Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

kinderfeestjes complete chaos, wat doen we fout?

Binnenkort wordt dochter 5 en ze wil een feestje. Vind ik prima, maar ik ben een tikje huiverig geworden door de ervaringen met feestjes van grote broer. Het probleem is dat de genodigden - een man of 5, 6 - ongeveer even goed in de hand te houden zijn als een half dozijn vliegen. Dat ze herrie maken is niet erg, maar ze schieten alle kanten op, als er een spelletje wordt gedaan waarbij er twee tegen elkaar moeten dan breekt de rest ondertussen bijkans de tent af - kortom: het is een complete chaos.

Ze zijn niet echt vervelend in de zin van gemeen of vernielzuchtig, maar wel volstrekt ongeleide projectielen. En voordat mensen nu gaan roepen dat zoon jongensfeestjes geeft en dochter niet: ik vrees dat dat weinig verschil gaat maken, al was het maar omdat dochter ook jongetjes gaat uitnodigen (en bij zoon was er de vorige keer een meisje bij en ik heb geen verschil gemerkt).

Het vervelende was dat zoon er erg slecht tegen kon dat de dingen door al die chaos volstrekt niet liepen als gepland. Ik vermoed dat dochter er minder problemen mee zal hebben, maar toch...
a) hebben jullie dit ook en b) zo nee, wat doe ik dan fout en c) zo ja, hoe gaan jullie daar dan mee om ?

Het liefst zou ik trouwens het hele spul buiten afdraven, dan is de geluidsoverlast ook meteen een stuk minder. Maar zowel zoon als dochter hebben hun verjaardag in een tijd dat je niet op mooi weer kan rekenen (bij zoon heeft het meer dan eens de hele middag geplensd). Afvoeren naar Balorig kan wegens logistieke problemen evenmin, we zijn dus in principe op de huiskamer aangewezen.

Tips zijn welkom!

Groeten,

Temet


Katniss

Katniss

03-03-2014 om 14:58

Oh wat erg

Mijn jongste (januarikind) heeft m/v gasten en ik weet inmiddels dat je drie of meer jongens niet twee uur in je huis wil hebben Zijn er echt geen buitenlocaties in de buurt? Wij hadden afgelopen zaterdag het partijtje. Tot mijn verbazing bleven de jongetjes (inmiddels 8 a 9 jaar) wel een kwartier zitten voor het cadeautje geven en een pakje drinken (géén bekers!). Daarna mochten ze nog een kwartiertje dazen en zijn we met de auto naar een bowlingcentrum gegaan. Daar werd het soms wel een beetje genant met rennen en aan elkaar trekken en duwen, maar ik heb ze maar een beetje laten begaan. Het competitie-element van het bowlen vonden ze wel heel leuk (opmerkelijk ook dat de gemiddelde snelheid van de jongens 14+ km/u was en van de meiden rond de 8 - met uitzondering van mijn dochter die niet voor de jongens onderdoet .
Met meisjesfeestjes van oudste heb ik heel andere ervaringen. Als je daarmee naar de speeltuin gaat, gaan ze anderhalf uur op de familieschommel zitten kletsen.
Dalarna reageert ook nog wel. Die heeft ruime ervaring met (goed georganiseerde) jongensfeestjes

Druif

Druif

03-03-2014 om 15:00

geen wedstrijdjes

Onze kinderen kunnen met moeite tegen hun verlies. Daarom doen we nooit en never spelletjes op hun feestjes. We doen altijd activiteiten die leuk zijn omdat ze door samenwerking gedaan moeten worden.

Wat we doen:
speurtocht is altijd leuk. Dan cijfers op de grond schrijven. Bij de cijfers hoort een opdracht, die ik bij me heb op een briefje, of ter plekke verzin. Door de cijfers gaan de kinderen op elkaar wachten en de opdrachten zijn afwisselend van vragen beantwoorden, een kunstje doen in een speeltuintje, ergens heel hard gillen, een snoepje eten, stoeptegels tellen, etc. etc.
De speurtocht eindigt in onze tuin, daar is voor iedereen een bellenblaas verstopt en die moeten ze dan vinden en bellenblazen.

