Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Kerstdiner met kinderen

disclaimer vooraf: dit topic gaat over kerst. Als je dat te vroeg vindt, te uitgekauwd, saai, truttig of wat dan ook; stop dan hier met lezen. 

Wij vieren kerst altijd één dag met mijn ouders, broer en schoonzus. Dan maken we samen een 6 gangen diner. Ieder jaar bij iemand anders thuis. We proberen dan net wat specialere gerechten te kiezen. Lekkere wijn erbij. En dan uren tafelen.

Nu goed, dat was altijd prima, maar inmiddels zijn er ook 4 kinderen. Ze zijn dit jaar met kerst 6 maanden, 1 jaar, 3 jaar en 4 jaar. En vorig jaar vond ik het concept al niet meer echt werken;
Het diner duurt erg lang voor de kinderen. We beginnen dus om 16.30 al, maar dan redden ze het alsnog niet tot het einde van de maaltijd.
Eén van de kinderen lust erg weinig waardoor het ook niet lukt om de gerechten kindvriendelijk te maken, cq, dan eet ze ze nog steeds niet.
Echt rustig zit je niet omdat voortdurend één van de kinderen wel iets nodig heeft, naar bed of uit bed moet, flesje moet, luier verschoond, ruzietje enz. Daardoor zit je nauwelijks met zn allen aan tafel en gaan de luxe gerechten wat verloren.

Kortom een 'sjiek 6-gangendiner' past mijns inziens niet meer bij onze huidige levensfase. Dus ik ben op zoek naar andere ideeën. Iets dat leuk is voor zowel de kinderen als de volwassenen. Iets meer ontspannen. Verplaatsen naar de lunch? Buffetvorm? Patat met kipnuggets voor iedereen?

Dus; hoe vier(d)en jullie kerst met kleine kinderen? Wat waren de successen? En wat juist niet?

Meesje

Meesje

26-10-2025 om 14:46 Topicstarter

Mijn eigen succes:

De andere kerstdag vier ik alleen met de kinderen en dan eten wij lekker pannekoeken die de kinderen zelf mogen beleggen. Fruit, stroop, kaas, gebakken champignons maar ook kerststrooisel Dat was vorig jaar een groot succes bij dochter  

Waarom het niet naar een 3 gangen diner aanpassen? Kids tussendoor en eventueel ook tijdens de gangen lekker spelen/tv-kijken. Na laatste gang kinderen naar bed of naar huis. Als naar bed kan je als volwassenen nog even naborrelen. Als het naar huis is na het eten, doe je eventueel voorborrelen en spreek je eerder af.

Tot kids zeker een jaar of 7 waren mistte ik altijd deels het diner (ik ben de enige met kinderen van de siblings), omdat de kinderen op een bepaald moment naar bed moesten en dat kostte gewoon wat tijd. Was niet altijd gezellig voor mij, maar dat was het nu eenmaal.

Een kerstbrunch? Wat nu met Pasen gegeten wordt? Dat in buffetvorm. Lekkere broodjes, salades, als het echt moet kan daar ook wel wat frituur bij. In mijn ogen kan dat altijd maar misschien wil jij het wat chiquer. 

Meesje

Meesje

26-10-2025 om 15:01 Topicstarter

Amber82 schreef op 26-10-2025 om 14:55:

Waarom het niet naar een 3 gangen diner aanpassen? Kids tussendoor en eventueel ook tijdens de gangen lekker spelen/tv-kijken. Na laatste gang kinderen naar bed of naar huis. Als naar bed kan je als volwassenen nog even naborrelen. Als het naar huis is na het eten, doe je eventueel voorborrelen en spreek je eerder af.

Tot kids zeker een jaar of 7 waren mistte ik altijd deels het diner (ik ben de enige met kinderen van de siblings), omdat de kinderen op een bepaald moment naar bed moesten en dat kostte gewoon wat tijd. Was niet altijd gezellig voor mij, maar dat was het nu eenmaal.

