Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Jeugdzorg 3


Leen13

Leen13

24-02-2020 om 12:39 Topicstarter

Beeldvorming Temet

https://www.famme.nl/medisch-ingrijpen-bevalling/

"Kinderen die via een natuurlijke bevalling op de wereld worden gezet, hebben in de eerste weken na de bevalling én in de eerste vijf jaar van hun leven minder kans op gezondheidsproblemen dan kinderen die zijn geboren na medisch ingrijpen. Dit blijkt uit een grote internationale studie. "

In een ziekenhuis heb je meer kans op medisch ingrijpen, gewoon omdat het kan.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4129071/elke-maand-zeker-20-ziekenhuisdoden-door-medische-fouten

"Elke maand zeker 20 ziekenhuisdoden door medische fouten"
Mensen en systemen maken fouten, vooral als er meerdere mensen over gaan.

Om nog maar niet te spreken van de gevolgen van ziekenhuisinfecties.

Vanwege voortijdig gebroken vliezen werd ik helaas verplicht in het ziekenhuis te bevallen. Toen ik mij met weeen meldde liet men mij helaas een uur wachten op een hard bankje in een onderzoekskamer. Daar waren mijn weeen helaas van gezakt.
De communicatie laat ook altijd te wensen over. Waar voel je je veilig als je gaat bevallen.

Maar dat leeft niet zo in de beeldvorming, maar is helaas wel een realiteit.

De beeldvorming is reddende medische maatregelen bij een bevalling die voor een belangrijk deel ook echt noodzakelijk blijken te zijn.

AnneJ

Goed dat je de link plaatst, want het uiteindelijke stukje is genuanceerder dan je zou kunnen vrezen op basis van het citaat dat je plaatst.

De groep kinderen die zonder ingrijpen ter wereld komt valt niet zonder meer te vergelijken met de groep kinderen bij wie medisch ingrijpen tijdens de bevalling heeft plaatsgevonden.

Groeten,

Temet

Pennestreek

Pennestreek

24-02-2020 om 14:21

Precies Temet

Natuurlijk zitten er risico's aan bevallen in het ziekenhuis. Maar die zitten er ook aan thuisbevallen. Het blijft een afweging en er speelt ook altijd een dosis geluk mee, waar je ook bevalt.

Leen13

Leen13

24-02-2020 om 14:51 Topicstarter

Het generatieverschil

https://www.ouders.nl/artikelen/thuisbevallen-of-in-het-ziekenhuis

Nog in 2009: "De discussie tussen voor- en tegenstanders van thuisbevallen wordt steeds heftiger. Maar wat willen zwangere vrouwen eigenlijk zelf? De feiten op een rijtje.

Ongeveer 70% van de Nederlandse ouders wil graag thuis bevallen, blijkt uit een TNO-onderzoek van dit voorjaar."

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/typisch-hollands-fenomeen-uit-de-gratie-nog-maar-13-procent-kiest-voor-thuisbevalling~b302a3fc/

In 2017: Typisch Hollands fenomeen: nog maar 13 procent kiest voor thuisbevalling.

Van 70 procent naar 13 procent.

Nou zullen beide onderzoeken wel niet helemaal te vergelijken zijn, maar ik vind het heel typerend. En een generatieverschil.

Leen13

Leen13

24-02-2020 om 22:58 Topicstarter

Bestook je gemeente: anti Girfec

https://www.maassluis.nu/ingezonden-stukken/open-brief-gemeenteraad-zie-af-van-schots-model-voor-jeugdhulp/

Een overzicht van Desiree van Doremalen dat ze aan de gemeente gestuurd heeft met argumenten waarom men niet in zee moet gaan met het Schotse systeem met de 'Named Person'.

"MAASSLUIS | Desiree van Dormalen is al jaren bezig met het domein Jeugdzorg. Zij heeft meerdere malen de gemeenteraad attent gemaakt op zaken die niet goed gaan. In de periode 2015-2016 wijdde zij regelmatig een column aan dit onderwerp en zij signaleerde toen al waar het niet goed zou gaan. Nu reageert zij op het voornemen van de MVS gemeenten om het Schotse model van kindzorg in te voeren."