Creatief iets doen. Iets tekenen, masker versieren, houten zwaard timmeren en versieren, potje versieren. Altijd het liefste niet met verf, want dat knoeit. Stickers (zeeman action) zijn handig en met stift kun je ook de gekste dingen versieren. Stift op blank hout gaat bijv erg goed.

Grabbelton (leve de action troep)

Stoepkrijt tekening maken op de stoep.

Pannenkoeken eten.

Cadeautje spel, waarbij de cadeautjes verstopt worden en de jarige moet zoeken mbv warm/koud.

Blindemannetje

Spekhappen.

Dat zijn dingen die hier altijd wel leuk zijn.

Feestjes niet te lang doen, niet te veel kinderen uitnodigen.

Nou ja, zo doen wij het.

Molleke

Molleke

03-03-2014 om 15:12

Feestje!

Ik heb (volgens mij hier) een keer de tip gelezen om speelhoekjes te maken en dat was een supertip. Dus je doet een hoek met boekjes/tijdschriften, wij hadden een hoek met schleichdieren, een playmobielhoek, een barbiehoek. Zo konden de kinderen tussen de spelletjes door even spelen en dat werkte hier heel goed. Zo hadden mijn moeder en ik de tijd om even een kopje thee te drinken en de nieuwe activiteit voor te bereiden. We hebben geen megawoonkamer maar het was prima te doen. Als het bijna ten einde is dan zetten we vaak een filmpje op. We hebben het eten van pizza op het eind ook wel eens gecombineerd met een film kijken. Vooral bij een eerste feestje zou ik het simpel houden. Snoephappen was hier altijd een succes! Opdrachtjes doen ook. Je zou ook iets kunnen knutselen (koop een paar van die glazen potjes en laat ze die met (foam)stickers versieren. Of maak een groepsfoto, print die meteen zoveel keer uit. Plak die foto op een a4 en laten ze om de foto heen dit het a4tje versieren. Oja hier 2 dochters die ook altijd alleen maar meiden uitnodigen.

Tijgeroog

Tijgeroog

03-03-2014 om 15:14

Feestje uitstellen

Vriendje van m'n kind is ongeveer nu jarig, maar geeft z'n kinderfeestje altijd in mei ofzo, omdat hij liever een feestje heeft waarbij hij naar buiten kan. Nu is het kind in kwestie wat ouder dan jouw kind, dus die kan wat beter op de lange termijn denken en heeft voldoende geduld om op z'n feestje te wachten.
Hebben jullie op kleine afstand van huis niets waar je binnen een feestje kan doen? Broodjes bakken bij een bakker, poppentheater, gymzaal huren en daar spelletjes doen?
En inderdaad geen wedstrijdjes, niet te veel plannen maar wel dingen achter de hand houden en kind niet te veel vertellen over de plannen. Dan kun je er nl vanaf wijken zonder het kind te teleurstellen.

Rafelkap

Rafelkap

03-03-2014 om 15:32

februarikind

Hier ook een februarikind en met een kleine woonkamer en andere omstandigheden, dus altijd feestjes buitenshuis gedaan: in musea hebben ze vaak speciale kinderfeestjes, indoor speeltuin (ben er zelf niet dol op maar zoon wel) en als je goed googelt kan je ook georganiseerde feestjes regelen dat kinderen muffins gaan bakken, verkleden etc. Ik heb zoon ook weleens naar een feestje gebracht waar de ouders een zaaltje hadden gehuurd. Je kan de kinderen laten brengen en afhalen op het andere adres (als het niet te ver weg is)

Ik hoop dat het nog lukt wat te organiseren, want zo'n feestje buitenshuis moet je wel op tijd boeken.

Evanlyn

Evanlyn

03-03-2014 om 15:32

Ik leef met je mee!

Je doet niks fout, dit is gewoon wat het is. Oordopjes kopen en het vooral niet te lang laten duren, het wordt beter met de jaren. Bij onze oudste was het traditie dat de jarige halverwege het feest in een huilbui uitbarstte van de spanning. Dan ging één van ons met haar naar boven om haar te troosten en de ander ging gewoon door. Als de huilbui klaar was, ging ze weer vrolijk verder feesten.

Ook in de regen kun je trouwens best een speurtocht in de buurt doen, dat vinden ze heel spannend. Een heleboel verkleedkleren en autootjes neerzetten was hier ooit een noodgreep toen we veel te snel door het programma heen waren. En een film natuurlijk, maar niet te lang.

