Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
*madelief*

*madelief*

20-10-2009 om 11:07

Kinderen aanspreken op hun (schutting) taalgebruik

Stel je komt met je kinderen in een speeltuin en je hoort andere kinderen schuttingtaal gebruiken (deze kinderen heb je dit andere keren ook al horen doen). Spreek je ze daar dan op aan? En wat doe je als ze vervolgens brutaal tegen je worden? Spreek je daar dan ook de ouders op aan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

22-10-2009 om 17:08

Ja, ik zeg iets

Ik ben docent, misschien scheelt dat (beroepsdeformatie enzo). Ja, ik zeg er iets van als kinderen scheldwoorden gebruiken, ook als ik die kinderen verder niet ken. En al helemaal als mijn peuter erbij staat. Ik doe het ongeveer zoals Emmawee, op vriendelijke toon vragen.
Opvallend dat niemand in dit draadje (tot nu toe) toegeeft zelf wel eens te schelden. Ik heb een kort lontje en mij ontglipt wel eens iets. Gisteren nog ontsnapte ineens mijn moeders teckel, ze dood uit haar halsband. Ze rende natuurlijk meteen het park in om tachtig eenden de schrik van hun leven te bezorgen. Ik ben niet zo goed ter been op het moment en had nog een teckel vast plus een peuter. Ik zal maar niet herhalen wat ik toen hardop zei, maar fraai was het niet. Mijn man scheldt nooit, dus als onze dochter binnenkort met de vreselijkste taal komt, heeft ze dat uit mijn mond gehoord.
Nou ja, beetje dubbel dus. Ik keur het af, maar ben ook niet brandschoon.
Groetjes
Massi
PS: op school scheld ik nooit. Ik schakel blijkbaar over op een andere modus.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2009 om 17:45

Ik hoef dat niet toe te geven

want ik doe het oprecht niet. Het enige wat ik wel eens doe als ik me uitermate geïrriteerd voel over een vrouw is dat ik zeg 'wat een trut, of wat een wijf!' of over een man 'wat een rotvent'. Mijn vloekwoord is 'verdorie'. Ik heb er ook echt strijd voor geleverd om mijn man zijn taal te laten 'kuisen'. Er ontsnapt hem nog steeds wel eens wat en ik zal er ook nog steeds op blijven reageren. Uitermate vermoeiend denk ik voor mijn man, maar ik vind het zó niet hoeven.

Tirza G.

Tirza G.

22-10-2009 om 18:29

Baggeraar

Ik ben mijn werkende leven begonnen in de operatiekamer. Nou, daar leer je snel bij. Daarna heb ik bij een baggeraar gewerkt. Need I say more? Daar is het f*ckf*ckf*ck van Gordon Ramsay nog heílig bij.
Ik heb een groot en breed vocabulaire, maar gebruik het zelden. Want van orgine ben ik erg deftig.

Tirza

Kiki

Kiki

22-10-2009 om 20:56

Sorry massi ik hoef het ook niet toe te geven

Mijn ouders waren daar zo uitermate, verschrikkelijk streng in dat ik zelfs nu ik 27 ben niet vloek. Ik zou niet durven, hahahaha
Komt bij dat ik mijn halve leven al met kinderen werk waar je natuurlijk niet kan vloeken.

Verdorie en chips (ja echt) zijn de woorden die ik gebruik

Mijn man gebruikt vaak wel wat meer schuttingtaal, maar hij probeert zijn taal te kuisen als mijn zoontje erbij is

Emmawee

Emmawee

22-10-2009 om 22:41

Oh ja hoor!

Maar niet hardop in de speeltuin. Wel veel binnensmonds gegrom en gegoffer hier , vooral 's morgens vroeg. En K*T en F*CK als er dingen niet lukken willen en J*Z*S als ik (al dan niet onaangenaam) verrast wordt. Met name Blik van 3 is er erg gevoelig voor. "Wat is er?" vroeg hij vorig jaar al als ik iets te geïrriteerd zuchtte.
Fraai is het allemaal niet. En dat zeg ik dan ook. "Dat moet ik niet zeggen, dat is niet netjes." zeg ik dan. En dat gaat tot nu toe goed, ik hoor niet veel ellende terug.
Beide jongens houden zich redelijk netjes. Ze zijn dan ook beiden oprecht onder de indruk van het feit dat hun vader onlangs "sukkel" en "idioot" heeft gezegd tegen een meneer die tegen hem aan fietste.... dus dat verhaal willen ze nog wel eens in de herhaling gooien.
Groeten, Maw.