Leen13

Leen13

25-02-2020 om 02:49 Topicstarter

Het meisje hoofdstuk 4

https://www.hetmeisjevanhetvossius.net/

De vierde podcast is uit met daarin veel tekst van en met Katinka Slump die zich bezig gaat houden met een, blijkt later door de inspectie getypeerde, onrechtmatige uitschrijving.
Dat doet het Vossius in februari, en antidateert dat naar 3 september van het begin van dat schooljaar, omdat ze anders problemen krijgt met het ministerie. Wel een kind laten meetellen per 1 oktober maar daar geen onderwijs aan geven dat spoort niet met de zorgplicht.
Zonder dat aan de ouders te laten weten overigens. Die zijn vanaf dat moment beboetbaar door de leerplicht.
Ondertussen begrijp ik dat de ouders particulier onderwijs betalen voor het meisje waarvan de ingeschakelde onderwijsconsulent vind dat het passend onderwijs biedt en door het Vossius betaald zou kunnen worden. Wat het Vossius niet doet. Die doen niets. De moeder schrijft niet uit want zij vind dat het Vossius regulier onderwijs behoort te bieden passend bij de ziekte, 200 uur geoorloofd verzuim in het jaar daarvoor, van het meisje.
De inspectie vind vervolgens dat het Vossius wel aan haar resultaatverplichting heeft voldaan want er waren in de laatste maand van het schooljaar dat het meisje uiteindelijk bleek te blijven zitten 2 scholen waar zij terecht zou hebben gekund.
Daar heeft Katinka veel vragen over maar de inspectie is van mening dat juristen, namens de ouders, geen partij zijn en ze beantwoorden de vragen dan ook niet.
Om welke 2 scholen gaat het en wanneer is aan de resultaatverplichting voldaan. Scholen zijn daarover primair niet in juni benaderbaar. Dan weten ze nog niet welke leerlingen geslaagd zijn en dus of er plaats is. Als de scholen bereid zouden zijn het meisje aan te nemen of moeten ze haar dan ook concreet aangenomen hebben. Afijn. Er beweegt niets. Men vind van alles, maar dat heeft geen consequenties.

Volgende hoofdstuk doet verslag van een rechtzaak. Blijkbaar lukt het de ouders toch om het meisje onderwijs te laten volgen want dan zit ze inmiddels in 6VWO maar niet meer op de particuliere school van 5VWO. Wat dan, is mij nog even onduidelijk.

Gelukkig laten de ouders het meisje zoveel mogelijk buiten alle sores en zorgen voor een doorgaande leerlijn. Alle (klachten)procedures worden zoveel mogelijk buiten haar om gedaan.

Dit valt gewoon niet uit te leggen aan ouders van wie de kinderen 'normaal' door het schoolsysteem passeren. Zoals de moeder ondervind. En dat is natuurlijk ook mijn ervaring. Behalve mijn vader heeft niemand van mijn broers en zusters enig idee wat zich hier heeft afgespeeld. En als je wel eens wat laat vallen dan is dat onbegrijpelijk.
Gelukkig had ik ook iemand in het systeem die het wel snapte en mij daarop kon adviseren.

Leen13

Leen13

25-02-2020 om 03:02 Topicstarter

Inspectie

En bij ons ging een signaal naar de inspectie via onderwijsconsumenten. Daar wist ik van dat je er toch niets op zou terughoren, maar dan is er in elk geval van getuigd.

De ouders van de podcast hebben gelukkig niet van doen gehad met de leerplicht, wat had gekund en dat hebben wij hier wel gehad. De ambtenaar begon met een procesverbaal te dreigen.
Daar heb ik een klacht ingediend.

Klacht op school had geen zin want de directeur die de zaak traineerde was tegelijk voorzitter van de klachtencommissie en ik had het bestuur hard nodig om dochter van school te laten veranderen naar een andere kleine school van hetzelfde bestuur.
Daar wil je dan ook niet je glazen ingooien.

Ondanks zogenaamd Passend Onderwijs is er dus ook eigenlijk niets veranderd of verbeterd.

Troep

'Van 70 procent naar 13 procent.

Nou zullen beide onderzoeken wel niet helemaal te vergelijken zijn, maar ik vind het heel typerend. En een generatieverschil.'