Wij doen meestal eerst iets aktiefs (liefst buiten), dan gaan we knutselen en dan wat lekkers. Ook hier liever geen competitieve spelletjes. Jongens kunnen prima knutselen, zolang het geen roze kettinkjes zijn en niet te lang duurt. Een vogelhuisje beschilderen of iets in elkaar zetten waar ze daarna mee kunnen spelen (heeft de HEMA wel eens) is leuk. En toen zijn zusje een origami-feestje gaf, heeft haar ADHD-broertje ook urenlang zitten vouwen.

Gewoon naar buiten

Ook al is het vreselijk weer. Speurtocht. Altijd goed. De kinderen vindt altij leuk...al is het baggerweer. En een echte hoosbui duurt zelden uren en is op buienradar prima te checken en te omzeilen. Om mijn part met laarzen door de blubber in bos of park....hoplakee. Daarna zijn ze zeker weer een uur lang beter te hanteren...

Ingrid

Evanlyn

Evanlyn

03-03-2014 om 15:49

bijvoorbeeld

een foam vliegtuigje om zelf te beschilderen (hema.nl), 4 euro voor 4 stuks. Wel voor een paar extra zorgen, voor als iemand erop gaat zitten of zijn vliegtuig hoog in een boom gooit.

Aiselle

Aiselle

03-03-2014 om 15:51

thuis

We hebben hier nog geen thuisfeestjes gedaan, maar 3x buiten de deur. De keren dat we thuis verzamelden rukten de gasten zomaar dingen uit de kast toen ze binnenkwamen. Mijn kinderen pakken uiteraard ook dingen zonder te vragen thuis, maar die gaan er dan mee spelen. De gasten pakten het, zetten het neer, en pakten dan wat anders. Ik stond er van te kijken en was blij dat we geen thuisfeest hadden. En het waren niet eens heel drukke kinderen, maar schijnbaar was ze nooit verteld dat ze bij een ander niet zomaar alles uit de kast mogen trekken. Het kwam binnen, legde het kado op tafel, en rukte iets uit de kast. Echt onvoorstelbaar (voor mij
Overigens hebben we de laatste verjaardag ergens anders gevierd en de kinderen daar laten afzetten en ophalen door hun ouders, want we kwamen 2 auto's tekort.

3 succesvolle feestjes, kort maar prachtig

Ontbijtfeestje, ze komen om half 8, en om half 9 breng je ze naar school.
broodjes, krentenbroodjes, kleine pakjes hagel en jam, een eitje en wat verschillend soort drinken.

Lunch feestje, je neemt ze mee uit school en 5 kwartier later breng je ze er weer terug, een grote pan knakworstjes, broodjes en sauzen.

Pizza feestje, ze komen om 5 uur en je brengt ze half 7 weer thuis, allemaal een bal deeg (geef ze opdracht om een poppetje/kerstboom/huis te maken), groot plastic kleed op tafel met een schaal tomatensaus, gesneden beleg, kleine pizzaatjes maken, als de eerste in de oven zit, beginnen ze de tweede te maken, en tussendoor eten.

Temet

Temet

03-03-2014 om 15:55 Topicstarter

Evanlyn (en anderen)

"Dan ging één van ons met haar naar boven om haar te troosten en de ander ging gewoon door.Als de huilbui klaar was, ging ze weer vrolijk verder feesten. "

Daar gaat het bij mijn zoon dus fout, die gaat mokken en kan daar heel erg in blijven hangen. Zusje zit anders in elkaar, meer als jouw dochter vermoed ik.
Ik herinner me nog dat mijn broertje in huilen uitbarstte op zijn feestje, hij zal 9 geweest zijn ofzo, waarop een van de gasten kalmpjes opmerkte "ach ja, de jarige gaat altijd janken".

Gymzaaltje huren hebben we met zoon een keer gedaan, probleem was toen dat iedereen het (zeer grote) materialenhok instoof en daar slechts met grote moeite weer uit te krijgen was. Probleem 2 was dat de heren op enig moment per se wilde voetballen, muv mijn zoon die daar niet van houdt. Maar dat terzijde.