Ik was de eerste met een kind en toen dacht ik ook nog; sja mijn keuze, dus dat is nu eenmaal zo. Maar aangezien we nu in beide gezinnen 2 kinderen hebben leek me dat we best wat aanpassing konden doen naar een meer kindvriendelijke invulling. Er zijn nu 5 volwassenen en 4 kinderen, dus de gemiddelde leeftijd daalt gestaag :p Dus wie weet hebben mensen nog originele ideeën, anders dan; geef de kinderen een knakworst

Meesje

Meesje

26-10-2025 om 15:03 Topicstarter

Grindelwald schreef op 26-10-2025 om 14:58:

Een kerstbrunch? Wat nu met Pasen gegeten wordt? Dat in buffetvorm. Lekkere broodjes, salades, als het echt moet kan daar ook wel wat frituur bij. In mijn ogen kan dat altijd maar misschien wil jij het wat chiquer.

Nee, zoiets lijkt mij idd ook leuk. Ieder neemt wat ie wil/lust en geen uren in de keuken.

Sjiek hoeft van mij absoluut niet.

Meesje schreef op 26-10-2025 om 15:03:

[..]

Nee, zoiets lijkt mij idd ook leuk. Ieder neemt wat ie wil/lust en geen uren in de keuken.

Sjiek hoeft van mij absoluut niet.

Precies, en je kan aan de familie vragen of zij voor een dessert willen zorgen? Dat kunnen ze zo makkelijk of moeilijk maken als ze zelf willen. 

Maar als jullie beiden kinderen hebben dan schuif je het toch lekker naar voren? Lijkt me een stuk minder gedoe voor iedereen. 

Wij hebben paar keer diner gehad op locatie waar ze in de feestzaal een springkussen en speelruimte hadden met kerst. Was een soort proeverij buffet. Kinderen konden dus spelen en af en toe komen eten. 

Grindelwald schreef op 26-10-2025 om 14:58:

Wij doen dat, maar dan wel als diner. We maken per gezin verschillende gerechten, waaronder dingen wat de kinderen lekker vinden en dan wordt de tafel volgezet met allerlei gerechten en frietjes. Tussendoor kunnen de kinderen ook van tafel om wat te gaan spelen, of bv gezorgd worden voor een schone luier of flesje.   Heel gezellig en veel meer ongedwongen dan een 6 gangen diner. 

Wil je ideeen over het menu?

Buffet was hier altijd een groot succes. We deden het ook in tapasvorm, dus tussen ons in op tafel zetten in mooie schaaltjes. Iedereen mocht iets kiezen wat er op tafel kwam. Aangevuld met dingen die wij lekker vonden als volwassenen. Vaak pikten ze daar ook redelijk wat van mee.

We hadden dan vaak 3 rondes om alles warm etc te hebben.

Qua vermaak:
Je kunt wat sinterklaas spulkadootjes meteen apart zetten en die dan aanbieden? 
De jongste zal in eigen ritme slapen, maar 3 en 4 jarige zullen dan naast jullie wel een poosje zich er mee vermaken? Je zult wel altijd een oogje er op moeten houden, dus tafelen zoals vroeger is er niet meer bij.
Is er slaap mogelijkheid, al is het in de kamer zelf?
Film kijken is ook niet erg voor een keer

Toen ons kind nog de enige was, ging die rond een uur of 7 met een volle maag naar bed en gingen we dan pas aan het diner. Dus kind eerst wat lekkers te eten gegeven, dan naar bed brengen en toen uitgebreid tafelen met de volwassenen. Dan eet je wat later, maar vonden wij geen probleem.

Nu er meer kinderen zijn, doen we een soort tapa’s inderdaad. Gewoon van alles op tafel en lekker in de kamer met je bordje er langs en bij elkaar gaan zitten eten. Dus niet meer met z’n allen aan tafel, maar gewoon op de bank of een deel aan tafel. Maar net met wie je in gesprek bent. De kinderen mogen ondertussen lekker spelen, tv kijken of noem maar op. 

