd bewijs, op dezelfde manier als in de uitzending werd getoond?

Hoofdrekenen

Heb je ook de rekenfout ontdekt die Klijn maakte? Hij beweerde dat dit aantal “slechts zes procent” is. Een zesde is iets heel anders dan zes procent. Men zou denken dat een bestuurder van zo’n verantwoordelijke overheidsorganisatie het rekenniveau van de basisschool zou kunnen overschrijden, maar blijkbaar niet.

Maar het wordt nog meer bizar, als men kijkt naar de bevindingen van een ander, extern promotie-onderzoek, waarbij een kritische en onafhankelijke onderzoeker de wetenschappelijke validiteit van de vragenlijsten heeft bekeken, die de officiële aantallen onderbouwen.

Het blijkt allemaal zeer twijfelachtig: alleen indirecte aantallen subjectieve ‘gevoelens’ zijn verzameld van die professionals, die rechtstreeks profiteren van toenemende gevallen van ‘kindermishandeling’.

Dit gebeurde met behulp van een vragenlijst (NPM) die helemaal niet gevalideerd blijkt te zijn, waarbij slechts 3 maanden lang tips van ‘informanten’ als input werden gebruikt. Jurist Peter Prinsen schreef hierover: “De NPM claim [is] niet gevalideerd en is onbruikbaar als basis voor overheidsbeleid gericht op preventie en interventie.”

De onderzoekster, Maartje Schouten van de Universiteit van Utrecht, kwam op een heel ander getal. Schouten gebruikte voor haar 12 maanden durende dataverzameling de directe input van 50.671 minderjarigen. Dit onderzoek kwam op 1.662 mishandelde kinderen per jaar uit. Dit is minder dan een procent van de officiële statistieken en slechts 0,05% van de totale minderjarige Nederlandse minderjarigen.

Vreemd genoeg heeft de Universiteit van Schouten echter een heel andere interpretatie van haar onderzoek: “98% van de gevallen wordt gemist bij de huidige screening”.

De reactie van VT? Een haastig uitgebrachte nieuwe en opnieuw onwetenschappelijke publicatie, die beweert dat het werkelijke aantal plotseling wel 650.000 zou zijn. Dat zal deels wel gebaseerd zijn op die ‘2%’ (van 119.000), want dan zou 100% daarvan 595.000 zijn.

Om dit aantal in context te plaatsen, zoals herhaaldelijk werd verzocht door dhr. Klijn: dit is 18 procent van het totaal aantal van ruim 3,5 miljoen minderjarigen (leeftijd 0-18) in Nederland.

Dus wat is het nou echt? Is het jaarlijkse aantal werkelijke gevallen van kindermishandeling 650.000, 119.000, 85.000, 15.000 of slechts 1.662?

Over prikkels, vooroordelen en onpartijdigheid

Dit is een grote – gesubsidieerde – markt in Nederland. Met financiële en culturele prikkels die de betrokkenen stimuleren om zo veel mogelijk ‘misbruikers’ te vangen. Dit wordt ook wel ‘pervers’ genoemd.

Vanwege de rechtstreekse weigering om een daadwerkelijk onpartijdig professioneel oordeel in het definitieve besluitvormingsproces op te nemen, is het bijna onmogelijk om te verwachten dat een organisatie zoals Veilig Thuis op een onpartijdige manier functioneert.

De professionals die gevraagd zijn om de gegevens voor dataverzameling te verstrekken, kunnen simpelweg geen onpartijdige informatiebronnen zijn, aangezien zij ook profiteren van het ‘upgraden’ van de getallen. Grote aantallen betekenen meer budget. Meer budget is meer macht en prestige. Of gewoon het behouden van je baan of zelfbeeld.

Als het laatste aantal van 1.662 daadwerkelijk mishandelde kinderen het dichtst bij de waarheid ligt, dan zullen zo’n 648.000 Nederlandse gezinnen binnenkort de gerede kans hebben om ook beschuldigd te worden – vanwege geen enkele andere redenen dan dat 1. hun kind ziek is, 2. iemand het nodig vindt om een melding te doen en 3. impliciete ‘targets’ die moeten worden gehaald.

Dit blijkt uit een ander voorbeeld van iemand, die niet op basisschool niveau kan rekenen: een wethouder in Rotterdam berekende dat – op basis van de ramingen van VT – er in iedere klas minstens drie misbruikte kinderen moeten zitten.

Zijn politieke interventie was om alle leraren te straffen, die minder dan drie kinderen per klas meldden. De docenten krijgen daarom nu speciale training om ‘kindermishandeling’ te herkennen. Hoe vind je dat als voorbeeld van ‘tunnelvisie’?

Mijn bronnen vertellen me dat zelfs het ministerie van Justitie ontevreden is over hoe VT functioneert; hoewel sommige van de 26 afdelingen beter lijken te functioneren dan de meeste. Misschien kan ik erachter komen wat zij daar anders doen.