Die speelhoeken, dat is eigenlijk wel een goed plan. En dan de spelletjes, voor zover ze er zijn, centraal. Degenen die dan niet aan de beurt zijn kunnen zich altijd nog met de duplo bezighouden oid.

Houten zwaardjes timmeren doen we in elk geval niet. Dat wordt namelijk uiteindelijk geheid *met* de houten zwaardjes timmeren, en ik wil de gasten graag weer heel afleveren/laten ophalen.

Voor filmpjes heb ik bij voorkeur een DVD met korte filmpjes. Looney Tunes ofzo. Dan is het ook niet erg als iemand halverwege weg moet.

Wel prettig dat jullie het geteisem ook niet echt in de hand kunnen houden

Groeten,

Temet

Jaina

Jaina

03-03-2014 om 15:57

Actief en creatief

Bij een thuisfeestje zou ik proberen om twee activiteiten te verwerken in het feestje. Eerst iets actiefs doen en dan iets creatiefs. Bij het actieve kan je denken aan een speurtocht of een bezoek aan een speeltuin of een mini dropping of soortgelijke activiteit. In elk geval iets waarbij ze lekker hun energie kwijt kunnen. Ook als het regent of anderszins slecht weer is. En dan naar huis om daar bijvoorbeeld iets te gaan knutselen. Juist door dat het een rustige activiteit is worden de kinderen zelf ook rustiger. Chaotische en drukke activiteiten zorgen voor veel drukkere kinderen. Wat op zich ook niet erg is als de jarige daar geen bezwaar tegen heeft en daar ook goed tegen kan.
En dan het gebeuren afsluiten met frietjes en een grabbelton.

Spelletjes zijn ook leuk maar leiden meer tot drukte en chaos is mijn ervaring; zeker als ze op hun beurt moeten wachten.

En verder is het ook prima als ze wat tijd hebben om zelf te spelen. Ja, dan is het druk en chaotisch maar als dat niet te lang duurt is dat geen probleem. Niet te lang omdat bij te lang druk en chaotisch spelen de kans bestaat op ruzies, huilende kinderen en ander gedoe. Korte periodes van zelfstandig spelen zijn prima. Buitenshuis is weer een ander verhaal. Ze een paar uur in het bos laten spelen werkt wel weer prima.

Knutselactiviteit zou ik meerdere van aanbieden zodat ze zelf kunnen kiezen en de snelle kinderen kunnen dan meerdere dingen maken.

Filmpje achter de hand houden voor als er tijd over blijft is ook altijd een goede.

Jaina

Jaina

03-03-2014 om 16:01

als ballorig ed. een probleem is wegens gebrek aan vervoer kan je ook daar laten brengen en ophalen. Dat heb ik ook regelmatig gedaan. Zolang de locatie niet enorm afgelegen is vind ik het geen probleem om dat te vragen van mensen. Andersom ook vaak meegemaakt dat we de kinderen moesten brengen en halen bij de feest locatie. Uiteraard is het anders als de ouders geen eigen vervoer hebben bijvoorbeeld. Dan is dat inderdaad geen oplossing.

Temet

Temet

03-03-2014 om 16:05 Topicstarter

weer

En terwijl ik zat te typen kwamen er nog meer reacties binnen...

Meerderen van jullie merken op dat er ook met slecht weer best naar buiten gegaan kan worden. In ons geval: liever niet. Mijn partner is - sorry voor het geklaag - ongeveer de allergrootste zeurkous van het land als het om slecht weer gaat. Ik wijt het aan zijn tropische afkomst maar de uitdrukking "je bent niet van suiker" is aan hem niet besteed. Nog los van de vraag wat de kinderen (en hun ouders) ervan zouden zeggen als ik ze in de regen naar buiten stuur, alleen al het gemiep van mijn wederhelft is genoeg om ervan af te zien.

Bij het eerste feestje van zoon regende het trouwens wel degelijk keihard de hele middag. Het hield pas op toen we de gasten lopend naar huis brachten . Bij het tweede feestje liepen we door een hoosbui naar de gymzaal (en later weer terug) en was ik maar wat blij dat ik geen buitenactiviteit had gepland. Alle beschikbare paraplu's en regenjassen waren over de gasten verdeeld, want niet iedereen had een goede jas.
Feestje 3 begon ook nat, maar het klaarde uiteindelijk wel op en toen hebben we de club op enig moment inderdaad naar buiten gestuurd.

