Meesje
26-10-2025 om 14:44
Kerstdiner met kinderen
disclaimer vooraf: dit topic gaat over kerst. Als je dat te vroeg vindt, te uitgekauwd, saai, truttig of wat dan ook; stop dan hier met lezen.
Wij vieren kerst altijd één dag met mijn ouders, broer en schoonzus. Dan maken we samen een 6 gangen diner. Ieder jaar bij iemand anders thuis. We proberen dan net wat specialere gerechten te kiezen. Lekkere wijn erbij. En dan uren tafelen.
Nu goed, dat was altijd prima, maar inmiddels zijn er ook 4 kinderen. Ze zijn dit jaar met kerst 6 maanden, 1 jaar, 3 jaar en 4 jaar. En vorig jaar vond ik het concept al niet meer echt werken;
Het diner duurt erg lang voor de kinderen. We beginnen dus om 16.30 al, maar dan redden ze het alsnog niet tot het einde van de maaltijd.
Eén van de kinderen lust erg weinig waardoor het ook niet lukt om de gerechten kindvriendelijk te maken, cq, dan eet ze ze nog steeds niet.
Echt rustig zit je niet omdat voortdurend één van de kinderen wel iets nodig heeft, naar bed of uit bed moet, flesje moet, luier verschoond, ruzietje enz. Daardoor zit je nauwelijks met zn allen aan tafel en gaan de luxe gerechten wat verloren.
Kortom een 'sjiek 6-gangendiner' past mijns inziens niet meer bij onze huidige levensfase. Dus ik ben op zoek naar andere ideeën. Iets dat leuk is voor zowel de kinderen als de volwassenen. Iets meer ontspannen. Verplaatsen naar de lunch? Buffetvorm? Patat met kipnuggets voor iedereen?
Dus; hoe vier(d)en jullie kerst met kleine kinderen? Wat waren de successen? En wat juist niet?
Miepjecody
26-10-2025 om 16:58
Ik zou als volwassene ook niet zo lang willen zitten . Wij doen spelletjes, ook actieve zoals tafelvoetbal, sjoelen. Lekker met de hond naar buiten, gitaar spelen, tv kijken en tussendoor wat eten.
PhilDunphy
26-10-2025 om 17:02
Wij doen het klassieke gourmetten, juist vanwege de kinderen. Het is niet voor niks zo populair.
En bij gewone etentjes hebben we vaak ook gewoon kindereten naast het meer volwassen menu. En mogen de kinderen eerder van tafel als het onrealistisch lang duurt.
Maar bij baby's en peuters is het in mijn optiek gewoon niet heel realistisch om uren te dineren zonder vaak op te moeten staan.
Bakblik
26-10-2025 om 17:03
Wij hebben weleens een half parallel lopend kinderserie gedaan met de kinderen aan een aparte tafel. Daarna mochten zij een film kijken en aten wij verder.
De kinderen (0-12) kregen in rap tempo simpele soep, frites met vlees en sperziebonen en een feestelijk ijsje toe. Toen zaten wij pas aan gang 3 van de 6. Wij hadden een koud voorgerecht, soep, warm tussengerecht, spoom, hoofdgerecht, dessert en daarna nog koffie met zoetigheid.
Als het hun tijd was ging er een baby of peuter in bed. De oudste 3 sloten bij het koffiepunt weer aan met thee en chocolade.
Het ging hier om 7 kinderen en 8 volwassenen waarvan iedereen een taak had om voor te bereiden waardoor we heen uren in de keuken hoefden.
yasmijn27
26-10-2025 om 17:20
Ik zou er een brunch van maken met veel losse hapjes.
Toen onze kinderen klein waren deed ik nooit zoiets s avonds. Dan wilde ik gewoon rust in de tent, kinderen op tijd naar bed.
Sinterklaas hebben we zelfs wel eens 's ochtends gedaan, dat bij het opstaan de kadoos in de kamer lagen.
Anne1234!
26-10-2025 om 17:34
Wij doen vaak een 3 gangen menu waarbij we de voorgerechten en nagerechten in buffetvorm doen en een aparte tafel hebben voor de volwassenen en de kinderen. De kinderen hoeven niet te blijven zitten en spelen gewoon lekker als ze klaar zijn met eten.
