Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Jeugdzorg ervaringen

Beste lezer,

Ik heb mijn dochter nooit gezien en is nu 14. Bijna 15. Ik weet dat ze mij al een paar jaar zoekt. Maar ik ben dus gaan nadenken en heb gekozen voor jeugdzorg. Om dit goed te begeleiden. Haar welzijn staat voorop en wil dit gewoon goed aanpakken. Ik had ze maandag avond gemaild en dinsdag ochtend werd ik al gebeld voor 11 uur door jeugdzorg. Via een 06 nummer van een dame. Binnen 10 min waren wij klaar met het gesprek en ging direct mensen inschakelen. Ze melde dat ze over 2 weken of langer zou terug koppelen. Gaat dat altijd zo snel? Ze vroeg niet eens mijn contact gegevens of vroeg door wie ik exact was. Wel vroeg ze 3x... Wat wil je van ons. 3x... En zouden ze dan al een dossier hebben van mijn dochter en ik? Of is dit normaal?

Ik wil ook trainingen volgen hoe is "vader" moet zijn omdat ik zelf geen kinderen buiten haar heb. Want dit gaat nog wel een hoop gesprekken worden ben ik bang.

Je kunt geen algemene ervaringen met jeugdzorg meer vinden denk ik. Jeugdzorg is in elke gemeente anders georganiseerd. Wat goed van je dat je een eerste contact met je puberdochter goed wilt voorbeiden. Ik hoop dat jullie daar goede hulp mee krijgen.
Het je wel contact met haar moeder en/of haar opvoeders? 

Ik denk dat je iemand van het sociaal team aan de telefoon had, die jou in contact gaat brengen met een jeugdzorgconsulent. Die gaat je nog wel verder uithoren hoor, en samen met jou kijken wat er kan, en het meest passend is. Dit was ws alleen de aanmelding, dat is zo gedaan. 
Mn complimenten over je aanpak. Spannend voor je denk ik?

Biovader

Biovader

22-11-2025 om 13:55 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 22-11-2025 om 11:46:

Je kunt geen algemene ervaringen met jeugdzorg meer vinden denk ik. Jeugdzorg is in elke gemeente anders georganiseerd. Wat goed van je dat je een eerste contact met je puberdochter goed wilt voorbeiden. Ik hoop dat jullie daar goede hulp mee krijgen.
Het je wel contact met haar moeder en/of haar opvoeders?

Nee. Nooit meer mee contact gehad. Heel gedoe geweest in het verleden. Daarom wil ik mijn dochter juist via jeugdzorg regelen.  

Biovader

Biovader

22-11-2025 om 13:57 Topicstarter

Stresskipje schreef op 22-11-2025 om 13:11:

Ik denk dat je iemand van het sociaal team aan de telefoon had, die jou in contact gaat brengen met een jeugdzorgconsulent. Die gaat je nog wel verder uithoren hoor, en samen met jou kijken wat er kan, en het meest passend is. Dit was ws alleen de aanmelding, dat is zo gedaan.
Mn complimenten over je aanpak. Spannend voor je denk ik?

Super spannend. Na 14 jaar is het echt handjes knijpen en hopen dat ze mij wilt spreken. Maar ze zocht mij al op 9 jaar begreep ik via via. Dus ik denk en hoop dat ze echt hier wat aan heeft. Zodat ze mentaal sterker word. Want ze zal wel vol vragen zitten

Spannend en leuk denk ik.

Maar was verwacht je dan van jeugdzorg?

Biovader

Biovader

22-11-2025 om 14:18 Topicstarter

Loezzie schreef op 22-11-2025 om 14:09:

Spannend en leuk denk ik.

Maar was verwacht je dan van jeugdzorg?

Ik weet dat mijn dochter mogelijke grote kans heeft op autisme zoals ik. Ik wil haar ontmoeten maar vooral steun geven. Want als een kind al zoekt op 9 jaar en het dorp gaat afzoeken dar zegt veel. Dus wil haar die rust bieden die ze verdiend. Dus doel? Ontmoeten en er voor haar zijn. Meer niet. 

Biovader schreef op 22-11-2025 om 14:18:

[..]

Ik weet dat mijn dochter mogelijke grote kans heeft op autisme zoals ik. Ik wil haar ontmoeten maar vooral steun geven. Want als een kind al zoekt op 9 jaar en het dorp gaat afzoeken dar zegt veel. Dus wil haar die rust bieden die ze verdiend. Dus doel? Ontmoeten en er voor haar zijn. Meer niet.

Ik kan me jou andere topic over je dochter van begin dit jaar vaag herinneren. Je dochter zoekt jou al 6 jaar, als jij er voor haar wilt zijn waarom blijf je dan wachten/uitstellen? 

Dat je begeleiding zoekt is fijn, en je wilt ook trainingen volgen. Wanneer, waar wacht je op? 

Sorry maar ik had bij het vorige topic al mijn twijfels over jou uitstelgedrag. Misschien ben je er nog niet aan toe, kind is er pas 15 jaar... 

Klinkt misschien hard maar ik heb in mijn omgeving gezien wat dit met een kind doet.

Biovader

Biovader

22-11-2025 om 17:10 Topicstarter

Yumi schreef op 22-11-2025 om 16:46:

[..]

Ik kan me jou andere topic over je dochter van begin dit jaar vaag herinneren. Je dochter zoekt jou al 6 jaar, als jij er voor haar wilt zijn waarom blijf je dan wachten/uitstellen?