Groeten,

Temet

Evanlyn

Evanlyn

03-03-2014 om 16:27

zeurkous

In elk geval doet hij nog mee! Mijn partner trok die feestjes absoluut niet en verdween altijd naar boven (maar was dan wel stand-by voor het troosten van de jarige). Gelukkig hadden we er altijd de oppas bij. Zonder oppas geen feestje.

Vera*

Vera*

03-03-2014 om 16:33

naar de brievenbus

Je kunt de kinderen ook iets laten kleuren en/of knutselen dat in een envelop past (eventueel ook versieren). Als het naar de maatstaven van je partner droog genoeg is gaan jullie met de hele kinderschare naar de brievenbus, de dichtstbijzijnde of die bij een speeltuintje, en dan mogen ze hun eigen post in de brievenbus doen en dat krijgen ze dan een paar dagen later thuisgestuurd.
Is het te nat dan geef je het mee naar huis.

Fransien

Fransien

03-03-2014 om 17:19

Piratenfeestje

Dat hebben we gehouden voor de zesde verjaardag van mijn jochie en dat was een groot succes.
Het doel was het piratendiploma en daarvoor moesten er verschillende dingen geoefend worden. Bijvoorbeeld knakworstjes roosteren boven de open haard (neem knakworstjes, die zijn al gaar). Serveer er nog wat patatjes bij en het is helemaal goed voor die jochies.
Haaienhappen was snoephappen met dierenwinegums, erg leuk.
Met waterballonnen hebben we een piratenboot (playmobile, hadden we al) in bad tot zinken gebracht.
Buiten was er een speurtocht naar een schat, was ook erg leuk.
En natuurlijk het knutselen van een vlot van kleine houtjes en touw, en daarna uitproberen of hij kan drijven, zijn ze ook een tijd mee zoet.
Daarna hebben ze nog lekker gewoon gespeeld, met water in de badkamer, die was toch al helemaal drijfnat na het kanonneren met waterballonnetjes.

Andere keren hebben we een speurtocht gehouden, een keertje naar ballorig (heet bij ons anders) en we hebben een keer een regenbooglamp met ze geknutseld, maar daar moet je niet te veel en redelijk rustige kinderen voor hebben.

Met de meisjes hebben we ook een speurtocht gedaan, met eerst feeentoverstafjes maken (beschilderen met nagellak, dat droogt tenminste vlot) en onderweg vonden we de verdwenen bloemengeuren en een toverspreuk om alle bloemen te laten ruiken (neem gerbera's in verschillende kleuren en van die kleine flesjes geurolie voor in zo'n brander, de toverspreuk werkt dan gegarandeerd).
We zijn een keer naar een poppentheater geweest, was ook erg leuk, en we gaan nu voor haar zevende verjaardag een caleidoscoop knutselen, met prisma's en al.

cha

cha

03-03-2014 om 17:34

hebben het gelukkig gehad

Mijn zoon is intussen 13 en ik ben er wel achter dat dingen als knutselen of stil blijven kijken naar een poppentheater niet werken(bij ons). De jongetjes die hier alle jaren kwamen moeten rennen rennen rennen, die zijn veel te uitgelaten om rustig te zijn.

Jammer dat je niet naar buiten kunt. Wij hebben ook eens een feestje gedaan op zo'n baan in de bossen (heet dat niet stormbaan). Goed moe maken is het enige wat bij deze 10koppige groep hielp
De ene keer binnen vond ik ook een hel, ik ben daar niet voor in de wieg gelegd. Ook geen boerderijen in de buurt waar je terecht kan? Sportscholen?
Succes

plan niet te veel

Als het om kleuters gaat: plan niet te veel en laat ze gewoon spelen. Deze wijsheid heb ik zelf uit de praktijk ondervonden toen ik een reeks oud-Hollandse spelletjes met mijn oudste wilden doen. Die kinderen wilden geen geplande activiteiten, ze wilden gewoon lekker spelen. Oh en idd: geen wedstrijdjes! Een spelletje stoelendans leverde 4 huilende kleuters op!