“Ik ben erg blij dat u dit noemt”

Degenen die bekend zijn met media-training, zullen alle basis strategieën en technieken gezien hebben om met de vragen van de presentator om te gaan: ontkenning, ontwijking, omkering en projectie. Letterlijk geen enkele vraag werd direct beantwoord.

‘Wat goed is om te weten’ is dat Veilig Thuis al heeft geprobeerd om soevereiniteit te krijgen door zich te ontdoen van het Tuchtrecht. Tot nu toe slaagden die pogingen niet. En laten we dat ook vooral ook zo houden, als ze zelfs stervende kinderen weg durven te halen.

Tenslotte

Mijn complimenten voor EenVandaag voor hun uitstekende journalistieke werk en chapeau voor de vier moedige ouders, die hun verhalen zo publiek durfden maken.

Bijna alle ouders die mij hun verhaal vertellen, durven dit gewoon niet te doen uit angst voor vergelding – ongeacht of ze al gewonnen hebben, nog steeds in gevecht zijn of hun zaak al verloren hebben.

Deze vier ouders geven andere ouders zo een rolmodel, dat hen kan aanmoedigen om zich te verenigen of zelf met hun verhaal naar buiten te komen.

Er schuilt altijd macht in grote aantallen. Dit wordt ook wel ‘democratie’ genoemd.

Wordt vervolgd

Sinds ik de mogelijkheid van deze aanvallen op gezinnen in mijn boek voor mantelzorgers en vrienden van Lyme patiënten noemde, heb ik deze problemen met VT gevolgd. Toch had ik geen idee van de omvang van deze verborgen ellende. Niet alleen in Nederland, maar ook daarbuiten. Daarom werk ik inmiddels vooral internationaal.

Inmiddels help ik bijna elke week ouders van kinderen met Lyme om te voorkomen dat ze in deze val terecht komen of om hun weg eruit te vinden.

Daarom zal dit huidige artikel worden vervolgd door een tweede deel, dat meer ingaat op de verbinding tussen deze huidige uitzending en ziekten zoals ME of chronische Lyme.

Het bevat suggesties voor andere ouders, die nu al of misschien binnenkort met valse beschuldigingen door ‘vertrouwensartsen’ zoals dr. Worm om moeten gaan.

Want als ‘niet snel genoeg groeien’ of een gebroken voedingslijn al genoeg aanleiding is om ‘met alle middelen het kind weg te halen’ en als leraren worden opgeleid om ‘politieke doelen’ te bereiken, is het niet moeilijk om te voorstellen wat er gebeurt met gezinnen van kinderen met een complexe, betwiste en gemarginaliseerde ziekte zoals chronische Lyme.

Je kan hier het tweede artikel over dit onderwerp lezen, genaamd “Volg de Wormen“.

Leen13

Leen13

26-03-2018 om 18:27 Topicstarter

Volg de Wormen: en advies aan ouders

https://huib.me/blog/volg-de-wormen/

Huib ME heeft ook advies voor ouders die geconfronteerd worden met instanties bij een ziek kind met een voor medici onduidelijke diagnose of onenigheid over de behandeling tussen medici onderling en/of met ouders.

Hij concludeert ook dat het systeem psychopathologisch is en hoe je dat kunt herkennen.

"Onderschat niet wat anderen kunnen doen om te ‘scoren en te winnen’, en maak niet de menselijke fout om jezelf als referentiekader te gebruiken voor waar anderen toe in staat zijn om hun zin te krijgen.

Trap niet in de ‘als je onschuldig bent, heb je niets te verbergen’ retoriek. Alles wat je zegt, wordt tegen je gebruikt zoals de EenVandaag uitzendingen duidelijk laten zien.

Neem zo snel mogelijk een verzekering voor de juridische kosten en kies er eentje die je de vrijheid in keuze van advocaat biedt.

Mr. Korver biedt nu ouders een goedkope dienst aan, waarin zij een dossier kunnen opbouwen om op voorhand klaar te zijn voor eventuele beschuldigingen.

Zorg ervoor dat je jouw rechten begrijpt en houdt een rechte rug. Neem elk gesprek op (dat mag, als je er zelf bij bent) en documenteer alles.

Overweeg om lid te worden van de BVIKZ, zodat ze aan het begin van het proces al betrokken zijn. Dit blijkt in vele gevallen meteen de stoom van de zaak af te halen.

Zowel mr. Korver als mr. Osinga helpen ouders ook om klachten bij de Tuchtraad in te dienen tegen artsen van VT.

Bekijk de documentaire ‘I am Fishead ’ om psycho-pathologische en sociopathische organisatiestructuren beter te herkennen.

mirreke

mirreke

29-03-2018 om 21:40

Iets over wiegedood...

Aanwijzingen dat een gen hierbij meespeelt. Dus idd, geen mishandelende ouders, maar een speciaal gen... zucht.

http://www.france24.com/en/20180329-cot-death-risk-may-be-heightened-genetic-mutation-study

Leen13

Leen13

29-03-2018 om 22:36 Topicstarter

Nog een verklaring: Orexin

https://www.oudersvannu.nl/nieuws/artsen-doen-belangrijke-ontdekking-over-wiegendood/

De baby’s die waren overleden bleken 20% minder orexin in hun lichaam te hebben dan de rest van de baby’s

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28449906

Low cerebrospinal fluid hypocretin levels

En als je het (nog) niet weet dan zijn het natuurlijk de ouders.

