Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Jeugdzorg 3


Jeugdzorg in de klas

Jeugdzorg en school raken versmolten. Op dit moment neemt het aantal gemeenten, die op deze wijze werkt ,met jeugdzorg binnen scholen , hard toe. Zeker in drenthe en overijssel.

https://www.rtvoost.nl/nieuws/319546/Jeugdzorg-in-de-klas-om-de-kosten-te-drukken

Er is maar weinig tegengeluid van ouders.
Filmpje van Bert Wienen, dat rtv oost in artikel hierover toegevoegd heeft, geeft mijn zorg aan.

Het speelt nu ook in mijn gemeente, nog net niet op de school van onze jongste, maar hoe hiermee om te gaan? Privacy? Is dit wel legaal?

Leen13

Leen13

23-10-2019 om 11:46 Topicstarter

Inderdaad

Terechte zorg in het filmpje van Bert Wienen. Klassiek. Jeugdzorg biedt zich aan door vroegsignalering problemen te voorkomen, door eerder te behandelen duurdere zorg te voorkomen, maar als puntje bij paaltje komt is de 'zorg' geexplodeerd. Nou ja, zorg.
Het is net de GG&GD, je mag weigeren maar dan moet je wel eerst door de hoepeltjes springen. En niemand die je daarop attendeert. Stilzwijgend wordt aangenomen dat de goede intenties borgen dat de inzet gedoogd wordt.

En wat voor jeugdzorg. Tenzij er sprake is van een ambulant begeleider bij het geval van de autistische jongen zie ik niet in hoe jeugdzorg kon zorgen dat deze jongen op school kon blijven en thuis kon blijven en de burn out van zijn moeder stopte. En dan nog.

mirreke

mirreke

23-10-2019 om 12:31

Het is niet legaal

Het mag dus ook niet. Wat je kunt doen:

Een klacht indienen bij school. Vermeld daarbij dat je geen toestemming geeft voor het delen van persoonsgegevens van je kind of van julliezelf. Noem: de AVG, en de Nederlandse grondwet https://www.denederlandsegrondwet.nl/id/vkugbqvdtdwz/artikel_10_privacy
en noem de mensenrechten, artikel 8.

Dien een klacht in bij de autoriteit persoonsgegevens:
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/gebruik-uw-privacyrechten/klacht-melden-bij-de-ap

Trek eventueel gegeven toestemming voor het delen van de gegevens van je kind en van je/julliezelf in. Voorbeeldbrieven staan ook op de website van de AP. Eventueel pas je een brief aan op de situatie die op school speelt.

Je zou ook de brief van de VN-vertegenwoordiger Alston kunnen aanhalen. Meneer Alston heeft Nederland met name genoemd, vanwege SyRi. Hetzelfde geldt natuurlijk voor alle ouders. Als je eenmaal een kind hebt gekregen (of kind bent geweest... ) gelden de grondrechten schijnbaar niet voor jou.

Verder, dank voor je link. Protest begint te komen. Instanties doen alsof er in het belang van het kind veel mag, maar dat is natuurlijk niet zo. Veel mensen worden daardoor echter geïntimideerd en zwijgen...

Weigeren

Kan je deze jeugdzorgbemoeienis op school weigeren?
Heb temperamentvolle koppige kinderen slim, maar met flinke dyslectische inslag. School is niet hun favorite plek zeg maar. Veel frustratie, niet gemiddeld in gedrag en prestaties. Zeer verdacht waarschijnlijk. Lagere schoolprestaties dan verwacht ligt immers altijd aan de thuissituatie? Dit heeft al eerder tot misverstanden geleid en ons een zeer traumatische ervaring opgeleverd.
Zit hier niet nog een keer op te wachten.
Wil niet dat er over ons kind met jeurgzorg gesproken wordt zonder onze nadrukkelijke toestemming. Maar als jeugdzorg binnen school is komen alle kinderen automatisch aan bod ?

mirreke

mirreke

23-10-2019 om 19:56

Nogmaals

Ik zou mn eventueel gegeven toestemming intrekken, het dossier opvragen, en een klacht indienen bij de AP als je het idee hebt dat er niet naar je geluisterd wordt of dat er gegevens gedeeld worden.

Het mag niet, ook al komen kinderen automatisch aan bod. Dan moet je klagen voor jouw kind.

Mijn ervaring is ook dat als scholen eenmaal doorhebben dat dit tegen de regels is, ze erg schrikken.

Klaag dus met redenen omkleed. Haal ook de brief van de VN-rapporteur aan, die van leer trekt tegen SyRi.

Voor zijn

@Jettie, hier idem dito kinderen. Advies; probeer bemoeienis voor te zijn dmv bijles of anders van school veranderen.

Zo te lezen is school degene die dwars zit. Dat was hier ook het geval.
Itt Mirreke, heeft hier het intrekken van toestemming etc. juist geleid tot een nog hardere opstelling. Wij waren ouders, die volgens hen, niet het beste voor ons kind over hadden. Dat werd achter ons om naar diverse instanties doorgebriefd zodat wij door die hulpverlenende instantie benaderd werden.
En natuurlijk een amk, zodat elk kind ( conform regel) een persoonlijke brief ontving dat hen te gehore was gekomen dat er binnen het gezin problemen waren, dat er een wachttijd voor hulp bestond maar dat ze in noodgevallen met mevr X konden bellen.