Bij nr 2, binnenkort wordt hij 5 en mogen wij weer aan de bak, doe ik het buitenshuis. Lekker naar een speelparadijs waar ze uren kunnen klimmen, klauteren, etc. En mama en papa aan de koffie.

Dalarna

Dalarna

03-03-2014 om 18:03

Dank Katniss (not)

"Dalarna reageert ook nog wel. Die heeft ruime ervaring met (goed georganiseerde) jongensfeestjes "

Uhhhh..... ik heb twee kinderen en bij oudste heb ik in de kleuterjaren twee keer een feestje gehouden in het buurthuis met een voorstelling en volgens mij ook bij jongste. Bij oudste kwamen de echte feestjes thuis die 'goed georganiseerd' waren vanaf groep 3 dus daar heeft Temet niet veel aan.

De kinderen die jongste in de klas had vond ik gewoon niet zo leuk als die van oudste (die ik ook veel beter kende vanwege de overblijf) en we zijn ook voortijdig gestopt met dit gedoe Oudste heeft twee keer een feestje gegeven met 1 of 2 kinderen en de laatste keer ging hij fijn met papa naar Duinrell (en spijbelen van school!).

Wat ik totaal niet herken is dat ze niet stil zitten bij een voorstelling maar ik had ook een keer een meespeelvoorstelling LOL maar ook niet dat ze niet met z'n tweeën een spelletje kunnen doen (maar misschien deed ik dat gewoon ook niet?).

Temet: houd iets van Ren je Rot achter de hand, dat kan buiten en binnen en ze zijn allemaal tegelijk bezig. Vragen in de categorie: hoeveel poten heeft een spin etc zou moeten kunnen op die leeftijd. Oja en ik denk dat ik bij jongste in groep 1 de fotospeurtocht deed met speeltuintjes in de buurt. Was een groot succes, bij elke speeltuin een spelletje inclusief snoepjesmemory maar ja ik heb een septemberkind... dat jij al drie keer regen had is statistisch bijna onmogelijk aangezien het maar 7% van de tijd regent in Nederland

winterzonnetje

winterzonnetje

03-03-2014 om 21:23

temet

Hier ook een januari kind. We hebben altijd thuisfeestjes gedaan en de jongste is net 10 geworden. Wij gaan inderdaad altijd naar buiten. Toen hij 5 werd deed ik 's ochtends de voordeur open en lag er een heel dik pak sneeuw. We hebben meteen ons programma aangepast. We hebben een standaardprogramma. Eerst cadeautjes verstoppen en zoeken en uitpakken- duurt ongeveer 30 minuten. Dan taart eten en naar buiten. Ik heb de indruk dat ze echt eerst moeten uitrazen. Dus vroeg in het feestje iets doen waar ze lekker moe van worden. We doen hier ook al jaren wii Dance. Dan lenen we een afstandsbediening. Ik zorg dan voor een leuke knutsel, zoek ik echt iets orgineels en dan kan de ene helft knutselen en de andere helft WII dance doen. Dat is toch steeds weer een succes!

Ik vertel ook aan de kinderen wat ik verwacht van ze. Wel op een vriendelijke manier, maar wel duidelijk. Meestal werkt dat wel. Omdat mijn jongste veel vriendjes heeft zijn hier ook altijd veel kinderen uitgenodigd. De laatste keer 15 stuks en toen hebben we levend stratego in het park gedaan. Dat was echt een groot succes!

Hmmm

Een miepende partner is lastig, kan hij binnen iets voorbereiden terwijl jij de horde buiten uitlaat?

Vuilniszakken met gat voor hoofd en armen als het regent?

Kringspelletjes zijn ook leuk, minder wedstrijd element, iedereen doet mee. Zoek eens een boekje in de bieb met 100 speeletjes voor binnen of mijn leukste kinderfeestje, veel spelideeen voor grote en kleine groepen, bres spelenboek is ook leuk staan ideeën in hoe eenfeest te organiseren

Kleuters inderdaad veel zelf laten spelen.

Temet

Temet

03-03-2014 om 21:56 Topicstarter

Dalarna

Haha! Hoe gaat-ie ook weer? There's lies, damn lies, and statistics, zoiets.

Zoon is jarig in oktober, en dan is de kans op regen vziw wat groter dan 7%.