Mijn dochters weten zeker dat ze in het ziekenhuis willen bevallen. Niet vanwege de risico's, maar vanwege de troep. Vieze lakens en zo, die krijg je nooit meer schoon

Generatieverschil (OT)

Ik zet er even OT achter omdat het draadje natuurlijk niet over bevallingen gaat, maar ik kan het toch niet laten om te reageren

We zijn niet van 70% naar 13% gegaan. Lees dat eerste stukje even:

"Ongeveer 70% van de Nederlandse ouders wil graag thuis bevallen, blijkt uit een TNO-onderzoek van dit voorjaar. Om medische redenen lukt dat niet altijd, maar nog altijd 25 tot 30% van alle vrouwen bevalt uiteindelijk thuis. "

Ik kreeg mijn oudste in 2005 en ging er toen vanuit dat een thuisbevalling de standaard was. Dat was toen al niet meer zo, maar daar kwam ik pas later achter (ik koos trouwens voor het ziekenhuis) Veel mensen willen misschien wel een thuisbevalling (op enig punt voor of tijdens de zwangerschap), maar eindigen uiteindelijk toch in het ziekenhuis, hetzij omdat ze van gedachten zijn veranderd, hetzij omdat er een medische noodzaak is.

Het tweede stukje heeft weliswaar als titel dat nog maar 13% kiest voor een thuisbevalling, maar uit het stukje zelf blijkt dat nog maar 13% thuis bevalt . Wat ze gekozen hadden, lezen we daar niet in.

We zijn niet van 70% kiest naar 13% kiest gegaan sinds 2009, we zijn van 25-30% bevalt thuis naar 13% bevalt thuis gegaan. Nogal een verschil.

Groeten,

Temet

Sydney (ook ot)

Weken in koud water met biotex, zou ik denken. Trouwens, je hebt onderleggers/kraammatrassen, die gaan na gedane zaken de vuilnisbak in.

Bij een ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie geldt trouwens een eigen bijdrage (althans, dat was zo, ik neem aan dat dat nog altijd geldt), van het geld dat je met een thuisbevalling uitspaart kunnen er wel een paar nieuwe lakens af

Groeten,

Temet

Leen13

Leen13

25-02-2020 om 16:51 Topicstarter

Keuze

Ik zou ook wel willen weten hoeveel procent vrouwen er nu voor een thuisbevalling zouden willen kiezen. Vergeleken met de 70 procent uit 2009 uit het TNO onderzoek. Daar vind ik geen cijfers over.
Dat het aantal thuisbevallingen daalt van 25/30 procent naar 13 procent gaat alleen over de uitkomst waar de bevalling uiteindelijk plaats heeft gevonden.
Daar speelt nog wat anders mee. Er zijn steeds strictere criteria onder welke voorwaarden het niet meer mogelijk is om thuis te bevallen. Ook al zou je dat wensen.
We willen elk risico uitbannen en realiseren ons te weinig hoeveel risico dat met zich meebrengt.

Maar goed, ik heb ook de indruk dat steeds minder vrouwen nog echt een thuisbevalling wensen. Ook omdat je in het ziekenhuis inmiddels veel eenvoudiger een ruggeprik kan krijgen, wat vroeger echt een zeldzaamheid was en eigenlijk geen optie.
En ondanks dat een ruggeprik ook zo bezwaren kent, kan ik me voorstellen dat vrouwen daar toch voor kiezen. Je wil gewoon geen pijn als het niet absoluut noodzakelijk is.

Die hele mindset is veranderd.

In 'mijn' tijd, en natuurlijk ook in mijn kringen, net wat je gewend bent, was het discours toch dat pijn er bij hoort en dat je dat over moet hebben omdat het zulke goede gezondheidseffecten heeft op moeder en kind. Die argumenten bestaan nog steeds maar worden toch minder geprioriteerd.

AnneJ

Als pijn bij de bevalling werkelijk goede gezondheidseffecten heeft op moeder en/of kind, zou ik daar graag een deugdelijke wetenschappelijke onderbouwing van zien.
Dat Beatrijs Smulders iets beweert, telt niet als bewijs.