We hebben juridische bijstand geregeld maar haar verzoek om een kopie van het dossier en briefwisseling instanties deed school niet schrikken. Ik werd daarentegen de toegang tot school geweigerd omdat ik ‘ te’ kritische vragen stelde ( over oefenmateriaal voor de rit-er) en een jurist op hun dak had gestuurd.

We hadden vroeger rt geregeld om gedoe voor te zijn. Dat mocht niet baten want school had het niet zo op externe rt-hulp.
We hebben een jurist ingeschakeld, dat was helemaal schandalig. Andere ouders werden zelfs door school, achter ons om, over het conflict geïnformeerd.
We hebben kind daar noodgedwongen weggehaald. Kind was er duidelijk niet welkom.

Lichtpunt in dit alles was juist de bjz omdat ons serieus namen en goede adviezen gaven. Ze waren niet de instantie die we moesten vrezen; dat was de school.

Dus als je andere kinderen wel zonder conflict door school stromen, maar één kind tegen een muur van onwil/ onmacht aanloopt, weet bjz dat er meer speelt dan school doet voorkomen.

mirreke

mirreke

24-10-2019 om 15:42

Heftig flanagan

Wat een rare school.

Maar goed dat jullie daar zijn weggegaan. Want dat is idd wat je ook kunt doen, van school veranderen.

Leen13

Leen13

28-10-2019 om 10:19 Topicstarter

Evaluatie transitie jeugdzorg door De Correspondent

https://decorrespondent.nl/10665/gezocht-professionals-en-ouders-die-kunnen-vertellen-hoe-het-gaat-met-de-jeugdzorg-in-nederland/589247553015-4e307bf1

Dit is een oproep aan ouders en professionals om hun verhaal te vertellen over hoe het nu gaat in de jeugdzorg aan Vera Mulder van De Correspondent. Contactgegevens via email, twitter, facebook in het artikel te vinden.

"Meer kinderen helpen met minder geld. Dat is wat jeugdzorgers sinds de decentralisatie van de zorg in 2015 wordt gevraagd. Het idee was: hulp op maat bieden én bezuinigen. Maar er gaat veel mis. Wachtlijsten, personeelstekorten, faillissementen, ergo: kinderen die niet geholpen worden. De komende maanden duik ik in deze problematiek, en daarvoor wil ik graag met jullie praten.
Gezocht: professionals en ouders die kunnen vertellen hoe het gaat met de jeugdzorg in Nederland "

Leen13

Leen13

28-10-2019 om 12:02 Topicstarter

Ouders tegen GIRFEC, de kansencirkel, EJAVIK

https://musjeindedakgoot.blogspot.com/

"Wil je ook met een mussenspeldje laten zien dat je niet akkoord gaat met de Girfec-onderbouwde plannen voor onze kinderen? Stuur dan een mailtje met je naam en adres naar solarenergyenglish @ gmail . com en je krijgt er ook eentje toegestuurd. We bewaren geen adressen - als de envelop eenmaal op de bus is, hebben we geen gegevens meer van je. "

Het speldje, inclusief verzending, is gratis, maar men kan wel wat donaties gebruiken.

https://sophiavassiliou.nl/girfec-het-aller-allerbotste-idee-voor-het-gezin/

"Zoals ik vertelde, komt dat hele idee uit Schotland. In Nieuw-Zeeland heeft de regering besloten dit systeem af te wijzen en in Schotland hebben ouders allemaal samen geprocedeerd tegen het zomaar doorgeven van organisatie naar organisatie van foute gegevens en beledigende desinformatie over ouders en kinderen. Kunnen we in Nederland een voorbeeld aan nemen met die splintergroepjes hier. Named Person (dat is één aangestelde centrale persoon) is één persoon als ‘spin in het web’ die de ‘hulpverlening’ moet coördineren. Vaak is dat de schooldirecteur en die gaat dan de hele dag op je kind zitten letten en de docenten opstoken om alles wat je kind doet, op te schrijven. De verzamelde ‘informatie’ wordt dan achter je rug om doorgegeven aan talloze organisaties: schoolarts, leerplicht, huisarts, jeugdzorg … Ze hebben er al een speciale verrekijker voor ontworpen: de spyglass 2.0, hier rechts. Ik heb dit al meegemaakt, want exact dit is door een schooldirecteur, die een hekel heeft aan leuke gezinnen, op mijn gezin losgelaten. Uit ervaring schreeuw ik dus: NEE! Doe dit nooit een ander aan!"

Leen13

Leen13

28-10-2019 om 14:08 Topicstarter

Symposia Ouderbetrokkenheid in het Onderwijs

https://balansdigitaal.nl/balans-in-t-land/bezoekers-enthousiast-over-het-eerste-regiosymposium-ouderbetrokkenheid-in-het-onderwijs/

"Dinsdagavond 26 november 2019 komt het in Wierden.