Wij hadden meerdere lastige eters dus het ging meestal in buffetvorm. Voor de simpele eters (zowel onder als boven de 18), aardappelkroketjes/pommes duchesses, sperziebonen en iets als rollade. Voor de wat avontuurlijker types maakte ik dan wat luxere of aparte gerechten en natuurlijk stoofpeertjes (die ik dan weer zelf niet lust, maar wel goed kan maken).
Kerst met de kinderen thuis was toen ze heel klein waren ook vaak iets met aardappelvormpjes of pannenkoeken. IJskerstmannen van AH als toetje.
Luxe 6 gangen is niet iets wat leuk is met kleine kinderen. Wij hadden ook wel eens discussies over het aan tafel moeten blijven van kinderen. Dat was leuk bij de oudste twee, maar toen kreeg ik er eentje zonder zitvlees, dus die mocht van mij tussendoor gaan spelen. Gelukkig kreeg mijn zus er daarna eentje die minder volgzaam was (en die als 14-jarige nog steeds leeft op patat en kipnuggets) dus trok het weer gelijk

Goede disclaimer!

Ik denk dat je het inderdaad moet zoeken in er een niet zo'n lange zit van maken. Dat kan je doen door iets met tapas te doen, een buffet, of het aantal gangen naar bijvoorbeeld 3 veranderen en dan tussen de gangen door een (kleine) activiteit, in elk geval voor die van 3 en 4. Dus even van tafel tussendoor. Of misschien zelfs tijdens een gerecht een papieren kerstbal versieren en dan tussen de gerechten door ophangen in de boom oid. 

Wat je ook kan doen: na die tapas/het buffet/de 3 gangen wanneer de oudsten naar bed zijn: een kaasplankje of een ander (volwassen) toetje waar kinderen meestal niet zo happig op zijn, bijv een toetje met drank zoals tiramisu, of een uitgebreide koffieronde met likeur (Irish Coffee? Ik weet daar weinig van, geen koffieliefhebber, maar je snapt m'n punt). 

Oja en qua menu zou ik voor de kleintjes iets op tafel zetten wat ze altijd goed eten en lekker vinden, dan heb je daar tenminste geen gedoe over. En als dat bijvoorbeeld sperziebonen zijn: leg ze dan in de vorm van een ster/kerstboom op het bordje. Kan je zelf aan de haricots verts met spek. En anders simpel pannenkoeken die ze zelf mogen versieren (meteen een activiteit), het is voor hen immers ook feest. 

Bij onze familie is het iets meer chaos, want ik ben alleen van mijn kant tien keer tante en heb zelf inmiddels twee jongvolwassen kinderen. Dus inclusief oma leeftijdsgroep 0-70. Wij doen al jaren vier gangen, (koud voorgerecht, soep, hoofdgerecht,desserts)  de zus die het minst van koken houdt en lastige eters thuis heeft is hoofd kindermenu en toetje. Dus zij vouwt knakworsten in bladerdeeg en zorgt voor patat, snacks en snoepgroenten. Er is altijd chaos, maar iedereen heeft wat lekkers en is zelf verantwoordelijk voor rust en bedtijd eigen kinderen.
Bij de zeeman hebben ze trouwens erg leuke inkleurtafelkleden en als je niet om zooi geeft: tafelkleden waar je zo'n zwarte laag van afkrast en dan een glittertekening over houdt. Buffet hebben we ook weleens gedaan, maar dat werd nog meer chaos en als je dan als gastvrouw eindelijk zelf tijd had, waren de lekkerste hapjes weg 🤭

Of een Brunch, of een voorgerecht, gourmetten, en daarna Kids naar bed, en zelf nog een lekker toetje, etc.
Gourmetten: kan je van alles mee; pannekoekjes, knakworstjes etc.

Of; kinderen voor laten eten; en naar bed… En daarna lekker een paar gangen zonder kinderen… Dat deden we vaak

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.