Toen de kinderen nog klein waren aten de volwassenen ook wel eens als de kinderen op bed lagen.
En we hebben ook regelmatig wel een echt kerstdiner gedaan met de volwassenen en de kinderen een uurtje aan tafel erbij met lekkere dingen voor hen en daarna mochten zij een kerstfilm kijken of lekker spelen. Werkt prima als ze wat ouder zijn en jou niet continu nodig hebben.
Belangrijkste vind ik sowieso dat het eten lekker is voor de kinderen dus als zij gewoon patat en vanilleijs met spikkels willen dan krijgen ze dat en ze hoeven van mij niet verplicht aan tafel te blijven zitten. Het moet voor iedereen leuk zijn.
Tuinfluiter
26-10-2025 om 17:46
Wij vonden het juist gezellig als de kinderen er bij waren. Dus we begonnen vroeg en deden maar drie gangen. jonge kinderen uren aan tafel lukt natuurlijk niet dus tussendoor spelen was prima. Als de kinderen bepaalde dingen niet lusten dan simpele dingen te eten geven die ze wel lusten.
Tweede kerstdag gingen we als gezin altijd wandelen en aten we feestelijk met gerechten waarvan ik zeker wist dat de kinderen ze ook lekker vonden.
Bb19bb21
26-10-2025 om 18:24
Wij doen meestal 4 gangen en vanaf een jaar of 3 lukte dat wel als ze tussendoor even mochten spelen. Vroeg beginnen en wat verschillende keuzes op tafel (aardappelkroketjes, snijbonen en stoofperen. Voor het voorgerecht zalm en mozarella en snoeptomaatjes, als toetje heeft de jongste ook wel eens joghurt gehad). En de kleintjes tussen de gangen door even op bed gaan leggen. Er werd dan gewacht met de volgende gang tot ze plat lagen.
Als je het anders wilt: is high tea een optie? Fijn tijdstip halverwege de middag en goed met kindvriendelijke zaken (cakejes, knakworst in bladerdeeg, enz) te maken, maar ook met mooie gebakjes en sandwiches voor de volwassenen.
Kampeerder
26-10-2025 om 18:29
Als ik er weer aan terugdenk had ik eerder de stekker eruit moeten trekken.
Ik leverde de eerste kleinkinderen. In het begin zaten die er gewoon bij tot het bedrijf was. Kregen ze iets dat zij lekker vonden.
Later toen iedereen kinderen had was er vaak een aparte kindertafel, maar waren de mijne daar eigenlijk te groot voor. Die hadden inmiddels alweer de leeftijd om met het grotemensendiner mee te doen. Acht volwassen, acht kinderen, was gewoon een te grote groep. Altijd mensen die iets niet blieven, etc etc.
Inmiddels zijn mijn kinderen uitgevlogen en komen hier kerst vieren of niet, is ook prima.
Mijn advies zou zijn: doorbreek de traditie en vier het met je gezin.
Herfstappeltaart
26-10-2025 om 19:07
Wij vieren Kerst met onze dochters, 1 schoonzoon en 2 kleinkinderen van resp. 6 en (net)5 jaar. Eén van de volwassenen heeft een darmprobleem en kan sowieso niet lang aan een diner zitten/veel eten dus we hebben gekozen voor alleen de middag. Iedereen komt om een uur of twee. Koffie met lekkers en daarna een borrel met allerlei hapjes (bruschetta, wraphapjes, meloenbolletjes met ham, dat idee) en voor de liefhebbers een soepje. Eventueel nog een toetje of ijs. Voor de kinderen: mee-eten van wat ze lusten en ik maak ook prikkers van bijvoorbeeld pannenkoeksterren met marsmellows e.d.
Voor de kinderen liggen er cadeautjes onder de boom. Zo komt de middag wel om en blijft het gezellig.
De hapjes vullen aardig dus meestal wordt er geen echt avondeten meer genuttigd en gaan de kinderen na thuiskomst naar bed en wij gaan met de voeten op de bank t.v. kijken.
Kaaaaaaaatje
26-10-2025 om 19:12
wij vieren kerst met 19 personen. Volwassenen tussen de 40 en 77 jaar oud, kinderen tussen de 7 en 16.