Dit symposium zal een aantal keren worden herhaald in andere regio’s. Houd de website van Balans in de gaten voor locaties en data."

"Lezing Katinka Slump

Wat is nu de positie van ouders in het onderwijs? Hoe kan je als ouder je wettelijke zorgplicht nakomen tijdens de uren dat je kind verplicht naar school gaat? Katinka sprak ook over hoe we de positie van ouders kunnen versterken. Balans ziet hier als vereniging ook een belangrijke rol voor zichzelf in weggelegd.

Katinka Slump is Onderwijsjurist, oprichter van stichting Leerrecht, en columnist van Balans Magazine.

In haar columns geeft zij inzicht in de complexe wet- en regelgeving van het Onderwijsrecht en wat die regels voor gevolgen hebben voor het recht op onderwijs van leerlingen en de rol daarbij van ouders."

Leen13

Leen13

30-10-2019 om 20:01 Topicstarter

GIRFEC komt naar....... Nijkerk

https://www.nijkerk.eu/inwoners/nieuws_42047/item/inspiratiebijeenkomst-jeugdprogramma-12-november_47407.html

"Inspiratiebijeenkomst Jeugdprogramma 12 november
12 november 2019 tussen 17.00 en 21.30 uur
Het programma
Inloop met soep en een broodje
De wethouder Nadya Aboyaakoub heet u welkom
Programma GIRFEC, gastspreker Bill Alexander - (in het Engels)
Guus Schrijvers
Toelichting op samenwerkings thema’s
Thema 1: Samen Starten Nijkerk, Kansrijke Start (de eerste 1000 dagen van één kind)

https://pbs.twimg.com/media/D7UtJwdXsAA3ItB.jpg
"Bill Alexander
‏ @BillAlexScot
Dutch children draw their wellbeing wheel. "

Zouden de ouders van deze kinderen wel weten dat ze voor het karretje van GIRFEC met hun hoofd op twitter staan? Ach, hoezo privacy? Ouders trappen er niet in, maar schoolkinderen willen wel een mooie tekening maken.

Karelien

Karelien

31-10-2019 om 11:55

Geen toestemming

Mijn dochter zit in de tweede klas van VO en komt nu in aanraking met alle vragenlijsten en onderzoeken. Ondanks dat ik jaren terug al eens telefonisch heb geregeld dat wij daar geen toestemming voor geven heb ik het dit keer nog maar eens per e-mail doorgegeven en daarbij om een bevestiging gevraagd, die ik na heel wat op en neer gemail kreeg. Maar het heeft zoveel gedoe opgeleverd. School en degenen die op school komen konden hier niet professioneel en discreet mee omgaan. Er werd luidkeels verteld dat dochter de enige was die niet mee deed en dat deze onderzoeken van groot belang zijn en zo het beeld gaven dat wij een beetje dom zijn. Ook ging de klassementor mij tijdens dit onderzoek bellen om na te vragen of het wel klopte dat ons kind niet mee deed. Volgens mij heeft de school hier niets mee te maken? Erg vervelend met name voor mijn dochter die toch al niet op wil vallen
Verbaast me trouwens wel, ik dacht dat er toch meer ouders zouden zijn die geen toestemming geven.

Leen13

Leen13

31-10-2019 om 12:07 Topicstarter

Privacy

Geen gevoel voor privacy, maar ook in dezelfde sfeer van intimidatie.
Dat is om anderen te ontmoedigen af te melden.
Ouders willen ook niet opvallen en de meesten laten zich daarom gewoon meenemen in dit verhaal, ondanks de consequenties, het gebrek aan privacy, de mogelijkheid dat men informatie tegen jou gebruikt, of dat kinderen zonder jou veel te intieme vragen moeten beantwoorden waar ze soms ook gewoon te jong voor zijn.
Ik had een briefje in de agenda van dochter met de afwijzing. Desondanks nog absurd veel moeite moeten doen om onderuit de 'schooldokter' te komen en inderdaad deze 14jarigenenquete. Nota bene op het speciaal onderwijs.
Ik kon niet voorkomen dat men haar toch meenam, ik heb de mentor er nog op aangesproken, mijn dochter kon zich niet verweren en geen 'nee' zeggen. Ik kon nog net het leefstijlgesprek aan de hand van de antwoorden (hoe zouden ze die dan weten?) voorkomen.

Karelien

Karelien

31-10-2019 om 12:14

Briefje

Ja, AnneJ, ook dochter had kopie in haar agenda maar kon daar niet meer opkomen omdat ze om dat moment in de volle belangstelling stond. Absurd dat het zo moet gaan.

Koffiekop

Koffiekop

31-10-2019 om 12:47

Melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens?

Ik vind dit echt bijzonder onprofessioneel gedrag (understatement) van school en degenen die op school kwamen voor die vragenlijsten. Ik zou daar denk ik melding van maken. En ik zou het zeker ook bespreken met de Ouderraad. Inderdaad, je zou toch verwachten dat er meer ouders niet mee willen werken...