Leen13

Leen13

31-03-2018 om 16:30 Topicstarter

Schrijvende leeuwevader procedeert door

http://www.gazetvanhetnoorden.nl/2016/06/19/onwelgevallig-boek-wordt-verboden-auteur-wordt-monddood-gemaakt/

"De auteur van het boek ‘De Rotterdamse Babyroof’ heeft van de rechter een publicatieverbod gekregen. Er hangt hem een straf van 8 maanden boven het hoofd. In het boek heeft de auteur een uitgebreide verslaggeving bijgehouden van de uithuisplaatsing van zijn zoontje. Iedereen die daar professioneel bij betrokken is geweest, wordt met naam en toenaam genoemd in het boek. Ook verwijst hij naar jurisprudentie, wetgeving, protocollen en hoe het wel moet.

“Kappen nou met publiceren, anders sluiten we je 8 maanden op
"De auteur procedeert al ruim 11 jaar en heeft nog diverse juridische zaken lopen om zijn zoontje terug te krijgen. Maar tot nu toe zijn die rechtszaken (o.a. 1,2) zo goed als kansloos gebleken. Hij wordt meegezogen in een krankzinnige werkelijkheid van geheime procedures, corruptie en liegende hulpverleners. Jeugdzorg en de kinderrechters gaan echter niet mee met de argumentering van de auteur en hebben hem zelfs een contactverbod met de pleegouders opgelegd. Volgens de auteur heeft dit Nederlandse systeem van hulpverlening maar één doel: zijn zoon moet koste wat kost in een pleeggezin blijven en hij mag nooit meer terug naar zijn familie. Saillant detail: De jongen (12) geeft al jaren aan zijn vader weer te willen zien."

Uiteraard weer geen schadevergoeding.
"Eerder wees de rechtbank van Rotterdam een miljoenenclaim tegen jeugdzorg van de auteur af. De auteur procedeert nu tegen de Staat."

Vader is in Hoger Beroep gegaan en tot die rechtzaak is het boek in elk geval nog te koop.

Leen13

Leen13

01-04-2018 om 00:31 Topicstarter

UHP en de gang door de instituties

https://narita.nl/beau-five-days-inside-of-a-bubble-hoe-het-er-in-de-jeugdzorg-echt-aan-toe-gaat/

Je zou toch denken dat men nog weleens zou aarzelen om een melding te maken en een kind aan de heidenen over te leveren. Als je weet wat de gevolgen zijn. Zou hulp aan het gezin niet veel beter, en veel goedkoper, zijn? Laat staan dat je meer kans hebt een kind heel te houden als je het gezin heel houdt.

"Mensen denken altijd dat pleeggezinnen zo warm zijn, dat mensen het kind van een ander uit puur pedagogisch altruïsme in huis nemen. Dat valt nogal tegen."

" En vandaag vertel ik je over hoe het er écht aan toe gaat in de jeugdzorg. Want wat Beau (van Erven Dorens) niet liet zien is het constante op je hoede zijn voor alarm en geen contact mogen hebben met je ouders. De machtsstrijd tussen jongeren onderling en de jarenlange voogdijvechterijen die tot gevolg hebben dat je als ‘jeugdzorgkind’ soms van pleeggezin naar pleeggezin, van instelling naar instelling gaat. Beau moest de camera waarschijnlijk uitzetten als er weer eens een kind – want we verliezen het bij pubers soms uit het oog, maar we hebben het hier over kinderen – naar de separeer, of in makkelijker taal, isoleercel, gesleept werd."

"Na een klein jaar, een maand voor mijn tiende verjaardag, liep ik weg. Ik belde aan bij mensen een paar straten verderop, stortte mijn hart bij hun uit, en zij belden de politie.
In het daarop volgende jaar ben ik drie keer van pleeggezin gewisseld. ‘Te moeilijk’. Alsof een kind een puzzel is die je terug kan brengen naar de kringloopwinkel omdat er een stukje mist. Alsof je er bij een pleegkind niet vanuit kan gaan dat er stukjes missen. Helaas weten veel mensen niet waar ze aan beginnen, merken ze de missende stukjes op, en pakken ze stukjes van een andere puzzel die ze er met dwang in proberen te duwen. Ze beseffen zich niet dat ze alles op die manier alleen maar meer beschadigen."

Leen13

Leen13

01-04-2018 om 14:02 Topicstarter

VT krijgt er weer geld bij

@Ranada1967

Kamerbrief van @hugodejonge - Veilig Thuis krijgt in 2018 11,9 miljoen oplopend naar 38,6 miljoen in 2021 voor aanscherping Meldcode en betere radarfunctie...

