Biovader
22-11-2025 om 11:35
Jeugdzorg ervaringen
Beste lezer,
Ik heb mijn dochter nooit gezien en is nu 14. Bijna 15. Ik weet dat ze mij al een paar jaar zoekt. Maar ik ben dus gaan nadenken en heb gekozen voor jeugdzorg. Om dit goed te begeleiden. Haar welzijn staat voorop en wil dit gewoon goed aanpakken. Ik had ze maandag avond gemaild en dinsdag ochtend werd ik al gebeld voor 11 uur door jeugdzorg. Via een 06 nummer van een dame. Binnen 10 min waren wij klaar met het gesprek en ging direct mensen inschakelen. Ze melde dat ze over 2 weken of langer zou terug koppelen. Gaat dat altijd zo snel? Ze vroeg niet eens mijn contact gegevens of vroeg door wie ik exact was. Wel vroeg ze 3x... Wat wil je van ons. 3x... En zouden ze dan al een dossier hebben van mijn dochter en ik? Of is dit normaal?
Ik wil ook trainingen volgen hoe is "vader" moet zijn omdat ik zelf geen kinderen buiten haar heb. Want dit gaat nog wel een hoop gesprekken worden ben ik bang.
Kampeerder
24-11-2025 om 09:49
Biovader schreef op 24-11-2025 om 08:59:
[..]
Ik ga hier verder niet op in.
Maar wat hier gezegd wordt is misschien ook juist wat je dochter je gaat verwijten. Ze is een puber, die denken altijd vooral en eerst aan zichzelf. En schuwen het niet om het te uiten. Je hoeft er hier niet op in te gaan, maar ik hoop wel dat het je aan het denken zet.
Jij vindt jezelf moedig en misschien is dat ook echt zo, maar je dochter kan vinden dat die moedigheid te laat komt. Jij wil haar steunen, maar mogelijk ziet zijn een totaal andere invulling van de vader-dochterrelatie voor zich. Bereidt je daar op voor.
Anoniemvoornu
24-11-2025 om 09:53
Kampeerder schreef op 24-11-2025 om 09:49:
[..]
Maar wat hier gezegd wordt is misschien ook juist wat je dochter je gaat verwijten. Ze is een puber, die denken altijd vooral en eerst aan zichzelf. En schuwen het niet om het te uiten. Je hoeft er hier niet op in te gaan, maar ik hoop wel dat het je aan het denken zet.
Jij vindt jezelf moedig en misschien is dat ook echt zo, maar je dochter kan vinden dat die moedigheid te laat komt. Jij wil haar steunen, maar mogelijk ziet zijn een totaal andere invulling van de vader-dochterrelatie voor zich. Bereidt je daar op voor.
Dit je hebt het forum niets uit te leggen ' je kind wel en daar kun je beter niet aankomen met een ander had het laten zitten' dat is echt super kwetsend...
Biovader
24-11-2025 om 10:01
Kampeerder schreef op 24-11-2025 om 09:49:
[..]
Dat weet ik. Ik vind dit netjes can u geformuleerd. En daarom ben ik ook bezig met gesprekken om alle mogelijke cases te bespreken. En houd daar wel rekening mee. Tuurlijk. En daarom ben ik ook niet zelf actie tegen haar gaan starten maar via jeugdzorg.
Joszy
24-11-2025 om 10:27
Wat ik me nog afvroeg, heb je dingen voor haar geregeld? Als jij morgen van je sokken wordt gereden door een of andere dronken idioot, heb je dan geregeld dat zij op haar 18e, 21e of weet ik veel wanneer alsnog te horen krijgt dat jij haar verwekker was? Erft ze van je (jouw jeugdfoto's bijvoorbeeld), heb je gespaard om iets bij te dragen aan haar studie/rijbewijs/wereldreis en zo ja heb je geregeld dat dat ook zonder jou echt bij haar uitkomt?
Biovader
24-11-2025 om 10:59
Joszy schreef op 24-11-2025 om 10:27:
Wat ik me nog afvroeg, heb je dingen voor haar geregeld? Als jij morgen van je sokken wordt gereden door een of andere dronken idioot, heb je dan geregeld dat zij op haar 18e, 21e of weet ik veel wanneer alsnog te horen krijgt dat jij haar verwekker was? Erft ze van je (jouw jeugdfoto's bijvoorbeeld), heb je gespaard om iets bij te dragen aan haar studie/rijbewijs/wereldreis en zo ja heb je geregeld dat dat ook zonder jou echt bij haar uitkomt?