Dat je begeleiding zoekt is fijn, en je wilt ook trainingen volgen. Wanneer, waar wacht je op?

Sorry maar ik had bij het vorige topic al mijn twijfels over jou uitstelgedrag. Misschien ben je er nog niet aan toe, kind is er pas 15 jaar...

Klinkt misschien hard maar ik heb in mijn omgeving gezien wat dit met een kind doet.

Ik begrijp je vraag maar ik wil daar verder niet oo ingaan en hoop dat u daar respect voor kan opbrengen. En daarom ga ik ook via jeugdzorg bespreken hoe en wat. Haar welzijn gaat voor. 

Biovader schreef op 22-11-2025 om 17:10:

[..]

Ik begrijp je vraag maar ik wil daar verder niet oo ingaan en hoop dat u daar respect voor kan opbrengen. En daarom ga ik ook via jeugdzorg bespreken hoe en wat. Haar welzijn gaat voor.

Je weet al een aantal jaren dat ze je zoekt toch? En was er toen niet klaar voor herinner ik me'  het kan best zijn dat er toen al een dossier is opgebouwd/aangemaakt' ze vragen wat je verwacht van jeugdzorg ' heb je dit ook duidelijk? Je hulpvraag en dan niet het zinnetje haar welzijn staat voorop maar doelgericht waar je ondersteuning bij nodig hebt.

Het klinkt allemaal prachtig, ik wil haar steun geven, er voor haar zijn, haar welzijn staat voorop. Maar wat betekent dat concreet? Voor jou, maar heb je ook nagedacht over wat dat voor een puber zou kunnen betekenen? En wat als dat wat zij nodig heeft of zou willen, heel iets anders is dan wat jij in gedachten had?

Biovader

Biovader

22-11-2025 om 21:50 Topicstarter

Anoniemvoornu schreef op 22-11-2025 om 18:49:

[..]

Je weet al een aantal jaren dat ze je zoekt toch? En was er toen niet klaar voor herinner ik me' het kan best zijn dat er toen al een dossier is opgebouwd/aangemaakt' ze vragen wat je verwacht van jeugdzorg ' heb je dit ook duidelijk? Je hulpvraag en dan niet het zinnetje haar welzijn staat voorop maar doelgericht waar je ondersteuning bij nodig hebt.

Ja die heb ik al wel klaar. Wil die gaan opschrijven en hulp vragen boe is het beste kan aanpakken. Ik vond deze stap wel vrij pittig. Maar heb hier echt wel over nagedacht. 

Biovader

Biovader

22-11-2025 om 21:52 Topicstarter

Joszy schreef op 22-11-2025 om 19:25:

Het klinkt allemaal prachtig, ik wil haar steun geven, er voor haar zijn, haar welzijn staat voorop. Maar wat betekent dat concreet? Voor jou, maar heb je ook nagedacht over wat dat voor een puber zou kunnen betekenen? En wat als dat wat zij nodig heeft of zou willen, heel iets anders is dan wat jij in gedachten had?

Dan moet ik dat accepteren. Dat hoort er ook bij en moet ik bijsturen.

Biovader schreef op 22-11-2025 om 21:52:

[..]

Dan moet ik dat accepteren. Dat hoort er ook bij en moet ik bijsturen.

Maar wat heb jij concreet voor ogen? Er voor haar zijn is natuurlijk hartstikke vaag, ook voor haar

Biovader

Biovader

22-11-2025 om 22:34 Topicstarter

Joszy schreef op 22-11-2025 om 22:08:

[..]

Maar wat heb jij concreet voor ogen? Er voor haar zijn is natuurlijk hartstikke vaag, ook voor haar

Ik wil met jeugdzorg gaan zitten en nadenken wat het beste is. En dan langzaam haar leren kennen sn wat ze nodig heeft onder begeleiding van Jeugdzorg. Ik weet dat het heel zwaar gaat worden. Ben ik bewust van. Ik ga ook melden bij jeugdzorg dat ik ook hulp nodig heb zodat dit het beste begeleid kan worden. Dus ga er echt niet blind in. Wil haar laten zien dat ik haar nooit vergeten ben. En dat ik haar alle ruimte geef die ze nodig heeft. Ik vind het ook eng en moeilijk. 

Biovader schreef op 22-11-2025 om 22:34:

[..]

Ik wil met jeugdzorg gaan zitten en nadenken wat het beste is. En dan langzaam haar leren kennen sn wat ze nodig heeft onder begeleiding van Jeugdzorg. Ik weet dat het heel zwaar gaat worden. Ben ik bewust van. Ik ga ook melden bij jeugdzorg dat ik ook hulp nodig heb zodat dit het beste begeleid kan worden. Dus ga er echt niet blind in. Wil haar laten zien dat ik haar nooit vergeten ben. En dat ik haar alle ruimte geef die ze nodig heeft. Ik vind het ook eng en moeilijk.

Je bent bang voor veel gesprekken geef je aan ' waarom? Lijkt me niet meer dan logisch ... je hebt je kind een behoorlijke tijd niet willen kennen dit was een zeer bewuste keuze van jou. Wat is er veranderd en kun je dit uitleggen naar haar toe? Waarom ze nu wel deel mag uitmaken van je leven en hier jaren op heeft moeten wachten?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.