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2018/03/30/kamerbrief-over-voortgang-aanpak-huiselijk-geweld-en-kindermishandeling

Een brief van minister Hugo de Jonge aan de 2e kamer.
Nu heb ik er geen bezwaar tegen dat er extra geld gaat naar de maatschappelijke opvang voor het onderbrengen van slachtoffers van huiselijk geweld. Beter zou zijn: meer geld naar huisvesting voor burgers die dat soms ineens nodig blijken te hebben vanwege scheiding of andere problemen.
Wie tijdig uit elkaar gaat kan mogelijk huiselijk geweld voorkomen.

Maar zoals Rene Clarijs al constateerde: het kleeft aan het Nederlandse jeugdzorgbeleid om niet aan de voorkant, de voorzieningen, maar aan de achterkant, het dweilen met de kraan open en justitie in de lead, het geld te besteden.

Hugo de Jonge reageert ook op het verwijt van 'onterechte' meldingen. Hij gaat sowieso de meldcode verder aanscherpen.

"3. Meldingen Veilig Thuis n.a.v. bericht op website Zembla
In de media, maar ook door uw Kamer, is de afgelopen periode aandacht gevraagd voor ‘onterechte’ meldingen van kindermishandeling bij Veilig Thuis.
Nog eens wil ik benadrukken dat we voorzichtig moeten zijn met het beeld van ‘onterechte meldingen’. Dit draagt niet bij aan de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. ............................
..........Het enkele feit dat na een dergelijk onderzoek kan blijken dat
geen sprake is van kindermishandeling, maakt de geuite zorg en de melding bij Veilig Thuis nog niet onterecht."

De minister snapt het nog steeds niet. Er wordt zelden geconstateerd dat er geen sprake is van 'kindermishandeling'. Door de vermenging van vrijwillige hulpverlening en dwang worden er altijd 'zorgen' geconstateerd waar de ouders blijkbaar niet over gaan, hoewel zij verantwoordelijk worden gehouden voor de oplossing, maar dat dient gemonitord te blijven door de overheid die zonodig met UHP kan ingrijpen.

Leen13

Leen13

01-04-2018 om 18:40 Topicstarter

Excuses en dan volgt er nog veel meer UHP

https://www.theguardian.com/australia-news/2018/jan/25/indigenous-children-in-care-doubled-since-stolen-generations-apology

Australie

"The number of Indigenous children in out-of-home care has doubled in the decade since the 2008 apology to the stolen generations, according to figures released by the Productivity Commission."

"“[The system] keeps failing Aboriginal families and communities because it is punitive, not supportive,” Weston told Guardian Australia. “We are spending the money in the wrong place. We are spending the money to remove the kids and put them in out-of-home care, separating them from their families and not putting any strategies in place to help them get their kids back.”"

Het is een wereldwijde epidemie. Geen zorg maar justitie.

Leen13

Leen13

01-04-2018 om 19:37 Topicstarter

Data profiling: de volgende stap?

https://apolitical.co/solution_article/london-uses-data-predict-which-children-abuse/

We weten al dat er gescreend wordt op postcode (achterstandsbuurt?) en vinkjes (alleenstaand, onderwijsproblemen, niet gemiddelde burger). In het buitenland werkt men al met programma's die data analyseren en profileren welke gezinnen mogelijk in omstandigheden zijn die leiden tot 'kindermishandeling'. Het wordt aangeprezen als een geweldige besparing want 'vroeg ingrijpen' wordt mogelijk. Echter de kosten lopen op, want er wordt wel meer gevonden maar niet meer echte hulp verleend behalve dan dat justitie en pleegzorg er weer een klant bij hebben.

In plaats van de mogelijkheden te vergroten tot goede huisvesting, scholing, toegankelijke geestelijke gezondheidszorg en armoedebestrijding.

"Xantura’s “Early Help Profiling System” (EHPS) translates data on families into risk profiles, sending monthly written reports to council workers with the 20 families in most urgent need of support. Various statistics are used from multiple agencies, including information about school attendance and attainment, families’ housing situations, and economic indicators. With three years of time series data, the modellers have used the first two years to build the algorithm and train the model, testing it against the third year of data. This helps to weigh the variables and continuously test the model, which keeps improving as more data is fed into it. Each month, social workers are given a manageable list of 20 families most at risk in the area, with whom they are not currently working. "

Leen13

Leen13

02-04-2018 om 23:33 Topicstarter

Autonome systemen

http://www.sconline.nl/interview/%E2%80%98wat-heb-ik-aan-transparantie-van-een-algoritme%E2%80%99

"Dat is in het licht van de huidige wet problematisch. En je zit al snel te morrelen aan fundamentele waarden. Als jij het slachtoffer bent van zo’n profiel, voel je je ongetwijfeld gestigmatiseerd.’