Ik heb andere ervaringen, de keren dat ik de kinderen heb afgemeld is dat ook heel netjes verlopen. Een keer wilde dochter zelf het gesprek met de verpleegkundige (dit was in groep 7 meen ik). Ik werd later door deze dame gebeld dat dochter zich zorgen maakte over haar gewicht (is inderdaad altijd stevig geweest) en dat heeft deze verpleegkundige heel goed opgepakt en aangepakt, heeft dochter keurig weg weten te houden van een eetstoornis. Dus het kan ook anders. Gelukkig!

mirreke

mirreke

31-10-2019 om 15:19

Hier ook

ik heb netjes afgemeld voor de vragenlijsten. Kreeg netjes een mailtje terug van de verpleegkundige van de GGD dat onze kinderen niet meer hiermee lastig gevallen zouden worden.
Tot mijn grote verbazing is onze jongste onlangs toch overgehaald om deze lijst in te vullen.
Er klopten nog meer dingen niet, dus ik dien een klacht in. Bij de GGD en bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Afgemeld gdd

Hier na slechte ervaring ggd( in combinatie met zatteam ) geen ggd onderzoek meer. Gaat tot nu toe goed. Merk dat afmelden in onze omgeving niet veel voorkomt, kind dus uitzondering is.

@Mirreke , goed dat je een klacht indient, heb ik in verleden te weinig gedaan uit angst. Nu nog spijt ,
dat ik toen niet durfde. Was zo bang dat het een boomerang effect zou geven, juist door die negatieve ervaring. Nu kan ik nog steeds niet over die tijd spreken, zonder tranen, trauma.

@ AnneJ , bedankt voor tip avond balans. Aangemeld inmiddels!

Leen13

Leen13

31-10-2019 om 18:28 Topicstarter

Oproep De Correspondent

https://decorrespondent.nl/10684/ik-vroeg-naar-jullie-ervaringen-met-de-jeugdzorg-dit-leverde-mijn-oproep-tot-nu-toe-op/438129472-af6d525f

"Afgelopen maandag plaatste ik een oproep: deel je ervaringen met de jeugdzorg. Sindsdien staat mijn mailbox roodgloeiend. Dit ga ik de komende tijd doen met jullie reacties. "

"Welke verhalen er uiteindelijk verteld worden op het platform is nog onmogelijk te zeggen, maar zodra we daar meer zicht op hebben, zal ik het delen. Wat we nu al weten: er zijn twee groepen in het bijzonder waarmee we binnenkort in gesprek gaan op onze redactie.

Omdat de invulling van de jeugdzorg verschilt per gemeente, is onze eerste stap: om tafel gaan met verschillende raadsleden die zich in verschillende woonplaatsen met dit onderwerp bezighouden. Hoe geven zij hun taken vorm? Waar lopen ze tegenaan? Waar zien ze kansen? We nemen je vragen aan hen graag mee. Dus: wil je iets weten, draag dan bij onder dit verhaal. Dan zorgen we ervoor dat het ter sprake komt als we de raadsleden bijeen hebben.

Een volgende stap wordt het bij elkaar brengen van een tweede groep die zich massaal meldt: pleegouders. Omdat ook hier elke ervaring particulier is en vaak afhankelijk van de gemeente waarin het zich afspeelt, lijkt het ons waardevol om ouders met elkaar in gesprek te brengen. Zo kunnen we waar mogelijk verhalen, ervaringen en perspectieven uitwisselen. Ook hier geldt: heb je vragen, stel ze hieronder, dan geven we ze door.

Voor nu: nogmaals dank voor alle bijdragen tot nu toe. Blijf vooral mailen, de eerste verhalen volgen snel."

Leen13

Leen13

31-10-2019 om 19:00 Topicstarter

Hoe het binnenkomt

https://medium.com/@graham.grant/grotesque-intrusion-into-family-life-was-doomed-9e41dbd1bf2b

"THE greatest mystery of the Named Person saga is how such a blatantly Stalinist scheme was ever allowed to get out of the starting-blocks.

After all, it proposed nothing less than mass state surveillance of all under-18s – and amounted to a gross intrusion into the sanctity of family life."

We weten het wel. Het wordt er gewoon 'ingerommeld' met zonnige workshopjes met gemeenteambtenaren, scholen en hulpverlening. En met kinderen, waarvan ik me afvraag of de ouders wel weten waar ze mee bezig zijn. Leuk zo'n tekening van het wiel van welzijn!

Leen13

Leen13

02-11-2019 om 15:16 Topicstarter

Brief aan de minister: Niemandwilmij

https://niemandwilmij.nl/

Chronisch ziek kind, kan uiteindelijk pas in Boston goed geholpen worden. Uiteraard is Passend Onderwijs eindeloos gedoe en het komt tot een ontheffing bij een kind dat verder wel prima hersenen heeft en naar school wil. Alle bronnen tot aan het ministerie werden aangeboord. Amateuristisch geknoei op scholen. Terwijl het geld op de plank blijft liggen.
En dan komt er ook nog een Veilig Thuis melding met een leugendossier, door school, dat niet bespreekbaar is zodat de leugens blijven.