Nou ja, we gaan het zien. Even een hele stomme vraag, maar ik vroeg het me laatst nav een ander draadje ook al af: hoe ging Ren je Rot ook alweer? Je stelt een vraag, er zijn 3 antwoorden meen ik, en dan moet je rennen naar het juiste antwoord. Maar dan... ga je verder met de 'goeien' tot iedereen af is, hoe ging het ook alweer?

Wel een goed idee trouwens, al moet ik er dan wel aan denken ze de sokken uit te laten doen (schoenen mogen bij de deur al uit) anders wordt het een glijpartij, op onze gladde vloer.

Kunnen we daarna de sokkengrabbelton als extra activiteit inlassen

Groeten,

Temet

Celine

Celine

03-03-2014 om 23:05

Naar buiten

Temet, ga sowieso naar buiten. Ook in de winter (heb ook winterkind) gingen wij altijd speurtocht buiten doen. Als het regent (niet te hard) gewoon gaan. Als het te hard regent, begin je met andere dingen en ga je na de bui naar buiten.

En laat ze regenlaarzen en jas met capuchon meebrengen.

Wel gewoon met de hele groep doen en inderdaad nummers (op de grond of op papieren aan bomene, lantaarnpalen etc.) doen, zodat ze onderweg stoppen, want anders rennen ze de hele weg!

En ik verstopte altijd een "schat" op een bepaald punt in het bosje bij ons en daar mochten ze zoeken. En daar zaten dan schatkistjes (die snoepjes) in. Altijd groot succes.

Succes ermee. Wordt met alle tips vast leuk feestje!

Hanne.

Hanne.

03-03-2014 om 23:16

maak een plan - en voer dat niet uit

eten en naar huisMijn motto bij partijtjes is "maak een plan en voer dat niet uit" . Maw zorg dat jij weet wat je die dag wil gaan doen. Welke spelletjes welke buitenspeel activiteiten, welke alternatieven en welk filmpje).

Ik vind een thema altijd leuk. (hier bv prinsessen piraten lego circus).

Hier is het standaard programma voor een 5/6 jarigen feestje

cadeautje
iets te eten (cake/koek versieren)
Iets creatiefs (toverstokje maken/piraat schminken)
Aankondiging speurtocht ( brief 'help de schat van de prinses/piraat is gestolen help je zoeken')
Kleine spelletjes om piraten/prinsessen waardigheid te bewijzen (appel happen/prins zoenen/zeerover scheren)
Speurtocht met wat lekkers aan het einde
eten en naar huis

In de praktijk looopt het altijd anders. Gaan ze lekker zelf spelen slaan we het creatieven of de kleine spelletjes over. Is het heel slecht weer vervangen we de speurtocht door wat meer spelletjes en een film. Maar wat er ook gebeurt ik hoef niet ter plekke iets te verzinnen. Dus als ze gaan muiten zorg ik meteen voor een activiteit.

En verder zorg ik dat (1) ik van te voren spullen weghaal waar niet mee gespeeld mag worden (geen bakken lego over de vloer) en (2) de kinderen op de dag zelf geen keuze laat (dus niet welke film zullen we kijken" maar "deze film gaan we kijken".

binnenkort ga ik partijtje 5 in het kleuter genre doen. Tot nu toe bleek dit recept te werken (afkloppen)