Groeten

Temet

Leen13

Leen13

25-02-2020 om 22:09 Topicstarter

Pijn en statistiek en geloof

Veel gegevens in de geboortezorg zijn van een statistische werkelijkheid. Men neemt het waar maar of en hoe er een causaal verband is of dat er ergens anders een reden is, wordt niet duidelijk of gewoon te weinig verder onderzocht. Dat geldt voor de aanhangers van de natuurlijke geboorte maar net zo hard voor de aanhangers van de medische geboorte.

https://www.nationalezorggids.nl/kraamzorg/nieuws/18103-wachten-bij-gebroken-vliezen-beter-dan-inleiden-bevalling.html

Bij gebroken vliezen is het beter te wachten dan te gaan inleiden. De primaire reactie is: er is een verbinding met de buitenwereld DUS een grotere kans op infectie.
En zelfs, bij mijn bevalling vermeldt, het kan door een infectie komen dat de vliezen voortijdig breken.

Na onderzoek in dit proefschrift blijkt de kans op een infectie in beide gevallen niet toegenomen. Bovendien controleert men alleen na afloop of er sprake is van een infectie, na de geboorte, en bij een vermoeden op een infectie zou ik dat zelf, ook primair gedacht maar toch, vooraf willen screenen.

https://www.sciensano.be/nl/pershoek/ziekenhuizen-steeds-beter-voorbereid-om-ziekenhuisinfecties-te-voorkomen
Verblijf in een ziekenhuis is wel, met onderzoek aangetoond, een verhoogde kans op het oplopen van een (ziekenhuis)infectie. Dus dat het allemaal zo beredeneerd en Evicence Based geprotocolleerd wordt valt nogal tegen.
Ook hier, is het met name een kwestie van geloof en filosofische richting.

"vrijdag, 27 april 2018
Elk jaar sterven er meer mensen aan ziekenhuisinfecties** dan aan ongevallen in het verkeer. "

DUS: dacht ik zelf, ik ben onnodig in het ziekenhuis bevallen, en omdat de weeën stopten door de kille behandeling bij binnenkomst ook onnodig ingeleid. Bij Gods gratie mocht ik de bevalling thuis afwachten,

https://www.famme.nl/medisch-ingrijpen-bevalling/
"Dit blijkt uit een grote internationale studie.

Bijna een half miljoen Australische kinderen van gezonde moeders die tussen 2000 en 2008 werden geboren deden mee. De resultaten werden afgelopen week gepubliceerd in het tijdschrift Birth. "

"De resultaten laten een duidelijk verband zien tussen medische ingrepen en een slechtere gezondheid van het kind, maar geven verder ook geen antwoord op de vraag waarom. Volgens sommigen kunnen de problemen worden veroorzaakt door een gebrek of juist overdosis aan geboortestress. De stress die bij een natuurlijke bevalling hoort zou een belangrijke rol spelen bij het programmeren van het immuunsysteem, vandaar. Een keizersnede is natuurlijk echt niet per se makkelijker, maar die bepaalde stress ontbreekt wel. Bij het inleiden van de bevalling of het gebruik van weeënopwekkers is de stress juist veel groter, wat weer zou leiden tot fouten bij het programmeren. Dit zijn tot nu toe nog speculaties, er is verder onderzoek nodig om te constateren wat de oorzaak precies zou zijn"

Voor stress lees ik hier dan ook maar 'pijn'.

Temet

'Als pijn bij de bevalling werkelijk goede gezondheidseffecten heeft op moeder en/of kind, zou ik daar graag een deugdelijke wetenschappelijke onderbouwing van zien.'

Eens! Dan zouden vrouwen met pijnbestrijding, een keizersnee of een adoptiekind dus aantoonbaar slechtere gezondheid moeten hebben. Ik geloof er niks van.

Leen13

Leen13

29-02-2020 om 13:02 Topicstarter

Het meisje van het Vossius

Na 5VWO op een particuliere school is er geen reguliere school meer die het meisje aanneemt voor 6VWO. Ze is bezig met een traject staatsexamen en dat spoort niet met de reguliere opbouw. En bij de oude school is ze -onrechtmatig maar toch- uitgeschreven.
De ouder vind een particuliere school wat dichterbij waar meisje haar diploma haalt. Het staatsexamen is wel wat ongezellig want een gang naar een onpersoonlijk instituut in een grote stad. Geen feest, de concierge wijst je de uitgang.