"Er werd eigenlijk nooit gevraagd naar mij, toen ik eindelijk na 2 jaar sparen eindelijk naar Boston kon schreven ze in de mededelingenbrief dat ik voor onderzoek zou gaan…..maar dat was ik 2 jaar eerder al geweest!

Met de kerst, het paasontbijt, de sinterklaasviering of andere speciale dingen, ik hoorde er gewoon nooit bij en het allerergste, er werd een Veilig Thuis melding gedaan!

Ik was zo bang!! Nachten heb ik wakker gelegen, bang dat iemand mij zomaar mee zou nemen, weg van mijn papa en mama. Er werden zulke lelijke dingen gezegd over mijn mama die niet waar zijn, daar ben ik volgens mij alleen nog maar zieker van geworden….Mijn artsen in Boston werden er zelfs boos om dat dit werd gezegd in Nederland.

Papa en mama vroegen de leerling dossiers op van mij en mijn broertje en daar stonden toch rare en nare dingen in en ook leugens, ook over mij en mijn broer en wat ik zou hebben gezegd, daar ben ik nog steeds boos om meneer Slob!

Ik heb geleerd dat ik niet mag liegen maar deze mensen liegen aldóór!"

"Wilt u ook eens nadenken over het geld wat u aan scholen / samenwerkingsverbanden geeft maar wat niet aan een thuiszitter besteed wordt?"

Leen13

Leen13

04-11-2019 om 14:11 Topicstarter

Schooluitval vanuit de leerlingen zelf

https://kohnstamminstituut.nl/wp-content/uploads/2019/10/1030-niet-thuisgeven.pdf

"Niet thuisgeven - Schooluitval vanuit het perspectief van leerlingen "

Goed rapport om tekst te vinden als je kind thuis komt te zitten. Naar school en naar de 'hulpverlening'. En altijd dreigt melding bij Veilig Thuis. Goed om je te realiseren.
Overigens komt er in dit rapport ook een hoop 'sociale' ellende thuis voor. Armoede, verslaving, psychische ziekten van gezinsleden. Je hoopt alleen dat de 'hulp' dan iets kan betekenen in plaats van traumatiserende 'jeugdbeschermingsmaatregelen' als OTS en UHP. Weet men het niet meer? Dan is er een 'uitweg' voor scholen en instanties, niet voor ouders en kinderen.

"Dit is een opvallend consequent terugkerend antwoord: leerlingen geven aan zich op hun vorige scholen onrechtvaardig behandeld te voelen. Zij werden bij ruzies de klas uit gestuurd, geschorst of van school verwijderd, terwijl zij zich gepest of overvraagd voelden. Dit gaat soms ver, een leerling geeft aan last te hebben gehad van psychoses in de klas, die verkeerd werden geduid of aangevat als reden om van school verwijderd te worden. Een andere leerling geeft aan als enige zwarte jongen tussen niet zwarte jongens ernstig gediscrimineerd te zijn, waarbij de docenten niet ingrepen. Een van de meisjes geeft het volgende weer: ‘Als je problemen hebt ben je gewoon weg op school, ze hebben geen tijd voor je, zijn alleen maar bezig met de beste jongetjes en meisjes van de klas, ze zien mij als fout, weet je, ik ben niet makkelijk, dus weg ermee.’ Ander terugkerend antwoord is toezeggingen die niet nagekomen worden, zowel bij het maken van afspraken (die dan niet doorgaan), als het zoeken naar scholen (die na aanmelding toch niet ingaan op de aanmelding en doorverwijzen naar speciaal onderwijs, of die vanuit het primaire speciaal onderwijs direct niet thuisgeven en doorverwijzen naar speciaal voortgezet onderwijs, zonder hen te spreken). "

Leen13

Leen13

04-11-2019 om 14:58 Topicstarter

School en hulpverlening geven 'niet thuis': traumatiseren zelf

"Ander belangrijk punt dat leerlingen naar voren schuiven is dat er in het reguliere voortgezet onderwijs weinig rekening wordt gehouden met hun specifieke omstandigheden, zoals dit tijdens het primair onderwijs nog wel gebeurde. Toetsen tijdens hectische of zelfs traumatiserende omstandigheden zijn vanzelfsprekend niet kansrijk op goede uitkomsten, het onder rustiger omstandigheden een toets mogen doen zou andere, mogelijk betere uitkomsten geven.

Zo vertelde een leerling dat ze tijdens een toets periode uit huis werd geplaatst, terwijl ze op haar (reguliere) school had gemeld dat dit gebeurde. Toch werd er voor haar geen uitzondering gemaakt.