Anderzijds: hoe transparant en eerlijk is de menselijke beoordeling in bijvoorbeeld een functioneringsgesprek?
‘Inderdaad, dat is het tegenargument. Is het dan beter om te vertrouwen op die intuïtie, die misschien ook heel erg bevooroordeeld is? Een extreem voorbeeld dat stond in Ouders van nu – ik weet niet of het echt gebeurd is – is van een kind dat uit huis zou zijn geplaatst omdat de ouders een bepaald risicoprofiel hadden. Dat is natuurlijk heel erg naar. Tegelijkertijd kun je er haast – ik zeg haast – begrip voor opbrengen. De gemeenteambtenaar die hierover moet beslissen, is met steeds minder budget verantwoordelijk voor meer probleemgezinnen. En als het misgaat, heeft hij het gedaan. Vanuit zijn perspectief is de zekere oplossing het kindje uit huis plaatsen.
‘Maar het punt is dit. Je kunt iemand een boete opleggen omdat hij op vrijdagavond door rood licht is gereden. Je kunt iemand niet een boete opleggen omdat hij een man is in de leeftijdscategorie 20 tot 25 jaar, die rijdt in een BMW – ook al rijdt die groep vaak op vrijdagavond door rood licht. Dan komen we terecht in de wereld van Kafka, met autonome systemen die grote beslissingen nemen die diep ingrijpen in het persoonlijk leven."

Leen13

Leen13

04-04-2018 om 21:59 Topicstarter

Vandaag in de commissie

Vandaag in het overleg met de minister.

"@BVIKZ2
58 min58 minuten geleden
Meer
Minister de Jonge heeft voorstel Bvikz geweigerd om in gesprek te gaan met ouders die onterecht beschuldigd zijn van kindermishandeling en durft nu in beantwoording te stellen dat Bvikz geen namen en rugnummers heeft willen geven. Dit is een pertinente onwaarheid"

Naar verwachting spreekt minister de Jonge voor de mishandelingssector. De VT medewerkers worden onjuist, terwijl ze hun werk zo goed doen, ter verantwoording geroepen. Dit gaat waarschijnlijk over de VT-arts Raat die nogal tekeer gaat met beschuldigingen PCF.
Waarheidsvinding en goede onderbouwing in VT helpt natuurlijk niet, want dan wordt er niet meer goed gemeld. Dat komt pas aan de orde bij de kinderbescherming en de rechter.

En verder heeft hij al een aantal keren met de BVIKZ gesproken maar is het fundamenteel oneens met de duiding onterechte melding. Een melding is nooit onterecht en uiteindelijk kan blijken dat er geen zorgen zijn, maar dan was de melding nog niet onterecht.

Snapt het niet, snapt het niet. Rapport begint met suggesties, loopt vol met subjectieve suggesties en dat wordt dan overgenomen door de kinderbescherming en komt zo voor de rechter. Zie er dan nog maar eens soep van te koken. Hulp is gestopt, gezin getraumatiseerd, maar minister de Jonge blijft hangen op de logica en ontgaat de tragiek van gezinnen die niet geholpen maar gecriminaliseerd worden.

En wat de BVIKZ aangaat, als men een zaak heeft met kop en staart dan kan de minister er wat mee, niet met anonieme zaken. En men moet vooral dan een klacht indienen. Daar zijn die procedures voor bedoelt.

Nou ja, dan weten we het wel weer.

Geen kruid tegen gewassen.

Allemaal lid worden van de stichting KOG en als de BVIKZ steun nodig heeft.

De commissieleden stellen hier en daar wel wat kritischer vragen, met name Fleur Agema maar ook een kamerlid als Segers, die het opneemt voor ouders. Maar men zet niet door en de minister heeft er geen boodschap aan.

We gaan het meemaken.

Leen13

Leen13

04-04-2018 om 22:03 Topicstarter

Geld

En overal, groei van VT nav meldcode en specialisering, kosten opleiding meldcode, wat betreft de invoering maar ook standaard in diverse opleidingen als lerarenopleiding, kinderopvang, aandachtsfunctionarissen.

Overal wordt geld bij gevraagd door een aantal commissieleden en komt geld bij volgens de minister.

1662

Bedankt voor het doorgeven van het artikel over gegoochel met cijfers. Die 119.000 zijn echt de norm geworden: het moeten er zoveel zijn. Wat in dat onderzoek gebeurde was, dat er gevraagd werd naar ervaringen met.... en dan werden alle incidenten uit een kinderleven bij elkaar opgeteld tot een getal, dat getal werd vertaald naar: zoveel kinderen zijn er nu; en voor de leerkrachten nog dringender: zoveel kinderen zitten er nu in jouw klas. En als je dat niet ziet, dan moet je bijgeschoold worden om beter te kijken.
Een duivelse redenatie, waarvan iedereen vergeet dat het onderzoek gepubliceerd werd vlak voordat er een nieuw regeerakkoord kwam en er dus gelden verdeeld moesten worden.
Goed dat er nu eens kritisch gekeken wordt naar de getallen.
Overigens zijn 1662 kinderen er ook 1662 teveel, het blijft een ernstige zaak. Niet door de getallen, maar wel door wat er gebeurt met sommige kinderen en de kwetsbaarheid van kinderen.