Dat is ook een punt waar ik al jaren over denk. Daarom ga ik ook gesprekken aan. Om op papier dingen te regelen. Ik wil denk ik een testament maken met spullen een een klein geldbedrag wat van haar is. Ook dingen als haar rijbewijs wil ik meebetalen. Haar helpen met de studie. Ik zit volgende week samen met een instantie om te kijken wat ik allemaal moet regelen. Ik kan dit niet alleen en moet dingen op papier zetten en vast laten leggen. Dus ja daar denk ik al heel lang aan en moet gewoon kijken wat ik allemaal kan doen. Spaarpotje is er al voor haar. Maak je daar geen zorgen om. Zijn er nog andere dingen die ik over het hoofd zie waar ik aan moet denken mbt dingen regelen zoals erfenis? Tips zijn welkom.
Nehalennia
24-11-2025 om 13:37
Misschien gekke vraag maar waar is jouw ex in dit verhaal, en wat is de reden geweest dat jij niet in leven van kind bent? Want als ik mijn dochter 14 jaar lang alleen hebt opgevoed, en ik de volledige voogdij/gezag had zou ik op zijn zachts gezegd not amused zijn als de vader ineens met een heel conceptueel plan op de proppen komt en allerlei ideeën en projecties wat die vader-dochter relatie zou moeten zijn. Ik denk dat ik mijn dochter zou willen beschermen tegen al die verwachtigen, zeker op zo'n kwetsbare leeftijd. Houd je rekening met dat scenario? Ik denk eerlijkgezegd dat je veel beter klein kunt beginnen, toenadering zoeken via de moeder, misschien een keertje samen afspreken op voor haar veilig terrein, in overleg met haar moeder. Je draait nu allerlei grootste scenarios's af, denk ik goedbedoeld, maar begin bij de basics. Je hoeft echt niet alles tot in de puntjes uitgedacht te hebben, als je in staat bent om consistent en zelfreflectief te zijn in het contact. Beter iets kleins doen, dan nog langer groots nadenken denk ik.
Biovader
24-11-2025 om 17:22
Nehalennia schreef op 24-11-2025 om 13:37:
Misschien gekke vraag maar waar is jouw ex in dit verhaal, en wat is de reden geweest dat jij niet in leven van kind bent? Want als ik mijn dochter 14 jaar lang alleen hebt opgevoed, en ik de volledige voogdij/gezag had zou ik op zijn zachts gezegd not amused zijn als de vader ineens met een heel conceptueel plan op de proppen komt en allerlei ideeën en projecties wat die vader-dochter relatie zou moeten zijn. Ik denk dat ik mijn dochter zou willen beschermen tegen al die verwachtigen, zeker op zo'n kwetsbare leeftijd. Houd je rekening met dat scenario? Ik denk eerlijkgezegd dat je veel beter klein kunt beginnen, toenadering zoeken via de moeder, misschien een keertje samen afspreken op voor haar veilig terrein, in overleg met haar moeder. Je draait nu allerlei grootste scenarios's af, denk ik goedbedoeld, maar begin bij de basics. Je hoeft echt niet alles tot in de puntjes uitgedacht te hebben, als je in staat bent om consistent en zelfreflectief te zijn in het contact. Beter iets kleins doen, dan nog langer groots nadenken denk ik.
Dankje wel voot het luisteren. De achtergrond is een lang en lastig verhaal. En de verbinding tussen haar ma en mij is er niet meer. Laten we het er op houden dat ik zelf ook nog wat dingen had te verwerken wat niet meewerkte als ik wel in heet leven van haar was. En dat hou ik voor.mij als je dat niet erg vind. Laatst zag ik haar oma voorbij komen en die keek nog steeds erg boos. Ik ben niet meer boos maar wil dit ook klein aanpakken. Daarom ga ik dit bespreken zodat zij er geen last van heeft. Klein beginnen via jeugdzorg en haar ma. Rustig opbouwen en kijken waar het strand. Maar heel voorzichtig. Ik ga niet meteen papa uithangen. Nee. Ik wil hier maanden tot jaren boor uittrekken. Daarom hulp.
rutiel
25-11-2025 om 12:51
Biovader schreef op 24-11-2025 om 00:00:
[..]