In dit verband is een verwijzing naar de The Adverse Childhood Experiences Study op zijn plaats. Uit langlopend (internationaal) onderzoek naar vroeg negatieve levenservaringen (adverse childhoodexperiences) blijkt het belang van een stress-sensitieve of trauma- geïnformeerde werkwijze bij leerlingen die gebukt gaan onder extreem problematische of traumatiserende omstandigheden. Dat een uithuisplaatsing of plaatsing een gesloten voorziening hieronder valt, wordt in de dagdagelijkse pedagogische praktijk van het onderwijs en de jeugdhulp (inclusief de gemeentelijke en civielrechtelijke beslissingen), maar ook bij het beleid hierop vanuit overheidsinstanties, onvoldoende diep beseft of gewogen bij de beslissingen die worden genomen, zo komt uit de ACE studie naar voren. (zie link) https://www.cdc.gov/violenceprevention/childabuseandneglect/acestudy/about.html

Dat bijvoorbeeld een uithuisplaatsing of gesloten plaatsing traumatiserend kan zijn wordt erkend, maar dat dit vaak ook gepaard gaat met verlies van school, vrienden, huisdieren, de gang naar vaste sportclubs et cetera, wordt niet altijd direct opgenomen in de verdere planning van interventie en opvang, en kinderen en jongeren komen dan in een soort automatische maalstroom van gebeurtenissen terecht, zoals een plaatsing op een andere schoolof bovenschoolse voorziening, waarbij die plaatsing op zich ook weer verstrekkende en op lange termijn schadetoevoegende gevolgen heeft. "

Wendelmoed

Wendelmoed

06-11-2019 om 17:32

Huisdieren

Bij de cursus die je moet volgen om pleegouder te worden informeerde ik ook naar huisdieren, want het lijkt mij voor kinderen erg naar om ineens van hun huisdieren gescheiden te worden. Vaak hun enige troost en dan komt er ook nog de zorg bij of de achterblijvende ouders dan wel goed voor hun huisdier zullen zorgen en of ze het ooit terugzien.
Dus ik opperde dat als een kind zijn huisdier mee zou willen nemen, wij daar best over na zouden willen denken.
Maar ik werd aangekeken of ik compleet gestoord was, want het ging hier over leven of dood en dan begon ik over een huisdier. Bovendien, wie wilde er nou zomaar een konijn in huis, dat is toch heel wat anders dan alleen een pleegkind. Nee, daar zaten de aspirant-pleegouders niet op te wachten zeg, hooguit een goudvis of zo.
Enfin, ik heb de indruk dat er bij jeugdzorg niet altijd helemaal goed nagedacht wordt over wat voor de kinderen zelf belangrijk kan zijn. En van de pleegouders viel het me ook een beetje tegen.

(Nou heb ik één keer een kwartaal een pleegkind in huis gehad en heb gemerkt dat ik een waardeloze pleegouder ben, dus eigenlijk kan ik niet al te veel zeggen. Maar dat van die huisdieren zat en zit mij wel dwars. Mijn kinderen moeten er niet aan denken om hun dieren kwijt te raken).

Leen13

Leen13

07-11-2019 om 14:37 Topicstarter

Gaat het om de kinderen dan?

Mooi voorbeeld van Wendelmoed. MIjn dochter heeft ook heel erg veel gehad aan haar poes als kameraadje in een hele moeilijke tijd. Helaas is de kat voortijdig overleden, maar er staat een fotoserie naast haar bed. En we hebben het nog regelmatig over poes.

Jeugdbescherming is niet voor watjes. Het is crisis en het blijft crisis.
En dan hoop je toch dat er verstandige volwassenen in de buurt zijn die wel kunnen luisteren naar een kind en weten wat het wel nodig heeft. De eigen ouders bijvoorbeeld.

https://twitter.com/Advocaat_Rdam

Interessante twitter met een kritische advocaat.

"
Advocaat Erkens
‏ @Advocaat_Rdam
7 u7 uur geleden

Raad: Verzoek gezag ouders te schorsen.
Rechter: Waarom?
Raad: Ouders zijn ongeschikt.
Rechter: Op basis waarvan?
Raad: Dat kunnen we niet zeggen.
Advocaat: Ouders kunnen zich niet verdedigen. U kunt niet toetsen. Afwijzen.
Rechter: Ik schors het gezag. Raad zegt het."

Leen13

Leen13

12-11-2019 om 16:35 Topicstarter

Naieve onderzoeker

https://www.linkedin.com/posts/activity-6599778517532061696-yZoS

Deze onderzoeker bij Veilig Thuis weet nog niet hoe de hazen lopen. Kritiek op de toenemende (staats)invloed van de kindermishandelingslobby komt je duur te staan.

Misschien je maar eens orienteren op een carriere in Rusland? Zie Rene Clarijs.

"Jilbert Woudenberg
Jilbert Woudenberg
Onderzoeker bij Veilig Thuis Noord Oost Gelderland
17 u · Bewerkt

Elk kind een staatsvoogd?

De plannen liegen er niet om. Verkleedt in een mooi jasje maar hier schrik ik enorm van. Laat dit plan toch werkelijkheid worden! 1 juiste aanpak voor elk kind?
Dit is gruwelijk.

De Britse Supreme Court heeft in een uitspraak veel aanknopingspunten gegeven waarom GIRFEC niet ingevoerd moet worden. Maar Nederland legt dit naast zich neer?

“The fundamental theory of liberty upon which all governments in this Union repose excludes any general power of the state to standardize its children by forcing them to accept instruction from public teachers only. The child is not the mere creature of the state; those who nurture him and direct his destiny have the right, coupled with the high duty, to recognize and prepare him for additional obligations.”