De moeder vind het niet kunnen. Ze betaalt belasting om het kind (passend) onderwijs te laten geven en nu heeft ze daarnaast hoge kosten gemaakt om de laatste 2 jaar onderwijs voor haar dochter te bekostigen. Dat is dubbelop en zou niet nodig moeten zijn. Niet iedereen kan dat financieren.

Voor moeder en Katinka is dat 'onwil' van de reguliere school om passend onderwijs te bieden. De school zegt vast dat ze dat niet 'kunnen'. En de wet en de inspectie zegt dat het wel 'moet' maar dat heeft geen consequenties.

Er lopen nog twee rechtzaken.
1. Over de onrechtmatige uitschrijving waar de minister uiteindelijk verantwoordelijk voor is, en 2. Een bestuursrechtelijke procedure waarbij bezwaar gemaakt wordt dat de toezichthouder, de inspectie, geen toezicht heeft gehouden.

Dat men zich niet aan de regels houdt zou kunnen leiden tot een -langdurige- vergoedingsprocedure. Daar kiest men niet voor.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/gemeente-moet-bijles-na-slecht-onderwijs-betalen~bbcc3f6f/
Dat is natuurlijk wel jammer. Ik zou een Karina Schaapmanuitspraak wel kunnen waarderen als hart onder de riem van ouders.

Het ministerie begint langlopende procedures en overschrijdt hier alle termijnen, dat kun je als belanghebbende nooit doen. Het zijn vooral proefprocessen waaruit duidelijk moet worden wie de verantwoording heeft en waar die niet genomen wordt en dat dit systematisch is.

Het meisje studeert inmiddels en wil er het liefste niet mee geconfronteerd. Twee keer blijven zitten, staatsexamen. Als ze nu een keer een beetje ziek is voelt ze zich niet goed met de angst dat het allemaal weer gaat beginnen. De gesprekken, het gedoe.

Het is wel opluchting uiteraard.

Leen13

Leen13

05-03-2020 om 00:07 Topicstarter

Nieuwlicht over Thuiszitters

https://www.npostart.nl/nieuwlicht/03-03-2020/VPWON_1311036

Wanhopige ouders. Ilya Soffer van Ieder(in), Carry Rozemond de leerplicht over Lamborghinizorg, onderwijsinitiatieven van ouders die ondergebracht moeten worden bij schoolbesturen volgens minister Slob. Die overigens inzet op de onderwijsconsulenten waar ook extra geld naartoe is gegaan. Minister Slob wil uitspraken van de geschillencommissie bindend maken.

https://balansdigitaal.nl/nieuws/reactie-balans-op-tv-programma-nieuwlicht-3-maart/
De reactie van Balans op de uitzending: "De visie waar wij ook na het zien van NieuwLicht voor staan is: niet het systeem van passend onderwijs moet ‘om’, maar de manier waarop hier uitvoering aan wordt gegeven."Het lijkt er eerder op dat de onderwijsgeld niet terecht komt waar het voor bedoeld is. Namelijk in de klas, voor ondersteuning van de leerling én de leraar."

Er is geld genoeg, het ligt op de plank van de samenwerkingsverbanden, afijn de bekende discussie in het jaar dat afgesproken is dat er geen kind langer dan 3 maanden thuis zit en dat daar Passend Onderwijs voor is. Helaas met een toenemend aantal school uitvallers. "Wat Balans betreft zijn deze ideeën van de Minister niet gericht op preventie. Het is juist van belang om in een vroeg stadium eventuele problemen op te lossen. En het niet zover te laten escaleren tot ouders hun heil moeten zoeken bij een Geschillencommissie of de rechter. Deze procedures zijn langdurig, schaden de relatie met school én wat het belangrijkste is, het kind krijgt al die tijd geen onderwijs."

Balans doet een aantal aanbevelingen, waaronder het verhogen van het aantal onderwijsinspecteurs van 75 naar 300 en dan degelijk toezicht houden. Met de nadruk op Leerrecht voor de kinderen.

