Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Kerstdiner met kinderen

Leuk om te lezen allemaal. Hier zijn de kinderen in de familie inmiddels 14 tot 21. Toen ze klein waren deden we altijd 3 gangen, een aparte tafel voor de kinderen, en van elke gang voor de kinderen een variant die voor hen lekker was (bv een mini hamburger met aardappelkroketjes en boontjes, maar dan mooi opgemaakt). We begonnen vroeg en tussen de gangen mochten de kinderen spelen. Na het dessert gingen ze naar bed, ze vonden het vaak heel gezellig om dan allemaal bij elkaar te slapen. Volwassenen dan nog koffie en natafelen. En rond 23 a 24u plukten degenen die niet in hun eigen huis waren (dat wisselden we ieder jaar af) hun kinderen uit bed en reden naar huis.

Meesje

Meesje

26-10-2025 om 20:18 Topicstarter

Bedankt voor de reacties! Leuk om te lezen hoe iedereen het doet/deed.

Ik merk als ik de reacties lees dat mijn voorkeur sterk uitgaat naar een buffet/tapas vorm en dan als lunch of borrel. Iedereen een paar gerechtjes maken en je hebt voor ieder wat wils. Als ik de ontspannen reacties lees van mensen die 'gewoon' een 3 gangendiner neerzetten met daarnaast een kindertafel en tussendoor probleemloos nog effe een baby op bed leggen... dan voel ik bewondering en plaatsvervangend stress, haha. Ik vrees dat ik ook gewoon niet zo flexibel en makkelijk ben. Ik heb slechte slapers, die leg ik niet zomaar snel neer tussen twee gangen. Als zo'n kind dan niet slaapt en beneden zit de familie te wachten (die van mening zijn dat je geen last hebt van een huilende baby als je de muziek gewoon wat harder zet zodat je ze niet hoort) dan voel ik me vreselijk opgejaagd. 

De kinderen van 3 en 4 gaan overigens heel goed samen. Dus daar hoef ik niet veel voor te verzinnen. Die spelen wel met wat voorhanden is. 

Nu alleen de familie nog zo ver krijgen. 

Meesje schreef op 26-10-2025 om 20:18:

Ik merk als ik de reacties lees dat mijn voorkeur sterk uitgaat naar een buffet/tapas vorm en dan als lunch of borrel. Iedereen een paar gerechtjes maken en je hebt voor ieder wat wils. Als ik de ontspannen reacties lees van mensen die 'gewoon' een 3 gangendiner neerzetten met daarnaast een kindertafel en tussendoor probleemloos nog effe een baby op bed leggen... dan voel ik bewondering en plaatsvervangend stress, haha. Ik vrees dat ik ook gewoon niet zo flexibel en makkelijk ben. Ik heb slechte slapers, die leg ik niet zomaar snel neer tussen twee gangen. Als zo'n kind dan niet slaapt en beneden zit de familie te wachten (die van mening zijn dat je geen last hebt van een huilende baby als je de muziek gewoon wat harder zet zodat je ze niet hoort) dan voel ik me vreselijk opgejaagd.

De kinderen van 3 en 4 gaan overigens heel goed samen. Dus daar hoef ik niet veel voor te verzinnen. Die spelen wel met wat voorhanden is.

Rondje lopen met de wagen? Lekker even het eten laten zakken , werkt niet bij alle kleintjes natuurlijk.

Bakblik schreef op 26-10-2025 om 17:03:

Wij hebben weleens een half parallel lopend kinderserie gedaan met de kinderen aan een aparte tafel. Daarna mochten zij een film kijken en aten wij verder.
De kinderen (0-12) kregen in rap tempo simpele soep, frites met vlees en sperziebonen en een feestelijk ijsje toe. Toen zaten wij pas aan gang 3 van de 6. Wij hadden een koud voorgerecht, soep, warm tussengerecht, spoom, hoofdgerecht, dessert en daarna nog koffie met zoetigheid.
Als het hun tijd was ging er een baby of peuter in bed. De oudste 3 sloten bij het koffiepunt weer aan met thee en chocolade.
Het ging hier om 7 kinderen en 8 volwassenen waarvan iedereen een taak had om voor te bereiden waardoor we heen uren in de keuken hoefden.

