Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Kinderen van slag door zomertijd / wintertijd?


Triva

Triva

02-11-2016 om 17:21

Ik bedoel niet dat ik het vind meevallen dat jij je een week brak (ziek?) voelt maar dat het maar een week is. Veel jonge kinderen en dieren doen er een week over voor ze weer op hetzelfde tijdstip wakker worden of eten willen hebben dus een week is heel normaal. Dat bedoelde ik.

Lou

Lou

02-11-2016 om 17:44

Knap

Wat snappen jullie deze materie allemaal goed zeg. Ik weet nog net welke kant de klok op moet twee keer per jaar maar verder raak ik het spoor altijd direct bijster als het gaat om uurtjes langer of korter licht of donker 's avonds of 's ochtends.

Maar ik heb er dan ook geen last van, dat scheelt. Nooit gehad ook, kind ook niet.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

02-11-2016 om 18:29

jammer...

...dat het snel "aanstellerij" gevonden wordt. Ik heb bij mijn kinderen nooit problemen gehad, maar heb er zelf al sinds de invoering last van en naarmate ik ouder word, wordt het erger.

Nee, niet het slaappatroon, daarin ben ik redelijk flexibel. Maar ik merk dat ik me nogal "ontspoord", "uit balans" voel. In september en oktober wordt het per dag steeds vroeger donker, dat merk ik sterk maar ik reageer er niet negatief op, maar dan wordt het in één keer, kláp, een uur vroeger in een dag. Daar heb ik wel moeite mee, ik raak er op allerlei manieren van uit balans. Na een week of twee ben ik weer wat terug in evenwicht. Nota bene: mijn hond weet al binnen enkele dagen dat voeder- en wandeltijd op een ander tijdstip valt

De zomertijd is weer om een andere reden lastig voor me. Ik heb last van de lange lichte avonden en slaap dan heel slecht in. Ook dit is erger geworden door de jaren heen, vooral omdat ik de laatste jaren vroeger ben gaan slapen (schijnt de leeftijd te zijn). Ik heb dan echt last van het late licht en moet met een blinddoek slapen, maar op één of andere manier "voel" ik toch dat het nog niet donker is (ik sluit niet uit dat dat een beetje "tussen de oren" zit).
Een kennis met medische achtergrond zei me ooit dat dat te maken heeft met melatonine-aanmaak.

De klap van in één dag tijd een uur later zonsondergang is er ook natuurlijk, net als bij de wintertijd, maar die is binnen enkele weken weer weg, net als de overgang naar de wintertijd. Ik leef nogal "naar de seizoenen", en de natuurlijke geleidelijkheid van het overgaan van het ene naar het andere seizoen is met het ingaan van de zomer- en wintertijd nogal heftig (voor mij dan) onderbroken.

Als ik mocht kiezen, schafte ik de zomertijd af. Dan zijn de avonden weer "op tijd" donker (ja, ik weet het... Hoe doen de mensen in het hoge noorden het dan? Nou, blij dat ik dáár niet woon! En vliegreizen maak ik ook niet).

Triva

Triva

02-11-2016 om 18:37

sally

Zo zijn er ook mensen die wel in kunnen slapen omdat ze gewoon naar bed gaan op een tijdstip dat het donker is of al schemerig maar vroeg wakker worden omdat de vogels al herrie gaan maken en omdat het licht is. Jij houdt weer geen rekening met die mensen om jouw probleem op te lossen

Sally MacLennane

Sally MacLennane

02-11-2016 om 18:45

Triva

Klopt Ik zei ook: "Als ik mocht kiezen..."

Ik denk dat ouders met kleine kinderen, die bij het eerste krieken van de dag in de turbostand schieten, ook veel liever fulltime wintertijd willen

Sally MacLennane

Sally MacLennane

02-11-2016 om 18:46

ehmmmmm

.....of willen die nu fulltime zomertijd?

Enfin, in ieder geval late zonsopkomsten

Vesper Lynd

Vesper Lynd

02-11-2016 om 19:23

Vakantie

Wij gaan regelmatig op vakantie naar Engeland. Daar is het dus ook eerder vroeg, maar omdat het vakantie is hebben we er geen last van. Het probleem hier is dat voor mijn gevoel de wekker om 6 uur staat (7 uur dus, maar zomertijd) en ik dat niet goed trek. In de vakantie gaan we naar bed om een uur of 00.30 en staan dan rond 09.30 uur op, of later.
Neem nu maar van mij aan dat het geen aanstellerij is dat ik niet goed tegen vroeg opstaan kan, en dat die zomertijd helemaal niet went. Ik was ook liever een ochtendmens, dat past beter bij wat de maatschappij van ons verwacht.

Amelie

Amelie

02-11-2016 om 19:44

Vroeg wakker

Onze oudste en jongste hebben er helemaal geen last van.
De middelste is nu standaard om 6 uur wakker in plaats van om 7 uur. Ik heb ze ook vrijdag, zaterdag, zondag later naar bed gedaan in de hoop dat ze ook langer zouden gaan slapen maar de biologische klok van middelste is zo sterk dat dat niet werkt. Zij en ik voelen ons inmiddels behoorlijk moe. En dat is geen onzin of aanstellerij zoals sommigen zeggen.

Hier ook vroeg wakker

Elke dag om half zes wakker, laat naar bed gaan helpt helaas niet. En ja, in het weekend ook op dezelfde tijd wakker.
Er zijn ook verschillende onderzoeken waaruit blijkt dat er in de week nadat de klok verschoven is er meer ongelukken etc. zijn, èn ook dat er geen voordeel is wat betreft energiebesparing. Wat mij betreft schaffen we het af.

Triva

Triva

03-11-2016 om 08:27

maaike

Die ongelukken zullen waarschijnlijk meer in het voorjaar zijn omdat het dan 's ochtends opeens weer donkerder is als je vertrekt.

Qua energiebesparing komt dat omdat we veel meer overdag zijn gebruiken met al die apparaten die aanstaan. Vroeger keek je niet of amper tv voor zes uur en nu staan er allerlei apparaten aan.

Iemand zei dat de zomertijd niet hoeft: kun je snel de tuinfakkels aan 's avonds maar dat is vooral leuk in juni/juli. Het zal echt tegenvallen als het in augustus al een uur eerder donker is dan nu.

Raffie

Raffie

03-11-2016 om 10:33

Ja hoor hier ook

Mijn zoon en ik hebben er wel degelijk last van, duurt lang voordat ons ritme verplaatst is en zoon blijft in de wintertijd heel lang veel te vroeg wakker worden (als baby al, is nooit overgegaan)
Ik heb het zelf ook, zeker een paar weken.
Wij hebben overigens ook allebei een heel sterk eetritme: Als in de middag mijn maag begint te rommelen hoef ik niet eens op mijn horloge te kijken, dan is het 12.00 uur. En als wij niet op tijd eten worden we allebei een stuk minder vrolijk
Zou dat er mee te maken hebben?

Hoe ik dat met vakanties doe? Geen idee, ik ga nooit naar andere tijdzones, maar een jetlag lijkt mij ook heel vervelend!

Beetje raar om iemand anders ervaring 'onzin' te noemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.