Leen13

Leen13

17-03-2020 om 00:16 Topicstarter

Ouders Charlie Gard opnieuw zwanger


https://www.youtube.com/watch?v=5qGosWHV03w

In verwachting 18 weken van een meisje. Drie jaar na de strijd met het Ormond ziekenhuis om hun baby Charlie Gard met een zeldzame mitochondriale ziekte in Amerika te laten behandelen, die ze verloren. De Paus bood hulp aan, ze mochten naar een ziekenhuis in Vaticaanstad, Amerikaanse artsen boden hulp aan. Maar het duurde allemaal te lang en de baby overleed kort voor zijn eerste verjaardag onder, voor de ouders, zeer stressvolle omstandigheden.

Als ouders het niet eens zijn met medici is dit wat de consequentie kan zijn.

Leen13

Leen13

17-03-2020 om 11:26 Topicstarter

Thuis met een Kind met Zorgen

https://tinyurl.com/Hoenderloocorona

Je kon er op wachten. Kinderen van de Hoenderloogroepen op weekendverlof.
Zou er nu ook minder uit huis worden geplaatst? De rechtzaken komen ook stil te liggen. Maar wat als het nu echt noodzakelijk is? Wonderlijke tijden.

"Ouders met een kind bij De Hoenderloo Groep kregen zondagavond na de persconferentie van ministers Arie Slob en Bruno Bruins een telefoontje. De groepsleiding vroeg hen of zij hun kind langer thuis konden houden in verband met de coronamaatregelen."

"Het officiële beleid is volgens Draaisma anders. ‘Per jongere wordt afgestemd met ouders of andere gezaghebbenden waar de jongere momenteel het beste kan verblijven. Het kan zijn dat er nieuwe besluiten over de verlofgang worden genomen (bijvoorbeeld korter of langer) na overleg met onder andere de behandelcoördinator.’ Volgens de woordvoerder zijn de richtlijnen van het RIVM en de zorgplicht van Pluryn daarbij leidend."

Tamar

Tamar

17-03-2020 om 11:47

Tja

Als ze nu thuis veilig zijn, zijn ze dat zonder Corona ook, zou ik denken. Maar voor jongeren die behandeling nodig hebben is het erg, al gebeurt dat vaak wel telefonisch. Toch is dat niet hetzelfde.

Leen13

Leen13

17-03-2020 om 11:53 Topicstarter

Therapie telefonisch

Voor deze kinderen is dat natuurlijk geen alternatief. Hoewel zaken ook wonderlijk anders kunnen gaan als je met een gezamenlijke bedreiging leeft.

Mijn dochter heeft inderdaad haar eerste telefonische therapeutische sessie gehad. Nog wel even wennen en het duurde dit keer ook maar kort. In het centrum is men ook in alle staten de zorg anders aan het organiseren.

En hoe doe je telefonisch aan EMDR?

Gelukkig heeft ze al een langjarige relatie met haar therapeut.

Bovendien is er de mogelijkheid om bij crisis gebruik te maken van bepaalde contactmogelijkheden en er is een beperkte mogelijkheid tot fysiek contact.

Dochter zag, al langer, een therapeutisch contact waarbij therapeut en patient wandelen in de buitenlucht. Dat lijkt me ook nog wel een aardige tussenvorm met minder risico.

Ook hier wordt blijkbaar een beroep gedaan op de creativiteit. Ik ben benieuwd wat dat gaat opleveren.

Rechtszaken

Urgente zaken gaan wel door, maar in plaats van een normale zitting worden partijen telefonisch gehoord. Dit geldt ook voor ots en uhp zaken. Bij een eerste verzoek. Verlengingszaken worden op de lange baan geschoven: er wordt een overbruggingsbeslissing genomen voor een korte periode.

In het algemeen is het beleid: op de lange baan schuiven en alleen als het echt kan een zitting houden, en dan in principe telefonisch.

Groeten,

Temet

Overigens

Het is voor de rechtspraak te hopen dat de beperkende maatregelen niet te lang duren, want dat op de lange baan schuiven kan niet eeuwig duren. Eens moeten die zaken toch inhoudelijk behandeld worden ...