Geen kinderserie maar kinderdiner.

Ik zou van zulke jonge kinderen zeker niet verwachten dat ze uren aan tafel blijven zitten. Dus zeker ook lekker laten spelen tussendoor. En met Kerst is het feest, dus zorg je dat er ook voor de kinderen iets is wat ze lekker vinden. En laat ze eventueel wat mee proeven van wat jullie eten.
Zes gangen is ook wel veel, maar je kunt natuurlijk wel de hoeveelheden aanpassen.

Ik zou het met zulke kleintjes liever niet al te laat maken. Dan liever een uitgebreide warme brunch/lunch of op tijd beginnen en minder gangen. Dan kunnen de kinderen ook op tijd in hun eigen bed zonder dat er nog visite zit te wachten. Als die van jou nu veruit de jongsten waren zou ik het nog begrijpen (in de familie van mijn man is dochter een heel stuk jonger dan de andere neven en nichten, die heeft daar wel eens met Kerst even geslapen vroeger), maar als iedereen met hele kleintjes zit, zou ik het daar wel op aanpassen. Het urenlang tafelen met zes gangen komt dan over een paar jaar wel weer.

Sinds we een kind hebben geen uitgebreide kerstdiners meer met 5 gangen. Voor hem niet leuk om zo lang aan tafel te moeten zitten, dus we passen ons voorlopig gewoon aan. Meestal doen we op kerstavond met z'n drieën hapjesavond. En dan de kerstdagen naar de wederzijdse ouders. Aan de ene kant 3 gangen met ieder jaar een voorspelbaar menu. Bij de andere kant meestal gourmetten. Helemaal prima en zo min mogelijk stress rondom kinderen die niet te lang willen tafelen. 

Meesje schreef op 26-10-2025 om 20:18:

Mijn reactie ging over kinderen vanaf een jaar of 2 a 3 hoor! Daarvoor was het uiteraard gewoon chaos. De oudste 4 kleinkinderen zitten hier heel dicht op elkaar (die waren met kerst dan bv 3,5; net 3; 1,5 en bijna 1). De jongsten zaten dan uiteraard niet een driegangendiner aan tafel. En gingen ook niet braaf slapen. Maar aangezien we allen tegelijk in hetzelfde schuitje zaten was die chaos ook prima. Kinderen die niet wilden slapen bleven er gewoon bij.

En mijn baby's hingen gewoon de halve avond aan de borst 😂.

Qua eten voorbereiden deden we hier altijd: het huis waar het is doet het hoofdgerecht, anderen nemen voorgerecht en nagerecht mee.

Sowieso geen 6 gangen doen, of bijv op kerstavond eten en dan beginnen als de kleintjes in bed liggen.

Wij bakken altijd patat voor de kinderen en doen een klein voorgerecht, hoofdgerecht (er wordt veel klaargemaakt dus keus genoeg) en zwager maakt altijd een (kindvriendelijk) toetje. En een bak roomijs met slagroom is ook altijd goed.Tussendoor gewoon laten spelen, kunnen de volwassenen praten/eten bereiden etc.

Kies voor een lunchbuffet. Zo’n fraai diner komt over een jaar of tien wel weer.

Maak het speels. Ga tussendoor even naar buiten. Zingen. Muziek maken met instrumentjes bij kerstliedjes, trommel, triangel, belletjes. Verkleed iedereen voor een levende kerststal inclusief schaapjes en engelen en maak daar foto/filmpjes van.
vingerverven op een levensgrote kartonnen kerstboom. 
Kerst nieuwe stijl 😋

Tuinfluiter schreef op 26-10-2025 om 19:58:

[..]

Wat je in je eerdere post vertelde klinkt lekker. Succes nummers dus gewoon herhalen als kerstklassiekers. Gezellig samen zijn zonder teveel stress is toch het belangrijkste.

Helemaal met je eens 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.