Massi Nissa

Massi Nissa

23-10-2009 om 09:05

Hihi, verkeerd begrepen

"Opvallend dat niemand in dit draadje (tot nu toe) toegeeft zelf wel eens te schelden." Deze zin is door sommigen opgevat als: Massi denkt dat iedereen scheldt en dat hier niet wil toegeven. Het was anders bedoeld, namelijk: Massi denkt dat de anderen in dit draadje blijkbaar opvallend goed zijn in het beschaafd verwoorden van hun ongenoegen, want niemand zegt dat zij zelf ook wel eens iets lelijks zegt. Ik ben al blij toe dat Emmawee ook wel eens iets mompelt, haha.
Groetjes
Massi (bijzonder keurig opgevoed maar het bleef niet hangen)

Ik beken

Ik flap er vaak van alles uit, ook waar mijn kinderen bij zijn en plein public.
Aantal dagen geleden nog: was in de randstadrail met mijn kinderen en mijn middelste van 4 vond het grappig om ineens uit te stappen waar we er niet uithoefden. Ik schrok enorm en greep hem bij de lurven sleurde hem weer naar binnen terwijl ik heel hard verdomme riep en vervolgens: jezus wat doe je nu.
Echt een schrikreactie. Viel wel even stil in de trein en ik werd wel aangekeken, schaam

Tirza G.

Tirza G.

23-10-2009 om 16:05

Positief zien sharon*

Blijkbaar is het publiek van de randstadrail van vandaag de dag nog vrij eenvoudig te choqueren. Dat geeft de burger moed in deze verruwende maatschappij, vind je niet?

Tirza

Tirza

Whahaha, ja zo had ik het nog niet eens bekeken!
Het valt allemaal best wel mee in der wereld inderdaad

Bastet

Bastet

24-10-2009 om 12:21

Sharon*

Ooooh,was jij dat!
Bastet

Bastet

Ja, wat ben ik lomp in het echt he )

Oh sharon

gelukkig ben ik niet de enige ! Ik doe echt mijn best maar als ik echt schrik dan wil er nog wel eens een Jez.., K.. of een Gvd uit komen, soms ook wel eens achter elkaar.

En dan zegt mijn dochter "mama je mag een KUH zeggen" het lieve kind zegt met opzet Kuh, ja ja het goede voorbeeld geven hè.

Trouwens ik hoorde laatst mijn werkelijk keurige buurman ook vloeken terwijl hij met iets van gereedschap bezig was, hoor je het buurjongetje "ohh dat mag niet !"

Vic

Vic

26-10-2009 om 12:47

Nette mensen hier

Ik vraag me toch af of iedereen keurig 'potverdikkie' zegt als je bijv. een volle 1,5 l. fles wasmiddel, net open gedraaid, uit je handen laat vallen. Of als je je bijna gare lasagneschaal iets verder in de oven zet, zonder ovenhandschoen. Ik vloek alleen als het echt nodig is En in de auto als een medeweggebruiker iets doms, irritants of gevaarlijks doet 'kijk ff uit **kel, mafkees, d*b**l'. Mijn kinderen weten trouwens heel goed dat ze dat soort woorden niet mogen gebruiken (behoudens in genoemde voorbeelden).

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2009 om 13:18

Ja heus

Vloeken zit gewoon niet in mijn systeem. Ik heb verd... wel eens uitgeprobeerd, maar het is niet van mij. Het voelt niet natuurlijk. Nou dan niet
Mijn jongste dochter heeft een tijdje j.z.s geroepen. Ondanks dat ik er geen principiële bezwaren tegen kan aanvoeren vind ik het niet netjes tegenover andere mensen. Niet doen dus.

krin

krin

26-10-2009 om 13:28

Alternatieven

Er ontglipt me weleens wat, en dan ook heel nadrukkelijk, goed gearticuleerd en zo na te zeggen door een leergierige, welwillende kleuter.
Maar als het even kan, roep ik alleen "Lelijk woord!" Geeft net zo'n bevredigende ontlading als de echte lelijke woorden. Echt.