Tsjor

mirreke

mirreke

05-04-2018 om 14:07

Even terugluisteren naar NPO radio1 van gisteren!

Want:

Interview met Maasja Ooms en Mischa de Winter nav. de documentaire Alicia, het meisje van negen verdwaald in de instellingen van Jeugdzorg, voor wie geen plek is in een pleeggezin.

Terugluisteren kan hier!

https://www.nporadio1.nl/radio-eenvandaag/onderwerpen/450748-documentaire-alica-krijgt-gevolg-discussie-in-gemeenten-over-systeemfout-jeugdzorg

Stuk begint om drie uur.

Korte recap: Maasja Ooms vertelt hoe de docu tot stand is gekomen: geeft aan dat ze eigenlijk zouden filmen hoe een meisje een pleeggezin vindt. Wat ze in plaats daarvan filmen (al drie jaar) is een meisje voor wie geen plek is, die door haar nood en ongeluk steeds groter probleemgedrag vertoont, waardoor ze telkens weer naar een andere plek moet.
(even terzijde: maar dit lijkt het verhaal van mijn stiefdochter, alleen was die enkele jaren ouder...).

En dan komt Mischa de Winter, en hij zegt GOEDE DINGEN!!!

Want: hij zegt: door de hele docu door is er een ding heel duidelijk te horen: Alicia wil naar haar moeder! En, zegt hij, waarom nou niet wat geld wat er in ALicia wordt gepompt investeren in de band met haar moeder, investeren in pedagogische begeleiding. Want, zegt hij, dat ze terugmoet naar haar moeder is wat we (eigenlijk) willen.

Ja maar, zegt dan helaas, helaas Maasja Ooms: maar de mensen van de Kinderbescherming 'hebben er verstand van en die weten dat ze niet terugkan naar haar moeder'.

Dus Mischa de Winter herhaalt het nog maar eens; dit meisje geeft heel duidelijk aan wat ze wil. De hulpverleners zien alleen maar een meisje met problemen en geven aan wat zij denken dat goed voor haar is. Maar laten we nou eens naarhaar luisteren. Wat wil zij. Zij wil naar haar moeder. Haar gedrag komt omdat zij verpest is (kort omschreven) door haar verblijf in de jeugdzorg. Zij schreeuwt haar nood uit. Laten we nou investeren in de band tussen haar en haar moeder.

Hehe!!!! Ik kan hem wel zoenen!
En nu moet zijn mening duidelijker worden geformuleerd.

mirreke

mirreke

05-04-2018 om 14:11

Ik bedoel

De mening van Mischa de Winter moet overal worden herhaald. Hij zegt het! Eindelijk: Stop dat geld nou in de ouders, in het gezin. Steek dat geld in pedagogische begeleiding, in plaats van in dure instellingen, speciale pleeggezinnen, die trouwens ook pedagogische begeleiding zouden krijgen als ze er zouden zijn (ze zijn er niet) voor Alicia.

Ik lees er niets over, ik heb er niets meer over gezien.

Maasja Ooms gaat met gemeenten praten over dit soort problemen, en hoopt dan samen oplossingen te vinden. Maar ze moet vooral met Mischa de Winter gaan praten, en gaan lobbyen om kinderen weer terug naar hun ouders te krijgen.

Helaas heeft zij geen twitter volgens mij...

mirreke

mirreke

05-04-2018 om 14:12

Ze heeft wel een website met contactgegevens

Ik zet m hier niet neer, maar is gemakkelijk te vinden.

Leen13

Leen13

05-04-2018 om 21:32 Topicstarter

Geluisterd

Fijn inderdaad dat Micha de Winter erkent dat wij zelf die kinderen boos maken met een gang door pleeggezinnen, 'behandelsettingen/jeugdzorgplus gesloten' terwijl het kind het liefste bij haar ouders is. En dat ook voortdurend aangeeft en daarin consequent gefrustreerd wordt.

Dat mogelijk maken zou de, gespecialiseerde/deskundige, taak kunnen zijn van jeugdhulpverlening.

In plaats van de zesderangs zorg die we opgroeiende kinderen, uithuisgeplaatst, nu bieden.

Leen13

Leen13

06-04-2018 om 19:41 Topicstarter

Enquete ouders kosten Passend Onderwijs

http://terpstralegal.com/2018/de-tegenbegroting-hoeveel-geld-bent-u-kwijt-aan-passend-onderwijs/

"De TEGENBEGROTING! Laat ons weten hoeveel u zelf betaalt voor passend onderwijs.

