Pelle
14-07-2010 om 17:41
Kinder ehbo verplicht?
Massi vraagt in de nieuwe 'leer elkaar beter quiz' in gezellug of het niet verplicht zou moeten zijn voor iedere ouder om het kinder EHBO te doen? Ze had gehoord van een kindje wat is overleden na het stikken in een stukje brood nadat niemand iets wist van de Heimlich methode?

Gerdina
14-07-2010 om 18:12
Lastig denk ik
Ik denk dat het lastig is om het verplicht te stellen.
Wat ik wel goed zou vinden als het meer aangeboden wordt en dan tegen een kleine of geen bijdrage.
In onze vorige woonplaats konden we naar een voorlichtingsochtend over kinderehbo (gratis). Waar de eerste beginselen werden verteld. Het meeste wist ik wel, maar wat ik bv niet wist, is dat je bij een baby'tje geen Heimlich toe mag passen, maar het kindje op zijn buik op je knieën moet leggen en dan op het ruggetje duwen.
Verder werden er ook folders zoals een gifwijzer uitgedeeld. Die heb ik nu in de keukenkast hangen. Af en toe lees ik hem. In de hoop dat ik weet wat ik moet doen als kind iets slikt. Thuis heb ik alles buiten bereik staan, maar dat is niet overal zo.

Polly Shearman
14-07-2010 om 18:32
Hier
Ik heb in april mijn kinder-ehbo gehaald incl bediending aed.
met de heimlich greep alleen red je het niet met een korstje brood, dan moet je nl gewoon beademen, de kans dat er langs een stukje brood toch lucht naar binnen geblazen word is groter dan dat je het stukje brood eruit krijgt.
anyway
mijn zorgverzekering heeft de curcus volledig vergoed!
Ik denk dat maar weinig mensen weten dat dat een mogelijkheid is.
Het is buiten gewoon nuttig, voornamelijk die heimlieg ( hoe schrijf je dat eigenlijk goed?) en het reanimeren.
verder zijn de gifwijzer, en hoe je moet koelen bij verbranding wel nuttig.
Echter hoe je precies netjes moet en kunt verbinden is niet zo intressant.
Hoe je met een theedoek een grote wond dicht kan drukken tot er hulp is is handiger om te weten.
Ik vind dat net zoals een zwangerschapscurcus, en dus ook zoveel aanbod moet zijn in kinder-ehbo.
groet, pol

Kiki
14-07-2010 om 19:25
Ik ben ehbo-instructrice
of in ieder geval tot oktober 2010 tot mijn licentie verloopt.
Dus ik zie er het nut wel van in.
Een van mijn klanten heeft haar kindje verloren nadat het stikte in een stukje wortel.
Maar als je zoiets verplicht maakt moet je het ook gratis aanbieden

ishtar
14-07-2010 om 19:56
Verplicht niet
maar op dezelfde manier 'aanbieden' als cb's.
Alleen al om de redenen hierboven (stikken in stukje brood/wortel) ben ik blij dat ik het wel gedaan heb. Gelukkig heb ik het nog nooit nodig gehad. Maar dit soort verhalen zijn zo vreselijk triest!
(wel ben ik sinds die ehbo voor kinderen panisch voor kinderen met ballonnen. Dat is het enige wat je never nooit uit het keelgat krijgt, als het er in schiet. Mijn kinderen mochten dus ook nooit een onopgeblazen ballon.)

Massi Nissa
14-07-2010 om 20:05
Even verduidelijken
Allereerst, ik gooide gewoon een balletje op, ik weet niet of verplicht stellen wel mogelijk is - of de beste oplossing. Ik ben gewoon zo geschrokken en word achtervolgd door de gedachte dat dit jongetje misschien gered had kunnen worden als er iemand bij had gestaan die iets van EHBO wist. Nu schijnt er alleen maar blinde paniek te zijn geweest.
Ik ben zelf BHV'er, maar weet ook lang niet alles. Polly zei in het andere draadje dat je bij zo'n sitatie ook moet beademen - daar zou ik niet op gekomen zijn, want ik zou me dan afvragen of je het stukje brood dan niet verder of vaster de luchtpijp in blaast.
Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van alles maar verplichten, maar dit is duidelijk levensreddende kennis.
Groetjes
Massi

Polly Shearman
14-07-2010 om 21:56
Altijd beademen
als je nl niks doet! stikt het kind toch, bij beademen heb je nog een kleine kans dat er wat lucht langs gaat.. en al blaas je dat stuk brood die long in?!!? nou dan kan er iig ook weer lucht en zuurstof inkomen.
Dus eerst de heimlich, en ja die werkt vooral als je hem hebt geleerd, want die kan je ook verkeerd doen.
en als er niks uit komt, en het kind ademt nog steeds niet, beademen en reanimeren!
ik zie op tv altijd mensen met een bic-pen onder de verstopping een gat maken in de luchtpijp... maar dat zou ik alleen doen als ik een chirurg was denk ik... of als het mijn eigen kind was en verder niks zou helpen..
zeg ik nu heel stoer, maar het nadeel is, je weet nooit hoe je reageert in een paniek situatie.
Je kan keurig een certificaat aan de muur hebben, maar als je in paniek volledig stil valt heb je er niks aan.
idd aanbieden zoals een puf-klasje, zoals het consternatie buro, en zoals de inentingen..
iedereen moet dus de kans krijgen, maar verplichten kan niet.