Voert GIRFEC Nederland naar a totalitarian regime?"

Leen13

Leen13

14-11-2019 om 00:23 Topicstarter

Steeds meer ouders betalen zelf voor jeugdhulp

https://lvvp.info/nieuws/nog-goedkomen-jeugd-ggz/

"De LVVP ontwaart een tendens dat steeds meer ouders – om hun moverende redenen – hulp zoeken buiten de door de gemeente ingekochte zorg. 41% van de leden gaf in 2017 al aan dat er een toename was van zelfbetalers, soms tot wel 100% van hun cliëntenbestand.

De LVVP heeft meermaals aan bestuurders, politici en beleidmakers gevraagd wat zij zouden doen als hun kind psychische problemen zou hebben. Stelselmatig wordt geantwoord dat men dan hulp buiten de reguliere, ingekochte jeugdhulp zou zoeken en die dan zelf zou betalen. De reden die dan gegeven wordt, is hoofdzakelijk dat men dan niet onderhevig hoeft te zijn aan alle regels, voorschriften en eisen die vanuit gemeenten/regio’s worden opgelegd. Men vindt de privacy daarbij een groot goed.

Kortom, zij die het stelsel hebben opgezet en voorschrijven maken er zelf geen gebruik van."

Leen13

Leen13

21-11-2019 om 14:13 Topicstarter

Ouders en kinderen leren verpleegkundige handelingen

https://integralekindzorgmetmks.nl/cms/view/58001774/oke-voor-ouders

Soms word je een beetje blij. Hopelijk werkt dit zoals het bedoeld is, een goed model voor samenwerking tussen professional en ouder en een betere zelfredzaamheid en erkenning van de deskundigheid van ouder en kind. Ontwikkeld samen met de BVIKZ en het Amsterdamse UMC.

"Als je als ouder zelf (verpleegkundige) zorg aan je kind kan en wil geven, moet je de mogelijkheid krijgen dit te leren. Daarom is er door OKE een digitale leeromgeving ontwikkeld, waarin je als ouder stapsgewijs wordt meegenomen in de verschillende stappen van de handeling(en).

Instructies voor verpleegtechnische handelingen
Voor de hieronder genoemde handelingen is instructiemateriaal ontwikkeld. Het leren wordt ondersteund met video- en/of beeldmateriaal en met interactieve vragen en antwoorden. De leermodule is bedoeld als aanvulling op de praktische instructie die in het ziekenhuis/zorginstelling wordt gegeven."

Leen13

Leen13

22-11-2019 om 15:34 Topicstarter

Meldpunt dwang en drangmaatregelen

https://balansdigitaal.nl/nieuws/week-tegen-kindermishandeling-zijn-signalen-altijd-wel-dat-wat-je-ziet/

"Balans krijgt sinds zij het Meldpunt voor dwang en drangmaatregelen hebben geopend, veel reacties van ouders waarvan de kinderen onvoldoende ondersteuning op school ontvangen en/of die zich onveilig voelen op school en die te maken krijgen met een VT melding.

Gezinnen melden dat zij dit als zeer traumatiserend ervaren. Ouders vragen hulp voor hun kind en komen ongewild in een drangtraject, dat zij niet hebben kunnen voorzien en waar ze zelfs als de situatie ten goede is gekeerd jarenlang traumatiserende ervaringen aan over houden."

Balans roept ouders en professionals op hun signalen te melden, zodat we hier gezamenlijk aandacht voor kunnen vragen. Stuur uw mail naar [email protected]

#149

Voorafgaande op #149:

https://balansdigitaal.nl/nieuws/meldingen-meldpunt-voor-dwang-en-drangmaatregelen-grote-impact-op-gezinnen/

Een herkenning voor ons. Ten tijde conflict, namen we contact met afdeling rechtsbijstand van onze verzekering en legde het gebeuren uit. Ze zei dat we recht hadden op psychologische bijstand voor kind binnen de komende vijf jaar. Op dat moment wil je niet denken daarvan gebruik te moeten maken. Maar de dame gaf aan dat in de praktijk dit vaak het geval is. Gelukkigs het hier niet zo ver gekomen maar een trauma kan over tien jaar alsnog te kop opsteken.

Tijdens de besprekingen met een onderwijsconsulent vertelde ik over een paar reacties van verschillende leerkrachten over twee uiteenlopende zaken.
Een leerkracht antwoordde op de vraag of ze extra begeleiding kreeg vanuit school nadat ze met een groepje kinderen op een vernieuwde methode van de IB-er aan de slag ging, met de woorden: ‘Breek me de bek niet open.’. Of leerkracht twee wilde niet zelf naar de directeur stappen om haar te wijzen op een fout in de opstart van een tevredenheidsonderzoek bij ouders; de melder moest dit melden bij de ouderraad terwijl de directeur 50 meter verder in haar glazen kamer zat.
Dit was al genoeg voor de consulent die zeer ervaren was in onderwijsproblematiek om de sfeer binnen school te omschrijven als angstcultuur.

