Alvoco
16-04-2010 om 11:24
J.k. rowling over single parents
Helaas is de rubriek alleenstaand ouderschap verdwenen, zie ik nu. Ik zet deze link dus maar hier. J.K. Rowling's briljante beschrijving zal heel veel alleenstaande ouder uit het hart zijn gegrepen, ook al betreft het hier de Engelse situatie. Let met name op het imago van alleenstaande moeders, versus het imago van alleenstaande vaders.
Voor degenen die zich niet laten afschrikken door een beetje Engelse taal: Enjoy!
groeten,

Temet
16-04-2010 om 11:51
En niet alleen daarover
Een mooi stuk. Omdat ik de Britse verkiezingscampagne niet echt volg weet ik niet op welk idee van de Conservatieven ze kennelijk reageert (al weet ik toevallig dat die laatste zin een verwijzing is naar de Tory-postercampagne), maar duidelijk is wel dat de Britse conservatieven, en dan met name de belastingontwijkers, dit in hun zak kunnen steken.
Het is altijd fijn als iemand oprechte verontwaardiging ook nog zo mooi weet op te schrijven. Ik kan een citaatje niet weerstaan:
"Suggestions that Mr Cameron seems oblivious to how poor people actually live, think and behave seem to provoke accusations of class warfare. Let me therefore state, for the record, that I do not think it any more his fault that he spent his adolescence in the white tie and tails of Eton than that I spent the almost identical period in the ghastly brown-and-yellow stylings of Wyedean Comprehensive"
Groeten,
Temet

ChrisH
16-04-2010 om 16:28
Leuk stuk
Alvoco, bedankt voor de link. Goed stuk om te lezen. En ook om je te realiseren dat het in Nederland (nog) niet zo heel erg slecht geregeld is.
Groot-Brittannië heeft het een tiental jaren economisch heel erg goed gedaan, met name door de luchtbel op de huizenmarkt. Dat er een flinke scheefgroei was in de inkomens werd hierdoor voor een deel verhuld. De huidige crisis brengt de ongelijkheid echter genadeloos aan het licht. Hulde aan J.K. Rowling voor haar opstelling dat ze geen zin heeft om belastingvluchteling te worden.
Chris

Shonagh
16-04-2010 om 21:35
Chris
Kan je uitleggen wat je bedoelt met" de luchtbel op de huizenmarkt, die de flinke scheefgroei in de inkomens voor een deel verhulde ? ".

ChrisH
17-04-2010 om 15:02
Shonagh (ot)
Als ik het zo teruglees geloof ik dat ik een paar stapjes heb overgeslagen in mijn redenering
De prijzen van onroerend goed in GB zijn in de afgelopen 15 jaar echt enorm gestegen, waardoor de economie een flinke boost kreeg. Op basis van de overwaarde van de huizen konden mensen ook meer lenen met als resultaat een economie die steeds meer ging draaien op consumptieve bestedingen. De inkomensverschillen die er altijd al wel waren, werden dus deels verhuld doordat mensen gemakkelijker geld konden lenen.
Alleen was die stijging van de huizenprijzen gebaseerd op lucht. Nu de huizenmarkt is ingestort, is die spiraal van lenen en geld uitgeven tot stand gebracht en omgeslagen in een krimpende economie. En die klap komt nu vooral aan bij de mensen met de lage inkomens.
Nou ja, zoiets bedoelde ik dus. Maar misschien heb jij er een heel andere kijk op? Jij woont toch in GB?
Chris

Shonagh
17-04-2010 om 17:54
Chris (ot)
Ja in woon inderdaad in GB. Je redenatie klinkt wel goed, alleen herken ik er niets in. Hoe om je eraan ? De inkomens verschillen zijn hier altijd groot (geweest). De ontslagen komen hier momenteel hard aan, omdat je geen WW kent, direct in de bijstand, die minimaal is. Als je een werkende partner hebt, wordt dat ook nog gekort.

tsjor
18-04-2010 om 21:07
Cameron
Mooi stuk, inderdaad. Ik vond vooral dit citaatje leuk: 'If Mr Cameron’s only practical advice to women living in poverty, the sole carers of their children, is “get married, and we’ll give you £150”,he reveals himself to be completely ignorant of their true situation.'
Nou nee, wat Cameron laat zien is dat vrouwen geen levensstandaard hoeven te krijgen om te zorgen voor kinderen, als ze maar zorgen voor een man. Grappige vent, die Cameron.
Tsjor