Krin

Echt waar??

Haha, nou ik denk dat als ik in genoemde randstadrail keihard 'lelijk woord' had geroepen ipv 'verdomme' mensen me nog vreemder hadden aangekeken )

Bastet

Bastet

26-10-2009 om 14:33

Koot en bie

Er ontflipt weleens wat,maar zo min mogelijk.Mozeskriebel is mijn favoriet,is die niet van Koot en Bie?Enniewee,genoeg om de kinderen in de slappe lach te krijgen..
Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2009 om 14:38

Oh ja

dat vind ik dan ook nog wel grappig. Holymozes is er ook zo een. In Noord Holland ligt een plaats die Holysloot heet. Daar heb ik ook nog een poosje misbruik van gemaakt, net als een wijk in Londen met de gelijknamige metrohalte Ruislip. Krijg wat aan je ruislip!

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2009 om 15:23

Berber

Ik zeg verdorie of potverdorie en al krimpend van de pijn 'aaahhhh'. Er schieten tranen in mijn ogen, of ik ga echt een potje staan grienen. Mijn man vindt het ook ietwat onnatuurlijk hoe ik me op vloekgebied kan beheersen geloof ik.

Kiki

Kiki

26-10-2009 om 15:30

Ik roep chips of inderdaad ook aaaah

Ik vind het zelf zo vreselijk mutserig klinken, maar omdat ik al die jaren met kinderen heb gewerkt heb ik het spaarzame vloeken wat ik deed dermate zo diep weggestopt dat ik het niet meer doe.

Moet ik er wel bij zeggen dat ik woorden zoals sufkip of idioot of verdorie eigenlijk niet onder vloeken schaar. Dus als ik bijna wordt doodgereden op de snelweg roep ik dat heus wel.
'Idioot, heb jij je rijbewijs met de spaarzegels gekregen ofzo'

Emmawee

Emmawee

26-10-2009 om 16:16

Put!

Is voor mij het enige alternatief dat de lading enigszins dekt, vooral als het Putweer betreft.
Verder overtreft niets het gevoel van een goede hartstochtelijke G*dver! (vooral omdat dit warme herinneringen omhoog brengt aan mijn lieve, schrikachtige moeder ).
Groeten, Maw.

Tirza G.

Tirza G.

26-10-2009 om 16:17

En wat ook lekker werkt

is het woord vervangen:
Goes! Vaals! Dordrecht! buldert net zo lekker als het orgineel. Of, zoals mijn zwager doet, die verlengt de afkorting als hij praat. Dus: ik kom daar binnen en ik zeg tegen die gozer wel van je gee en van je vee en van je dee, nou, toen kon het ineens wel (of iets dergelijks).
Uitschelden doe ik met termen als: achterlijke kokosmakroon.

Tirza

Maxime.M

Maxime.M

26-10-2009 om 17:13

Bijna niet

Hoi,

nee ik vloek ook bijna niet. Zeker in de auto niet. Ik irriteer me wel eens aan een andere weggebruiker maar heb er nog nooit om hoeven schelden. Ik geloof dat ik dan alleen iets roep van "nou zeg!" ... en mijn ergste scheldwoorden die ik hier (zelden gebruik zijn ' godsamme' en "jemig" ) maar dat zijn ook verbasteringen van het echte scheldwoord, dus ik ben ook strafbaar volgens de bond tegen vloeken . Maar bij ons thuis was vloeken echt een doodzonde (en mijn ouders zijn niet eens zo gelovig) maar als je echt een hele boze moeder heb als je vloekt, leer je het heel snel af..of eigenlijk... je leert het gewoon nooit.