Minister Arie Slob van onderwijs gaat de scholen dwingen tot meer openheid over de bestedingen met ingang van 2019.
Maar daar willen wij niet op wachten. Ouders die op dit moment zelf (een deel van) het passend onderwijs voor kind betalen willen wij vragen om dit formulier in te vullen. Met De TEGENBEGROTING wil Terpstra Legal in kaart brengen hoeveel geld ouders zelf betalen voor het passend onderwijs aan hun kinderen. "

" Katinka Slump heeft geretweet

Fleur Terpstra

@FleurTerpstra
44 min.44 minuten geleden
Meer
[Onderwijsrecht] De Tegenbegroting: We gaan richting een miljoen! In een paar uur tijd hebben ouders massaal het formulier ingevuld en laten weten hoeveel geld zij betalen voor passend onderwijs. Geld dat ondertussen wordt opgepot…https://lnkd.in/dMzwhFu "

mirreke

mirreke

09-04-2018 om 13:12

Ook ingevuld!

dus...

mirreke

mirreke

09-04-2018 om 13:16

Forensisch artsen op zoek naar kindermishandeling

https://s.parool.nl/4591552

'Spooren stelt zich neutraal op. Ze wil geen vertrouwensrelatie met degene die ze onderzoekt, en geen behandelrelatie. "Met gebruik van wetenschappelijke, medische kennis doe ik verslag van mijn bevindingen. Dat verslag gaat vervolgens terug naar de opdrachtgever van het onderzoek. Die bepaalt verder wat ermee gebeurt."

Hoe verleidelijk het soms ook is om meer te willen weten van het incident of de vermeende dader, die gedachten laat Spooren voor wat ze zijn. Al is daar één uitzondering op: "Als ik duidelijke aanwijzingen zie voor seksueel misbruik en ik wil bij het slachtoffer een juridisch geldig onderzoek doen naar biologische sporen van de vermoedelijke dader, moet ik de politie erbij halen. Als ik met een wattenstaafje sperma van de vermoedelijke dader afneem bij het slachtoffer, vereist de juridische procedure dat de politie daar proces-verbaal van opmaakt."

mirreke

mirreke

09-04-2018 om 13:18

In bovenstaand artikel wordt verteld hoe het er in A'dam

aan toe gaat.
Hugo de Jonge (hij ja) wil dit uitrollen over heel NL, althans, hij wil onderzoeken of dat mogelijk is...

mirreke

mirreke

16-04-2018 om 17:15

Jeugdzorg a la Hugo de Jonge

https://www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen/hugo-de-jonge/nieuws/2018/04/16/kabinet-meer-ondersteuning-voor-kwetsbare-jongeren

Het klinkt aardig: maar we weten inmiddels ook wat Jeugdzorg inhoudt...

"
Kabinet: Meer ondersteuning voor kwetsbare jongeren

Nieuwsbericht | 16-04-2018 | 12:00

Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) en minister Dekker (Rechtsbescherming) komen met een brede aanpak om de jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering te verbeteren. Zo krijgt elk kind dat uit huis is geplaatst een eigen mentor en gaat elke jongere in de jeugdzorg een toekomstplan maken voor na zijn achttiende. Ook wordt de pleegzorg standaard verlengd naar 21 jaar, worden kinderen die in hun ontwikkeling worden bedreigd eerder en effectiever beschermd en is het separeren van jongeren in de gesloten jeugdzorg straks verleden tijd.

Beeld: ©Ministerie van VWS

Dat en meer is te lezen in het programma ‘Zorg voor de Jeugd’ dat de ministers zojuist naar de Tweede Kamer stuurden. Uitgangspunt is dat het belang van het kind nog meer centraal moet komen te staan in de jeugdhulp. Dat betekent tijdiger passende hulp, zoveel mogelijk thuis opgroeien en meer begeleiding om zelfstandig te worden. Bovendien worden de wachtlijsten aangepakt.

Minister De Jonge:
‘Met de decentralisatie van de jeugdzorg naar de gemeenten is een goede beweging in gang gezet. Maar kinderen, ouders en medewerkers hebben daar nog te weinig van gemerkt en lopen soms nog tegen problemen aan. Het werk is nog niet af. Daarom ben ik trots op dit ambitieuze programma dat er nu ligt.’

Minister Dekker:
‘Het belang van jongeren staat duidelijk bij iedereen voorop. Ik vind het mooi te zien dat we in dit programma nadrukkelijk samen optrekken: de justitieketen, de zorgkant, Rijk, gemeenten en instellingen. Met als einddoel dat geen enkele jongere in de kou komt te staan.’

Het kabinet gaat dit programma samen met gemeenten, zorgaanbieders en cliëntenorganisaties uitvoeren. Er is in totaal 108 miljoen euro beschikbaar om de transformatie van de jeugdhulp in de komende jaren een impuls te geven. Jeugdregio’s moeten een driejarig plan opstellen om in aanmerking te kunnen komen voor een bijdrage uit het zogenaamde transformatiefonds. Voor gemeenten die tekorten ervaren is er daarnaast een fonds van 200 miljoen euro waarop een beroep kan worden gedaan. Een speciaal ondersteuningsteam gaat gemeenten ondersteunen en adviseren.