Juno

Juno

03-03-2014 om 23:29

Wat ik doe

Ik heb een feest in een thema, daarbij verzin ik spelletjes. Géén wedstrijdelement! Ik doe iets met een gezamenlijk doel zoals zeeroversvlag verven, code kraken, iets crea's, iets actiefs. Ik neem de kinderen mee vanuit school zodat er geen gedoe is met wachten op elkaar én ik breng ze weer thuis zodat je niet plotseling met een paar feestgangers blijft zitten. Ik zorg voor meer spelletjes dan er tijd is zodat ik een spelletje kan skippen als het niet zo leuk blijkt te zijn en ik niet met een gat zit.
Bijvoorbeeld heksenfeest: lunch, cadeaus. Ezeltje prik, maar dan met een dot kauwgum als wrat op de getekende heks, estafette met kruiwagens, kringspelletje waar is de ring, bezemsteel knutselen en vliegslalom, drinken met een snoepworm er in. Het is al een tijdje geleden maar zoiets was het geloof ik. Piratenfeest: zeil op de tafel en de patat op het zeil, kaarsen en halloweenschedels en ratten op tafel. Touwtrekken, in tweetallen met vastgebonden benen zo snel mogelijk naar de overkant, haring happen (koek happen maar dan met snoep visjes), speurtocht (gaan ze altijd rennen) met aan het eind gereedschapskist en hout om zwaard te maken, enz.
Laatste feestje was een high tea: beker versieren + afbakken in oven, etagere maken van oud servies. Daarna hapjes maken voor op de etagere. Alles uitgelegd, iedereen tegelijk aan de slag. Keus uit sandwiches met boursin en komkommer of boursin met zalm, deeg uitrollen en koekjes steken en afbakken, marsepeinen roosjes maken, popcakes bakken en versieren. Daarna een wild woest spel buiten gedaan en vervolgens verschillende smaken thee gedronken met de hapjes en iedereen met kliekjes en etagere thuis afgegooid. Ik moet nog wel ergens die feestjes digitaal hebben, geef maar een seintje als je ze wil. Ik heb inmiddels een piraten-, ridder-, prinsessen-, Harry Potter-, boeven-, survival-, high tea-, scheikunde-, spionnen-, heksen- en het obligate slaapfeestje achter de rug. O ja, ik ben ook nog een keer wezen zwemmen en een keer naar de natuurspeeltuin gegaan.
Wat ik in de loop van de tijd heb geleerd is geen competitie-element, met name niet voor de jarige, zelf begin- en eindtijd in de hand houden, wegwerpservies en pakjes, strak binnen je thema blijven, heel erg te genieten en als meest belangrijk: 's avonds haal je een Chinees oid.

Suze

Suze

04-03-2014 om 08:21

Niet te lang

En Temet, vooral niet te lang voor die kleintjes. 2 uur is lang genoeg!
Het gaat erom DAT ze een feestje hebben, niet hoe lang het duurt.

En inderdaad: zelf naar huis brengen! Is ook deel van het feest.

Dalarna

Dalarna

04-03-2014 om 08:54

Temet en winterzonnetje

Winterzonnetje: waar anderen zich verbazen dat mijn feestgangers rustig kunnen doen in huis verbaas ik me altijd weer over de tijdsplanning van anderen: een half uur voor kadootjes verstoppen en uitpakken en daarna nog taart eten? Hoedje af!

Temet: zorg dat je voor iedereen een knikkerzak hebt of versier eerst zo'n houten doosje van de Xenos met viltstiften of laat je schoonmoeder zakjes naaien Koop een zoot knikkers (minimaal het aantal vragen x het aantal kinderen) en iedereen die het antwoord goed had geef je een knikker die ze in hun zakje of doosje doen. Degene met de meeste knikkers heeft gewonnen en iedereen houdt natuurlijk zijn of haar knikkers.

Doe niet A, B of C maar hang een plaatje op van een dier: Olifant, Koe, Giraf ofzo. Verzin niet alleen maar makkelijke vragen anders lopen ze allemaal steeds naar hetzelfde beest. Laat je oudste helpen met tvprogrammavragen, dierenvragen, vragen over de namen van juffen op school, van brusjes van kinderen uit de klas etc etc

Dalarna

Dalarna

04-03-2014 om 08:55

Oja

Je gaat dus niet door met de kinderen die het goed hebben, je bent in de war met het ja/nee spel met twee vakken Is ook leuk maar vooral leuk met een veel grotere groep.

Vergeet stoelendans ook niet!

Enne je hebt gelijk met je oktober hoor, je kunt maar beter feestjes geven in mei in Nederland!

dc

dc

04-03-2014 om 08:57

nooit gehad

Ik heb nu al aardig wat jongensfeestjes gehad, maar dit heb ik nog nooit gehad. Wat wij doen is de kinderen lekker laten spelen, dan wanneer het wat chaotisch wordt uitnodigen voor taart en wat drinken, en daarna afhankelijk van het weer buiten voetballen of koekjes bakken. En daarna weer lekker spelen tot ze opgehaald worden. Meestal hebben we rond 5/6 kinderen uitgenodigd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.