Minder invullen, meer luisteren.
Ik denk dat dit een uitstekend uitgangspunt is voor het contact met je dochter. Je probeert nu via allerlei kaders een soort handleiding samen te stellen voor het contact met je dochter. Daarbij veronderstel je dat ze gebaat is bij hulp bij haar (vermeende) autisme door jou als ervaringsdeskundige. Maar dat zijn allemaal dingen die je invult natuurlijk! Misschien heeft ze wel geen autisme of heeft ze geen behoefte om hierover met jou in gesprek te gaan.
Kortom: ga eerst eens luisteren naar je dochter. Wie is ze? Hoe ziet haar leven eruit? Wat interesseert of boeit haar? En wat verwacht ze van het contact met jou?
Ninoea
25-11-2025 om 13:08
De issues die hier als feedback gegeven worden, zullen waarschijnlijk door de desbetreffende hulp ook worden aangestipt. Ik denk dus dat het een goede eerste stap is.
Yumi
25-11-2025 om 15:56
Ninoea schreef op 25-11-2025 om 13:08:
De issues die hier als feedback gegeven worden, zullen waarschijnlijk door de desbetreffende hulp ook worden aangestipt. Ik denk dus dat het een goede eerste stap is.
Hier ben ik het mee eens, maar ik zou dit wel van te voren melden aan haar moeder. Kan me voorstellen dat het bij moeder anders rauw op haar dak valt, als jeugdzorg ineens bij haar aanbelt, omdat vader na zoveel jaar dochter wil zien.
Ninoea
25-11-2025 om 16:05
Yumi schreef op 25-11-2025 om 15:56:
[..]
Hier ben ik het mee eens, maar ik zou dit wel van te voren melden aan haar moeder. Kan me voorstellen dat het bij moeder anders rauw op haar dak valt, als jeugdzorg ineens bij haar aanbelt, omdat vader na zoveel jaar dochter wil zien.
Tussen die gesprekken met jeugdzorg en een dergelijk bezoek zit ook wel tijd, dus dat kan dan ook wel. Dan is vader ook alweer verder in zijn traject en denkproces. Prima onderwerp van gesprek ook toch met als onderwerp “hoe steek je zo’n aankondiging in”
Yumi
25-11-2025 om 16:30
Biovader heb je bij de geboorte je dochter erkent?
Mocht dit niet zo zijn dan kan het lastig worden... Je kan dan proberen om haar alsnog te erkennen, maar daarvoor heb je wel toestemming van haar moeder nodig.
Heeft u uw kind niet erkend én bent u ook aantoonbaar niet betrokken bij de verzorging en opvoeding van het kind, dan heeft u in principe geen recht op omgang met het kind.
Biovader
26-11-2025 om 15:11
Ninoea schreef op 25-11-2025 om 16:05:
[..]
Tussen die gesprekken met jeugdzorg en een dergelijk bezoek zit ook wel tijd, dus dat kan dan ook wel. Dan is vader ook alweer verder in zijn traject en denkproces. Prima onderwerp van gesprek ook toch met als onderwerp “hoe steek je zo’n aankondiging in”
Daarom probeer ik zo veel mogelijk info in te winnen. Want dit is hopelijk niet iets dat je ieder jaar moet doen. En daarom ga ik ook eerst gesprekken aan met jeugdzorg voordat ik mijn dochter ga informeren met jeugdzorg. Voorbereiding is het halve werk.
Anoniemvoornu
26-11-2025 om 16:22
Biovader schreef op 26-11-2025 om 15:11:
[..]
Daarom probeer ik zo veel mogelijk info in te winnen. Want dit is hopelijk niet iets dat je ieder jaar moet doen. En daarom ga ik ook eerst gesprekken aan met jeugdzorg voordat ik mijn dochter ga informeren met jeugdzorg. Voorbereiding is het halve werk.
Wat wil je eigenlijk met dit topic?
Biovader
26-11-2025 om 22:45
ik ga meer open in staan met mijn dochter. Dit soort tips bedoelde ik. Dit is ook nieuw en ben zelf nog nooit vader geweest dus ook best lastig. Daarom ga ik met begeleiding en goed in gesprek en dingen voor bereiden voordat ik ga starten. Dinsdag al eerste gesprek met den instantie naast jeugdzorg.