Uit de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat 392.445 kinderen in 2017 gebruik maken of hebben gemaakt van enige vorm van jeugdhulp. Ook geven de cijfers aan dat eind 2017 30.715 kinderen werden beschermd met een maatregel voor jeugdbescherming en dat 6.360 jongeren werden begeleid in het kader van de jeugdreclassering."

mirreke

mirreke

16-04-2018 om 17:17

Trouwens, wat zeg ik: het klinkt juist niet aardig:

Dit vind ik uiterst zorgwekkend klinken:

"... worden kinderen die in hun ontwikkeling worden bedreigd eerder en effectiever beschermd"'

Eerder uit huis geplaatst of eerder een OTS?

Leen13

Leen13

16-04-2018 om 17:22 Topicstarter

Klinkt goed

We gaan het zien, want eerst zien en dan geloven. Je hoopt alleen dat dat fonds nou weer eens niet opgebruikt gaat worden door de dwangkant van justitie en gezinsvoogden en verplichte ongewenste uithuisplaatsingen.

Die gaan namelijk altijd voor in de betaling. Ten koste van echte en deskundige hulp en passende voorzieningen en PGB's. Daar moet je hard voor knokken.

Leen13

Leen13

16-04-2018 om 19:17 Topicstarter

De hulpvraag van ouders voor hun kinderen

https://www.lotjeenco.nl/geen-bed-zorgt-ervoor-dat-marilou-pijn-blijft-houden/

Ouders ploeteren voort om te zorgen dat hun kind wel goed geholpen wordt en onderwijs krijgt. Maar die hulpvraag van ouders is ten principale verdacht te krijgen. Liever zetten we er nog een paar 'professionals' om heen die al die 'aanspraken' moeten beoordelen, zien af te wijzen en zonodig verdacht te maken. Liever hebben we een salaris voor een vergaderende waaier aan 2e keus hulpverleners/opsporingsambtenaren/justitie, dan aan echte 1e klas deskundigheid, echt passend onderwijs en de zorgpuzzel opgelost te krijgen.

@breemenpedia
Ondertussen blokkeert de jeugdarts, SWV etc. iedere gang richting onderwijs door onjuiste informatie te blijven verstrekken!

@breemenpedia
Sinds 29/1 bezig om bij de jeugdarts/GGD het dossier van mijn kind op te vragen. Komt vervolgens met opmerkingen > kind van 12 moet tekenen, uitstel met een week, teammanager moet akkoorden. Hint voor deze JGZ jurist ook JGZ heeft zich aan de wet te houden! @BVIKZ2 @WiePaktHetOp

@KatinkaSlump
Katinka Slump heeft geretweet College voor de Rechten van de Mens
Nogmaals en RT svp, dank!Katinka Slump heeft toegevoegd,
College voor de Rechten van de Mens

@MensenrechtenNL
Iedereen heeft recht op goed inclusief onderwijs. Passend onderwijs als uitwerking inclusief onderwijs is niet geslaagd. Aantal leerlingen in speciaal onderwijs stijgt en kwaliteit van ondersteuning in regulier onderwijs wordt niet gemeten. #svho

Leen13

Leen13

16-04-2018 om 19:24 Topicstarter

Positief

Dat neemt niet weg dat als er wel succes is dat je dan ook zeer dankbaar kunt zijn. En dat ben ik. Zoon krijgt prima ondersteuning op het HBO, zelfs scriptiebegeleiding. Zit zelf in de commissie (diverse cie overigens). En vliegt daardoor door zijn studie, zelfs zonder studievertraging.

Dochter blijft wat kwetsbaar, dat is ze nou eenmaal, maar er is meer mogelijk aan buiten de klas of thuis te studeren en de begeleiding die ze krijgt is werkelijk uit de kunst. Op het speciaal onderwijs. De kans dat ze nu haar HAVO diploma gaat halen is ineens een stuk dichterbij gekomen.

Het was even een worsteling maar wij hebben het gered gelukkig. Dan kom je tenminste ook weer eens aan jezelf toe.

mirreke

mirreke

17-04-2018 om 10:37

Herkenning AnneJ

Over aan jezelf toekomen: ik ga binnenkort zelf een diagnosetraject in (vermoeden van autisme...)

Leen13

Leen13

17-04-2018 om 16:44 Topicstarter

oke Mirreke!

De appel enzovoort?

Nou ja, het is erfelijk, je krijgt het van je kinderen.

Leen13

Leen13

21-04-2018 om 16:01 Topicstarter

Evaluatie Jeugdwet: maandag a.s. 10-15 uur 2e Kamer

https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/commissievergaderingen/details?id=2018A00447

http://m.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/knelpunten-jeugdwet-vooral-in-uitvoering.217879.lynkx

Men is van mening dat de huisarts teveel doorverwijst naar echte deskundigheid in plaats van naar het wijkteam. Er wordt overwogen hoe je afspraken kunt maken met de huisartsen om dat om te buigen.

Liever niet dus, maar goed. Zelf goed opletten dus als je hulp zoekt met een kind. Via de huisarts. Een ander knelpunt is dat kinderen te lang moeten wachten op passende hulp en dat de weg erheen voor veel ouders vol bochten is. Het wijkteam kan een onnodige hinderpaal blijken te zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.