Maxime

krin

krin

26-10-2009 om 20:29

Echt

Het helpt. Elk met kracht uitgesproken woord helpt. Al neem ik ook mijn toevlucht tot "lelijk woord" omdat ik slecht ben in het uiten van variaties als Chips, Kaa Uuu Tee en verdunningen beginnend met Goh. Als ik met Goh of K.. begin, kan ik vaak niet meer van koers veranderen, dan is het schuifje met de volledige godslastering al open en komt het eruit ook. Dus dan maar iets heel anders.

Mafketel!

Is zo'n beetje mijn meeste erge scheldwoord en voor dames is het wel eens 'truthola'...en als ik erg schrik of ik laat iets uit m'n handen vallen...kan er misschien als het héél erg is sjeeminee af. Maar meestal zoek ik mijn toevlucht tot tjongejongejonge.
Ach, ik vindt het gewoon handiger als je jezelf aanwend niet te vloeken. Je weet nooit wie je ermee voor het hoofd stoot en dat wil ik gewoon liever niet.
groeten albana

;-(

Nou ik probeer dus heel erg mijn best te doen, maar ik heb een heel aardig persoon hier in de buurt wonen en telkens als ik haar zie wil ik niet iets zeggen als 'god, goh, jezus, jeetje' maar als je er dus van te voren al over nadenkt dan lukt het dus echt niet om die woorden niet te zeggen. Dan floept bij mij de ene god na de andere eruit ;-(

'god wat een leuke jurk heb je aan', 'god zeg dat is ook zo'.

En telkens denk ik dan "kut, ik heb weer god gezegd, jezus waarom doe ik dat toch telkens", ik wil het echt niet want ik weet dat zij dat vervelend vindt. Vre-se-lijk en ik doe dus telkens mijn uiterste best al die woorden niet te zeggen maar het is dan heel moeilijk. Net als je bijvoorbeeld niet aan een roze olifant mag denken, dan denk je dus de hele tijd aan zo'n roze olifant.

Het is wat simpel en met geschreven maar het werkt wel een beetje zo in mijn hoofd. Ik heb ook wel eens gedacht dat ik een milde vorm van Jilles de laturette heb. Waar ik overigens verder niemand voor het hoofd wil stoten die het echt heeft. Ik heb het idee dat Claudia de Brey's hoofd ook zo werkt.

Starry Night

Starry Night

27-10-2009 om 22:26

Tirza

"Goes! Vaals! Dordrecht! buldert net zo lekker als het orgineel."
Vind je dat echt? Ik niet namelijk. Nothing can beat the real thing, en juist daarom dien je hem met mate toe te passen. Het woord verdient diep ontzag. Ik durf - ondanks het feit dat ik slechts een heel klein percentage van de vloeken ken die op aarde rondvliegen - te stellen dat het de mooiste vloek is die er bestaat.

Stenna

Stenna

27-10-2009 om 22:39

Je kunt het niet weten

Toch kun je er niet zomaar vanuit gaan dat jouw kinderen buiten de deur geen grofheden zeggen omdat ze dat voorbeeld niet krijgen. Ik had eens een overbuurvrouw die klaagde dat mijn zoontje zulke lelijke dingen zei, woorden waarvan ik echt niet wist dat hij ze kende (hij was toen echt nog klein)en die hij zeker niet van ons had. Maar waar dan wel vandaan? Diezelfde middag wist ik het: ik zat in de tuin, hoorde een meisjestem op straat achter onze -manshoge- heg de meest akelige woorden tegen mijn zoontje roepen, die hij daarna terug na-echoode. Wie was het meisje?....jullie raden het al.....de dochter van de betreffende overbuurvrouw, jawel.

Emmawee

Emmawee

30-10-2009 om 22:36

Berber

"Alsof een kind niet weet wat er bedoelt wordt als je 1 letter vervangt."
Die van mij (nog) niet!
Ik vind bud echt geen krachtterm en chips ook niet. Maar put spettert wel lekker genoeg voor mij. En bij het woord 'putweer' zie ik al dat regenwater in een put verdwijnen en ja, dat zeg ik dan toch liever dan de k-variant.
Groet! (ook aan de buren )
Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.