Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
suus36

suus36

02-03-2009 om 09:36

Kind toespreken waar anderen bij zijn

Hoi,

Ik las net in een ander draadje dat een moeder zo baalde dat ze haar kind in bijzijn van zijn vriendje een preek had gegeven. (ze had een baaldag en dit was een van de baaldingen).

Ik vroeg me af of dat echt zo erg is. Ik geef regelmatig mijn zoontje op zijn donder als er vriendjes zijn. (een preek of zelfs naar zijn kamer sturen). Bij mijn dochters is het niet nodig (die gedragen zich meestal wel), maar hij zoekt alle grenzen op als er vriendjes zijn (snoep pikken, brutaal doen, gooien met dingen, schreeuwen). Ben ik nu een uitzondering? Zet ik hem dan voor schut? Hij vindt het inderdaad niet leuk, maar ik leg hem uit dat hij dit zelf in de hand heeft. Ik merk wel dat ik iets langer wacht met preken en iets vaker waarschuw, maar uiteindelijk doe ik het wel. Wat doen jullie?

Groetjes,
Suus

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kaatje43

kaatje43

02-03-2009 om 11:01

Ja hoor ik doe het ook.

Als zij zich misdragen hebben ze het aan zichzelf te wijten. Maakt mij niet uit wie er bij is. Laat ze maar flink balen, dan denken ze de volgende keer wel twee keer na voor ze iets uitvreten. hi hi.
Ik irriteer mij juist aan mensen die hun kinderen niet tot de orde roepen als ze zich misdragen of anderen tot last zijn.

Oh wel hoor

dan moet ze zich maar gedragen !

Overigens heeft dochter net een fase (het is nu weer minder bedacht ik mij net) dat ze juist als er een vriendinnetje hier is uitermate brutaal moet doen, zelf in keukenkastjes gaat zoeken naar koekjes etc. Een beetje onder het mom van " kijk wat ik allemaal tegen mijn moeder durf te zeggen, ik ben zo stoer".

hoe dat gaat:
ik "nee niks ervan, als je een koekje wil dan kan je dat gewoon vragen".
kind " NOU-hou MA-ham ik mag heus wel een koekje"
ik "ik ben je Ma-ham niet, ik ben je moeder en daar praat je niet zo tegen, je hebt al een koekje gehad en ik wilk dat gegraaf in de kast niet".
kind "NOU dat is echt STOM !"
ik "als jij nog vriendinnetjes hier wil laten spelen dan hou je nu op, anders is het deze week afgelopen met afspreken".
kind "NOU (dat kind zegt altijd NOU als eerste woord) dan gaan we wel naar buiten want jij doet toch alleen altijd boos".
ik "doe dat vooral dan hoef ik niet naar je gezeur te luisteren !"

Aarghhh. Zodra het vriendinnetje dan weer weg is is het kind ook weer tot rede vatbaar.

Oh ergernis

ik doe het vast pedagogisch ontzettend onhandig.... Altijd dat gekibbel... oh zucht, straks heb ik 2 "NOU stomme mama" roepende dochters waar ik tegen sta te kibbelen.

2 zonen zijn dan misschien wel weer makkelijker, of misschien ook niet... zucht, kinderen.

suus36

suus36

02-03-2009 om 13:16

Toevallig net gesprek er weer over

Hoi,

gelukkig ben ik niet de enige dus.

Alleen is het toch voor mij wel een "nadenk-puntje" geworden. Toevallig kwam net mijn dochter thuis eten met een vriendinnetje (zoontje eet op school).

Op een gegeven moment zegt het vriendinnetje: "ik vind het helemaal niet leuk om met x te spelen". Ik vraag waarom dat zo is. Nou, dat komt omdat die moeder altijd boos is en haar soms zelfs naar haar kamer stuurt. Alsof ze met ool heeft mee zitten lezen, haha. Dat vriendinnetje is blijkbaar dan vervelend want ik ken die moeder niet als een bullebak, maar ze vinden het toch niet leuk daar. Ik vind het op zich wel een goede om het een beetje aan de zijlijn te doen, zo'n gesprek.

Groetjes,
Suus

Och

nou het loopt hier 4x per week storm met kinderen die bij ons willen spelen vanuit school en dan heb ik de buurtkinderen even achterwege gelaten, dus daar maak ik mij geen zorgen over

kaatje43

kaatje43

02-03-2009 om 14:01

Het ligt er ook aan hoe je het zegt., suus

Of je zegt: "Hou daar eens mee op" o.i.d. op een normale toon. Of je gaat helemaal uit je dak. Als dat laatste dan vaker gebeurt denk ik dat een vriendje wel minder enthousiast is de volgende keer. Dat snap ik dan ook wel.

*bella*

*bella*

02-03-2009 om 21:41

Ligt eraan

Als ik echt geirriteerd raak, dan neem ik kind wel apart. Zou het zelf ook absoluut niet op prijs stellen als bijv partner mij in aanwezigheid van anderen kritiek zou geven, al misdraag ik me nog zo vreselijk
Bij (kleine) kinderen heeft opsparen weinig effect, dus neem ik apart. Tenzij de situatie zich daar niet voor leent, of het maar iets kleins is. (iets dat ik met een grap oid op kan lossen)

Kaaskopje

Kaaskopje

03-03-2009 om 01:03

Ook wel naar huis gestuurd

Er zijn een paar situaties geweest waarbij ik waarschuwde dat het over moest zijn anders was het gedaan met het spelen. En dat gebeurde dan ook. Heel sneu voor het vriendinnetje want die was ook de dupe, maar wel duidelijk. Ja dus, ik deed het waar anderen bij waren, maar soms ook niet.

Massi Nissa

Massi Nissa

03-03-2009 om 07:53

Er even uit halen

Dat werkt hier toch het best, er logeren vaak neefjes en nichtjes bij mij en ik werk in het onderwijs. Kinderen vinden naarmate ze ouder worden gezichtsverlies tegenover leeftijdsgenoten steeds belangrijker. Ik haal het zich misdragende kind er dus even uit en spreek het apart toe. Is het dan nog steeds hommeles, dan grijp ik in ten overstaan van iedereen.
Groetjes
Massi

Ik wel

ik zeg er wel wat van, zeker omdat ik dan veel minder hoef te zeggen dan wanneer ik ze apart neem. meestal is hun naam en weet je nog al genoeg. Ze zijn al ouder maar toch willen ze soms indruk maken op vriendjes....
Naar huis sturen heb ik maar 1 keer gedaan in al die jaren, toen hadden ze het zo bont gemaakt dat ik het wel genoeg vond.

Manda

Ik hoor hier ook NOU, dan vind ik jou niet meer lief. En ik heb twee jongens. Inderdaad ook veel NOU en dan...

Ik "barst altijd in snikken uit"; nou, dan ga ik wel in Zwitserland wonen...... Waarop hij lachend naar me toe komt en zegt dat hij me toch wel lief vindt.

Jongens of meisjes, dat maakt niets uit...

Linda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.