Zie overigens voor dit soort info rechtspraak.nl

Groeten,

Temet

Leen13

Leen13

27-03-2020 om 18:35 Topicstarter

Minder meldingen? Eh ..... De Linda?

https://www.linda.nl/net5/olcay-huiselijk-geweld/veilig-thuis-huiselijk-geweld-is-nu-juist-zichtbaarder/"

Voor mij is interessant of de huidige situatie ook leidt tot minder zorgmeldingen? Echter dan heb je dus altijd die newspeak.

De Linda vraagt naar de dominante opvatting over de functie van Veilig Thuis. Mensen en kinderen die thuis geweld en mishandeling meemaken.

Geen idee, dat een onnoemelijk deel te maken heeft met meldingen die protocollair zijn zoals bij de politie maar ook bij verwijzingen naar het speciaal onderwijs, of die te maken hebben met onenigheid tussen 'hulpverlener' , 'deskundige', 'onderwijsmens' en ouder. En dat het dan gaat om 'zachte waarheden' als vermoedens, emotionele verwaarlozing, onenigheid over de benodigde opvoeding of benodigde zorg en de al dan niet compliance van ouders of ze krijgen het onvermogen van de hulpverlening op hun boterham.

Dat lijkt me nu wel mogelijk tot minder meldingen te leiden. Scholen en hulpverlening zijn vooral op afstand actief en hebben wel wat anders aan hun hoofd.

"In thuissituaties waar al problemen met geweld zijn, kan veel op elkaars lip zitten zorgen voor meer problemen”, vertelt Karin Jobse van Veilig Thuis. Momenteel is de situatie waarin mensen verplicht moeten binnenblijven nog te kort aan de gang om te merken of er meer of minder meldingen binnenkomen van huiselijk geweld en kindermishandeling. “We verwachten dat het aantal meldingen gaat stijgen zodra mensen langer verplicht thuis komen te zitten.”

Leen13

Leen13

31-03-2020 om 11:11 Topicstarter

Meer VOTS

https://www.nporadio1.nl/live

Ga het later nog eens helemaal naluisteren.

Eerst krijg je berichten over mantelzorgers die voor kinderen zorgen waar geen logeerweekenden meer mogelijk zijn en geen schoolgang en dan loopt het helemaal mis. Juist volgens de ouders.

En dan krijg je het gebruikelijke gedoe van 'jeugdzorg' dat ouders het niet willen maar de GI ziet spoken omdat men niet meer achter de voordeur komt vanwege de Coronacrisis en er zijn signalen, bij videocontacten of uiteraard de 'hunches' en dan volgt er een spoedverzoek bij de rechtbank.

De bekende januskop van de hulpverlening.

Nou ja, hulp wil je natuurlijk wel hebben maar jeugdbescherming niet in een 'normale' gezinssituatie waar kinderen ziek, gehandicapt of psychisch ziek zijn. En als het dan niet goed gaat thuis bespreek je dat samen met de hulpverlening en dan kom je er samen uit.

Niet alleen kinderen lopen gevaar

Blijkbaar is het voor docenten ook veiliger om gewoon naar school te gaan:

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4024405/Leerlingen-zien-hoe-docente-wordt-mishandeld-tijdens-online-les

Masker 19

Frankrijk en de Spaanse Canarische eilanden hebben een creatieve oplossing voor mensen (vrouwen) die te maken hebben met huiselijk geweld en nu niet kunnen bellen.
'Masker 19'. als iemand zich hiermee meldt bij de apotheek zal de apotheker zeggen: die hebben we nu niet op voorraad, ik ga ze bestellen en stuur ze naar u toe, wat is uw adres? Adres wordt genoteerd en politie wordt gewaarschuwd.

https://krant.trouw.nl/titles/trouw/8321/publications/910/articles/1114700/6/2

Tsjor

Maro

Maro

05-04-2020 om 02:36

masker 19

Maar de mishandelaars weten nu toch ook dat dat de code van een melding van huiselijk geweld is?

Leen13

Leen13

05-04-2020 om 15:54 Topicstarter

Overlijden van professor Heertje

https://www.trouw.nl/economie/econoom-arnold-heertje-overleden~b312f125/

Professor Arnold Heertje is overleden.

"Heertje bezat het vermogen complexe economische materie helder en eenvoudig te verwoorden, juist voor de man in de straat. Om die reden werd hij de huiskamereconoom genoemd. Hij was ook een vaak geziene gast in tv-programma’s.