Voor er kinderen waren was het altijd heel uitgebreid en lang. Toen er 4 kinderen onder de 3 waren is dat verplaatst naar een luxe borrel/ tapas ronde waar iedereen kan pakken wat hij wil. Een traditioneel hoofdgerecht (waar je niet van hoeft te eten, want ruime keuze in de borrel) waarvoor we wel aan tafel gaan en dan een toetjesbuffet.
De oudste 4 kinderen maken nu vaak een toetje en of hapje en ook mijn oudste kind (9) was al met mijn moeder aan het overleggen dat ze ook iets wilde maken. We maken zoveel mogelijk alles vooraf want we willen zoveel mogelijk naar buiten kunnen want met 19 man een hele dag in 1 huis is veel te druk. Gelukkig gaat er tegenwoordig een grote groep (6 volwassenen en 2 of 3 tieners) naar het bos om een uur hard te lopen, gaan de kinderen naar de logeerkamer om daar samen mario party te spelen en kan je ook gerust halverwege de dag voorstellen om nog even een rondje te wandelen en wie er mee gaat. Dat maakt het makkelijker.
Bij mijn schoonfamilie zijn onze kinderen de enige kinderen en is het 4 gangen aan tafel, maar heb ik gewoon gezegd dat ze van tafel mochten en een filmpje konden gaan kijken op de ipad op zolder.
Anoniemvoornu
26-10-2025 om 19:25
Kleine hapjes verdeeld over een paar uur, iedereen neemt iets mee (eventueel om op te warmen) dus niet de hele dag in de keuken , soepje , slaatjes , hartige taart Kinderen een dagje makkelijk dus gewoon wat ze lekker vinden en eventueel een hapje mee(proeven) Slaapjes was/is bij ons ineens een groot succes want alle kids willen wel gezellig samen slapen. En lekker de tv aan op de kinderprogramma's
Herfstappeltaart
26-10-2025 om 19:30
@Meesje: ik vind het niet te vroeg hoor om het over Kerst te hebben. Ik ben ook al aan het piekeren wat ik nu weer eens zal maken aan hapjes. Vind het altijd wel een uitdaging om dingen te verzinnen die ik van te voren kan maken.
Trouwens ook erg leuk om te lezen hoe anderen het invullen.
Teigera
26-10-2025 om 19:47
Wij deden vanaf dat er (klein)kinderen kwamen geen diner meer met dit soort dagen, maar een uitgebreide brunch. De gasten nemen ook een leuk gerechtje mee, er komt van alles ter tafel en het is voor iedereen lekker en leuk. En als je genoeg gegeten hebt (en je zitvlees is op
) dan mag je heus met de Lego gaan spelen of iets gaan kleuren ofzo. Prima. Bij de nazit door de volwassenen (koffie met bonbons bv) is er ook weer iets lekkers voor de kinderen en spelen we samen spelletjes. Daarna weer even lekker naar buiten om de energie kwijt te kunnen. Jongste is nu 7 en ik denk dat we een dergelijk iets ook dit jaar weer doen. De kinderen vinden het ook erg leuk om iets te bedenken en te maken voor de Kerstdis (kerstboompjes van bladerdeeg, pigs in a blanket, soep, cake, van alles komt ter tafel).
Citroengraag
26-10-2025 om 19:54
Ik vertelde trouwens enkele posts geleden over hoe wij het nu aankleden. Als kind, pre-internet en tv not done vermaakten wij juist de volwassenen tijdens het diner met korte acts, muzikale intermezzo's en zelfgeschreven voorleesverhalen. Mijn overgrootvader was predikant en jong weduwnaar en vierde dankzij zijn creatieve achterkleinkinderen die niet stil wilden zitten kerst graag bij ons!
Tuinfluiter
26-10-2025 om 19:58
Herfstappeltaart schreef op 26-10-2025 om 19:30:
@Meesje: ik vind het niet te vroeg hoor om het over Kerst te hebben. Ik ben ook al aan het piekeren wat ik nu weer eens zal maken aan hapjes. Vind het altijd wel een uitdaging om dingen te verzinnen die ik van te voren kan maken.
Trouwens ook erg leuk om te lezen hoe anderen het invullen.
Wat je in je eerdere post vertelde klinkt lekker. Succes nummers dus gewoon herhalen als kerstklassiekers. Gezellig samen zijn zonder teveel stress is toch het belangrijkste.