Tirza G.
14-07-2010 om 22:38
Polly
Je moet niet alles geloven wat je op TV ziet. Daar maken ze met een tandenborstel en een pak kaarten een heel winkelcentrum in de jungle.
EHBO biedt geen enkele garantie in crisis-situaties. In dat soort situaties heb je meer een aan kalm blijvende buitenstaander dan aan een in paniek rakende EHBO-er. Want dat zijn ook maar gewoon mensen.
Tirza

Vic
14-07-2010 om 22:47
Zou ik wel willen doen
Op het kdv waar mijn kinderen heen gingen werden regelmatig EHBO-cursussen voor ouders gegeven. Helaas kwam het nooit uit met agenda en oppas e.d., dus is dat iets dat ik eigenlijk nog steeds zou moeten doen (net als brandmelders ophangen, maar dat terzijde). Ik heb wel als tiener mijn moeder overhoord voor haar EHBO-examen en daar is wel het nodige van blijven hangen (mooie smoes).
Overigens heb ik wel eens heel helder gehandeld in een panieksituatie, tijdens mijn bijbaantje in een supermarkt. Collega hakte met een kaasmes zomaar zijn vingertopje af. In een ongekende helderheid heb ik dat vingertopje in een plastic zakje gedaan, en gezorgd dat er iemand met hem naar het ziekenhuis reed. Vervolgens moest ik overgeven en viel ik flauw. Wat een held

ishtar
14-07-2010 om 23:00
Vic
zolang je maar eerst helpt, en pas overgeeft en flauwvalt NA een panieksituatie ben je een held

chirurgenkind
14-07-2010 om 23:55
Bic pen
"ik zie op tv altijd mensen met een bic-pen onder de verstopping een gat maken in de luchtpijp... maar dat zou ik alleen doen als ik een chirurg was denk ik... of als het mijn eigen kind was en verder niks zou helpen.."
Mijn vader is chirurg en die heeft inderdaad wel eens verteld wat je moet doen als iemand bijv. door een bij in de keel wordt gestoken en niet meer kan ademen: een snede in de luchtpijp maken en openhouden. (Dit was voordat ik dit ooit op tv had gezien.) Maar: de snede moet op de goede manier gemaakt worden, de goede richting hebben (ik ben vergeten welke!) en geen slagader raken e.d., anders stroomt er bloed in de longen of slibt het gat dicht en stikt het slachtoffer alsnog. Tja dit is iets wat ik mijn vader wel zou toevertrouwen, maar wat ik nooit zelf zou durven te doen. Lijkt me wel heel moeilijk, als je bij iemand bent die aan het stikken is en je weet dat je zo'n ingreep zou moeten doen maar je weet niet precies hoe of je durft het niet...

Mariel81
15-07-2010 om 08:05
Niet alleen voor levensbedreigende situaties
Het lijkt mij fantastisch als EHBO aan alle oudere tieners aangeboden zou worden en dan specifiek kinder EHBO aan alle mensen die kinderen krijgen.
Naar mijn mening zou het vast misschien een aantal mensenlevens per jaar redden. Gewoon omdat er een aantal dingen ingeramd worden. Als het goed is begint iedere EHBO scenario namelijk met een schreeuw om hulp. Als dat er ingeramd zit vergeet je dat in het echt niet is mijn ervaring.
Daarnaast zou het denk ik ook heel erg voorkomen dat er onnodig getwijfeld word of er met iets wel naar de HAP of de SEH gegaan moet worden. En dat de eerste dingen al gedaan zijn als mensen naar de SEH komen. Ik vind het nameliijk altijd jammer als mensen naar de SEH komen met een verstuikte enkel die niet gekoeld is of een oog waar iets naars ingekomen is dat niet gespoeld is. Is niet levensbedreigend maar laat de patient zich wel een heel stuk beter voelen.
Ik ben dus voluit voor.
Mariel
PS voor dat gaatje in een keel heb je toch iets scherpers dan een ballpoint nodig, maar met een stanley mes en ballpoint kan het, zelf geprobeerd op een dummy

liora
15-07-2010 om 08:38
Heel goed plan. Een vriendin van mij heeft haar dochter van 4 het leven gered toen ze bijna stikte in een klein badballetje. Dochter was al blauw!
Liora
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tirza G.
15-07-2010 om 19:42
Nou mariel81
Het dópje van een gewone Bic-pen daarentegen heeft een akelig scherp puntje
Basiskennis (spoelen, koelen, voelen) gecombineerd met inrammen van een paar standaarden kan inderdaad levensreddend werken. Ik ben ooit opgeleid tot OK-assistent en kan nog altijd verantwoord, snel en hygienisch vlees en groenten slachten
En eneurm goed wonden ontsmetten en verbinden, dan leef ik helemaal op
Tirza

Mariel81
15-07-2010 om 22:00
@tirza
Laat ik nou altijd de doppen van mijn pennen kwijt zijn.
Maar mocht het ooit zo ver komen dan ga ik snel op zoek naar de dop en schrijf ik al mijn reddingsvermogen toe aan het lezen op OOL.
Mariel