Mede door die publieke optredens werd Heertje ook bekend als geëngageerd wetenschapper. "

http://humaniseringvandejeugdzorg.nl/

Minder bekend is dat Professor Heertje een website oprichtte als pamflet tegen de onrechtstatelijke misdragingen van het jeugdzorgsysteem dat kinderen en ouders knecht en mishandelt, zoals hij daar in zijn eigen omgeving mee in aanraking kwam.

"In de jeugdzorg is structureel sprake van mensonwaardig gedrag, zoals intimidatie, bedreiging, valsheid in geschrifte en het onjuist informeren van de rechterlijke macht. Dat blijft tot nu toe grotendeels bedekt onder het mom van de privacywetgeving, waarachter jeugdzorginstellingen zich verschuilen. Onze werkwijze komt erop neer bloot te leggen wat er precies gebeurt, zodat de samenleving op de hoogte raakt van de kwalijke praktijken die onder het oog van vele mensen plaats hebben, zonder dat men daarvan kennis heeft. "

Dat professor Heertje ziet wat hier fout gaat is voor mensen bemoedigend en informerend voor een onwetende buitenwereld. Daarmee heeft hij bijgedragen aan een betere zichtbaarheid van de narigheid die jeugdzorg teweeg kan brengen bij ouders en kinderen. Die zichtbaarheid kan mogelijk uiteindelijk leiden tot een andere inrichting van de zorg aan ouders en kinderen en voorlopig heeft het een aantal mensen geinspireerd om toch naar buiten te komen met hun verhalen. De lobby is namelijk overweldigend en de mensen binnen jeugdzorg kunnen zichzelf niet omkeren, tenzij ze met pensioen zijn of zo. Maar een smet op de rechtstaat is het.

Hij wordt hier ook gewaardeerd en gemist.

Melden, maar geen hulp

https://www.trouw.nl/zorg/als-je-door-de-coronacrisis-binnen-moet-blijven-in-een-huis-vol-geweld~b2448231/
Iedereen gaat ervan uit dat huiselijk geweld nu toeneemt (mishandeling van een lerares tijdens een videoles bijvoorbeeld), maar er wordt te weinig gemeld, omdat de mensen die normaal gesproken melden nu geen zicht hebben erop, het gaat dan met name om leraren en medewerkers van de kinderopvang.
Goed, dan is dat ook meteen duidelijk.
Wat nu?
Veilig thuis roept blijkbaar via social media buren, familie en vrienden op om te gaan melden.
Er worden alternatieven ontwikkeld, zoals een app. en er wordt nagedacht over het invoeren van een codewoord bij huisartsen en apothekers. Maar:
'Onderzoeker Nicole van Gelder ­gelooft dat zo’n systeem best in een ­behoefte kan vervullen, zeker bij acute situaties. Al is het volgens haar nog niet zo eenvoudig op te tuigen. “Het klinkt heel simpel, maar het kan alleen goed werken als degene die er onderdeel van zijn precies weten wat ze moeten doen, of dat nou een apotheker is of een huisartsassistente. En hun melding moet vervolgens op de juiste manier worden opgepakt door politie of huiselijkgeweldorganisatie. Dat vraagt dus om een goede organisatie.”
Maar ook als het voor slachtoffers eenvoudiger wordt om zich te melden, ben je er niet. Om in dezelfde terminologie te blijven: er zitten meer gaten in het Nederlandse hulpsysteem rond huiselijk geweld.'

Met andere woorden: wel meldingssystemen gaan ontwikkelen, zonder dat je weet wat je ermee gaat doen.

Deze crisis legt meer bloot dan je zou vermoeden.

Tsjor

Leen13

Leen13

18-04-2020 om 15:48 Topicstarter

Speculatie

Het is het grote speculatiespel. Ik zag de nationaal politiecommandant Max Daniel melden dat hij geen toename ziet van huiselijk geweld. En ik zag Lodewijk Ascher beweren dat huiselijk geweld zo toegenomen is. Ja, wat is het nou?

En inderdaad, wat doe je er dan mee? Wat kun je voor mensen betekenen? Melden? Justitie werkt niet je zaak komt op de stapel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.