Wanneer binnen school sprake is van angstcultuur, wanneer de leerkrachten geremd worden in afstemming onderwijs kind door samenwerking ouders, is het kind hiervan de dupe.
Signalen: signalen zijn vaak het gevolg van een angstcultuur. De consulent vroeg ook of meerdere ouders zich over die school beklaagden. Ja, op het schoolplein.
Wij waren noodgedwongen het wat hoger op te zoeken zodat het niet helemaal onder het kleed kon blijven. Of de angstcultuur binnen school, na ziekteverzuim directeur, is veranderd, geen idee. Wij hadden aandacht voor onze kinderen, tot ze in bezit waren van een startkwalificatie.

Dus ik denk wel dat er een verband is tussen signalen en een angstcultuur. In link Volkskrant staat ook: ruimte groei angstcultuur door a.o. terugtredende onderwijsinspecties.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/in-onderwijs-heerst-een-angstcultuur~becb95a9/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Het trieste is dat deze vorm van macht kinderen beschadigen. Er wordt gewerkt met kinderen, maar daar staan ze niet bij stil.

Leen13

Leen13

24-11-2019 om 13:51 Topicstarter

Angst

Oud artikel, maar het zal nog steeds aan de orde zijn. Sinds 2006, eigenlijk 2008, de crisis, en voor de invoering van het 'Passend Onderwijs' in 2014 werden scholen belast met bezuiniging, ontslag van ondersteunend personeel en onderwijsassistenten, vergroting van het aantal leerlingen in de klas, en daarnaast de opkomst van de bureaucratie in het kader van het aanvragen van het Weer Samen Naar School en de Leerling Gebonden Financiering.
Ik weet dat de basisschool van mijn kinderen zich daartegen met hand en tand heeft verzet. En achteraf kan ik er ook wel een beetje begrip voor opbrengen. Maar het spreken met twee tongen, doen alsof jij gek bent, ondertussen dit conflict uit laten woeden in de school, zit me nog niet in de koude kleding.
Een behulpzame lerares moest op zachte toon aan mij vragen of ik er wat in zag, naar aanleiding van de stress die zoon op school ondervond, om hem te laten observeren door een collega van haar uit het speciaal onderwijs. Buiten de directie om, die daar niets van wilde weten. Alle kinderen waren nou eenmaal anders en ze moesten zich nou eenmaal allemaal maar aanpassen was het devies.
Onder zware druk vulde de directie een vereist document in, waarmee zoon naar het speciaal onderwijs kon, waar hij al ruim een half jaar op zat, met NVT op alle open stippellijntjes. Een document dat de school zogenaamd binnen 6 weken had moeten opleveren kostte anderhalf jaar tijd.
Inderdaad, de directeur vertrok en er kwam een interim uit het REC4 onderwijs. Daarna was het wel snel voor elkaar. Ik denk dat de invoering van de LGF, opgelegd van bovenaf, heeft bijgedragen aan het onbegrip voor mijn kinderen op school. En de strijd tegen mij als ouder omdat ik die indicatie voor het speciaal onderwijs toch rond wilde krijgen.
Nee, zoon had regulier gemoeten, echter toen ik hem in die spannende kernprocedure met veel gedoe regulier had aangemeld, werden de leerkrachten van die school met een 'warme' hand gewezen op de moeilijkheden van zoon om in een groep te leren. Weg reguliere school. We hebben zeer groot geluk gehad dat zoon aangenomen werd in een vrij nieuw experiment op een reguliere school. Daar heeft hij een prima onderwijstijd gehad.

Maar goed, het is begrijpelijke kritiek. De politiek stort van alles uit over het onderwijs, de managers zien dat in lijn te krijgen in de organisatie, ook een stort, en dan storten de leerkrachten weer over de kinderen en de ouders. En jij maar denken dat we allemaal voor hetzelfde doel staan: goed onderwijs voor alle kinderen. Dat heeft er blijkbaar weinig mee van doen.

"In onderwijs heerst een angstcultuur

In het onderwijs zijn de managers oppermachtig geworden en ze misbruiken die macht om de docenten te intimideren, concludeert Mark Peletier....
26 oktober 2006, 0:00

Dit beeld rijst op uit de eerste ervaringen met het Meld- en Steunpunt Intimidatie van de vereniging Beter Onderwijs Nederland (BON). In de zes weken sinds de opening zijn meer dan vijftig meldingen binnengekomen van docenten uit alle geledingen: het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs, de beroeps- en volwasseneneducatie, het mbo, het hbo, en zelfs het wetenschappelijk onderwijs. Van deze vijftig meldingen zijn er dertig gedetailleerd genoeg om er iets van te kunnen leren.

Machtsmisbruik is de rode draad door deze meldingen. Docenten die kritisch zijn over het gevoerde onderwijsbeleid worden bedreigd met disciplinaire maatregelen als schorsing, ontslag of niet-verlenging van een tijdelijke aanstelling. Ook kleinere pesterijen komen veel voor. Alle melders ervaren een sterke druk om klakkeloos te slikken wat het management zegt en doet, zelfs wanneer dit ten koste gaat van de kwaliteit van het onderwijs."

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.